Ga naar inhoud


Astra gaat C-band kapaciteit aanbieden.


Gast Drs. IJzerbout

Aanbevolen berichten

Gast Drs. IJzerbout

In "Digital Magazin" las ik het volgende:

 

Betzdorf.

Im Bezug auf immer größer werdende Nachfrage von Bandbreite, vorallem auf Astra´s wichtigste Position 1 (19,2° ost), hat Satellitenprovider SES Astra die Entscheidung getroffen, als Erster C-Band Kapazität im großen Umfang anzubieten.

Bei der Inbetriebnahme von Astra 3C wird dies als Test auf der Position Astra 3 (23,5° Ost) stattfinden.

Durch die zukünftig zu erwartende steigende Nachfrage nach Bandbreite vorallem im Bezug auf HDTV Übertragungen, hat SES Astra sich hierzu entschieden.

C-Band Übertragungen finden statt im 3,6 GHz Frequenzbereich, ein für das Europäische Festland neuer Frequenzbereich.

Das Ziel is nicht nur DTH Dienste, sondern auch Kabelnetzbetreiber zu Berücksichtigen.

Es wird erwartet daß beim Start vom Astra 3C Satelliten, auch sogenannte Multiband LNC´s am Markt angeboten werden.

Hierdurch wird es dem Konsumenten vereinfacht, seine Satellitenanlage um zu rüsten.

 

Ik heb het even vertaald:

 

Betzdorf.

In verband met de de steeds steigende vraag naar bandbreedte, vooral op de meest belangrijke Astra positie 1 (19,2° oost°) heeft de satellieten provider SES Astra als eerste besloten C-band capaciteit op grote schaal op eerder genoemde positie aan te gaan bieden.

Dit zal gaan gebeuren met het in dienst nemen van Astra 3C als proef op de Astra 3 positie op 23,5° oost.

Door de toekomstig te verwachten steigende vraag naar bandbreedte vooral in het kader van ontwikkelingen rond HDTV uitzendingen, heeft SES Astra hiertoe besloten over te gaan.

C-band uitzendingen vinden plaats in een voor continentaal Europa nieuw frequentie gebied van 3,6 GHz. Het doel is niet alleen DTH service, maar ook aan kabelproviders deze dienst aan te gaan bieden.

Verwacht wordt dat met lancering van Astra 3C, ook zogenaamde meerband LNC´s op de markt zullen komen. Hierdoor wordt het de consument uiterst makkelijk gemaakt om zijn schotel voor de ontvangst van de nieuwe C-band frequenties om te rusten.

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Dit is inderdaad een goed idee van SES-Astra... Het levert een komplete derde band op. Dus per positie kunnen ze op deze manier 50% meer transponders, lees bandbreedte aanbieden. Waarom is dit dan nog niet eerder gedaan??? (HiHi)

Binnenkort is bijna alles in MPEG4 bij CanalDigitaal... je SD ontvanger kan dus in de Kliko
Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad een interssante ontwikkeling.

Ik denk dat Astra hier ook vooral kabelboeren een tegemoetkoming in de kosten wil gaan doen.

Ja..dat dit idee niet eerder in de praktijk is gebracht.

Die stap zal Eutelsat ook wel (moeten) gaan doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom niet in Ka band?

 

Cband is leuk als het met hoge vermogens naar beneden komt. Ik zie de 60cm schotelgebruikers niet ineens een 1.80meter plaatsen.

 

Ka band lijkt me dan interessanter.

 

Gr

 

BaZ

There is nothing wrong with having a strong opinion... if it comes with an open mind!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Drs. IJzerbout
Verwacht wordt dat met lancering van Astra 3C, ook zogenaamde meerband LNC´s op de markt zullen komen. Hierdoor wordt het de consument uiterst makkelijk gemaakt om zijn schotel voor de ontvangst van de nieuwe C-band frequenties om te rusten.

Met of zonder glasvezel aansluiting? :D

gr, WPW. -=[Deze ruimte is opzettelijk leeg gelaten]=-

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Jan Ambers
Verlagen in frekw= vergroten golflengte= vergroten schotel, en velen vinden de kleine schotels nu al zo lelijk.... wat gaan ze zeggen als de grotere komen, of heb ik het verkeerd voor?


Dat bedoel ik smile

Ka band!! kom maar op!

There is nothing wrong with having a strong opinion... if it comes with an open mind!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

Dat met die glasvezelkabel houd ik voor een goeie grap.

Grotere schotels zullen niet nodig zijn.

C-band kun je ook al met kleinere schotels ontvangen tegenwoordig.

 

En voor Nederland zou het al helemaal ideaal zijn vanwege de vele regenbuien. Daar is C-band ongevoelig voor.

Vandaar dat het in Afrila veel toegepast wordt. Daar heb je vaak heftige tropische regenbuien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Eh.. ik mis de datum van het persbericht.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weer een aprilgrap zeker.

 

Vanmorgen gaf het eerste bericht van onze bekende moderator aan dat ses-astra dit alles in een persbericht had laten weten.

 

Nu is het plots "digital magazin".

 

Bij ses-astra dateert het laatste bericht van 18 maart .......

 

Kan onze moderator de link naar het artikel plaatsen.

 

Greets

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

Nee gaat niet, ik krijg dat dagelijks als pdf file per email.

En mag het niet aan derden ter beschikking stellen.

 

Hier de tekst van het begeleidende email:

 

Für Ihre Fragen, Tipps und Anregungen stehen wir ausschließlich unter

 

redaktion@digitalmagazin.info

 

oder

 

abo@digitalmagazin.info

 

gerne zur Verfügung.

 

Hinweis: Digitalmagazin.info ist exklusiv für den namentlich benannten Abonnenten bestimmt. Jede Form der Weitergabe an Dritte ist ausdrücklich untersagt.

 

Beachten Sie bitte, dass diese Email-Adresse ausschließlich zum Newsletter-Versand verwendet wird. Antworten auf diesen Newsletter werden daher nicht beantwortet.

Bitte benutzen Sie daher unbedingt eine der unten angegebenen Mailadressen.

 

 

Redaktion Digitalmagazin.info

--------------------------

INFOSAT Verlag & Werbe GmbH

Julius-Saxler-Straße 3

54550 Daun

---------------------------------------

Tel. 0049 (0)6592 929 258

Fax 0049 (0)6592 929 767

redaktion@digitalmagazin.info

abo@digitalmagazin.info

--------------------------------------

www.digitalmagazin.info

www.infosat.info

 

Ik kreeg die nieuwsmelding gisterenavond.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De C-band. Leuke 1 april grap.

 

Maar de Ka-band wordt wel genoemd. Misschien nog niet direct door SES-Astra maar wel door Eutelsat. Eutelsat wil in 2010 een KA satelliet lancering die op 13 oost komt.

 

http://www.eutelsat.com/news/compress/en/2008/pdf/PR0108-KaSat.pdf

 

Een ander voorbeeld van een Ka-satelliet is de nieuwe DIRECTV 11 op 99,2 graden west. Deze satelliet kan zo’n 50 HD zenders doorgeven. De spot beams van de nieuwe satelliet kunnen op meer dan 100 regio's in de Verenigde Staten worden gericht.

Proef ik daar een beperking in ontvangstvrijheid?

 

Nog zo’n voorbeeld is de nog te lanceren Hylas satelliet: http://www.esa.int/esaTE/SEMAB09ATME_index_0.html

http://www.iee.org/oncomms/pn/satellite/David%20Bestwick.pdf

twee Ka-beams voor de UK en Spanje en Portugal en een aantal voor midden en oost europa. Hmmm, weer beperkte gebieden!!

 

Aan de ene kant is dit een mooie ontwikkeling, meer bandbreedte, kleiner formaat schotels, dit in tegenstelling tot de C-band. Maar aan de andere kant heb ik ook mijn twijfels over de ontvangstvrijheid die we nu hebben en in de toekomst. Eutelsat bijvoorbeeld noemt het ingebruik nemen van de Ka-Sat een nieuw startpunt in sat distributie van internet en video. !!!!???

 

De nieuwe Ka satellieten hebben spotbeams waarmee lokaal/regionaal voor HD en 3D tv aanbod kan worden gezorgd. Dus een paar spotbeams op ieder land in Europa (zie Hylas) en weg de grote keuze aan zenders van elders. Per beam(s) kan een land worden bediend met de zenders die men daar wil hebben.

Op de site van SES-Astra staan footprints van ka-transponders weergegeven van de huidige satellieten, zijn maar kleine gebieden. http://www.ses-astra.com/business/en/satellite-fleet/satellite-list/astra1l/index.php

 

Dan toch maar liever C en Ku-band :D

 

M7 Sat 801,7121,WF T90,(28.3,23.5,19.2,13) 4xAlps quad, 2x Maximum + 2x Venton 4/1 en veel Belden H125 kabel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...