Ga naar inhoud

Nederland 1, 2 en 3 vanaf 2009 in HDTV via de kabel

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Nederland 1, 2 en 3 zullen vanaf 2009 in Hoge Definitie uitzenden. De HDTV-signalen van de drie landelijke publieke zenders zullen via de kabelexploitanten waarmee de publieke landelijke omroep een overeenkomst weet te sluiten worden aangeboden, zonder dat daarvoor extra abonnementsgeld voor zal worden gevraagd (anders dan voor het digitale standaardpakket).

Bron&meer info:

dutchmedia

Ik hoop dat ze dit ook doen op sat smile

• Reacties 62
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit onderwerp

Beste reacties in dit onderwerp

Geplaatst:

CDS moet nu ook zijn best doen Nederland 1,2 en3 inhdtv ook te kunen aanbieden van zomer zou alle mooi kans zijn te beginen met EK en Olympicgames en in 2009 volledig 1,2en3 in hd. groeten dj

Geplaatst:

In eerste instantie zullen de meeste programma's nog upscaled zijn dus reken er maar niet op dat CDS ze meteen aanbiedt.

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV KPN plus+ TV box  / Android 4K IPTV box / Kodi & Plex / 100+ TB Storage

Geplaatst:
Origineel bericht van: Codx
In eerste instantie zullen de meeste programma's nog upscaled zijn dus reken er maar niet op dat CDS ze meteen aanbiedt.

Ik zie het verband niet. CDS geeft een HDTV zender pas door als deze 100% in HD is? In dat geval kunnen ze nog wel een poosje wachten met het doorgeven van welke HD zender dan ook want op veel HD zenders schiet er nog wel eens een upscaled programma of scene tussendoor.
Geplaatst:

de NL omroepen moeten dus gewoon gewoon GEEN SD signaal meer aan CDS gaan leveren wink dan is het er zo doorgedrukt!

zelfde voor Digitenne.. gewoon alleen HD aanleveren wink

Philips LNB, 60cm pan, HVR-5500 DVB-S/S2/C/T, Cinergy HTC stick DVB-C/T, FS DVB-T stik

HVR-5500 -> CDS/TVV / Ziggo Digitaal

Cinergy HTC -> Ziggo Digitaal / FM

FS DVB-T -> Digitenne

Geplaatst:
Origineel bericht van: Apple740

Ik zie het verband niet. CDS geeft een HDTV zender pas door als deze 100% in HD is? In dat geval kunnen ze nog wel een poosje wachten met het doorgeven van welke HD zender dan ook want op veel HD zenders schiet er nog wel eens een upscaled programma of scene tussendoor.

Je ziet het verband wel degelijk. Echter die 100% HD zijn jouw woorden. Je bent naief als je denkt dat CDS meteen vanaf de start NED 123 in HD gaat doorgeven terwijl er misschien maar 1 programma per maand daadwerkelijk in HD wordt uitgezonden. Dat is een verspilling van bandbreedte en zou het tegenover gestelde zijn van het beleid wat ze nu voeren. Maar goed je mag altijd hopen.

Er is geen land in europa waarbij alle publieke omroepen direct in HD beschikbaar zijn. Zou ons meteen een voorsprong geven.

RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV KPN plus+ TV box  / Android 4K IPTV box / Kodi & Plex / 100+ TB Storage

Geplaatst:

als CDS ze in mpeg4 gaat versprijden kost het alleen meer Bandbreedte bij een HD uitzending.. bij SD uitzendingen bespaar je ontiegelijk op je bandbreedte laugh

Philips LNB, 60cm pan, HVR-5500 DVB-S/S2/C/T, Cinergy HTC stick DVB-C/T, FS DVB-T stik

HVR-5500 -> CDS/TVV / Ziggo Digitaal

Cinergy HTC -> Ziggo Digitaal / FM

FS DVB-T -> Digitenne

Geplaatst:

De "voorspelling" van Drs. Ijzerbout lijkt uit te komen:

Citaat:
Ik geloof niet dat het om die paar kwartjes gaat.

Publieke zenders die uit een belastingpot gefinanciert worden, zouden geen 2 klassen systeem mogen handhaven: Standaard resolutie voor het gewone volk en hoge definitie voor de elite.

Zou te gek om los te lopen zijn.

Maar het zou me niet verbazen als het ging gebeuren in NL.

Wil je HDTV? Neem dan maar lekker een abonnement bij je kabelaar en laat jezelf een decoder door je strot duwen.

Blijf je liever bij de schotel? Stik er dan maar in, of (als CDS de kanalen toch gaat aanbieden) betaal extra.

Dat het niet op Digitenne komt is ergens nog te begrijpen, al kon men vroeger ook prima 3 analoge frequenties landelijk aanhouden. Eén frequentie met 64QAM en 2/3 CR kan toch 2 HD-kanalen met redelijke (eigenlijk goede maar men is hier nogal kritisch vaak, dus zeg ik maar "redelijke") kwaliteit huisvesten, eentje met 64QAM en 1/2 CR kan één kanaal met uitstekende kwaliteit bevatten.

Origineel bericht van: Ou-Tannu
de NL omroepen moeten dus gewoon gewoon GEEN SD signaal meer aan CDS gaan leveren wink dan is het er zo doorgedrukt!

zelfde voor Digitenne.. gewoon alleen HD aanleveren wink

Prima, downscalen is niet zo moeilijk.

Origineel bericht van: Ou-Tannu
als CDS ze in mpeg4 gaat versprijden kost het alleen meer Bandbreedte bij een HD uitzending.. bij SD uitzendingen bespaar je ontiegelijk op je bandbreedte laugh

Het lijkt me voor de publieke omroep een beter idee om de BBC te volgen. De BBC heeft één kanaal, BBC HD, dat simulcasts doet van programma's op de SD-zenders. Zo was er bijvoorbeeld een tijdje Torchwood op BBC Two, en de volgende aflevering direct daarna op BBC Three. Op BBC HD had je dan een double bill, tegelijk met Two en Three.

Dat lijkt me voor de NPO ook handiger. Zo vreselijk vaak zal je toch niet op meerdere zenders programma's hebben die in HD zijn opgenomen èn de moeite zijn om in HD te kijken? Om maar iets te noemen: Pauw en Witteman. Prima programma maar in mijn ogen 0,0 meerwaarde in HD. Kinderen hebben denk ik ook niet zo'n behoefte aan HD, dus Nederland 3 heeft overdag dan ook geen zendtijd op de HD-simulcast nodig. En zo heb je maar één kanaal nodig voorlopig.

Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches

Geplaatst:

Ja, één kanaal lijkt mij ook voldoende. Ook de Zwitsers doen dat door HD-Suisse dat zelfs een kanaal is dat zeven andere zenders (door de verschillende taalgebieden zijn dat er zo veel) vertegenwoordigt. Praatprogramma's en tekenfilms hoeven echt niet in HD.

Geplaatst:

In mijn ogen ligt het niet zozeer aan CDS, maar meer aan de overheid of ze de publieke zenders in HD gaan aanbieden op de satelliet.

Kijk maar is naar de huidige situatie met betrekking tot Nederland 1/2/3.

Aangezien de overheid de doorgifte subsidieert vraaagt CDS dan ook geen geld voor alleen Nederland 1/2/3.

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Geplaatst:

Men gaat er hier direct weer vanuit dat CDS deze zenders niet zal doorgeven. En dat zegt meer over bepaalde mensen hier dan over het doen en laten van CDS.

Nergens heeft nog gestaan dat CDS deze zenders zal gaan doorgeven. Nergens heeft zelfs nog een vaststaande datum gestaan wanneer deze zenders in HD gaan uitzenden. Alleen dat men de intentie heeft en dat men met de kabelaars erover wil praten. Dat men als eerste met de kabelaars gaat praten lijkt me duidelijk. Nederland is een bekabeld gebied en bijelkaar is via de kabelexploitanten de grootste afzetmarkt te bereiken.

En de publieke omroep is volgens de mediawet verplicht aan alle distributeurs het signaal, tegen kostprijs, aan te bieden.

Dus het is en blijft gewoon pure speculatie dat CDS deze zenders niet zal gaan uitzenden. En daarbij voor sommige weer een mooie aanleiding om de hele vuilnisbak vol lege zakken chips, sfgelikte shoarma bakjes en uitgelebberde pistache nootjes (natuurlijk genuttigd tijdens het kijken naar één van die zenders die in embarmelijke kwaliteit via CDS worden uitgezonden) over CanalDigitaal bij wijze van de spreekwoordelijke beerput over hen heen te deponeren.

Satwatcher

---------------------------------------

Geplaatst:

@ Satwatcher : Je reageert op mijn bericht, maar ik ben het volledig met jou eens.

Uiteraard hoop ik ook dat de publieke zenders zo snel mogelijk in HDTV beschikbaar komen; Wat mij betreft via 23 oost simultaan aan de gewone doorgifte via 19 oost.

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Geplaatst:
Origineel bericht van: Codx

Je ziet het verband wel degelijk. Echter die 100% HD zijn jouw woorden. Je bent naief als je denkt dat CDS meteen vanaf de start NED 123 in HD gaat doorgeven terwijl er misschien maar 1 programma per maand daadwerkelijk in HD wordt uitgezonden. Dat is een verspilling van bandbreedte en zou het tegenover gestelde zijn van het beleid wat ze nu voeren. Maar goed je mag altijd hopen.

Wat al eerder werd aangegeven, op het moment dat er geen HD uitzending is gaat men natuurlijk niet met 15Mbit/s uitzenden maar kan de bitrateknop naar beneden.
Variabele bitrates, weet je nog? wink

En wat betreft "één programma per maand". Ik denk dat je schrikt als je zou weten wat er al niet aan HD op de planken ligt en momenteel geproduceerd wordt.
Geplaatst:

Wat al eerder werd aangegeven, op het moment dat er geen HD uitzending is gaat men natuurlijk niet met 15Mbit/s uitzenden maar kan de bitrateknop naar beneden.
Variabele bitrates, weet je nog? wink

En wat betreft "één programma per maand". Ik denk dat je schrikt als je zou weten wat er al niet aan HD op de planken ligt en momenteel geproduceerd wordt.

Helaas zo werkt dat niet. Je kunt bij upscaled SD niet zomaar het bitrate onbeperkt omlaag draaien omdat de uitgezonden resolutie nog steeds HD is.

Ja ik weet dat er het nodige op de plank ligt maar het is ook politiek gaande. Als ze willen hadden ze 2 jr geleden al volledig HD kunnen zijn. Maar dat willen ze niet. Het gaat hier om geld mensen.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen