Ga naar inhoud


Europees gebruik van DVB-H een stap dichterbij


Gast janbemel

Aanbevolen berichten


Origineel bericht van: Ou-Tannu
t lijkt me wel verdomd fijn hoor beetje in de trein / bus naar TV kijken smile

Heb je dan wel een apart abo voor nodig, want gratis zal het zeker niet worden. Maar als je dat ervoor wil betalen kan het idd, al vraag ik me af hoe de ontvangst in de trein/bus zal zijn.

Naar mijn mening past DVB-H beter op een lagere frequentie, VHF bijvoorbeeld. Daar mogen we ook op één kanaal uitzenden. UHF blijft dan vrij voor DVB-T, en DAB zie ik hier toch niet meer van de grond komen. Sowieso wil je geen DAB, maar DAB+ of iets wat daarop lijkt. Want om nou nu nog met een systeem te beginnen gebaseerd op de aloude MPEG 1 audio layer II codec? Er passen dan amper meer zenders op dan op de FM, en dat met een eigenlijk schrale kwaliteit (128kbps). FMeXtra of een vergelijkbare techniek zou ook aantrekkelijk zijn, als iig iedere fabrikant hier ontvangers voor mag bouwen. Ik weet niet hoe dat zit. Dan blijf je gewoon FM gebruiken voor radio. Het gebrek aan goedkope digitale radio-ontvangers blijft sowieso, zelfs in de UK waar DAB een hit is heb ik geen echt goedkope DAB radio's kunnen vinden, en de apparaten met een prijs die een beetje normaal was waren spuuglelijk (plastic met hout, dat verzin je toch niet?). Een DVB-T ontvanger is haast goedkoper, erg vreemd.

Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches

Link naar reactie
Delen op andere sites

fmeXtra is een leuke toevoeging ja..

 

je kan leuk analoog en digitaal uitzenden...

 

oftewel rust alle zenders er mee uit smile zodat ALLE stations digitaal kunnen..

 

stel een periode van 5 of 10 jaar in waarna je de analoge uitzendingen uit gaat zetten

Philips LNB, 60cm pan, HVR-5500 DVB-S/S2/C/T, Cinergy HTC stick DVB-C/T, FS DVB-T stik

HVR-5500 -> CDS/TVV / Ziggo Digitaal

Cinergy HTC -> Ziggo Digitaal / FM

FS DVB-T -> Digitenne

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: EdjeKroketje
Origineel bericht van: W3ird_N3rd

Naar mijn mening past DVB-H beter op een lagere frequentie, VHF bijvoorbeeld.


Je hebt dan natuurlijk wel een nog lager rendement van je toch al zeer kleine antennes dan op UHF

Klopt, maar het signaal gaat makkelijker door gebouwen en ander materiaal. Over het algemeen zal je niet op een open veld staan met je mobieltje.

Portable FM radio's hebben vaak ook te korte antennes, toch werken ze vaak nog wel redelijk als het signaal sterk genoeg is.

Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...