Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

• Reacties 38
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit onderwerp

Beste reacties in dit onderwerp

Gast Drs. IJzerbout
Geplaatst:

Kijk Apple740, zoals ik al zei in een ander topic, gaat dat betalen worden in NL.

De Duitse publieken gaan het zonder meerkosten doen, FTA en zijn al begonnen met pilootprojekten zoals tijdens de Paasdagen te zien was.

Ik snap niet dat ze er in NL zo´n punt van maken want om je infrastruktuur als zender om te zetten naar HDTV is niet zo´n kostbare geschiedenis.

In het kader van normale vervanging gaat dat gewoon mee. Er hoeft niks vroegtijdig afgeschreven te worden. Verder is er nu al eigenlijk niets meer te koop in SD in de Broadcast wereld. Dat verkoop je als fabrikant al lang niet meer.

Dus dat verhaal van hoge kosten is pure lulkoek. Het is eerder goedkoper geworden.

Geplaatst:
Origineel bericht van: Drs. IJzerbout

De Duitse publieken gaan het zonder meerkosten doen

Daar zullen "stiekum" de kijk- en luistergelden wel weer - gefaseerd - hoger worden.

Voor niets gaat alleen de zon op. wink

Wat betreft die extra kosten; als je puur bandbreedtetechnisch kijkt maak je al meer kosten, bandbreedte = geld, ook voor kabelaars.
Geplaatst:

als het tot 2010 zou moeten duren vindt ik dat eigenlijk veel te lang! Technisch is het mogelijk alleen verschuilen ze zich achter de kosten. Kosten die hoe dan ook al moeten worden gemaakt omdat er ook vervangingsinvesteringen moeten worden gedaan. Ze geven zelf al aan dat het extra geld gaat kosten dus dan kunnen ze het veel sneller doen, de kosten zijn dan zo terugverdient. Dan gaan de lcd schermen echt nut dienen in plaats van de extra discovery's en ngc's, die toch alleen maar herhalen. Content is er wel het meeste is al in hd, het probleem is alleen de ruimte. Analoog (zeker bij kabel) wordt veel te langzaam uitgeschakeld waardoor de meeste mensen het nut niet zien van digitaal. Ik heb het geprobeerd bij mijn ouders, ze hebben de decoder weer van de tv gehaald, ze vinden het te omslachtig. Als analoog nou nog maar tien kanalen had dan bleven ze echt wel digitaal kijken!

Bier uit de fles is 100 keer beter dan uit blik!!

Lekker zo'n 20 Mbit verbinding!

Gast Drs. IJzerbout
Geplaatst:

Als je kijkt dat RTL4 (destijds Veronique), RTL 5 etc. het zich zonder tussenkomst van CDS konden veroorloven om komplete analoge transponders op Astra te huren en dus nu door digitalisering emmers met geld sparen zie ik dat financiele probleem niet echt.

Door toekomstige omschakeling van MPEG2 naar MPEG4 wordt er weer meer bandbreedte uitgespaart. Verder zitten we al aan een FEC van 9/10. Dus minder robust en het werkt gewoon.

Als de NL commercielen extra geld gaan verlangen voor HD, dan kan ik daar alleen maar om grijnzen.

De publieken zullen het moeten verantwoorden om op kosten van belasting betalend Nederland naar HD om te schakelen en dan via CDS nog eens kosten te veroorzaken voor iets waar de belasting betaler al voor betaald heeft.

Het traditionele "Kijk en Luistergeld" in Duitsland gaat inderdaad jaarlijks of twee-jaarlijks wat omhoog, maar dat is marginaal.

Geplaatst:

Het duitse kijk en luistergeld gaat dan wel marginaal omhoog, maar voor de dikke 50 euro/kwartaal mag je dan denk ik ook wel iets verwachten (verbeteringen/vernieuwingen enz.).

Groeten Pizzaman.

-----------------

DM800HD-SE, Philips 7072, Wavefrontier T90 wokje.

Geplaatst:

stel, ze gaan 1 hele euro per maand vragen om de zenders ook in HD uit te voeren.. why not?

als de kabelmaatschappijen, KPN en CDS ook mee werken door alleen ontvangers uit te geven die HDsignalen kunnen verwerken.. evt als het kostentechnisch goedkoper is downscalen en in normaal formaat er uit laten komen.. dan kan je alle zenders in HD doorgaan geven.. en de mensen die niet aan een HDTV / decoder willen die kunnen dan mooi zo aan de gang smile

oh en mijn ouders vinden mijn dreambox een geweldig apparaat.. alleen ze vertikken t om er zelf 1 te kopen smirk

Philips LNB, 60cm pan, HVR-5500 DVB-S/S2/C/T, Cinergy HTC stick DVB-C/T, FS DVB-T stik

HVR-5500 -> CDS/TVV / Ziggo Digitaal

Cinergy HTC -> Ziggo Digitaal / FM

FS DVB-T -> Digitenne

Gast Drs. IJzerbout
Geplaatst:

OK, ik neem het natuurlijk op voor de Duitse omroepen want ik woon hier nu eenmaal en ben misschien niet objektief.

Waar zal ik beginnen:

Een programma aanbod om van te watertanden in de bestmogelijke beeld- en geluidskwaliteit. ARD en ZDF zijn nu hun transponders aan het opruimen om nog meer bandbreedte ter beschikking te stellen.

Veel TV programma´s voor analoge satelietkijkers, nog meer programma´s voor digitale satellietkijkers.

ARD, ZDF, ARD3 (voor ieder Bondsland), Phoenix, 3SAT, Kinderkanal, BR Alpha, ARD Digital met EinsExtra, EinsPlus, EinsFestival. ZDF Digital met ZDF TheaterKanal, ZDF Info, ZDF Doku, Deutsche Welle, Arte. Ongeveer 60 radio zenders met 320 kBit/s, Dolby Digital, HDTV testuitzendingen, afzonderlijke kanalen voor Olympische Spelen, WK/EK voetbal, gratis DVB/t, DVB/h, ca. 30 ADR Radiokanalen, gesproken woord voor blinden tijdens films. Deutschlandfunk, Kultur Radio Berlin via lange golf, DW Radio via korte golf analoog en via DRM.

Het hele aanbod is vrij te ontvangen voor iedereen in binnen en buitenland.

Misschien ben ik nog wat vergeten, maar dat aanbod in beeld, geluid en programma kwaliteit vind ik niet te evenaren. En zeker niet voor die €uro 50,00 per kwartaal.

Geplaatst:

Aanvulling:

SBS wil dat de consument ongeveer drie euro per maand gaat betalen voor het HD-aanbod. RTL denkt aan 25 eurocent per kanaal per maand.

Het kan overigens nog wel tot 2010 duren voordat de aangekondigde kanalen beschikbaar zijn. Er moeten tientallen miljoenen euro's worden geïnvesteerd in infrastructuur. In het eerstvolgende nummer van Masterfiles is een uitvoerig artikel te vinden over de HD-ontwikkelingen in Nederland.

BRON: Masterfiles.nl

Mut@nt HD2400 met 1x sat en 3x cable met Ziggo, 1TB HDD op OpenPli 4.0 met Oscam.

Azbox HD Premium+ met 1x cable met Ziggo en 1x sat, 500 GB HDD op E2 met Oscam.

Geplaatst:

...HD in 2010?, Dat moet ik nog zien!

Leuke slogan trouwens

Mut@nt HD2400 met 1x sat en 3x cable met Ziggo, 1TB HDD op OpenPli 4.0 met Oscam.

Azbox HD Premium+ met 1x cable met Ziggo en 1x sat, 500 GB HDD op E2 met Oscam.

Geplaatst:

1 april! confused

10 HD kanalen in 2010, haha. Dit is toch echt een grap hoor, dat kan helemaal niet. Ik denk dat RTL en SBS allebei één HD kanaal gaan lanceren, zo tegen.. 2015, 2020? Niet eerder hoor. Ze willen dat eerst iedereen een HD-decoder koopt. Maar die koopt niemand omdat er niet zoveel content is. En RTL/SBS/NPO gaan die content niet leveren omdat niemand een HD-decoder heeft.

Er zal dus gewacht moeten worden tot SD-decoders niet meer gemaakt worden en/of HD-decoders marginaal meer kosten. En dan moet het aantal analoge kijkers ook nog flink afnemen.

Let op mijn woorden: 2015-2020 wink .

Origineel bericht van: Drs. IJzerbout
Als je kijkt dat RTL4 (destijds Veronique), RTL 5 etc. het zich zonder tussenkomst van CDS konden veroorloven om komplete analoge transponders op Astra te huren en dus nu door digitalisering emmers met geld sparen zie ik dat financiele probleem niet echt.

Ooit konden ze RTL en SBS ook zonder maandelijkse kosten aanbieden. Dat kunnen ze nog steeds maar ze vertikken het, want betalen doen we toch wel. Zo zal het met HD ook gaan.

De publieke HD-kanalen zullen trouwens ook wel geld gaan kosten, dat lijkt me vrijwel zeker. De themakanalen kosten hier tenslotte ook extra. En inderdaad, in Duitsland zijn de "extra" kanalen wel FTA. Dus het kan wel.

Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches

• Moderator
Geplaatst:
Origineel bericht van: W3ird_N3rd
1 april! confused

10 HD kanalen in 2010, haha. Dit is toch echt een grap hoor, dat kan helemaal niet. Ik denk dat RTL en SBS allebei één HD kanaal gaan lanceren, zo tegen.. 2015, 2020? Niet eerder hoor. Ze willen dat eerst iedereen een HD-decoder koopt. Maar die koopt niemand omdat er niet zoveel content is. En RTL/SBS/NPO gaan die content niet leveren omdat niemand een HD-decoder heeft.

Verander in je tekst "HD" eens door "kleur"

Wanneer je stelling zou kloppen, zouden er nu nog steeds zenders bestaan, die alleen in zwart-wit zouden uitzenden!

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:

Ik zou niet weten waarom dit niet zou kunnen. Stilstand is achteruitgang. Ook op dit gebied.

Ik heb er gerust wat pegels voor over. Het hangt alleen van de hoogte af of die pegels uit mijn portemonnee of uit mijn ogen komen. :D

Groet, Alfons

Geplaatst:
Origineel bericht van: ceesv
Verander in je tekst "HD" eens door "kleur"

Wanneer je stelling zou kloppen, zouden er nu nog steeds zenders bestaan, die alleen in zwart-wit zouden uitzenden!

Dat is toch een ander verhaal. Om te beginnen kon men kleur uitzenden en konden dezelfde kanalen zonder extra bandbreedte in te zetten ook op z/w TV's bekeken worden. Daarbij is de overgang van z/w naar kleur denk ik een grotere dan van SD PAL naar HDTV (gevoelsmatig in ieder geval). Veel mensen zien het verschil toch niet, begrijpen niet waar het verschil inzit, vinden het goed genoeg, enzovoorts. Daarbij kon men effectief moeilijk extra geld vragen voor kleur. Ik heb die tijd niet zozeer meegemaakt, maar in de UK (weet niet meer of dat ook hier was?) heb/had je geloof ik een z/w TV-licentie voor het kijk- en luistergeld. Maar de commerciëlen hadden al helemaal geen optie hiervoor.

Geld vragen per kanaal kon toen ook niet. En ook zijn we nu al een hele tijd het punt voorbij dat z/w apparatuur voor in de studio domweg niet meer te krijgen is. En als alle apparatuur geschikt is voor kleur is er geen reden meer om in z/w uit te zenden. Bij HD moeten er nog altijd encoders komen, het kost meer bandbreedte en diezelfde kanalen zijn nutteloos voor SD-kijkers.

Bovendien zijn het andere tijden. Minder betalen voor vanalles en nog wat is in: goedkope Duitse supermarkten ipv. de reguliere supermarkten of kruidenier/bakker/slager/groenteboer, webshops, Digitenne en alle elektronica komt tegenwoordig uit China. Het is vandaag de dag dus een ander verhaal volgens mij. Je kan het misschien beter met breedbeeld vergelijken, zenders als Discovery zijn nog steeds niet over en in andere landen is het aanbod al helemaal belabberd (ik herinner me nog wel dat D+ licht gaf: praktisch niets in breedbeeld, zelfs de filmkanalen niet!).

Citaat:
Stilstand is achteruitgang. Ook op dit gebied.

Deze uitdrukking slaat erop dat je steeds verder achter gaat lopen op de concurrentie. Dat is hier dus niet van toepassing, want hier komt de grap: die is er effectief amper. RTL en SBS tegen elkaar misschien, maar als ze gezamelijk besluiten dat HD niet leuk is begint de consument ook niks. RTL en SBS hebben breedbeeld en ik kijk er praktisch nooit naar. Discovery is nog altijd 4:3 (en de MPEG blokken zijn ook een stuk aanweziger dan op SBS/RTL) en daar kijk ik wel eens naar. Dan kom ik toch tot de conclusie dat ik liever kijk naar iets wat me kan boeien dan naar mooi beeld. Zelfs als Discovery z/w was zou ik er hoogstwaarschijnlijk nog vaker naar kijken dan naar SBS/RTL.

Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches

Geplaatst:

@W3ird_N3rd,

het is de bedoeling - volgens het persbericht - dat de HD kanalen naast de normale SD kanalen uitgezonden gaan worden. Geen noodzaak dus dat iedereen persé een HDTV of MPEG4 decoder moet hebben. Diegene die het willen zien en de portemonnee open willen trekken, kunnen toegang krijgen.

Zo'n constructie zou bijv. een jaar of 3-5 kunnen duren, daarna kunnen de SD kanalen langzaam uitgeschakeld gaan worden.

Wat betreft die paar kwartjes of euries wat het extra kost; deze discussie bestaat alleen hier in Nederland. Als je op buitenlandse forums discussie's over HDTV leest is iedereen zielsgelukkig dat het ingevoerd wordt, louter enthousiasme. Hier in Nederland daarentegen ontaard het steevast in azijngepis over de prijs.

20.000 euro voor keukens en vakantie's is hier geen enkel probleem, 2 euro meer voor beter beeld is echter "schandalig". Wat dat betreft schaam ik wel eens om Nederlander te zijn, een gierigere volksaard als we hier hebben bestaat er niet.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen