Ga naar inhoud


fritepan schoonmaken


Gast wanderer

Aanbevolen berichten

Gast wanderer

eens in de zoveel tijd moet de fritepan schoongemaakt worden...

maar hoe ontvet je zo'n ding, ook in alle richeltjes etc..

heb hem gedemonteerd en in een emmer heet sodawater laten weken, dat helpt ten dele, echt oplossen doet het vet niet...

ik zoek eigelijk spul waarin de pan een nachtje staat en dan afspoelen, klaar....

iemand enig idee?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Water in de pan doen en voeg daarbij een tablet van de vaatwasser toe, bv SUN. Dit was een tip van die schomaakmiepen van RTL 4.

 

Het werkt echt. Pas wel op, het kan erg schuimen.

Satellietontvanger: Strong SRT6850 & Nokia 9302.

Schotel: Visiosat Astra 19,2, Astra 23,5, Astra 28,2 en Hotbird 13

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik altijd Biotex, dat werd me trouwens aangeraden door de fabrikant van mijn frituurpan. Ik heb nog zo'n oude pan die je niet kan demonteren, daar gooi ik altijd 2 liter water erin en schepje van dat poeder, dan de stekker er in totdat het water kookt, even laten staan en dan de afwasborstel gebruiken. Pan ziet er daarna weer als nieuw uit.

 

Salu2, D.Quijote

 M7 sat 801, Amiko HD 8155 en HD 8165 + combo

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als die bij ons aan de beurt is gebruiken we cif power cream.

Sproeien,even een paar seconden wachten en met HEET water afspoelen/borstelen.

Dit als je van het echte handwerk houd. laugh

 

 

HALLO [deze text leest u alleen als u een illigale versie van windows heeft]

Link naar reactie
Delen op andere sites

wanderer en anderen,

hebben we het over een en dezelfde pan?

 

ouderwets geemailleerde frituurpan

rvs gevoerde electrische frituurketel

aluminium gevoerde electrische frituurketel

 

het is wel een verschil.

 

en we hebben het dan wellicht ook over divers frituurvet en/of oliesoort.

 

die ouderwetse geemailleerde is met een goed sopje en "elbowgrease" spik en span

spik en span was destijds een reclame slogan voor een schuursponsje met zeeppoeder dat sterk vetoplossende werking had.

 

de ouderwetse dierlijke frituurvetten en plantaardige olien overigens ook, polymeriseren door hitte (160 en meer) en kunnen door 100 graden kokend water niet worden afgebroken of opgelost. (taai kleverige substantie aan de heetste onderdelen van de pan)

 

ik krijg het ouderwets pannetje schoon met intensief gebruik van de schuurspons en die slijt tijdens dat schoonmaken enorm.

 

cheers

 

I Hope I Never

Split Enz

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

ik krijg het ouderwets pannetje schoon met intensief gebruik van de schuurspons en die slijt tijdens dat schoonmaken enorm.

 

Zo moet ik het ook doen. Ik vindt het altijd een enorm karwei. Misschien moet ik eens een nieuwe kopen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

als de pan niet te vuil is dan lukt het met een tabletje.

maar als je die pan maanden niet hebt schoongemaakt

terwijl je hem wekelijks gebruikt

dan zul je het toch echt op de manier van Jaja moeten doen.

Eerst met zo'n tabletje voor het meest grove vet,

en daarna deel voor deel een beetje dreft erop,en met een sponsje boenen.

Ik heb het wel over die rvs pannen,bijvoorbeeld fritel.


 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Benny Lava
Origineel bericht van: Tonskidutch
de ouderwetse dierlijke frituurvetten en plantaardige olien overigens ook, polymeriseren door hitte (160 en meer) en kunnen door 100 graden kokend water niet worden afgebroken of opgelost. (taai kleverige substantie aan de heetste onderdelen van de pan)


Klopt helemaal, en dan is alleen verfafbijt nog een oplossing. Drastisch, maar het werkt.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb vorige week een erg vuile frituurpan geheel schoongekregen ZONDER boenwerk, met een spuitbus van MUSC.LE

Hij is eigenlijk bedoeld voor het schoonmaken van ovens grill en barbecue maar voor de frituur ook perfect. 30 min laten zitten en dan afspoelen.

dus proberen maar succes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: moimoi
af en toe gewoon een goedkope nieuwe kopen.

MVG. Gerard


Dat is wat ik do, als hij te smerig is dan haal ik een andere smile
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een vrij grote Tefal (ca. 3,5l olie). Op het verwarming element na kan het hele ding in de vaatwasser. Verder zit er een plastic bak voor de olie onder. Als je klaar bent met frituren zet je een knop om, en dan loopt de olie langzaam weg door een fijn filtertje naar die plastic bak (temperetuur gestuurd natuurlijk). De frituur prut blijft achter in de pan, en bij de volgende keer frituren heb je behoorlijk schone olie. Als je dan ook nog goede olie gebruikt (Arachide=pinda olie), dan heb je niet zoveel last van die aanslag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Benny Lava

Zo een heb ik ook! Erg tevreden mee. Ik merk alleen wel dat het tefallaagje aan de binnenkant erg dun is. En dat je niet al te lang moet wachten met het in de afwasmachine plaatsen nadat de boel is leeggelopen, anders krijg je toch wat aanslag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...