Ga naar inhoud


Weg met lelijke schotels (bron Telegraaf)


rolandroland

Aanbevolen berichten

Tot mijn verbazing en ergernis las ik het volgende stukje in de krant Weg met lelijke schotels!

 

1. Ik vind het onzin dat je kunt zeggen dat de zenders die je wilt kijken ook via internet kunt doen. Via internet brengt het meer kosten met zich mee. Bovendien zijn de verbindingen niet altijd even stabiel.

 

2. Vind ik het haat zaaien dat er een cartoon is getekend waar je iemand ziet die de schotel aan gort schiet. Onnodig kwetsend voor de schotel bezitters.

 

3. Via de schotel heb je altijd nog meer keuze vrijheid dan wat je via internet voor krijgt voor geschoteld.

 

Dan hier het stukje:

 

 

 

Weg met lelijke schotels

AMSTERDAM - Ontvangst van radio en tv is in ons land in de meeste gemeenten mogelijk via de kabel en digitale ontvangst met de computer. Desondanks ontsieren vele schotels het straatbeeld. Slechts in buitengebieden zoals mijn huis op Texel onder de vuurtoren ontberen huizen een kabelaansluiting en zijn aangewezen op de schotel. Huizenblokken behangen met schotels leiden tot veel discussie en ergernis.

 

Schotelontvangst van buitenlandse tv-zenders komt voort uit een tijd dat mensen niet beschikten over deze mogelijkheid via snelle computerverbindingen. Tegenwoordig kunt u allerlei programma’s digitaal ontvangen via computer of welk apparaat dan ook. Daarom zijn die lelijke schotels op mooie woongebouwen niet meer nodig. En, als ze nodig zijn, kan men ze plaatsen op balkons of niet zichtbaar in tuinen.

 

Het gerechtshof te Amsterdam deed daarover op 8 februari 2008 (nummer 1883/05) een aardige uitspraak, die ik las in de Praktijkgids nummer Pg 31/08.

 

Huurcontract

 

Een huurder van Russische afkomst had op de gevel van zijn huurwoning in Diemen een schotel laten plaatsen, en zo kon hij tv-programma’s uit zijn oude vaderland ontvangen. Echter in zijn huurcontract had de verhuurder de volgende bepalingen opgenomen. ’Indien het gehuurde is of wordt aangesloten op een centraal systeem voor de ontvangst van tv- en radioprogramma’s is het de huurder niet geoorloofd eigen (schotel)antennes aan te brengen…’ En: ’Uitsluitend het in het gehuurde aangebrachte aansluitpunt op de gemeenschappelijke of centrale antenne-inrichting mag worden gebruikt voor de aansluiting van ontvangtoestellen…’

 

Desondanks plaatste de huurder een schotel aan de voorgevel van het wooncomplex te Diemen. En, niet zoals de verhuurder had voorgesteld op zijn balkon onder de balkonrand aan de achterzijde. De verhuurder stapte naar de kantonrechter om een verbod voor deze schotelinstallatie af te dwingen, verhuurder ving echter bot.

 

De raadsheren (m/v) van het gerechtshof gaven de verhuurder in tweede instantie wel gelijk. De huurder moest de schotel verwijderen, omdat deze huurder zijn buitenlandse nieuwsgaring ook kan verkrijgen via kranten, radio, internet en digitale televisie. Dit was een belangrijk punt voor de verhuurder, omdat de huurder een beroep had gedaan op het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens (EVRM). In artikel 10 is namelijk vastgelegd het universele recht op het ontvangen en verzenden van informatie. Maar tevergeefs, want de hedendaagse techniek heeft daarin ruimschoots voorzien.

 

De verhuurder heeft dus gelijk gekregen en de schotel moet van de voorgevel weggehaald worden. Eind goed, al goed, zult u denken, maar het heeft bijna vier jaar gekost om zover te komen. Ja inderdaad, gelijk hebben is een, maar gelijk krijgen is heel andere koek. Ik vind het een goede zaak dat die schotels van de voorgevels van woonblokken verdwijnen. Sommige zeggen zelfs dat de woningen in straten met veel schotels dalen in waarde. Ik vind het gewoon geen gezicht.

 

www.broeren.com

 

http://www.telegraaf.nl/woonkrant/3584892/_Weg_met_lelijke_schotels__.html?cid=rss

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 76
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Gast Rob út Fryslân

verwijderd. laat het modereren aub aan de moderators over

 

 

Het gedoe rond schotels en wat wel/niet mooi is blijft regelmatig terug komen.Wat mij betreft zijn die gigantisch hoge torenkantoren lelijk en mogen ze kerkklokken gaan verbieden.

Pas daarna mogen ze hier aan de deur komen klagen over mijn schotel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gedoe rond schotels en wat wel/niet mooi is blijft regelmatig terug komen.Wat mij betreft zijn die gigantisch hoge torenkantoren lelijk en mogen ze kerkklokken gaan verbieden.

Pas daarna mogen ze hier aan de deur komen klagen over mijn schotel.

Tja, wat de een mooi vindt... Ik ben blij dat ik mijn tuin nog redelijk op het zuiden heb, zodat mijn schotel niet aan de voorkant hangt. Verder vind ik het zeikerig als mensen menen dat de waarde van je huis omlaag zou gaan. Alsof dat alleen door die schotels komt. Meestal heeft dat te maken met de demografische samenstelling van een straat/buurt, en maken schotels die soms wat beter zichtbaar.

 

Internet zapt niet lekker en heeft echt niet de goede kwaliteit die je op de schotel ontvangt. Sommige uitzendingen zijn gebonden aan landen, waardoor je op basis van je IP-adres kan worden uitgefilterd. Met satelliet gebeurt dat anders, bijv. door te coderen of spot-beams. En juist dat laatste maakt de satelliet (voor mij) interessanter dan gewoon een kabelaansluiting smile

 

Komt daar ook nog eens bij dat mijn basisabonnement op canaldigitaal goedkoper is dan wat hier analoog via UPC door de muur komt.

Mut@nt HD51 OpenPli 6 | VU+ Duo | Topfield TF7710HD PVR (Enigma2 / HDMU)
Astra 19.2 | Astra 23.5 | Astra 28.2/5 | Hotbird 13.0 | Eurobird 9.0 | Digitenne

OSCam

Link naar reactie
Delen op andere sites

ach, een mening van een "criticus" die z'n mening ventileerd via de azijnbode, dat iemand die krant nog serieus neemt is voor mij altijd een raadsel gebleven.

zolang er niets in je huur/koop contract staat vermeld ben je 100% vrij van nieuwsvergaring, onderstreept in het verdrag van Rome.

een storm in een glas water dus.

zelfs al zou één en ander zijn opgenomen in een dergelijk contract dan valt er altijd over te praten qua plaatsing van een schotel.

 

enigzins kan ik me het e.e.a wel voorstellen, zie sommige, vaak achterstallige, wijken. voorgevels hangen vol met schotels, allemaal op Hotbird gericht. Niet echt een fraai gezicht, laten we eerlijk zijn.

Een oplossing van de woningbouwvereniging zie je ook niet, die zeggen neem maar een kabelabbo hetgeen je vaak meer kost voor (stoor)zenders die je niet wilt zien.

 

Mijn achtergevel van mijn (beschermd dorpsgezicht) woning wordt ontsierd door een Archsat 95cm. offset schotel, knappe ambtenaar die die er af krijgt smile

 

 

 

merDe

deze ruimte is te huur
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat dit gebeurt is mede te danken aan onze minister president. Deze heerschap zaait al haat voordat. En het volgende daarop is gewoon sencuur. Nederland ligt al onder de kabel en de mensen die daar nog geen gebruik van maken willen ze op deze manier en voor mijn gevoel dwingen en dan hebben ze de mensen volledig in hun macht. Daarbij komt nog dat vele bestuurders belangen hebben in de Kabel maatschappijen. Dus belangenverstrengeling. mad

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk een flat vol met schotel ontvangers, daar kan wel gemakkelijk wat aan gedaan worden. Ik kwam onlangs in een flat waar men 1 centrale schotel had waar de rest van de bewoners op is aangesloten. Echter je moet het dan wel zo gaan organiseren dat je meerdere schotels hebt die gericht zijn op diverse satellieten. Want op die flat hadden ze alleen maar gericht op Astra 1 en de Astra 3a.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Benny Lava
Origineel bericht van: Brains
Dat dit gebeurt is mede te danken aan onze minister president. Deze heerschap zaait al haat voordat. En het volgende daarop is gewoon sencuur. Nederland ligt al onder de kabel en de mensen die daar nog geen gebruik van maken willen ze op deze manier en voor mijn gevoel dwingen en dan hebben ze de mensen volledig in hun macht. Daarbij komt nog dat vele bestuurders belangen hebben in de Kabel maatschappijen. Dus belangenverstrengeling. mad


Dat lijkt me een tikje paranoide. De overheid heeft de kabel juist voor veel geld verkocht aan commerciele bedrijven, en is de controle dus goeddeels kwijt. En hoezo heb je mensen volledig in je macht op het moment dat ze naar de kabel kijken? En wat Balkenende hiermee te maken heeft is me al helemaal niet duidelijk.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Satellite Europe

Ach, de Telegraaf doet 't erg goed op de WC wink De Telegraaf heeft in mijn ogen 'n iets te hoog SBS 6 gehalte (of was 't nou andersom?)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Spotvogel

Hum?
Wat zijn dat, achterstallige wijken?


Flatjes waar je voor 400 euro per maand kan wonen.
Grafety op de muren omdat de bewoners totaal geen interesse hebben hoe hun wijk er uit ziet.

Ik woon in Alkmaar en als ik via de A9 daar binnen rijd, moet je maar eens naar links kijken.
Wat een zooi en wat een schotels, het liefst verroest of vastgezet met electradraad.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Er staan ook (nu) 150 reactie's op de website van de Telegraaf.

Velen zijn het (gelukkig) niet met de auteur eens.

 

Ik heb daar ook nog even een pleidooi voor de schotel geplaatst.

 

 

 

 

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vaak is het ook niet mooi, dat is een feit.

Maar aan het recht op vrije nieuwsgaring kun je niet zomaar voorbijgaan. Niettemin proberen steeds meer wooncorporaties dit via slinkse wegen te omzeilen. Maar dat is hier al tig keer besproken.

Voor de betrokkenen is er vaak maar een oplossing: Schotel gewoon laten hangen en de zaak op de spits drijven. Dreigen is gemakkelijk, uitvoeren is vaak veel gecompliceerder.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het wel een opmerkelijk artikel, temeer daar de Telegraaf voor zover ik weet de enige krant is met landelijke dekking.

Juist in de buitengebieden met een geheid hogere Telegraaf dekking is vaak geen kabel aanwezig en heeft men doorgaans weinig keuze hoe de televisiebeelden binnen te halen.

 

Buiten dat ook ik heel wat minder fraaie dingen zie dan de gemiddelde schotelinstallatie vraag ik me af wat voor soort mensen anderen zo in hun doen en laten willen beperken.

Naar mijn mening zijn het best enge mensen als ze anderen van hun vrijheden willen beroven terwijl ze daar niemand kwaad mee doen.

You cannot ignore that member

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de buitengebieden staat een boerderij met 1 triax wokkie.

Daar zal het artikel wel niet over gaan.

Het gaat over volgehangen flats en hoewel ik uiteraard pro schotel ben, vind ik het er ook niet uit zien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...