Albert_H Geplaatst: 26 maart 2008 Geplaatst: 26 maart 2008 Is er een PC knutselaar in de buurt van Haarlem die voor mij een 939 socket processor ter beschikking heeft voor een test, of een 939 board waarop ik een processor mag testen? Ik heb een PC staan die er steeds na een poosje mee ophoudt. Daarna blijft hij uren beepen bij het opstarten en komt niet meer in zijn bios. Ik heb thermisch alles bekeken en opnieuw opgezet, maar geen resultaat. Het zit in het moederbord of in de processor, dus zou ik graag of een andere processor op het board testen of de processor op een ander board. Het board is de ASUS A8N-SLI en de processor die ik heb een AMD Athlon 3500. Albert_H Nextwave Plus 2500SUC met Canaal Digitaal kaart en penta 1.09, PCTVsat, Skystar 2, Skystar 1 CI, Technotrend V 1.3, DEC3000, 80cm schotel met twin LNB draaibaar op een SM3D12.
Gast ozzo Geplaatst: 26 maart 2008 Geplaatst: 26 maart 2008 Als ik je verhaal zo lees dan denk ik aan heel wat anders. Je geeft tenslotte aan dat ie na de eerste keer opstarten pas na een uurtje problemen geeft,. Ik denk dan dat bij het warm worden van de hardware de condensatoren gaan lekken. Check dus even of er bij 1 van die busjes naast de processor, ergens witte of lichtbruine smurrie op het motherboard ligt en of dat er ergens eentje, of meerdere, bol staan. 90% kans dat dat zo is.....
Albert_H Geplaatst: 26 maart 2008 Auteur Geplaatst: 26 maart 2008 Dat was ook mijn hoop Ozzo, maar alles ziet er nog piekfijn uit. Geen enkele elco die ook maar een klein beetje bol staat. Wel was de Zalmann cooler erg verstoft, dus is het waarschijnlijk wel begonnen met overtemperatuur. Ik verdenk op dit moment de ballgrid soldering van de 939 zifsocket. Als hij in de fout gaat duurt het soms uren voordat hij weer wil starten. Maar als ik wat aan de cooler wrik start hij vaak meteen weer, en als ik de processor er uit pak en weer in zet dan starte hij tot nu toe altijd meteen weer. Maar het blijft een gok, een nieuwe processor kopen of een nieuw board aanschaffen. Vandaar mijn vraag om test hulp. Albert_H. Nextwave Plus 2500SUC met Canaal Digitaal kaart en penta 1.09, PCTVsat, Skystar 2, Skystar 1 CI, Technotrend V 1.3, DEC3000, 80cm schotel met twin LNB draaibaar op een SM3D12.
Puch Geplaatst: 26 maart 2008 Geplaatst: 26 maart 2008 Dit lijkt mij ook een warmte probleem ofwel twee componenten die na een tijd in conflict komen. Om zeker te zijn dat het geen conflict is doe je volgende Haal alle onderdelen die je niet nodig hebt uit de pc. (extra kaarten, enz,...) Laat hem enkel draaien met mobo, cpu, ram en eventueel een videokaart mocht je geen onboard hebben. (basis opstelling dus) Blijft hij draaien dan voeg je een onderdeel toe en dit tot het probleem weer opduikt. Duikt het probleem niet meer op komt dat doordat de twee componenten die in conflict lagen nu op een verschilende IRQ kanaal zit. Vergeet niet als je de onderdelen eruit haalt om eerst de drivers te verwijderen. Zo ben je zeker van een verse installatie hebt als je de onderdelen er opnieuw insteekt. Het proberen waard lijkt mij. Indien het probleem blijft zou ik zoals ozzo zegt naar warmte kijken. iMac 27" macOS SierraiPhone 5s iOS 10
kaelem Geplaatst: 26 maart 2008 Geplaatst: 26 maart 2008 Een vriend van mij had dit soort perikelen vorig jaar. Ook toen heb ik daar nogal wat tijd en energie ingestoken en achteraf was gewoon de voeding de bron van alle ellende. Ik hing er een oude reparatievoeding aan en nooit geen zelfde problemen meer gehad. Niet geschoten is altijd mis toch. -= Dreambox 7000 Echostar LT8700 en SR8700,Skystar 2,Humax 5400 2 x Nokia 9500 1 x 90 cm met twin en een Channelmaster 1.2 met een quad =-
Albert_H Geplaatst: 26 maart 2008 Auteur Geplaatst: 26 maart 2008 Bedankt voor jullie reacties Puch en kaelem. Het systeem ligt nu los op tafel met een andere voeding. De belangrijkste reden om de processor of het moederboard te verdenken is het feit dat, als het systeem in de fout gaat, het voorlopig niet meer op te starten is. Na inschakelen klinken dan in een rustig tempo lange beeps en de bios wordt niet gestart. Nu heeft de Award bios geen uitgebreide serie beepcodes. Er wordt alleen gesproken over éénmaal lang en tweemaal kort voor een probleem met de grafische kaart en alle andere beepcode's geven geheugenproblemen aan. In goede staat geeft het board dezelfde beepcode als ik hem zonder geheugen start. Als ik hem zonder grafisch kaart start geeft hij één lange beep, met wel twee hele korte kliks erin, en dan niets meer. De aangegeven lang - kort - kort code krijg ik niet. Er is ook met ander geheugen getest. Het systeem gaat ook in de fout met een geheugentest die zo vanaf een boot CD gestart wordt. Als er geen verdere actie ondernomen wordt duurt het soms meerdere uren voordat het systeem weer normaal opstart en in de bios komt. Albert_H. Nextwave Plus 2500SUC met Canaal Digitaal kaart en penta 1.09, PCTVsat, Skystar 2, Skystar 1 CI, Technotrend V 1.3, DEC3000, 80cm schotel met twin LNB draaibaar op een SM3D12.
Gast ozzo Geplaatst: 27 maart 2008 Geplaatst: 27 maart 2008 Dan wordt het "afvinken" geblazen..... - Geheugen vervangen en testen - Moederboard batterij vervangen - Checken of er niet teveel koelpasta op de processor zit. - zit er uberhaupt wel koelpasta tussen de processor en de koeler ? En zo meer van die dingen.
Lamko Geplaatst: 27 maart 2008 Geplaatst: 27 maart 2008 Ik werk ongeveer 5 jaar bij een pc zaak en in die tijd heb ik alleen cpu's vervangen die fysiek echt doorgebrandt waren verder heb ik één instabiele sempron gehad. Dat zegt volgens mij al iets over de kwaliteit van cpu's. Daarnaast moederborden vervangen we bijna dagelijks. Maar het is gewoon reduceren tot dat je een werkend systeem hebt en dan langzaam weer opbouwen. Mythbuntu 12.04 Celeron 220 op Mini-ITX D201GLY2, 1 GB Ram,2x1,5 TB HDD, Digitenne op TerraTec Cinergy, CCcam
Albert_H Geplaatst: 27 maart 2008 Auteur Geplaatst: 27 maart 2008 Mijn verdenking gaat ook uit naar het board. Ik ben al redelijk uitgevinkt denk ik en op zoek naar een ander board. Bedankt voor jullie reacties en het meedenken. Albert_H. Nextwave Plus 2500SUC met Canaal Digitaal kaart en penta 1.09, PCTVsat, Skystar 2, Skystar 1 CI, Technotrend V 1.3, DEC3000, 80cm schotel met twin LNB draaibaar op een SM3D12.
Albert_H Geplaatst: 31 maart 2008 Auteur Geplaatst: 31 maart 2008 Via marktplaats een board gevonden. Het probleem zat inderdaad in het moederbord. Bedankt voor het meedenken. Albert_H. Nextwave Plus 2500SUC met Canaal Digitaal kaart en penta 1.09, PCTVsat, Skystar 2, Skystar 1 CI, Technotrend V 1.3, DEC3000, 80cm schotel met twin LNB draaibaar op een SM3D12.
Gast ozzo Geplaatst: 1 april 2008 Geplaatst: 1 april 2008 Mooi om te lezen dat het probleem gevonden is. Veel plezier weer met je PC !
Albert_H Geplaatst: 2 april 2008 Auteur Geplaatst: 2 april 2008 Nog even een vervolg op het probleem met deze pc. De PC is van een zoon van de buurman die vanwege het defect in de problemen kwam met zijn belasting aangifte. De PC ging plat drie weken voor 1 april, een paar dagen voor zijn bruiloft. Daarom had hij hem net voor de bruiloft naar een PC zaak gebracht die hem op zijn huwelijksreis melde dat het moederbord en de processor vervangen moest worden. De zaak was preferred supplier van Intel, en deed niets met AMD. Zijn moeder belde mij wat te doen en ik zei breng hem maar. Een week voor 1 april kwam het bruispaar terug en, omdat ik niet wist hoe lang het zou duren heb ik de hd uit het defecte systeem in een ASUS barbone die ik nog had staan gehangen zodat hij zijn belasting aangifte klaar kon maken. Met een nieuw moederbord werkte de PC weer naar behoren met een hd die ik nog had liggen. Nu kwam hij vanavond de barebone terug brengen en ik hing de originele hd weer in zijn systeem. Ik had voor de barenbone de chipset en video drivers moeten laden om de hd daarin werkend te krijgen. Tot mijn grote schrik verscheen een BSOD met een STOP:0C0000007E fout. Op de microsoft site voor de HOTFIX voor dat probleem bleek XP niet door de WGA check te komen dus dat ging niet. Via mijn eigen systeem de HOTFIX gehaald, maar ik draai een engelse versie en hij een nl versie dus dat werkte niet. Ergens zwierf nog een hd met een legale XP NL install dus die in een systeem gehangen en de hotfix gehaald. Die installeerde braaf, maar,,,, de 0X0000007E fout bleef. Na een uur of wat zoeken in diverse fora kwam ik bij het Cybertechhelp forum terecht met een draad over dit probleem. Het was een draad uit 2004 vlak na het uitkomen van SP2 en er bleken problemen met de AMD 64 processoren. Op bladzijde 7 van die draad stond het volgende bericht. rheumatoid New Member surprisingly simple fix [HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Servic es\intelppm] "Start"=dword:00000004 En je geloofd het of niet, de fix werkt!!!!!!! Nadat de waarde van 1 op 4 gebracht was, start het systeem normaal op en werkt alles zoals het behoord. Een pak van mijn hart, ik had hem beloofd dat hij de PC morgen, dus vandaag, weer op kon halen. Lang leve Google en help fora!!!!!!! Albert_H. Nextwave Plus 2500SUC met Canaal Digitaal kaart en penta 1.09, PCTVsat, Skystar 2, Skystar 1 CI, Technotrend V 1.3, DEC3000, 80cm schotel met twin LNB draaibaar op een SM3D12.
Gast Richard7 Geplaatst: 3 april 2008 Geplaatst: 3 april 2008 Albert_H, je bent een held en een redder in nood De buren mogen wel blij met je zijn!
Hellum Geplaatst: 3 april 2008 Geplaatst: 3 april 2008 voor de duidelijkheid, mijn XP is zo illegaal als het maar kan, maar ik kom door alle WGA checks heen. als het van de mods mag zet ik als bijlage er wel een register bestandje bij waardoor dat kan. MVG. Gerard If history repeats itself, and the unexpected always happens, how incapable must Man be of learning from experience. -George Bernard Shaw
Ome Merde Geplaatst: 3 april 2008 Geplaatst: 3 april 2008 neen, dat mag niet. daar is sat4all niet voor bedoeld merDe deze ruimte is te huur
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen