Ga naar inhoud


3com 7760 onbetrouwbaar met WPA /TKIP radius


Aanbevolen berichten

situatie:

 

3com 7760 WPA/radius firmware 1.6.40

 

Clients connecten prima, om vervolgens onregelmatig de connectie te verliezen. Meestal komt de connectie vanzelf weer terug maar soms in het geheel niet meer. Vervolgens kunnen clients nooit meer connecten op het AP.

Webinterface prima te bereiken, de eventlogger in de 3com registreert geen nieuwe connectieverzoeken van de clients.

SSID beacon wordt ook nog steeds uitgezonden.

Reboot je de 3com vervolgens dan werkt alles weer prima maar dan

begint het spelletje weer van voren af aan.

 

Vervang je de 3com 7760 door bv een colubris map-320 dan werkt alles wel betrouwbaar en stabiel.

 

Iemand vergelijkbare ervaring of zelfs een oplossing?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Gebruik je het AP met 802.11a op 5,15 GHz?

Als je de hoge channels gebruikt, dan wordt de radio uitgeschakeld zodra radar apparatuur door de rough detection waargenomen wordt. Deze zit namelijk ook op deze frequentie. De oplossing was in mijn geval om de lagere channels te kiezen en deze vast te zetten.

 

Groeten,

Twel12.

Link naar reactie
Delen op andere sites

nee, het is BG band (clients zijn notebooks met intel 2200bg vandaar). Maar ook op A-band bv channel 36, 40, 44 of 46 treedt zelfde probleem op.

Dekking is prachtig overal onderwaardes van -60dB of beter. Alleen onregelmatig disconnects. Geen verstoring door buurt-aps, alarmsensoren/magnetrons/noem het maar.Geen reflecties.

 

Ik begin erg te twijfelen aan de firmware van 3com aangezien dit probleem reproduceerbaar is op 5 verschillende locaties in Nederland.

 

Schakelen we het verhaal in WPA/PSK mode dan werkt alles uit de kunst. Alleen willen we dat niet omdat radius techniek er voor zorgt dat na een ris de key niet handmatig op afstand ingevoerd hoeft te worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een stap terug in de firmware is dus ook geen optie, want je hebt volgens mij dan de radius functionaliteit niet meer (i.i.g. accounting).

Je zou wel een stap terug kunnen doen alleen om te kijken of de disconnects dan ophouden. Je weet dan zeker, dat er iets met de firmware niet goed is en zou eventueel een call aan kunnen maken bij 3Com. Ook zou je nog zoiets als 3ND kunnen gebruiken en eventuele SNMP traps af kunnen vangen. Misschien dat je daar iets wijzer van wordt?

 

Ik heb de laatste tijd niet veel meer met deze ap's gedaan. Tegenwoordig gebruiken we MAPs en DAPs met wireless switches.

Link naar reactie
Delen op andere sites

voorgaande firmwares hebben wel radius ondersteuning maar exact zelfde problemen.

 

Ik log op moment alles al maar zie niets onregelmatigs gebeuren.

Alleen dat plots de ap geen clients meer accepteert. Het lijkt wel een deadlock. Na een reboot loopt alles weer als een trein.

Belachelijk oplossing: tijdschakelaar in de patchkast die meerdere keren per dag spanning van de pppoe adapter schakelt.

 

Maar zo'n onregelmatige klacht met zo'n goedkoop ap-tje geef ik geen enkele kans van slagen als er een call ingeschoten wordt bij 3com.

 

Overigens als er een wireless switch gebruikt wordt werkt het probleemloos. Nieuwe probleem is de aanschafprijs van de switch en dat je het probleem omzeilt.

 

Beter is het nog om die 3com er organisatiebreed uit te werken en te vervangen door zyxel NWA 3100 series.

Maar daar zal afdeling verkoop het wel niet mee eens zijn smile

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tsja, datzelfde probleem hebben ook de bedrade switches van 3Com eigenlijk. De meeste uit de ss3 serie zijn om te huilen, maar de nieuwe ss4 serie, met name de 4500 en de 5500, zijn goede producten.

Hetzelfde geldt dus eigenlijk ook voor de wireless producten. Ik denk, dat 3Com met de nieuwe lijn wel weer op de goede weg is, maar daar heb jij nu niet veel aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat 3com dan maar dat lowend segment achterwege moet laten want dat schaadt hun reputatie alleen maar.

 

Jammer dat veel fabrikanten overstappen naar de tactiek:

 

produceer het kastje maar, zet het maar op de markt. De software werken we later wel bij mocht het niet 100% werken.

 

Feitelijk moesten we alle 7760-ers maar eens in grote dozen verzamelen en bij hoofdkantoor 3com in de hal zetten en aanschafprijs + manuren vergoedt eisen.

Het loopt nu altijd via groothandel en support calls, daar koopt de klant niets voor. Als de optie erin zit moet het ook degelijk en betrouwbaar werken. Als dat niet het geval is dan laten ze het maar achterwege totdat het wel het geval is.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...