Ga naar inhoud

Kleinst mogelijke schotel voor Astra 1 en Astra 3 (19,2 + 23,5 °O)?

Aanbevolen berichten

Gast Eduard76
Geplaatst:

Momenteel heb ik een merkloos schoteltje van 50-60 cm staan waarmee ik alle kanalen van Astra 1 (19,2 °O) goed binnenkrijg. Nu overweeg ik om een duoblok of een tweede LNB + switch aan te schaffen om Astra 3 (23,5 °O) ook binnen te krijgen.

Ik weet dat een schoteltje van 60 cm krap is, maar toch vraag ik mij af of er hier iemand ervaringen mee heeft en of dit een beetje werkt. Het hoeft voor mij niet 'onweersbestendig' te zijn, ik ben eerder benieuwd naar een gemiddeld 'mooi-weer-scenario' zonder hevige neerslag/sneeuwwolken.

En om dan nog meer hooi op de vork te nemen, als ik er nog een derde LNB bij hang voor Hotbird op 13,0 °O, pak ik dan ook nog de zenders/beams mee die hier in Oslo op 51 dBW (volgens Lyngsat heb je daarvoor een schotel van <50 cm voor nodig, maar bij mij zou deze LNB niet in het brandpunt hangen) binnenkomen?

Ik ben voornamelijk geïnteresseerd in 'Erfahrungsberichte', dus iemand die het daadwerkelijk heeft uitgeprobeerd. wink

Geplaatst:

Op een 60 cm schotel kan ik hier in Oost NL prima 19 & 28 pakken. Dus 19 & 23 moet gaan, die staan dichter bij elkaar dus dichter op het brandpunt.

Rekordc

Easyvdr based VDR 1.7.29 server met als clients S100 & Kreatel vip 1710 / 1960 en hopelijk snel een Raspberry Pi

Gast wanderer
Geplaatst:

hij zit in oslo....

tenminste dat staat in zijn profiel...

Geplaatst:

ik gebruik hier in Den Haag ook een 60cm schotel met Astra block-LNB dus 19 en 23 ...prima ontvangst...zelfs bij draaien van de schotel naar de Sirius.

Maar wil je tevens de Hotbird en misschien toch ook nog de Astra 2 op 28 grd. overweeg dan een Multytenne..zie verhalen elders..

ook die werkt hier bij mij 90 procent prima

Snurker

( Straks zijn meer behangers nodig om OLED schermen tegen de wand te plakken)

Gast Eduard76
Geplaatst:

Dank jullie voor de berichten. Ik zal proberen om mij op de 19 en 23 te richten en Hotbird evt met deze tweede LNB proberen te experimenteren. En als't niet wil dan laat ik het voorlopig even zo.

Gast Drs. IJzerbout
Geplaatst:

Ik geloof niet dat een Multitenne in Oslo nog zinvol is.

Geplaatst:

Ik had niet gezien dat het Oslo betreft.

Maar ik weet ook niet of een multytenne daar zal werken of niet.

Volgens de footprints van de sats zou het moeten kunnen, of krijg je daar afwijkingen in het uitrichten?

Gast Eduard76
Geplaatst:

Een multytenne wordt het sowieso niet. De schotel staat zeer kwetsbaar voor vandalisme en diefstal opgesteld, dus als er wat mee gebeurt (dat valt hier in Oslo nog wel mee) wil ik het goedkoop weer vervangen kunnen. Bovendien kan ik de Britse Astra hier toch niet ontvangen met zo'n kleine schotel.

Ik ga, zodra ik daar de tijd voor heb, er een extra lnb aanhangen en bericht dan later hier weer verder.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen