Ga naar inhoud


mobo amd64 welke?


Tonskidutch

Aanbevolen berichten

olah,

heb sinds den beginne problemen met de sata op mijn asus mobo

 

zit nu een clawhammer amd64 op socket 745

wil niet te veel gaan investeren dus wil amd64 blijven gebruiken als dat met die nieuwe sockets gaat

 

socket 939 en 940 kunnen van bepaalde mobo's ook een amd64 clawhammer gebruiken zoals in de technische specifikaties staat weergegeven

 

maar eenduidig is mij dat niet helemaal, wegens de chipset

 

welke die momenteel te koop zijn kun je me aanbevelen?

je hoeft niet te gaan zoeken / maar misschien weet je er een waarvan het bekend is / ervaring> dat het werkt.

 

cheers

Shewolve

Intergalactic Lovers

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Een socket 754 (denk dat je die ipv 745 bedoeld, was de socket van de eerste AMD64 cpu's) en kan je niet op een S939 of S940 moederbord plaatsen!

 

De 754, 939 zijn (754 = single, 939 = dual channel) DDR waar de 940 registerd ram wil hebben, De 939 en de 940 hebben de geheugen controller in de cpu zitten waar ie bij de 754 nog er buiten was.

 

Zelfs met maar 1 pin meer kan je niet zomaar een S939 cpu op een S940 moederbord prikken wink Zou leuk geweest zijn maar technisch door grote interne verschillen niet te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Richard7

Ik denk inderdaad dat het problematisch wordt een dergelijk moederbord te vinden.

Waarom kijk je niet naar een losse PCI-SATA kaart om je moederbord SATA te vervangen? Die dingetjes kosten rond de 40 euro staat me bij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Yep goede hint, denk idd. dat het veel goedkoper is en mischien ook al SATA je problemen oplost.

 

Je heb wel van die moederborden waar je een zo'n uitbreidings kaart voor kan kopen. Ik heb zelf ook een S939 waar ik zo'n AM2 uitbreding in kan doen en als ik het mij goed herinner had je die ook voor sommige S754 moederborden/chipsets.

 

Die kaarten kosten een half moederbord en of het helemaal wel zo goed werkt, geen idee? Het voordel is wel dat je dan alles kan blijven gebruiken waar je normaal nieuw moederbord, geheugen en vaak een nieuwe PCI-E videokaart (S754 en veel S939 hebben APG) moet kopen.

 

Ik zou (en ga) zelf niet het risico nemen en koop (eerdags) dus gewoon een nieuw moederbord, cpu en geheugen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Richard7 + NINjak

 

ik wil niet afdwalen... sata-controller heb ik overwogen

 

<754 amd64 met 2 GB geheugen op een asus asus k8v se deluxe>

 

ik bedank jullie voor de adviezen en aanvullende informatie, maar toch begrijp ik het niet helemaal wat zo'n fabrikant dan opgeeft:

Code:
Ondersteuning AMD® Socket AM2 Athlon 64 X2 / Athlon 64 FX / Athlon 64 / Sempron bij het M2N32 WS Professional moederbord bijvoorbeeld

 

als ik het goed begrijp is er dus wel nog steeds een athlon 64 maar met een ander aantal pinnen en hardware on chip (Socket AM2)

dus die 754 kan ik in mijn museeum leggen.

 

dan wordt het toch stilaan een dure operatie

maar dan kan ik ook afstappen van AMD en eens naar de Intels kijken.

 

cheers

 

Shewolve

Intergalactic Lovers

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Richard7

Je kunt sowieso zo'n losse SATA-controller overwegen, er zijn er bij die ook betere performance geven dan sommige on-board controllers, maar die zijn dan wel weer (erg) duur... maar zo'n controller kun je ook weer meenemen naar je nieuwe PC, hoewel die moderne moederborden al een stuk of 6 on-board SATA-sockets hebben, dus zul je die waarschijnlijk weer niet nodig hebben ...

Het is dus een afweging: óf nog even uitstellen voor 40 euro, of gezellig nieuwe spulletjes uitzoeken cool

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op de Asus site over je MB:

Code:
SpecificationCPU: AMD Socket 754 Athlon64/ Processors AMD 64 architecture enables simultaneous 32-bit and 64-bit computing 

 

Je kan een SATA kaart kopen en dan toch je pc nog een tijd blijven gebruiken.

 

Al wil je met het (nieuwe) systeem wat langer doen en later evt. nog een cpu upgrade doen zou ik nu geen intel kopen! Ze gaan over op een nieuw eigen (soort van hyper transport) systeem genaamd CSI (als ik het mij goed herinner). Ook gaat Intel hun cpu uitrusten met een memory controller en gaan ze gelijk naar een andere socket. Ook al zijn alle afgelopen cpu's socket 775 kan je niet zomaar een cpu op een 775 MB plaatsen en dat heeft hoofdzakelijk met de FSB te maken die dan te "laag" is.

 

AMD heeft al gezegd dat in de toekomst uit te brengen AM3 cpu's gewoon op op je AM2(+) MB gaan werken. Persoonlijk vind ik dit dus een goede reden om voor mijn volgend systeem voor AMD te kiezen zodat ik in de toekomst mijn systeem "goedkoop" kan upgraden.

 

Alles wat je nu koop aan cpu's is lekker snel en het maakt niet uit wat je koopt een miskoop heb/krijg je alvast niet wink Kijk gewoon goed wat je voor je geld kan krijgen of je dan het "later nog upgraden" verhaal meeneemt moet je altijd zelf weten.

 

Als je AMD zou overwegen kan ik je een (AMD) 780G chipset aanraden. Heeft een erg goede "onboard video" en aangezien mijn inschattibng is dat niet (echt) gamed (omdat je ook nog op S754 zit) kan het bijna geen miskoop zijn en kan je weer wat geld besparen als je besluit toch wat nieuws te kopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

bedankt heren,

voor het advies en de kennis van de materie

denk dat ik dan maar even afwacht en tzt dan echt upgrade...

cpu / mobo / ram

de huidige sata's haal ik eruit en gaan nu in een externe NAS case dan blijf ik veel opslag capaciteit houden

 

cheers

Shewolve

Intergalactic Lovers

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...