Jan Ambers Geplaatst: 22 maart 2008 Geplaatst: 22 maart 2008 Ik kreeg onlangs een VW kilometriek (=vlaams voor de complete unit) binnen met de vraag er eens de slechte solderingen uit te halen.... (uit een VW bus T4, merk: Motometer 53923-262) Bleek dat de naalden vr de aanduiding er extreem vast opzaten, ja zelfs met secondenlijm verlijmd! Bij het opentrekken van 2 ervan loste zich een deksel van een servomotor eronder... Ik heb die motor uit ongezonde nieuwsgierigheid eens nader bekeken, en er zaten 2 spoelen in zoals bij een uurwerk, met de polen op 90° verschoven, met enkele wieltjes... Alles is vakkundig terug gemonteerd en sofar so good... Nu stel ik me de vraag hoe temp en brandstofniveau en snelheid en toerental op die manier worden gemeten... (met die 2 spoelen) dus met die motortjes, en dat die voorwaarts en terug gaan, en ook een constante spanningswaarde in een pulssysteem omzetten, en bij afzetten, alles doen terugdraaien op nul??? Er zat oa. een NEC quad-flatpack ùProc in, en een speciale IC voor de toerentalmeter... Is er ergens een beschrijving te vinden HOE dit werkt of weet iemand dit? Fout was 1500 à 2000 toeren SOMS te veel, en soms 20km te snel op aanduiding, en soms bij afzetten bleef ie op 20km/u staan???
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen