Ga naar inhoud


Klapperende radiatoren.


Michel

Aanbevolen berichten

Ik heb het allemaal even gelezen. Je kunt het beste naar de verkoper van het huis stappen en deze problemen voorleggen. Dit zijn voor jou verborgen gebreken, dus is de verkoper aansprakelijk. Deze zal dan waarschijnlijk met een voorstel komen. Als er problemen komen zou ik als je een rechtsbijstandsverzekering hebt deze inschakelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 79
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit onderwerp

Beste reacties in dit onderwerp

  • Beheerder

Het blijkt na wat speurwerk allemaal nog wat ernstiger dan verwacht.

 

Ik heb via via de leverancier van de meeste materialen (radiatoren enz.) kunnen achterhalen.

Dat blijkt de erkend installateur Scheffers uit Neerpelt te zijn. Die heb ik dus gebeld en die vertelde mij een interessant maar schokkend verhaal.

 

De bouwer van het huis had bij hem alle onderdelen (inclusief een Buderus ketel http://www.buderus.be , ofwel het Belgische merk van Nefit) bij hem bestelt.

De man nam echter uiteindelijk tot grote ergernis van de leverancier de inmiddels aangeleverde ketel niet af.

 

De leverancier was in eerste instantie bereid om bij ons te komen kijken wat er aan de hand is en eventueel tegen redelijk tarief de problemen te herstellen, waarna ik die kosten verhaal op de vorige eigenaar. Ik vertelde hem dat er nu een Nefit hangt. Daarna wilde hij plotseling absoluut niet meer aan de installatie werken.

 

Volgens hem (en dat blijkt te kloppen) is het Belgische aardgas net anders dan in Nederland en verbrand het Belgische aardgas met een 20% hogere verbrandingstemperatuur. Nefit ketels zijn niet geschikt voor het Belgische aardgas net en hebben daarom ook geen typegoedkeuring. Dit kan volgens hem zelfs brand veroorzaken door overhitting van de ketel.

 

Hij had vaker bij Nederlanders in het grensgebied de splinternieuwe ketel die door een bekende/familie geplaatst was, moeten vervangen omdat de bewoner gesommeerd was deze binnen 30 dagen te verwijderen.

Boderus ketels (de Belgische tak van Nefit) hebben andere branders die speciaal gemaakt zijn voor de hogere verbrandingstemperatuur.

 

Ik vermoed dus dat de verkoper de boel opzettelijk besodemietert heeft want hij vertelde mij dat tussen mijn papieren een installatie attest moest zitten van de Belgische installateur, terwijl nu blijkt dat het een of andere beun de haas geweest is.

Ik heb dat installatieattest natuurlijk ook niet kunnen vinden.

 

Gisteren heb ik contact gehad met de verkopend makelaar en deze is bereid te getuigen dat verkoper op mijn verzoek niet alleen schriftelijk in het voorlopig koopcontract vermeldt heeft dat hij zou verklaren dat de verwarming getest en in orde was, maar ook uit eigen beweging herhaaldelijk heeft verklaard dat er een officieel goedkeuringsattest van een lokale installateur zou zijn.

 

Hoe dan ook, ik heb via e-mail contact gezocht met de verkoper (eigenaar van een Autobedrijf in Budel) en zal proberen eerst met hem de zaken te regelen alvorens een advocaat in de arm te nemen.

 

Ik voel me wel behoorlijk beet genomen.

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik neem aan dat je een rechtsbijstandsverzekering hebt, want als je een advokaat in de arm moet nemen als de verkoper weigert de problemen op te lossen, dan kun je beter een goede monteur nemen die het zaakje oplost. Dat is denk ik veel goedkoper. Of je moet er zeker van zijn dat je het zaakje (eventueel voor de rechtbank) goed voor mekaar krijgt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@iNvIsIbLe

 

Gezien het gehele vehaal denk ik aan het volgende plan van aanpak

 

Ik zou Nefit (Nederland) bellen en uit de doeken doen wat de

situatie precies is. Het zou mij niets verbazen dat Nefit voor

de Belgische markt (slechts) andere inspuiters toepast en dan

zou een flink probleem zijn weggenomen.

 

Dan blijft nog over de niet juist aangesloten radiatoren.

Als je verder analiseert en meer foto's neemt en je bent ook

nog een beetje handig dan kunt je zelf denk ik de diverse

leidingen zelf omdraaien, daar wil ik je op afstand wel bij

helpen maar nogmaals dan moet er meer in detail worden bekeken.

 

Uiteindelijk is er nu wel te stoken met de huidige situatie.

Ik zou alleen niet op deze manier de winter ingaan.

 

Uiteraard kun je een en ander regelen met de verkopende partij

maar zoals al eerder is aangegeven kan dat een langdurig proces

worden. Als jij zegt dat een en ander in Belgie goed en snel

geregeld is en wordt dan met je daar uiteraard voor kiezen.

 

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst).

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W11, Intel Nuc i5 met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch is het wel mogelijk om sommige NL ketels in Belgie te gebruiken, hier een stukje wat ik van een website van een nederlandse leverancier afgehaald heb:

 

Belgische cv-ketels

Op veler verzoek nu ook voor onze Belgische klanten: de orginele Belgische cv-ketels, dus met BE-type plaatje en geschikt voor plaatsing in Belgie. Onder andere leverbaar: Remeha Quinta, Vaillant ecomax, Junkers Top serie's.

Deze ketels hebben een levertijd van 1 week en zijn alleen af te halen in xxx. Uiteraard is er veel prijsvoordeel te behalen.

 

In sommige gevallen is het toegestaan een cv-ketel met NL-keur in Belgie te plaatsen, u dient hiervoor zelf contact met uw verzekeringsmaatschappij contact op te nemen. In ieder geval wordt geen service verleent op een in Belgie geplaatste cv-ketel met NL-keur. Wel de normale garantie op onderdelen uiteraard. Let op: de gasdruk is in Belgie anders dan die in Nederland, alleen cv-ketels met BE-keur zijn hier reeds op ingesteld. De NL ketels moeten daarom nog ingeregeld worden na montage.

 

 

Misschien is jouw ketel wel aangepast / ingeregeld.

Wat voor type of keur plaatje zit erop?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Ik zou Nefit (Nederland) bellen en uit de doeken doen wat de
situatie precies is. Het zou mij niets verbazen dat Nefit voor
de Belgische markt (slechts) andere inspuiters toepast en dan
zou een flink probleem zijn weggenomen


Volgens mij zijn er zelfs ombouwsetjes verkrijgbaar tenminste daar heb ik ooit eens wat van opgevangen.
Je zou kunnen bellen met nefit in Deventer.......
Wat het aanvoer en retour verhaal dit is inderdaad vrij simpel te verhelpen.

Dreambox 500c, 8000ss/cc, Nokia DboxII, VU+DUO Wavefrontier T90, 10 dual lnb`s, Microclient

PLi Image

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Zo simpel is het helaas niet.

 

Om je huis verzekerd te krijgen, moet je huis (op alle fronten) aan de door de regering gestelde veiligheidseisen voldoen.

 

Een verwarmkingsketel zonder typegoedkeuring, voldoet daaraan niet en dus kun je de woning niet verzekeren of zal de verzekering bij calamiteiten na onderzoek mogelijk niet tot uitkering overgaan.

 

Ik moet dus een installatieattest van de verwarmingsinstallatie hebben, zoals mij ook beloofd was en daarvoor ga ik morgen bij de verkoper verhaal halen.

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
  • Beheerder

Even een korte update:

 

De verwarming is door een belgische installateur nagekeken. de ketel is prima in orde. Er zitten de juiste componenten in voor 'Belgisch' gas.

 

6 van de 8 radiatoren zijn wel verkeerd aangesloten. Alle radiatoren boven en 2 beneden.

Oplossing: de aanvoer/afvoer bij de ketel omdraaien en aan de colletor beneden de twee radiatoren omleggen/omdraaien.

 

Kosten: +/- 700 euro die worden betaald door de verkoper omdat ik zo slim was hem op de voorlopige verkoop akte te laten verklaren dat de verwarming volledig in orde was.

 

Bedankt voor alle reacties!

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je bent goed bezig geweest en gefeliciteerd met het succes.

Ik wens je een warme maar vooral een goedkope winter toe.

 

Heeft het toch allemaal zin gehad.

 

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst).

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W11, Intel Nuc i5 met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...