Ga naar inhoud


Weerstand op AD3000IPVA ?


Gast

Aanbevolen berichten

Ik ben de trotse eigenaar van een 3000IP VA met de volgende eigenaardigheid:

Op de Echostar zit een Deltastar Greorian H2H 90Cm schotel aangesloten die, indien hij draait, nogal hapert. De motor die zakt in en komt weer op. Nu heb ik me laten vertellen, door iemand op een electronicabeurs, dat dit te maken heeft met de voeding in de ontvanger. Deze zou te zwaar zijn voor de schotel deze zou extra belast moeten worden dmv een weerstand op de motor uitgang te overbruggen. Weet iemand de waarde van deze weerstand en hoe sluit ik deze precies aan ?

De man kwam overtuigend over en had dezelfde problemen met dezelfde configuratie.

Ik lees het wel !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites


hoi grandmaster,

 

ik vind dit een vreemd verhaal dit zou andersom wel van toepasing kunnen zijn namelijk als de motor van jou schotel meer dan de toegestane uitgangsstroom (bij een ad 3000 ip is dit 5 ampere bij 36 volt) uit de voeding zou trekken, maar dan zou er intern een zekering stuk gaan.

omdat dit bij jou niet het geval schijnt te zijn vermoed ik iets anders.

zou het een lager of smering van het geheel kunnen zijn?????

groetjes...........

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Happy surfer,

 

Ik had eerst een opstelling met de Echostar LT8700, dat werkte perfect. Ik heb deze set pas verkocht nadat ik eerst had geprobeerd of het probleem weg was indien deze aangesloten is. En dat was dus zo. Ik heb onlangs ook nog een Radix positioner geprobeerd en ook deze werkt zonder problemen. De E3000 werkt op dit mankementje na verder wel perfect. Het rare is dat de pulse-count wel doorloopt, dus ondanks dat de motor constant hapert loopt deze normaal door. Hij komt dan ook telkens uiteindelijk op de juiste positie tercht. Er hangt me iets van bij dat de weerstand 300/330 Ohm moet zijn en 5 of 9 Watt. Kan dit kloppen? Volgens de man die ik had gesproken wordt de interne voeding van de Echostar niet genoeg belast door de lichte motor van de Deltastar schotel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

heb je die echo 3000 nieuw gekocht????

ik vraag dit omdat je anders eens wat moet gaan meten aan je voeding.

 

dat van die weerstand wil er bij mij niet in, het is namelijk de motor zelf die de uitgangsstroom bepaald.

 

heb je het al eens met een andere motor geprobeerd (dit kan ook gewoon los in de hand zonder schotel)

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik had in het begin ook met de 3000ip last van het niet goed draaien van de schotel

oplossing

de 2 condensatoren bij de aansluiting van de stuurkabel bijde motor aan een kant

los halen

 

<small>[ 11-06-2002, 21:46: Bericht gewijzigd door: jack84 ]</small>

Dreambox 8000

!!! sateliet blijft een leuke hobby!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij de Deltastar kun je niet aan de motor schroeven zover ik kan zien, deze is geintegreerd in de schotel. De Echostar heb ik zelf vorig jaar maart bij X-trasat in Uden gekocht ter vervanging van mijn Philips DSX 7071 & de LT 8700.

Ik wil best een foto van de opstelling maken (van de motor) Waar stuur ik deze dan heen ? Verder is het is een heel klein motortje en ik heb me laten vertellen dat er enkel een tandwiel vervangen kan worden door de eindgebruiker (deze reserve is ook meegeleverd met de schotel), de rest lijkt wel gegoten. De motor maakt onderdeel uit van het uitrichtmechanisme (H2H). Je kunt dit niet vergelijken met een actuator. De motor is goed want op de Radix en de LT werkt hij wel goed.

Het probleem doet zich ook pas voor indien de schotel een eindje moet draaien bv H2H. Indien ik van de Astra naar bv de EutelW2 draai is er niets aan de hand, pas voorbij de Hotbird gaat hij haperen. Het lijkt dus of de voeding van de ontvanger inzakt maar dat is dus niet zo aldus een mede-hobby-ist. Wellicht kan ik ook nog met X-trasat bellen echter ik heb niet zo'n goede ervarig met hun technische kennis. De gehele configuratie komt er wel vandaan maar men kon mij bij aanschaf al niet vertellen of de Echostar wel een aansluiting had voor de pulse-gever van de schotel. (gebeurde bij de LT via de polarizer aansluiting). De schotel heb destijds aangeschaft samen met de LT8700 en onlangs dus met een nieuwe LNB uitgerust ivm digitale ontvangst. De Echostar heeft de laatste Rom-versie. Meer info kan ik niet geven. Wat wil je nog weten ? Ik kan eventueel nog in de docu kijken naar de waarden mbt het stroomverbruik van de schotel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Grandmaster,

 

kijk voordat je andere dingen doet eerst eens wat de stroomafname is van jou h2h motor doe dit met behulp van een ampere meter deze sluit je aan tussen een van de spannings kabels van de motor (het is hierbij om het even welke van de 2 je neemt) neem hiebij wel een universeelmeter met een interne zekering van 20 amp. zodat je je meter niet vernield, als je een waarde hebt die nominaal onder de 5 amp is zou er eigelijk met de voeding niets aan de hand zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok gedaan, nu wordt het helemaal een mooi verhaal:

Ik heb mijn multimeter geplaatst. Op Ampere gelijkspanning op 20M gezet en krijg daar een waarde varierend van 0.05 tot 0.10 MAAR !!!? Indien de multimeter er tussen zit draait schotel zonder problemen, deze zakt dus niet meer in.

Wat nu ?? Heb ik overigens de meter juist ingesteld ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bevat die deltastar motor soms nog aditionele electronica voor de aansturing??

 

had trouwens gister ook al geantwoord maar dat is kennelijk door de veranderingen op de site niet doorgekomen..

 

groetjes.....

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Mariek, ik heb hetzelfde problem.

 

Ik heb sind 1996 dezelfde schotel. In het begin had ik een Page 500 Receiver met seperate Rotor-sturing. Dit werd vervangen door een MSS500 en vervolgens een MS1000. Geen problem

 

Vervolgens kwam er een LT8700. daarna kwam in 1987 een d-Box (gepatch), toen de nederlandse zenders digitaal gingen. Ik kocht een Digi-M Interface Interface (bij Neijboer) om de d-box en de LT8700 te verbinden. Alles nagenoeg perfekt en nooit problemen met de motor.

 

Toen Echostar de AD3000 IP op de markt bracht kocht ik deze. Ook geen problemen.

 

Om het wisselen van de CI Cam te omgaan, kocht ik de AD3000IP Viacess en toen had ik problemen. Precies zo als jij beschreef. Zelf bij het wisselen van b.v. Astra naar sirius v.v moest ik een finetuning toepassen. Op advies van diverse personen nam ik een nieuw (integreerde kabel) dat genoeg capaciteit zou hebben. Helaas bracht dit geen verbetering. Vervolgens verving ik het nylon tandwiel, echter dit had ook geen resultaat.

 

Enige tijd geleden is mij AD3000IP Viacess defekt gegaan. ik verving hem door de nieuwe AD3600IP Viacess. Vol hoop was ik, echter ik heb zelfs het gevoel dat het probleem nog erger geworden is. Bij een rit over de clark belt kan ik elke satellit weer fijn tunen.

 

Zoals je ook schrijft vermoet ik dat de sturing van de motor niet geheel synchroon loop met de teller. Als ik op de display kijk gaat de teller van de motor met een regelmaat verder. Echter hoor ik de motor met haperingen lopen. Hier moet ik echter vermelden dat dit van de zwartekracht afhankelijk is. Bij het sturen van Turksat, Astra 2 naar Thor treden de haperingen extreem op. Als echter de arm weer naar beneden gaat loopt alles weer zonder haperingen. Als ik dan weer van Hispasat naar naar Astra ga treed het haperen op de weg naar boven weer op.

 

In principe is dit voor sterke satelliten niet een problem echter bij de zenders met zwakke transponders is het steeds noodwendig een fijntuning uit te voeren.

 

Ik zou dankbaar zijn als we in dit forum een oplossing vinden. Graag ben ik bereid om experimenten uit te voeren om het problem in te dammen.

 

mvg

Gerard

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gerard . Misschien is dit probleem wel mechanisch op te lossen d.m.v. een contra-gewicht aan de schotel . Bij m'n vriend hier in nijmegen heb ik aan zijn 3.10 m mesch ook een tegengewicht gemaakt , en nu draait ie een stuk regelmatiger

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed idee, echter bij een 3m DISH heb je meer mogelijkheden dan met de, echter bij de Gregorian van 90cm vraag ik mij af hoe ik een arm met contra-gewichten moet monteren. Ik zou moeten uitmeten hoe een 2 arm aan de achterkant te monteren is daar ik de arm natuurlijk niet verlengen kan daar de mast in de weg staat.

 

Ofwel een hele korte arm aanbrengen die net de mast niet raakt en dan met een hefboom berekening het juiste gewicht (zwaarder) aan de brengen

 

Hoogens kan ik een arm aan de bovenkant monteren. Ik denkt dat dit de juist positie is daar we eingenlijk het draaipunt en het zwaartepunt dienen te bepalen. Ik denk dat de montage van de contra-arm als een spiegeling van het draaipunt het eenvoudigst is.

 

Of heb jij misschien een andere methode of rekenvoorbeeld.

 

mvg

Gerard

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoi gerard , aangezien jij meer ervaring hebt met de deltastar kun je mij welicht ook vertellen of deze scotelopstelling met motor ook nog exstra electronica bevat ik ken de betreffende schotel wel maar heb er verder geen ervaring mee maar ik vind het probleem wat dus door meerdere mensen word ondervonden dermate interesant dat ik me daarover wel eens wil buigen heb daarvoor wel een boel info nodig, ik ben ongeveer 2 jaar geleden nog bij de toenmalige inporteur van deltastar geweest mischien dat deze verder kan helpen als we er zelf niet uit komen.

 

 

ps, de importeur is er inmiddels mee gestopt maar iwe weet....

groetjes.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...