Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Vandaag tijdens een opening van een winkel het volgende product gezien:

Monster_HTS1000_141204.jpg

Voor veel mensen is het bezitten van een hoogwaardige thuisbioscoop een droom die uitkomt. Toch kan het lichtnet dat uw huis van netspanning voorziet uw droom in een nachtmerrie van slechte prestaties doen veranderen.

Tenzij u zelf een krachtcentrale in de tuin of kelder heeft is de kans groot dat u ruis, interferentie en andere netvervuiling oppikt van diverse bronnen in en om uw huis. Alles van draadloze telefoons tot computers tot lichtdimmers tot zelfs de koelkast van uw buurman resulteert in vervorming die de perfecte thuisbioscoop beleving kan ruïneren. Daarnaast zijn de soms kilometers lange hoogspanningskabels tussen de centrale en uiteindelijk uw wandcontactdoos een ongewenste en gigantische antenne waarmee allerlei elektrische (radio) signalen worden opgepikt en via het lichtnet in uw gevoelige elektronica terechtkomen.

Bliksem & overspanningbeveiliging:

Een ***** PowerCenter beveiligt de gehele audio/video set tegen (indirecte) bliksem en onverwachte stroompieken (surge) in het lichtnet door overtollige energie te absorberen. Bliksem kan overal binnenkomen. Daarom worden naast radio en televisie afhankelijk van het model, ook de telefoonlijn, f-pin satelliet aansluitingen en zelfs de ethernet verbindingen gecontroleerd.

Zou zoiets nu bijdragen aan een beter beeld ?

Spelfouten in bovenstaande tekst zijn met opzet gemaakt en dienen ter vermaak van de lezer.

Geplaatst:

Mooi verhaal, het enige wat ik er nuttig aan vind is de overspanningsbeveiliging tegen blikseminslag.

De meeste electronica is prima in staat om ongewenste frequenties uit een spanningsbron te filteren, gelukkig hebben we zoiets als condensatoren uitgevonden, die gedragen zich als een kortsluiting voor hoge frequenties.

Just my 2 cents...

Alfi

DM800 - OpenPLi - CCcam 2.1.4 - Wavefield T55

Geplaatst:

Het mooie van veel apparatuur zoals wij ze kennen is dat ze gebruik maken van transformatoren. Deze maken van een hoog (220V) signaal een laag (24, 12V of anders) signaal. Een transformator bestaat uit twee spoelen en een metalen keren. De spoelen zorgen al voor het nodige 'filter' effect en de kern doet de rest. Wat je buurman aan rotzooi door het spanningsnet wil gooien zie je niet eens, tenzij hij een zware lastrafo of iets dergelijk heeft.

Het enige wat een voordeel is: bliksem inslag en/of hoogfrequent. Dat laatste kan zich echter maar een paar honderd meter voortplanten en komt nooit door een trafo heen.....

Geplaatst:

Alle apparatuur die externe netfilters nodig heeft in Nederland is apparatuur met een voeding van zeer inferieure kwaliteit.

Het electriciteitsnet in Nederland is bijna overal "schoon", natuurlijk de paar uitzonderingen daar gelaten.

Alleen als je in een boerderij aan het einde van de kabel zit, of op een industrieterrein net naast een fabriek waar zware machines worden gebruikt die het net vervuilen, dan zou het eventueel kunnen dat je hiervan storing ondervind.

Maar van de koelkast van de buren, of je eigen koelkast of TL verlichting zal je echt geen last hebben.

Nogmaals, volledig overbodige Chineese "Foeki Joeki" zooi.

Wel grappig, die bliksembeveiliging die ze claimen.

Pure valse veiligheid, meer dan een heel klein beetje bescherming tegen overspanning die kan optreden bij een indirecte inslag (blikseminslag in de grond op een paar honderd meter afstand bijvoorbeeld) kan dit nooit en te nimmer bieden.

Hier vlakbij is pasgeleden de bliksem direct ingeslagen op een blok woonhuizen (Leersum, Utrechtse heuvelrug), en daar was echt alles kapot. Tot aan de autoruiten toe. En daar moet zo'n verdeeldoosje wat tegen doen ? la me nie lache.

http://www.rtl.nl/(/actueel/rtlnieuws/binnenland/articleview/)/components/actueel/rtlnieuws/2008/03_maart/12/binnenland/0312_1615_Blikseminslag_in_Leersum.xml

http://www.ad.nl/utrecht/2131501/Blikseminslag_in_Leersum.html

Bovenstaande links laat zien wat er gebeurt bij een directe inslag.

groeten,

Peter.

Niet gehinderd door enige vorm van technische kennis zet ik onbevangen overal mijn schroevendraaier en soldeerbout in.

Geplaatst:

Computers,TV's,batterijladers enz.

Er mag verondersteld worden dat elk van die toestellen voldoet aan de Europese EMC regelgeving en dus een beperkte hoeveelheid storing terug het elektriciteitsnet opstuurt.

Voor meerdere toestellen is het natuurlijk de som van al die interferentie niveaus en dat kan behoorlijk oplopen.

Een andere storingsbron is lichtnetcommunicatieapparatuur.

Daar bovenop zijn er nog de traditionele vervuilers als gloeilampdimmers elektische motoren en TL-verlichting.

Al met al kan de energiebron om de kostbare audioapparatuur te voeden sterk vervuild zijn.

Het is oneerbiedig tegenover de audio-ontwerpers die hemel en aarde bewegen om voor audiosignalen een dynamisch bereik van 100dB te realiseren,oftewel 20 microVolt op een signaal van 2 Volt RMS.

Het is dus niet ondenkbaar dat netvervuiling kan doordringen tot de signaalketen van een audioapparaat en daarmee verhindert dat het toestel optimaal presteert.

We hebben het dus over gevoelige geluidsapparatuur en niet over melkmachines.

Geplaatst:

Precies, heb je apparatuur met een knaken voeding, koop dan een echt netfilter. Die kosten een paar centen, maar dan heb je ook wat (of koop gewoon goede apparatuur).

Aan dit soort foekie joekie (vert: fuck you) zooi heeft echt niemand wat. Het zou me niet verbazen als het meer storing veroorzaakt dan dat het oplost.

beschermen doet het zeer zeker niet. Een paar ferrietkerntjes met een paar gasontladingslampjes, en heel misschien nog een zener diode met een weerstandje helpen echt niet.

Groeten,

Peter.

Niet gehinderd door enige vorm van technische kennis zet ik onbevangen overal mijn schroevendraaier en soldeerbout in.

Geplaatst:

Apparatuur met een knakenvoeding gooi je weg of geef je aan je kleine neefje.

Hier is geen meerwaarde te verkrijgen met een netfilter.

Zeker bij high-end audioapparatuur waar zeker de beste voedingen in zitten,gebruik je een echte netfilter,omdat je zeker niet de schakelklikken van de wietplantage van de buren en de koelkast en computer(hoogfrequente schakelklikken),tussen de lichte passages van Vivaldi wilt horen.

En ja, daar is dat ding daar boven niet voor geschikt.

Gast Drs. IJzerbout
Geplaatst:

Waar moet ik dat kreng nou weer neer leggen?

Geplaatst:

Nogmaals, een gemiddelde voeding die de preamp voed van een versterker draait op om en nabij de 12 volt, dat is een factor 20 lager dan de lichtnetspanning.

Bij een goed ontworpen voeding zitten er filters omheen die de laatste ellende (die ook al een factor 20 verkleint is bij een confectionele voeding) wegfiltert.

De enige schakelklikken die ik hoor komen via de antenneingang binnen, en daar valt weinig aan te doen.

Daarbij, als je veel storing ondervindt van lichnetapparatuur kun je altijd nog via het Agentschap Telecom gaan klagen, bij voldoende klachten nemen die maatregelen in trant van de storing opsporen en elimineren.

Zie bv de Valiant cvketel storing een paar jaar terug, waar de fabrikant gedwongen werdt de ketel te ontstoren.

Was overigens geen lichtnetstoring.

Ook de windmolen bij Harlingen had een lichtnetvervuiler aan boord, ook die heeft het AT geelimineerd.

Maar voor de meeste mensen zijn die filters die de OP te koop zal alleen maar BS, alleen de fabrikant wordt er beter van.

Geplaatst:

De stelling dat een pre-amp voeding om en nabij 12 Volt zou bedragen is mi onzin.

Bij een buizenversterker ligt de voedingsspanning al gauw tussen de 250 en 300 volt.

Een beetje opamp werkt op 2x15Volt=30Volt.

Daarbij komen netstoringen niet alleen binnen via de pre-amp maar op alle onderdelen van je installatie.

Verder zijn er vele creatieve mensen die vanalles inelkaar knutselen zonder enig besef wat ze voor storingen ze veroorzaken.

Om nu bij elke storing Agentschap Telecom te waarschuwen,gaat dat vast een levenstaak worden.

In voedingen wordt al veel weg gefilterd,maar de mens met getrainde oren wil graag het beste van het beste.

Niet iedereen stoort zich aan vervorming,er zijn zelfs mensen die MP3 mooi vinden.

Dat stoort fabrikanten zeker niet om allerlei rommel op de markt te brengen met allerlei verkooppraatjes.

Het praatje is vaak niet eens een leugen,maar hun aangedragen oplossing is dat vaak wel.

Geplaatst:
Origineel bericht van: satcat
De stelling dat een pre-amp voeding om en nabij 12 Volt zou bedragen is mi onzin.
Bij een buizenversterker ligt de voedingsspanning al gauw tussen de 250 en 300 volt.
Een beetje opamp werkt op 2x15Volt=30Volt.

Hmmm, een preamp van een buizenbak staat meestal op zo een 65 a 90 volt, veel hoger is onnodig.
En een klik van een volt of 20 heeft bij een buis ook wat minder invloed, trafo die wat dempt, elco's en vanaf de mainspanning bij een buis, stel jouw 300 volt, is die 20 volt ook maar een rimpeltje.
En opamps werken tegenwoordig ook niet altijd meer op een dubbele spanning.
Daarbij is een opamp nogal een moeilijk ding bij audio, eigenlijk wil je zo'n ding niet in je versterker.

Citaat:

Daarbij komen netstoringen niet alleen binnen via de pre-amp maar op alle onderdelen van je installatie.

Zeker mee eens, gebuik slechte kwaliteit afgeschermde kabel tussen die versterker en de source, leg die langs een 220 kabel en bingo.
Grootste onzin die ik heb gezien was overigens in een auto, gouden zekeringhouders en dikke kabels naar de versterker, afgetapt van een .5 mm kwadraad draadje, en gewoon beweren dat die kabels en zekeringhouder hoorbaar waren in het geluid.

Citaat:

Verder zijn er vele creatieve mensen die vanalles inelkaar knutselen zonder enig besef wat ze voor storingen ze veroorzaken.
Om nu bij elke storing Agentschap Telecom te waarschuwen,gaat dat vast een levenstaak worden.

Yep, niet gehinderd door enige kennis doen mensen maar wat.
En als het mis gaat heeft iedereen de schuld, behalve hunzelf. wink

Citaat:

In voedingen wordt al veel weg gefilterd,maar de mens met getrainde oren wil graag het beste van het beste.

Niet iedereen stoort zich aan vervorming,er zijn zelfs mensen die MP3 mooi vinden.
Dat stoort fabrikanten zeker niet om allerlei rommel op de markt te brengen met allerlei verkooppraatjes.
Het praatje is vaak niet eens een leugen,maar hun aangedragen oplossing is dat vaak wel.

En ook hier ben ik het volledig mee eens.
Mijn oren zijn behoorlijk stuk, ik hoor geen verschil meer tussen analoog of mp3, boven de 10 Khz hoor ik toch al niets meer.
Daaronder mis ik ook al voldoende.
Een highend versterker is bij mij weggegooid geld.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen