Ga naar inhoud


Echostar Ad3000 ip Jackmotor Probleem!!


Gast schotelkebab

Aanbevolen berichten

Hai Sat Dudes,

 

Ik heb een Echo Ad 3000 ip vrijwel nieuw, 90 cm Prime-Focus met een nieuwe Jackmotor.(aqtuator)

 

De + en - zitten op M1 en M2

de reet contacten op M. pulse en GND.

(Zoals de beschrijving van echostar)

 

Als ik in het menu ga naar het instellen van de oost en west limiet, dan beweegt de motor wel

(slechts 1 pulse) alleen ik krijg constant een melding in beeld

 

Motor error.

 

Verder blijft het limiet op 1000 staan en beweegt niet

 

De kabels zitten goed en vast.

 

Heeft iemand enig idee wat het zou kunnen zijn?

 

Ik wil zo graag aan de slag met draaien.

 

Mailen mag ook.

 

richard@vanvelde.tmfweb.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites


Hi,

Weet je zeker dat alle bedrading 100% zit aangesloten, zowel bij de schotel als op de ontvanger en dat je een behoorlijke kabel gebruikt hebt (geen schelledraad!).

9 van de 10 keer id een motor error het gevolg van een soort kortsluiting, (foute aansluiting, vocht, verkeerde bedrading enz.)

suc6

Link naar reactie
Delen op andere sites

De bedrading is gelijk met de motor gekocht en lijkt mij dus prima. Moet wel zeggen vind het niet dik. 4 aderig snoer de snoeren erin zien eruit als dat telefoonsnoer dun dus?

 

Verder het snoer zit volgens de gebruiksaanwijzing.

En vocht lijkt me niet, want de bende hangt er net en op het balkon dus overdekt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pulsecount werkt niet.

 

kan diverse oorzaken hebben.

1/echostar defect (niet waarschijnlijk)

2/bekabeling defect of maakt geen goed contact

3/reedcontact in de actuatormotor defect.

 

Dit laatste kan je met een multimeter simpel doormeten door de draden van de pulsecount los te nemen van de ontvanger en hierop een multimeter in de doorfluitstand (of ohmse meting) aan te sluiten. laat de actuatormotor draaien, en de meter moet afwisselend fluiten (als het magneetje langs het reedrelais draait) en stil zijn.

 

Het reedrelais kan ook vastzitten inwendig, dit kan gebeuren wanneer je per ongeluk de pulse draden en motor draden verkeerd hebt aangesloten en de motor hebt geprobeerd te laten draaien.

Je zal dan een nieuw reedrelais moeten monteren. Dit onderdeel kost ongeveer 1.50 euro.

 

succes

Peter.

Niet gehinderd door enige vorm van technische kennis zet ik onbevangen overal mijn schroevendraaier en soldeerbout in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoi schotelkebab,

 

heb je de eindstops van je actuator al gecontroleert en juist ingesteld (dit zijn 2 micro schakelaars die je in kunt stellen zodat je je schotel niet tegen bv. de dakgoot of muur aankomt) de instelling gebeurd doormiddel van het verdraaien van meestal twee wit getande schijfjes met een nokje die tegen de schakelaar aankomt meestal kun je een schroefje iets losdraaien en dan die shijfjes vedraaien zodat het contact met de schakelaar weer verbreekt en de motor weer kan draaien.

 

sucses en groetjes......

Link naar reactie
Delen op andere sites

@SchotelKebap

Pas twee dagen geleden hetzelfde meegemaakt. Als je verkeerd aangesloten hebt, dan kan het zijn dat er iets in je motor defekt is geraakt. Dit moet je controleren! Als deze goed is, dan ligt het aan je echo*. Bij mij was het beiden. Wat betreft de receiver, het klinkt gek maar is waar: direkt achter receiver, dus bij m1 m2 etc. zijn er 2 diode's, daar 1 van moet je knippen. Als je de echo* open doet en je bekijkt het vanaf de voorkant, dan is het de linker diode. Het geeft geen prob. als je de verkeerde doorknipt, je herstelt dit door het terug solderen en knip je vervolgens de andere! Nou ik wens je sucses. Je mag me ook bellen zie voor nr je pm.

Mvrgr Harvey

Link naar reactie
Delen op andere sites

Satdudes!

 

Allemaal bedankt voor de uitstekende tips.

 

Hij werkt nu.. de sensor wires heb ik omgedraait en daarna deed hij het wel. Raar maar waar.

 

Ik draai nu van 42 oost tot 37,5 west Toppie!!

--------------------------------------------

Schotelkebab: een nieuwe maar snel lerende satdude

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...