Gast patron Geplaatst: 18 maart 2008 Geplaatst: 18 maart 2008 Ik wil een nieuwe kabel gaan kopen. Het gaat om 3 meter buiten het huis en rond 6 meter binnen. Welke kleur kan ikhet beste nemen. Kheb gehoord dat de zwarte kleur beter is.
Moderator ceesv Geplaatst: 18 maart 2008 Moderator Geplaatst: 18 maart 2008 De algemene opvatting is, dat zwarte kabel beter bestand is tegen de UV straling van het zonlicht. In de praktijk gebruikt men meestal toch witte kabel om kosmetische redenen. Gaat niet bestaat niet! 65" 4-K OLED, Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.
Ou-Tannu Geplaatst: 18 maart 2008 Geplaatst: 18 maart 2008 ik ga mijn witte kabel in een pvc buis steken.. of een koperbuis..maar dat laatste zal veel warmer worden als de zon er op staat te bakken :? Philips LNB, 60cm pan, HVR-5500 DVB-S/S2/C/T, Cinergy HTC stick DVB-C/T, FS DVB-T stik HVR-5500 -> CDS/TVV / Ziggo Digitaal Cinergy HTC -> Ziggo Digitaal / FM FS DVB-T -> Digitenne
Moderator ceesv Geplaatst: 18 maart 2008 Moderator Geplaatst: 18 maart 2008 Gezien de koperprijzen zou ik de kabel in een kunststof buis stoppen. Gaat niet bestaat niet! 65" 4-K OLED, Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.
Gast fatfreddy Geplaatst: 18 maart 2008 Geplaatst: 18 maart 2008 Een pvc pijp in de zon ? Als het electrapijp is zou ik geen witte pijp nemen maar hostaliet(slagvast) want witte pvc pijp word zo bros als wat in zon.
W3ird_N3rd Geplaatst: 19 maart 2008 Geplaatst: 19 maart 2008 Ik heb verschillende dingen buiten liggen. Zwarte koka, goedkope witte zooi en misschien Belden h125, dat weet ik niet zeker. Tevens zeer goedkope zwarte zooi! (merkloze kabel noem ik "zooi" voor het gemak) Bij iemand anders heb ik ook een witte kabel buiten zien liggen, wat voor kabel dat was weet ik niet meer maar het was volgens mij geen koka799. Die lag er al heel wat jaren en was nog prima. Waar ik wel een zeer wisselende ervaring mee heb zijn tules. Die dingen die je over de F-connector kan schuiven zodat er geen water bij kan. Op dezelfde plek waar ik die witte kabel buiten zag vond ik ook een tule, die er op het eerste gezicht nog goed uitzag maar na al die jaren broos bleek te zijn geworden. Hij brokkelde in stukjes uit elkaar toen ik de kabel eruit wou halen. Bij mij op het dak zijn een aantal van mijn tules nog prima. Maar ik heb ze bij verschillende winkels gekocht, en sommige tules waren binnen een paar weken praktisch helemaal weg! Overal scheuren, een tule in twee stukken, wat een drama. En juist op dat soort dingen staat geen merk. Je koopt zo'n ding tegen de regen, dan ga je er toch vanuit dat ze ook tegen de zon kunnen. Ik heb het idee dat als iets van plastic de eerste paar weken buiten heeft weten te overleven het ergste achter de rug is. Mijn cheapass witte kabel is nog een orde, maar een paar zwarte tules zijn bijna helemaal weg. Kleur zegt dus ook niet alles. Dus witte niet-koka kabel die ik elders zag was na jaren nog goed, zwarte koka799 hier buiten is nog goed, witte zooi hier buiten is nog goed, zwarte zooi hier buiten is nog goed.. Eigenlijk gaan alleen de tules naar de bagger. Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches
_Satman_ Geplaatst: 19 maart 2008 Geplaatst: 19 maart 2008 De kleur doet er niet toe doet. Bij kunststof die in de massa gekleurd is kunnen ze UV bestendig materiaal toevoegen wat (meestal) niet het geval is bij transparante kunststof. Hierdoor zijn transparante kunststoffen vooral onderhevig aan UV veroudering (de zon)zoals vb spanbanden, daar neem je beter de zwarte want de 'witte' zijn transparant en die breken vanzelf na een paar (5 à 6) jaar... Dit is niet het geval is voor coax kabel. Het is nu wel zo dat donkere kleuren het zonlicht absorberen en dit omzetten in warmte. Blekere kleuren reflecteren het zonlicht. Dus als je niet wil dat je kabel extra warm krijgt in de zon kan je beter de witte kabel nemen... If you don't know where you are going, you'll probably end up somewhere else... Dreambox 600 PVR, Topfield TF7710 HD PVR, Visiosat bisat met 13.0;19.2;23.5;28.2 en Visiosat 120 cm + VBOX + H2H Jaeger
Moderator ceesv Geplaatst: 19 maart 2008 Moderator Geplaatst: 19 maart 2008 Overweeg eens het gebruik van zelfvulcaniserend tape i.p.v. tule's. Ze sluiten als een 2e huid om je aansluiting en altijd op de goede maat. Gaat niet bestaat niet! 65" 4-K OLED, Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.
Gast fatfreddy Geplaatst: 19 maart 2008 Geplaatst: 19 maart 2008 Zelfvulcaniserende tape gebruik ik ook altijd en dat werkt inderdaad perfect en lassen in de grond is ook geen probleem.
Ou-Tannu Geplaatst: 19 maart 2008 Geplaatst: 19 maart 2008 Origineel bericht van: fatfreddy Een pvc pijp in de zon ? Als het electrapijp is zou ik geen witte pijp nemen maar hostaliet(slagvast) want witte pvc pijp word zo bros als wat in zon. Das wel een goede tip! dan valt die ook al wat minder op Philips LNB, 60cm pan, HVR-5500 DVB-S/S2/C/T, Cinergy HTC stick DVB-C/T, FS DVB-T stik HVR-5500 -> CDS/TVV / Ziggo Digitaal Cinergy HTC -> Ziggo Digitaal / FM FS DVB-T -> Digitenne
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen