Gast Pacman Geplaatst: 17 maart 2008 Geplaatst: 17 maart 2008 Origineel bericht van: WPW Kan dat niet wat eenvoudiger door zoiets op te nemen/afspelen? Naaa, de "riek oplossing" is milieu vriendelijk en goedkoper dan een PA installatie.
jepe Geplaatst: 18 maart 2008 Geplaatst: 18 maart 2008 Kennissen in Ierland zijn lid van een jachtclubje. Die gaan voor boeren een nachtje met luchtbuks en nachtkijker op ratten schieten. Op deze wijze worden er in een nacht honderden ratten geschoten.
prutsie Geplaatst: 18 maart 2008 Geplaatst: 18 maart 2008 Al weet je bijna de hele populatie uit te roeien, zolang je de oorzaak niet wegneemt (beschikbaarheid vreten) zal het allemaal niets uithalen. Ben je hobbyboer, doe het voer in afsluitbare plastic tonnetjes. Van die blauwe saptonnetjes voldoen prima. Het overtollige voer voor het donker opruimen en de ratten blijven vanzelf weg. Ben je professioneel boer, koop silo's en sla hier je voer in op. Zorg verder voor goede voertroggen en ruim 's avonds de boel op. Het is echt simpel, geen vreten geen ratten. groeten, Peter. Niet gehinderd door enige vorm van technische kennis zet ik onbevangen overal mijn schroevendraaier en soldeerbout in.
Gast jaja Geplaatst: 18 maart 2008 Geplaatst: 18 maart 2008 @Prutsie. Jij komt zeker niet van een Boerderij!! Zo eenvoudig is het niet, het vee op de boerderij moet ook vreten.
prutsie Geplaatst: 18 maart 2008 Geplaatst: 18 maart 2008 Ik kom niet van een boerderij, ik ben er alleen wel een jaartje of 20 in de land en tuinbouw werkzaam. Een aantal jaren stallenbouw gedaan, aardappel, uien en wortelen opslag en bewaring, en de laatste 6 jaar alleen nog maar tuinbouw. In de tuinbouw kom je geen ratten tegen (geen vreten), in de stallenbouw wel. Bij genoeg kleine boertjes met antieke stallen nieuw gebouwd. In de oude stallen wemelde het van het ongedierte, in de nieuwe niet. Verder is er per bedrijf vaak veel verschil. Bedrijven die hun zaakjes netjes op orde hebben (erf netjes, goed materiaal) hebben vaak minder last van ongedierte dan wat wij "blubberboertjes" noemden. Je kon de hoeveelheid ongedierte vaak al op afstand inschatten. Rommel op het erf, gedeeltelijk of soms helemaal onverhard erf, oude smerige stallen, vaak veel ongedierte. Natuurlijk waren er ook altijd uitzonderingen, boeren die hun zaakjes perfect op orde hadden, en een berg ongedierte waar je naar van werd. Een keer bij een pluimveehouder meegemaakt dat de kippen bijna levend door de ratten werden opgevreten. De ratten kwamen van een buurman die de zaakjes wat minder op orde had, en hij kon er helamaal niets aan doen. Die man werd gillend gek van het ongedierte. Het probleem werd pas opgelost toen de boerderij van de buurman werd verkocht, en buiten het woonhuis alles tegen de grond ging. Er was voor de ratten niets meer te vreten, en heel langzaam werd het beter. Ondertussen had het hem wel een lieve duit gekost. Hoop kippen dood, hele erf laten asphalteren, overal riool met speciale putten laten aanleggen, voersilo's beschermd met speciaal gaas, mestputten afgeschermd met speciaal RVS gaas, en ga zo maar door. Affijn, ik doe het werk niet meer, dus ik kom er al een aantal jaren niet meer. groeten, Peter. Niet gehinderd door enige vorm van technische kennis zet ik onbevangen overal mijn schroevendraaier en soldeerbout in.
Gast jaja Geplaatst: 18 maart 2008 Geplaatst: 18 maart 2008 Hiermee geef je toch al aan dat het niet zo eenvoudig is. Bij een zwager van mij, liepen de ratten door de goten van het huis (notabene midden in een dorp hier was niets te vreten, de gemeente is eraan te pas gekomen om ze te bestrijden) Ergens in de buurt was een voliëre met vogels misschien had dit er mee te maken. Vanmorgen stond bij ons in de krant dat de zwarte rat vanuit België oprukt. Deze rat is verantwoordelijk voor allerlei besmettelijke ziektes. Vroeger waren deze ratten verantwoordelijk voor het verspreiden van de pest.
prutsie Geplaatst: 18 maart 2008 Geplaatst: 18 maart 2008 Het is vaak wel simpel. Waar ik woon hadden we in de woonwijk een familie die het hoog in de bol kreeg en een groot zwembad in de tuin wilde. Gaatje van zo'n 10 x 10 meter gegraven, metertje of 4 diep,,,,, en toen ging moeders er met de tuinman vandoor. Kinderen gingen er redelijk snel ook vandoor, man bleef eenzaam en alleen achter. Zin om z'n zwembad af te maken had íe kennelijk niet meer, berg en dal (zo noemde men die achtertuin) werd alleen gebruikt om alle vuilnis in te dumpen. Zo open en bloot. En toen kwamen de ratten, en niet te weinig ook. In het begin had de buurt er niet al te veel last van, ze zaten alleen in z'n tuin. Totdat het er te veel werden en er dus te weinig voer was, toen verspreidden ze zich. Voor ons als kleine jongens was het natuurlijk prachtig, op rattenjacht met de bats of hark. Pas toen de gemeente ingreep en men het gat dichtgooide werd de plaag langzaam minder. gewoon geen vreten meer. Het kan dus best zijn dat je last hebt van ratten terwijl je nergens schuld aan hebt. Maar een rattenplaag krijg je echt alleen als er (ergens in de buurt) voor die beestjes genoeg te vreten is (geweest). En om te voorkomen dat je zelf debet aan de oorzaak bent moet je dus gewoon zorgen dat er voor ongedierte niets te vreten valt, en zo min mogelijk schuilplaatsen zijn. Op een boerderij heb je altijd ongedierte. Er slingert altijd wel ergens wat te vreten rond. Maar een plaag is vaak niet nodig. groeten, Peter. Niet gehinderd door enige vorm van technische kennis zet ik onbevangen overal mijn schroevendraaier en soldeerbout in.
Gast probeervanalles Geplaatst: 18 maart 2008 Geplaatst: 18 maart 2008 het klopt dat van een angstschreeuw van een rat de rest op de vlucht slaat,vang een rat levend en overgiet hem met benzine en laat hem branden,dit is ook cru maar het werkt beslist. bedenk wel dat het een tijdlijke oplossing is groeten benno
gerrit B Geplaatst: 18 maart 2008 Geplaatst: 18 maart 2008 Ik vind dat altijd van die verjaardag oplossingen. Laat ze schreeuwen en ze gaan er wel vandoor, dus ze lopen bij jou weg en nu heeft de buurman er last van nou mooie oplossing Is de buurman ook zeker blij mee. Je begint eerst met er voor te zorgen dat er zo weinig mogelijk eten voor het ongedierte is. Dus geen veevoer oid. gewoon open en bloot laten liggen maar opslaan in dichte ruimtes of in afsluitbare bakken. Natuurlijk is het op een boerderij wat moeilijker want je eigen beesten moeten ook wat te eten hebben. Maar als je goed om je heen kijkt dan zul je zien dat er toch met weinig moeite vaak heel veel te verbeteren is. Tevens ga je het probleem direct bij de wortel aanpakken dus niet weg laten lopen naar de buren, maar het opruimen van volwassen exemplaren die in een mum van tijd weer jongen kunnen krijgen. En wat is er dan mis met gewoon wat rattenvallen van 1,25 per stuk, blokje kaas, brood oid. erop en gewoon zelf opruimen die beesten komt nog eens bij dat het niet giftig is, alleen als je kippen rond hebt lopen overdag wel de vallen even weg halen waar die er bij kunnen komen. (en vooral de kippen niet even op het erf een handje voer geven) Dat is vaak een veel betere oplossing dan weg laten vluchten onder het motto "ik ben er mooi vanaf de rest moet zich maar redden". suc6 Gerrit zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen
Con Geplaatst: 22 maart 2008 Geplaatst: 22 maart 2008 Vandaag bezoek gehad van een ongediertebestrijderaar. Die heeft aanbevelingen gedaan ten aanzien van het voer voor onze kippen, eenden en ganzen. In combinatie met maatregelen voor de toegang van ons nachthok. (de ratten knagen gewoon door de (nieuwe) houten constructie heen) Heeft vervolgens 15 (niet door onze dieren bereikbare) lokkoffers geplaatst met een dikke tegel erop en ook nog 4 bij de buren. De verwachting is dat na een a twee weken een en ander merkbaar moet worden. 1 april (geen grap) komt de goeie man terug voor inspectie. HG CC Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen.. Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst). Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4) PC: Intel Nuc i7 met W11. Laptop Thinkpad met W11. Asus Gigabyte Home Assistant, 20 Shelly's en 2 ESP-tjes en Zigbee.
Vmax145 Geplaatst: 22 maart 2008 Geplaatst: 22 maart 2008 koop een paar marmotten een rat heeft een hekel aan het gepiep van een marmot. gr.Vmax Toshiba 42WL67Z lcd ,DM800 openPLI ,DM500+ openPLI, kaart huh waarvoor?, Archsat DJ70 x 7 lnb's x Vantage 8-1
Con Geplaatst: 22 maart 2008 Geplaatst: 22 maart 2008 Origineel bericht van: Vmax145 koop een paar marmotten een rat heeft een hekel aan het gepiep van een marmot. Is dit met of zonder garantie? HG CC Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen.. Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst). Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4) PC: Intel Nuc i7 met W11. Laptop Thinkpad met W11. Asus Gigabyte Home Assistant, 20 Shelly's en 2 ESP-tjes en Zigbee.
Poetsdoekje Geplaatst: 23 maart 2008 Geplaatst: 23 maart 2008 Origineel bericht van: Con Origineel bericht van: Vmax145 koop een paar marmotten een rat heeft een hekel aan het gepiep van een marmot. Is dit met of zonder garantie? HG CC Toch zou ik het met H I E R eens proberen groetjus van poetsdoekje En de hartelijke groeten van Poetsdoekje... COMPUTERS ??!!.... De meeste fouten zitten tussen het toetsenbord en de stoel........
Gast Jim REA Geplaatst: 23 maart 2008 Geplaatst: 23 maart 2008 Origineel bericht van: Poetsdoekje Origineel bericht van: Con Origineel bericht van: Vmax145 koop een paar marmotten een rat heeft een hekel aan het gepiep van een marmot. Is dit met of zonder garantie? HG CC Toch zou ik het met H I E R eens proberen Vroeger hadden we Foxterriers thuis, we woonden naast een bedrijf dat graan verhandelde en maalde. Ratten in overvloed bij de buren om ons heen, maar af en toe kwam de Fox met een rat thuis, 1 maal per 1 a 2 jaar, en ik vermoed dat dat de enige ratten waren die zich op het erf waagden. Prima rattenvanger dus. En ratten leren snel, dus ze meden ons erf als de pest.
Poetsdoekje Geplaatst: 25 maart 2008 Geplaatst: 25 maart 2008 Niet alleen bij je schoonbroer maar ook:...... Alarm over bruine ratten in Twente 24 maart 2008, 17:32 ENSCHEDE - De inspectie van het ministerie van VROM luidt de noodklok over de toename van de bruine rat in Twente. Sommige bedrijven hebben last van wel 1000 tot 2000 ratten. De rat kan voor de mens gevaarlijke ziektes bij zich dragen en is inmiddels immuun geworden voor het gif. VROM hoopt samen met boerenorganisatie LTO het probleem grondig aan te pakken. Bron: Ministerie VROM en de vriendelijke groeten van poetsdoekje En de hartelijke groeten van Poetsdoekje... COMPUTERS ??!!.... De meeste fouten zitten tussen het toetsenbord en de stoel........
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen