Patman Geplaatst: 26 maart 2008 Geplaatst: 26 maart 2008 Ik krijg m'n nieuwe schotel maar niet uitgericht en ik twijfel aan wat ik moet doen, vandaar deze vraag. Ik heb een multytenne twin aangesloten op een kathrein. De schotel globaal gericht op de zonstand van 12.00 uur. Wat ik ook doe en draai...signaalsterkte komt veelal niet boven de 47% en de signaalkwaliteit is altijd 0%. Ik heb tot nu toe 1 keer even beeld gehad op BVN...(ik meen dat toen de kwaliteit 94% was en de sterkte 51% was) Ik twijfel ook aan het volgende... op ongeveer 12 meter afstand staat het huis van de buren, ongeveer 8 meter hoog. Ik heb zelf de schotel inmiddels verhoogd van 2 meter naar 3 meter (en inmiddels is uitrichten dus iets lastiger geworden - trapje op en trapje af ). Graag advies in wat nu te doen als eerste. DM8000SSC - OpenPLi 3.0, Multytenne twin, Conceptronic CH3SNAS, Philips Cineos 37" Full HD
Moderator ceesv Geplaatst: 26 maart 2008 Moderator Geplaatst: 26 maart 2008 Wanneer je tussen 12 en 1 uur middags de zon op de schotel ziet vallen, en de schotel dus niet in de schaduw van je buurman's huis staat, is de plaats van de schotel goed gekozen. Zorg als eerste dat de mast absoluut vertikaal waterpas staat. Koop of leen een sat-finder en sluit die aan tussen de schotel en de ontvanger.Stel de elevatie in op de aangegeven waarde. Draai nu de schotel langzaam heen en weer tot de satfinder maximaal signaal aangeeft. Regel ook de elevatie af op maximum signaal. Controleer nu op de ontvanger of je op de juiste sat uitgericht bent door een scan te doen en te kijken welke programma's je kunt ontvangen. Daarna bepalen of je een of meerdere satellieten moet "opschuiven". Dan nog even fine tunen, en klaar is cees(v) Gaat niet bestaat niet! 65" 4-K OLED, Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.
Patman Geplaatst: 26 maart 2008 Auteur Geplaatst: 26 maart 2008 Origineel bericht van: ceesv Wanneer je tussen 12 en 1 uur middags de zon op de schotel ziet vallen, en de schotel dus niet in de schaduw van je buurman's huis staat, is de plaats van de schotel goed gekozen. Dank voor je reactie...dat van die zon is hoe verder in de zomer steeds minder een punt. Vandaag had ik iig vollop zon op schotel tussen 12 en en 1. DM8000SSC - OpenPLi 3.0, Multytenne twin, Conceptronic CH3SNAS, Philips Cineos 37" Full HD
Moderator ceesv Geplaatst: 27 maart 2008 Moderator Geplaatst: 27 maart 2008 Citaat Patman: Dank voor je reactie...dat van die zon is hoe verder in de zomer steeds minder een punt. Vandaag had ik iig vollop zon op schotel tussen 12 en en 1. De zon staat in de zomer steeds hoger aan de hemel, de satellieten blijven natuurlijk op dezelfde plek hangen. De zon staat echter rond 1 maart tussen 12 en 1 uur ongeveer achter de satellieten. Nog even een aanvulling, je moet vrij zicht hebben tussen 150 en 170 graden, dus tussen globaal het zuid-oosten en zuiden. Dit is in de zomer de plek waar de zon tussen 12 en 1 uur zich bevind. De hoek met de grond is ongeveer 26 tot 30 graden omhoog. Voor Astra 1 staat de elevatie van de antenne ongeveer op 29 graden. Zie hiervoor de verdeling achter op de bevestigings beugel. Gaat niet bestaat niet! 65" 4-K OLED, Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.
Patman Geplaatst: 4 april 2008 Auteur Geplaatst: 4 april 2008 inmiddels goed beeld gehad en nu schotel geplaatst op meest wenselijke plek. Ik heb nu weer beeld op BVN en op Liberty tv en frans en italiaanse kanalen. Op o.a. ned1,2,3 en de rtl achtigen blijft alles zwart. Is dit nog een kwestie van (zeer) nauwkeurige afstelling, of kan dit te maken hebben met het huis van de buurman (inmiddels de schotel dus weer 1 meter lager gehangen). DM8000SSC - OpenPLi 3.0, Multytenne twin, Conceptronic CH3SNAS, Philips Cineos 37" Full HD
Gast aart44 Geplaatst: 4 april 2008 Geplaatst: 4 april 2008 Origineel bericht van: Patman Ik heb nu weer beeld op BVN en op Liberty tv en frans en italiaanse kanalen. Je moet nu eens de freqentie van BVN vergelijken op Kingofsat of Lyngsat ik ben bang als ik lees de Italaliaanse en Franse kanalen dat je op Hotbird zit. Je probeert waarschijnlijk op Astra1 19.2 oost uit te richten als het inderdaad Hotbird is waar je nu op zit dan moet je als je VOOR de schotel staat een stukje naar rechts.
Alfi Geplaatst: 7 april 2008 Geplaatst: 7 april 2008 Citaat: Op o.a. ned1,2,3 en de rtl achtigen blijft alles zwart. Is dit nog een kwestie van (zeer) nauwkeurige afstelling, of kan dit te maken hebben met het huis van de buurman (inmiddels de schotel dus weer 1 meter lager gehangen). Weet je overigens zeker dat je CD kaartje geactiveerd is en, als je een dreambox hebt,(Waarom vermelden mensen dat nou niet gewoon even in hun profiel!), zorg dan dat de kaart met de chip naar beneden zit. De antenne afstellen: Ga eerst eens naar www.dishpointer.com en voer je adres in en Astra 19.2 Dan kun je al heel goed zien in welke richting je multytenne moet wijzen. Je kunt daar ook zien tot op welke hoogte je schotel vrij zicht moet hebben om je satellieten te kunnen ontvangen, omdat jij denkt dat het huis van je buurman in de weg staat zou ik dit even zeer goed checken! Neem nu een waterpas, plak op de bovenzijde een 10mm dik blokje. Hou de waterpas tegen de schotel aan aan de onderkant en de kant met het blokje tegen de bovenkant. Kantel nu de schotel naar achter tot de waterpas 'waterpas' aangeeft. Draai de schotel weer vast. Je elevatie staat nu precies goed. Zorg dat je ontvanger's Disecq instelling goed staat (19.2 op AA) (op een dreambox is 19.2 AA, 13.0 AB, 23.5 BA en 28.2 BB) Laad een zenderlijst in je ontvanger en zet 'm op BVN. Nu richt je je schotel op het zuiden en draai je langzaam naar links, je ziet het vanzelf wanneer je BVN ontvangt. Nu nog fine tunen en dan moet het werken op alle satellieten, mits er niets in de weg staat natuurlijk... Alfi DM800 - OpenPLi - CCcam 2.1.4 - Wavefield T55
Gast Benny Lava Geplaatst: 7 april 2008 Geplaatst: 7 april 2008 Origineel bericht van: Alfi Neem nu een waterpas, plak op de bovenzijde een 10mm dik blokje. Hou de waterpas tegen de schotel aan aan de onderkant en de kant met het blokje tegen de bovenkant. Kantel nu de schotel naar achter tot de waterpas 'waterpas' aangeeft. Draai de schotel weer vast. Je elevatie staat nu precies goed. Is het niet interessant eerst te weten op welke geografische breedte de topicstarter zich bevindt voordat je zo'n advies geeft?
Alfi Geplaatst: 7 april 2008 Geplaatst: 7 april 2008 Origineel bericht van: Benny Lava Is het niet interessant eerst te weten op welke geografische breedte de topicstarter zich bevindt voordat je zo'n advies geeft? Als de topicstarter in NL zit, is 10mm prima. Alfi DM800 - OpenPLi - CCcam 2.1.4 - Wavefield T55
Dr Oetker Geplaatst: 9 april 2008 Geplaatst: 9 april 2008 Ook ik worstel nogal als beginnende schotelbezitter. Configuratie: Multytenne met Comag SL65 (goed getest door Duitse consumentenbond). Tot nu toe Hotbird (meen ik) weten te vinden met ruim 600 zenders waar ik weinig tot geen interesse in heb. Het was me om de Britse zenders te doen. Momenteel kom ik niet verder dan BBC op disecq 1 (zou disecq 4 moeten zijn). Balkjes ontvangst zien er goed uit maar geen beeld. Het kan zijn dat er bij mij ook te veel obstakels zijn (boom overburen en afvoeren cv). Ik vermoed dat sommige van de 4 satellieten wel redelijk ontvangen worden en dat voor Astra 28.2 nét iets in de weg zit. Maar heeft iemand een verklaring voor de goede ontvangst die wordt aangegeven (zie plaatje) en toch geen beeld? Heb geëxperimenteerd met polarisatie etc maar geen resultaat. Mvg
Gast Benny Lava Geplaatst: 9 april 2008 Geplaatst: 9 april 2008 Richt hem eerst eens uit op Astra1, want uit je verhaal lijkt het alsof je op Astra2 gericht staat.
Gast aart44 Geplaatst: 9 april 2008 Geplaatst: 9 april 2008 Origineel bericht van: Dr Oetker Maar heeft iemand een verklaring voor de goede ontvangst die wordt aangegeven (zie plaatje) en toch geen beeld? Heb geëxperimenteerd met polarisatie etc maar geen resultaat. Waarschijnlijk moet je de ontvanger nog instellen op disqC 1.0 dan even kijken in je menu van je ontvanger. Maar inderdaad Astra1 op 19.2 oost moet op disqC 1 komen en niet op disqC 4 dus als je VOOR de schotel staat een stuk naar links eerst uitrichten op Astra1 dan zou de rest goed moeten staan. Als je alleen de Engelse kanalen wilt ontvangen waarom koop je dan schoteltje die drie keer duurder is als je ontvanger??
Gast Benny Lava Geplaatst: 9 april 2008 Geplaatst: 9 april 2008 [quote=aart44Als je alleen de Engelse kanalen wilt ontvangen waarom koop je dan schoteltje die drie keer duurder is als je ontvanger?? En waarom een twin uitvoering?
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen