Ga naar inhoud


BVN: geen breedbeeld signaal meer


athloni

Aanbevolen berichten


  • Reacties 39
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Origineel bericht van: satcat
Wanneer dan?
Op mijn receiver zit een indikatie lampje voor 16:9 uitzendingen.
Deze is de afgelopen 4 jaar zeker niet aan geweest bij BVN uitzendingen.


Satcat, dat probeer ik hier inderdaad ook duidelijk te maken.
Ik kijk sinds 3 jaar via satelliet en heb nog nooit 16/9 uitzendingen op BVN (Astra 1)gehad.

- VU+ Duo met OpenPli, TVV Basic+ abo --> Basic Light

- Triax 78 met multiblock 13-19,1-23-28,2

- Panasonic TX-P46G10 full HD.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast John1985

Dat 16/9 lampje gaat dan ook alleen branden als het om een anamorfische 16/9 uitzending gaat. Het WSS signaal heeft idd op BVN gezeten, zodat bepaalde tv's icm bepaalde ontvangers direct op letterbox uitzeningen gingen inzoomen.

 

Voor de duidelijkheid BVN heeft nooit anamorpisch 16/9 uitgezonden, maar heeft wel een WSS signaal gehad (puls zodat de tv direct inzoomed)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: John1985
Dat 16/9 lampje gaat dan ook alleen branden als het om een anamorfische 16/9 uitzending gaat. Het WSS signaal heeft idd op BVN gezeten, zodat bepaalde tv's icm bepaalde ontvangers direct op letterbox uitzeningen gingen inzoomen.

Voor de duidelijkheid BVN heeft nooit anamorpisch 16/9 uitgezonden, maar heeft wel een WSS signaal gehad (puls zodat de tv direct inzoomed)

Nu haal je vanalles door elkaar. Een TV heeft zelf maar te detecteren dat er boven en onder zwarte balken zijn als hij wil inzoomen, aan de zenderkant kan hiervoor geen signaal worden meegezonden.

En er bestaat geen puls, WSS is een signaal dat constant op een bepaalde SCART pin staat zolang er breedbeeld is, en dit gaat pas weer weg als de uitzending is afgelopen. Dit is alleen bruikbaar bij anamorphic widescreen. Geen puls dus!

Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet helemaal waar: het is wel degelijk mogelijk om een WSS signaal mee te sturen dat een tv op de zoom 16:9 stand zet bij een letterboxed 16:9 signaal. Bijvoorbeeld de Zwitserse publieken hebben dat jaren gedaan. Of dat bij BVN ook zo is geweest is mij niet bekend.

 

 

DM8000HD-SSCT & Kathrein UFS910, Triax 88 cm Astra1/Astra2/Astra3/Hotbird 4xtwin LNB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast John1985

Idd, hier op de analoge kabel (@home) wordt ook zo'n signaal mee gezonden. Dit is goed te merken aan de tv, direct wanneer die zo'n letterbox uitzending + wss tegenkomt zoomt die in. Terwijl ik bij andere letterbox uitzendingen, die er visueel hetzelfde uitzien, maar een wss-signaal missen (zowel via analoge kabel als satelliet) handmatig moet inzoomen.

 

Voor de duidelijkheid; ik praat hier niet over anamorfisch 16/9!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: W3ird_N3rd
En er bestaat geen puls, WSS is een signaal dat constant op een bepaalde SCART pin staat zolang er breedbeeld is, en dit gaat pas weer weg als de uitzending is afgelopen. Dit is alleen bruikbaar bij anamorphic widescreen. Geen puls dus!


WSS = puls signaal op lijn 23 van het video signaal.
http://www.intersil.com/data/an/an9716.pdf

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: jalu
Niet helemaal waar: het is wel degelijk mogelijk om een WSS signaal mee te sturen dat een tv op de zoom 16:9 stand zet bij een letterboxed 16:9 signaal. Bijvoorbeeld de Zwitserse publieken hebben dat jaren gedaan. Of dat bij BVN ook zo is geweest is mij niet bekend.



Ja dus.
En BVN doet dit dus sinds kort niet meer helaas.

Triax 64cm schotel - DUO LNB60 - Inverto Scena5 en Inverto Scena5M ontvanger -

Panasonic TH-42PV70 Plasma TV

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: W3ird_N3rd

Nu haal je vanalles door elkaar. Een TV heeft zelf maar te detecteren dat er boven en onder zwarte balken zijn als hij wil inzoomen, aan de zenderkant kan hiervoor geen signaal worden meegezonden.

En er bestaat geen puls, WSS is een signaal dat constant op een bepaalde SCART pin staat zolang er breedbeeld is, en dit gaat pas weer weg als de uitzending is afgelopen. Dit is alleen bruikbaar bij anamorphic widescreen. Geen puls dus!


Ik had nog speciaal voor de mensen die niet bekend waren met de termelogie de wikipedia url erbij gezet. Ik moet helaas constateren dat je zelf de boel door elkaar haalt....
Er kan dus wel degelijk aan de zenderkant een signaal worden meegezonden met een letterbox signaal. Dit heet WSS en zit in PAL systemen op lijn 23. De detectie door TV toestellen gebeurt op basis van info in lijn 23.

Verder heeft WSS helemaal niets met pen 8 van een Scart connector te maken.

Wavefrontier T90, Vu+ Duo 4k SE (DVB-S2x/FBC & DVB-T2), Octagon SF4008 (2x DVB-S2x & 1x DVB-T2), Mut@nt HD51 (DVB-S2x & DVB-C), TBS6920 & TBS6925

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: athloni


Ja dus.
En BVN doet dit dus sinds kort niet meer helaas.


Vind je dit dan zo erg? Lijkt me beter zo aangezien je toch minder beeldinformatie hebt (letterbox).
Als je door het WSS signaal je TV laat inzoomen zodat je een volledig beeld krijgt, dan zal je kwaliteit in ieder geval minder zijn. Dan heb ik toch liever dat BVN naar anamorf breedbeeld gaat ipv. een 'ingezoomd' letterboxformaat. Of ben ik nu weer verkeerd?

- VU+ Duo met OpenPli, TVV Basic+ abo --> Basic Light

- Triax 78 met multiblock 13-19,1-23-28,2

- Panasonic TX-P46G10 full HD.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Brambo's
Origineel bericht van: athloni


Ja dus.
En BVN doet dit dus sinds kort niet meer helaas.


Vind je dit dan zo erg? Lijkt me beter zo aangezien je toch minder beeldinformatie hebt (letterbox).
Als je door het WSS signaal je TV laat inzoomen zodat je een volledig beeld krijgt, dan zal je kwaliteit in ieder geval minder zijn. Dan heb ik toch liever dat BVN naar anamorf breedbeeld gaat ipv. een 'ingezoomd' letterboxformaat. Of ben ik nu weer verkeerd?


BVN is niet anamorph dus waar heb je het over?
Ik constateer gewoon iets dat niet meer werkt. En dat vind ik jammer. That's it.

Tip: misschien moet je je nickname veranderen in "pietje anamorph" :D

Triax 64cm schotel - DUO LNB60 - Inverto Scena5 en Inverto Scena5M ontvanger -

Panasonic TH-42PV70 Plasma TV

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...