Ga naar inhoud


Zonnepanelen, wie heeft er al enkele jaren staan?


Jan Ambers

Aanbevolen berichten

Tegenwoordig moet je zonnepanelen als dakbedekking gebruiken wil je "in" zijn... sick

 

Bij fotovoltaische panelen:

Wat ik me afvraag,

1/loont zich nu werkelijk de investering, en

2/hoeveel KW stuur je terug in het net?

3/Hoeveel € krijg je daar voor?

4/Zou je het nog eens doen moest je voor de keuze staan?

Ik heb ooit eens met 55W paneel geëxperimenteerd....

In volle zonlicht goede lichtinvalshoek, onbelast 18V, en idd 55W afname mogelijk...

Paneel draaien zodat lichtinval niet meer loodrecht was, daalde stroomafgifte snel, en bij bewolkt weer, weinig stoom...

Dus dacht ik zijn dat nu allemaal oportunisten die dit nu installeren of ben ik de kiek die het verkeerd deed en inschat?

 

Wie heeft er ervaring met de zonnepanelen voor wateropwarming?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Gast Satellite Europe

Ik ben hier zelf ook zeer in geinteresseerd, al zou 't alleen maar zijn om m'n apparatuur in huis te kunnen voedden.

 

Maar idd. valt de opbrengst behoorlijk tegen & duurt 't lang voordat je 't echt eruit hebt. Hier is Balkellende ook grotendeels schuldig aan, want de subsidies zijn hiervoor 'n paar jaar geleden stopgezet. Hier in Nederland kun je op dat gebied echt niks goed doen, ook zeer rendabele pulspompen worden momemnteel tegengewerkt, terwijl ze in Duitsland bij de nieuwbouw er standaard al aanwezig zijn!

 

Hier kun je 'n interresant artikel lezen over zonnepanelen & collectoren:

 

Wikipedia Zonnepanelen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb wat rond gegoogeld omdat ik het bijna ideale dak heb voor zonnecollectoren, maar je moet het ondanks de nieuwe subsidie regeling puur uit idealisme doen.

 

Je moet inloten om in aanmerking te komen.

Je moet een meter huren om te bewijzen hoeveel KWatt je opwekt en opname kosten gaan betalen (100,- per jaar)

Je moet een apart contract afsluiten met je leverancier voor het terugleveren.

 

Als je meer dan 20m2 panelen wil plaatsen moet je zelfs een 2e meter en 2e subsidie regeling aanvragen.

 

Kortom, de nieuwe regeling is 1 grote administratieve ellende en economisch onhaalbaar

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zat onlangs te kijken naar een duitse tv zender, en je weet het of niet, maar DL is koploper in europa inzake geinstalleerd zonnepaneelvermogen...

In dit progr zei een Ing. dat het bijlange na niet rendabel is!!!

Ze testen ook een hybride wagen ivm een recente BMW in stadsverkeer en lange afstand...

Bijna GEEN verschil in gebruik van fosiele brandstof!!!

Idem voor de plantaardige diesel, waar de kosten om eraan te komen groter zijn dan die van fosiel brandstof, en het een verliessituatie is...

Ik denk dat de beleidsmensen worden opgevreën door de lobbies van... om toch maar hun produkten doen ingang te vinden...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb sinds 2004 4650 Wp (watt piek) aan zonnepanelen op het dak/tuin liggen. Hier wordt voor Nederland de 80% norm aangehouden voor wat de opbrengst zou kunnen zijn. Dus 80% van 4650 wp is 3720 kWh aan het net geleverde elektriciteit. Dit heeft toen incl. omvormers ongeveer € 25.000,= gekost. Toen bijna geheel gesubsidieerd door overheid en elektriciteit bedrijf. Zelf heb ik de bemetering voor de teruglevering en opbrengst meters moeten betalen. Ook heb ik het toen op tijd voor elkaar gekregen om als energie leverancier geregistreerd te worden en de MEP subsidie te kunnen ontvangen. Dit is nu 9 euro cent per kilowatt. Ik ben naar Greenchoice gegaan als energie leverancier. Deze gaat makkelijk om met de verrekening van de terug geleverde energie. Er wordt maximaal 3000 kWh vergoed. Lever je meer terug, heb je pech. Het is dus zaak dat je zo veel mogelijk zelf verbruikt.

In 2007 had ik een opbrengst van 3706 kWh aan zonne energie.

Terug geleverd zon 1935 kWh

Eigen verbruik zon 1771 kWh

Eigen verbruik Greenchoice 3811 kWh

 

Prijs per kWh is 0,22 + 0,09 is 0,31 cent dus zou ik in 2007 0,31 x 3706 = 1148,86 verdiend hebben.

Aan Greenchoice heb ik € 838,42 betaald dus per saldo hou ik € 310,24 over. Ook moet je er rekening mee houden dat er een omvormer kapot kan gaan. Dit zijn vaak dure rakkers.

 

In de nieuwe situatie moet je alles zelf financieren en krijg je een subsidie over de opbrengst van de panelen. Als je het geld hebt liggen gaat het makkelijker dan als dan je het moet lenen. Dan heb je rente kosten. De subsidie? Dit kan men altijd weer aanpassen of afschaffen. Je weet het nooit met die boeven in Den Haag.

 

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is.

 

DM8000 DM800 en PLi gek

Link naar reactie
Delen op andere sites

De regeling in Duitsland is Super.

Er stond een half jaar geleden een heel artikel in een tijdschrift.

Het levert daar gewoon geld op, er zijn mensen die het als aanvulling op hun pensioen gebruiken. Gevolg: In Duitsland is de 10% zonnestroom in zicht. In Nederland zitten we nog onder de 1%.

 

Het groene beleid in Den Haag bestaat vooral uit mooie woorden en extra belastingen, maar niet uit effectieve stimulerende maatregelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

PV zonnepanelen hebben niets met groene energie te maken.

De hoeveelheid energie die je in de produktie van die dingen stopt komt er bijna niet uit.

Pas als je die dingen gaat produceren met energie uit bijvoorbeeld concentrated solar power stroom levert het wat op.

Hetzelfde met die hybride auto's.

Als je de hele productieketen en levenscyclus van zo'n auto energie en afval technisch bekijkt is zo'n ding schadelijker als een Hummer.

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Jan Ambers

 

Is dit ook misschien iets van zonnepanelen?

Zie foto ik in mijn tuin, de ene helft staat er al panelen de andere helft volgt binnen een maand, en dan een tuinhuis en in juli de grote verbouwing, een nieuwe keuken badkamer en berging.

 

De panelen staan al sinds vorige zomer in mijn tuin en ze zien er nog mooi uit :D

 

cool Timm1983

post-1826-1318259675,836_thumb.jpg

Admin: Dit account is ontoegankelijk gemaakt vanwege het gebruik van een niet-bestaand email adres met talloze aflever foutmeldingen tot gevolg. Het lid reageerde niet op het verzoek dit te wijzigen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik zie geen zonnepanelen op de foto, misschien de verkeerde foto toegevoegd?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zijn houten panelen, ze staan achter me, de afscheiding van mijn tuin met de tuin van onze buurvrouw. cool

 

Onze tuin ziet er zo toch mooier uit, want daarvoor stonden er sparren.

 

smile Timm1983

Admin: Dit account is ontoegankelijk gemaakt vanwege het gebruik van een niet-bestaand email adres met talloze aflever foutmeldingen tot gevolg. Het lid reageerde niet op het verzoek dit te wijzigen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
:D

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Jan Ambers
Hoeveel panelen heb je staan?
Ik vermoed 55W panelen?
Hoe zijn die geschakeld, alles in serie tot 260V en dan in de omvormer?
Ik vermoed dat die omvormer automatisch 50Hz netgesynchroniseerd is?
Hoeveel wat houdt die?


Ik heb 30 panelen van 155 wp. een serie van 16 panelen en een serie van 14 panelen. Deze zijn gekoppeld aan een Mastervolt omvormer. De 14 aan een qs2000 en de 16 aan een qs3200.
Als de Googelt op Mastervolt zul je ze vinden.

DM8000 DM800 en PLi gek

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...