Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
Origineel bericht van: Avalon
Citaat:

Het lijkt mij niet onreël te denken dat het gros van de Nederlandse zenders binnen 5 jaar op HD is overgegaan.

Ze kunnen wel HD-apparaten aanschaffen maar zullen nog steeds in daar komt tie een in de huidige vorm uitzenden. Niet iedereen heeft een HD-Ready of een Full-hd televisie.

Mazlzlz
Avalon

Over 3-5 jaar verwacht ik een HDTV flatscreen aandeel in de Nederlandse huiskamer van ten minste 80%.
Daarnaast heb je niet persé een HDTV nodig om toch het signaal te kunnen zien, gewoon via de scart/analoge uitgang van de receiver.

Het grootste struikelblok is echter die receiver. Hoe krijg je de Nederlander binnen 3-5 jaar over op een MPEG4 HD-Ready. Ik denk door de prijzen hiervan te laten zakken. Nu zijn ze nog duurder dan MPEG2, maar dat zal in de komende 2-3 jaar waarschijnlijk gelijktrekken. Dit tijdstip luidt tevens het einde in van de MPEG2 only box, die worden dan niet meer gemaakt.

• Reacties 47
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit onderwerp

Beste reacties in dit onderwerp

Geplaatst:

Wat op dat moment werd uitgezonden was gewoon een oud kinderprogramma uit de jaren '60 - geen wonder dus dat het 4:3 was.

Gast audiofiel
Geplaatst:

HD is op zich wel mooier dan SD. Net als Blu Ray en DVD. Maar toch komt het er voorlopig niet omdat het verschil te klein is voor de gigantische omschakeling die zowel industrie als consument moeten maken.

Dat mensen een HD ready scherm hebben is irrelevant. De meeste flatscreens zijn nou eenmaal HD ready. Ik heb zelf ook zo'n scherm.

Er komt elke 5 jaar een 'standaard' die ietsje beter is. De opvolger van de Blu Ray is ook al bijna klaar. De holografische DVD...

CD is 15 jaar ouder dan DVD en heeft ook geen opvolger. (Wel meerdere malen geprobeerd)

90% van de wereld is nog niet eens gewoon breedbeeld. Zelfs die paar landen die 'over zijn', Belgie, Nederland en Engeland zijn niet eens volledig breedbeeld. HDTV is dagdromen.

Gast Drs. IJzerbout
Geplaatst:

Wat die Duitsers toch iedere keer bezield om HD in 4:3 uit te zenden mag God weten, Prosieben en Sat1 hadden daar ook al een houtje van.

Dit terwijl ze notabene één van de eersten waren die met breedbeeld kwamen in Europa, zenden ze HD weer uit in 4:3.

Apple 740 en waarschijnlijk anderen, jullie hebben het niet begrepen.

De 3:4 HD uitzendingen van de Duitsers berusten op orgineel 35 mm filmmateriaal dat voor uitzending op de TV van destijds in 3:4 is geproduceerd. Het was nooit voor vertoning in de bioscoop gemaakt.

Die films zijn weer voor de dag gehaald en opnieuw gescand in HD met de huidendaagse techniek, ontdaan van eventuele krassen en kleurkorrektie is toegepast.

En het blijft 3:4. Het wordt dus konsekwent gedaan en niet dmv pan&zoom met geweld naar 16:9 "getrokken". De beeldkwaliteit zou hier zeer onder lijden.

Een goed voorbeeld is "Kir Royal" een 6 deler die hier in Duitsland kult status heeft. En terecht!

Nu te zien op Eins Festival HD.

Dus niet zo mopperen, maar ervan genieten.

Gast patje7of9
Geplaatst:
Origineel bericht van: audiofiel

Er komt elke 5 jaar een 'standaard' die ietsje beter is. De opvolger van de Blu Ray is ook al bijna klaar. De holografische DVD...

Man toch, dit is oud nieuws, de holografische DVD ging al in 2006 op de markt,ik heb nog geen enkele gezien in de winkel of op internet vergeleken met Blu-ray.

Je zit hier constant HDTV aftebreken,dat geen verschil is tussen SD en HD beeld,dat het 25 jaar gaat duren voor HDTV doorbreekt.

Als jij liever een SD beeld hebt dan HD,voor mijn niet gelaten,maar je moet hier geen pure nonsens zitten te vertellen over HDTV
Geplaatst:
Origineel bericht van: Drs. IJzerbout

Apple 740 en waarschijnlijk anderen, jullie hebben het niet begrepen.
De 3:4 HD uitzendingen van de Duitsers berusten op orgineel 35 mm filmmateriaal

Ik had het niet over films, maar gewoon reguliere (studio)programma's.

Nooit naar Prosieben-HD en Sat1-HD gekeken? 80% van de tijd werd hier dus in 4:3 uitgezonden. En dan vinden ze het gek dat het geen succes werd...
Als je pretendeert een HD kanaal te zijn moet het grootste deel van je programmering natuurlijk wel écht HD zijn in 16:9, en geen upscaled SD troep, sterker nog, in 4:3. Dan maak je gewoon anti-reclame voor HDTV. Als ik graag 4:3 wil zien dan kijk ik wel naar één van die andere 2499 zenders.
Gast Drs. IJzerbout
Geplaatst:

Nooit naar Prosieben-HD en Sat1-HD gekeken? 80% van de tijd werd hier dus in 4:3 uitgezonden. En dan vinden ze het gek dat het geen succes werd...

Als je pretendeert een HD kanaal te zijn moet het grootste deel van je programmering natuurlijk wel écht HD zijn in 16:9, en geen upscaled SD troep, sterker nog, in 4:3. Dan maak je gewoon anti-reclame voor HDTV. Als ik graag 4:3 wil zien dan kijk ik wel naar één van die andere 2499 zenders.

Apple740, ook dat heb je kennelijk niet begrepen. Ik heb wel degelijk naar P7S1 HD gekeken. Dat was echter het normale programma van beide kanalen. Als er een blokbuster film op het programma stond en er was een HD versie van, dan was deze film op P7S1 HD in HD te zien, op de normale SD kanalen was die film in SD te zien.

Dus wat leuter je nou? Toen we we eind 60er jaren van zwart-wit naar kleur gingen, was ook niet alles van de ene op de andere dag in kleur. De kleuren programma´s kwamen mondjesmaat. Dit heeft vele jaren geduurd voordat alles in kleur was.

En zelfs vandaag de dag is er nog wel eens een film op programma in zwart-wit omdat het oorspronkelijke materiaal nu eenmaal in zwart-wit was opgenomen.

Met de overgang van mono naar stereo was het niet veel anders.

TV in Duitsland was er eerder dan in Nederland. De Olypische Spelen in Berlijn in 1936 werden al via TV uitgezonden, Walter Bruch, de uitvinder van het latere PAL kleuren system was daar toen al kameraman.

Kleuren TV in Duitsland was er eerder dan in Nederland.

Kommentaar hebben over hoe er in Duitsland met HD wordt omgegaan is altijd makkelijk. Neem eens een voorbeeld aan de NL-HD programma´s..daar is nog geen ene donder in HD te zien. Afgezien van een paar -Pay TV- kanalen op de kabel misschien.

Sterker nog...16:9 is nu eindelijk pas enigzins doorgedrongen. Jullie hebben er wel tot St. Juttemes op moeten wachten.

Komt er NL-HD op de satelliet dan ga er maar van uit dat het betalen geblazen wordt. De publieken in Duitsland distangeren zich hier gelukkig van. De kommercielen waarschijnlijk ook, want Entavio is een doodgeboren projekt van o.a. Astra.

Gast audiofiel
Geplaatst:

Dus als ik niet geloof dat HDTV en Blu Ray er 'komt' op argumenten dat breedbeeld zo lang duurt, en andere zogenaamde betere formaten allemaal gefaald zijn, dan is dat onzin?

Zonder argumentatie van jouw kant? Best.

Ik wil best een weddenschap met je afsluiten dat er de komende 5 jaar niks significants zal gebeuren op het gebied van HDTV en Blu Ray en dat het dan nog net zo niche is als nu. Dekking minder dan 10-15%. Zo zeker ben ik van mijn zaak.

(Ik heb trouwens nooit gezegd dat HD niet beter is dan SD. Bij elke zaak staan flatscreens op Blu Ray te spelen dus ik weet wel degelijk hoe het eruit ziet.)

Gast audiofiel
Geplaatst:

Alsof in Duitsland 16:9 meer ingeburgerd is dan in Nederland.

De Duitse commercieelen hebben er nog nooit van gehoord!!

Gast Drs. IJzerbout
Geplaatst:

De Duitse commercieelen hebben er nog nooit van gehoord!!

Ehh...? Wie bitte..? Kijk je er wel eens naar?

Geplaatst:

Dus wat leuter je nou?

Lees het bericht van Digitaalkijker nog eens goed;

Origineel bericht van: digitaal kijker
even m'n resultaat van eins festival HD te bekijken.

beeld is zeer zuiver en deftig,
momenteel een progamma met poppen aan draad,
beeld formaat is 4/3 en het logo is wel leuk.
een HD-TV logo met festival 1 in een rondje,
beeld is 720p

Foto1
Foto2
Foto3

720p HD voorzien van een HD logo in 4:3...

Niks geen 35mm materiaal of een "gewone" uitzending. Op Prosieben-HD en Sat1-HD kwam dit ook regelmatig voor.
Gast Drs. IJzerbout
Geplaatst:

Sorry, ik begrijp het probleem niet?

Die Urmel poppenkast uitzending is bij mij in HD 4:3 te zien, aan beide kanten, links en rechts een zwarte balk. Pillar Box heet dat.

Gedeeltelijk in het beeld, maar ook in de rechter zwarte balk is het logo te zien. Dus het volledige 16:9 beeld wordt uitgezonden.

Daar is het logo een deel van.

De orginele opname op 35 mm film was 4:3. Dus ik zie geen fout.

Geplaatst:

En gisteravond werd er op Eins Festival het journaal uitgezonden. Tot mijn stomme verbazing waren ook de items behoorlijk HD. ZO werd er kort beeld van de F1 in Maleisie en het zwemmen in Eindhoven getoond. E ja, alles in HD. En wij de hele dag maar via de reguliere kanalen naar SD live moeten kijken. Dus de complete camera setup op locatie is HD, de regie is in HD, de registratie is in HD, mogelijk zelfs de link naar de studio in HD, maar dan wordt het bij de burger in SD aangeleverd. Die zit weer te kijken op z'n HD scherm. Dus content genoeg, maar alleen het stukje studio naar burger moet nog even om. Maar dan zullen we wel weer bij het hoofdstuk "rechten" komen. Hebben dit al vaker hier besproken. Olympics van 2004 mochten niet in HD worden uitgezonden in Nederland door EURO1080, omdat de NOS de rechten had. Het wordt tijd dat net als in de UA en Australia de wetgeving hier eens gaat ingrijpen. Gewoon verplichten om HD aan te bieden, anders wordt licentie ingetrokken.

Geplaatst:

daarom dat ik probeerde de volledige tv met het beeld op de foto te zetten zodat je zag dat dit maar tijdelijk een 4/3 progamma was,

miss was het beter een ander progamma in 16/9 ook op foto vast te leggen zodat bewijs was dat niet alles in 4/3 uitgezonden wordt,maar een mens heeft nog iets anders in z'n leven dan voor die tv hangen hé wink ,

begrijp niet dat sommige alles zo zwart kunnen zien als er iets bestaat waar men mee test enz.

Sorry, ik begrijp het probleem niet?

Die Urmel poppenkast uitzending is bij mij in HD 4:3 te zien, aan beide kanten, links en rechts een zwarte balk. Pillar Box heet dat.

Gedeeltelijk in het beeld, maar ook in de rechter zwarte balk is het logo te zien. Dus het volledige 16:9 beeld wordt uitgezonden.

Daar is het logo een deel van.

De orginele opname op 35 mm film was 4:3. Dus ik zie geen fout.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2) - T90 met 8 lnb's.

Tiny audio M7+, konig ANT-UV11L-KN en versterker konig ANT amp kit-10,

Konig FTA20

• Moderator
Geplaatst:

Citaat RAI:

En gisteravond werd er op Eins Festival het journaal uitgezonden. Tot mijn stomme verbazing waren ook de items behoorlijk HD.

Zoals al eerder in dit draadje geschreven, is er in de productiewereld al volop HD ingeburgerd.

Vele producties zijn volledig HD geproduceerd en worden voor uitzending gedownscaled.

Zelfs de tour de france werd verleden jaar al HD gecoverd en als test in frankrijk in 2 steden in HD beschikbaar gesteld.

De toekomst voorspellen is lastig, maar zo zwart-wit als sommige mensen het hier voorstellen is niet reëel.

In mijn omgeving wordt bij vervanging nagenoeg door iedereen HD ready gekocht en door de trendsetters hd-ready al vervangen door full-hd.

Ik heb bij mijn ontvanger zojuist de timer op 20:00 uur gezet om het journaal op Einsfestival HD te zien. Laat alle criticasters dat ook eens doen en dan nog eens kommentaar leveren.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen