Ga naar inhoud


Aankoppelen scart-kabel bij werkend toestel


Gast Paullo

Aanbevolen berichten

Het aan en afkoppelen van een F-connector met aansluiting op een LNB bij een werkende ontvanger is niet zonder gevaar voor toestel en LNB.

 

Ik vroeg mij af of het eigenlijk al dan niet kwaad kan om scart-kabels bij in werking zijnde ontvangers-toestellen (TV) aan en af te koppelen ?

 

Weet iemand hierop het antwoord ?

 

Greets

Link naar reactie
Delen op andere sites


volgens mij lopen er wel aardige stuurstromen over de kabel?

 

alleen hoeveel schade dat kan aanbrengen in worst-case scenario's ?

 

Philips LNB, 60cm pan, HVR-5500 DVB-S/S2/C/T, Cinergy HTC stick DVB-C/T, FS DVB-T stik

HVR-5500 -> CDS/TVV / Ziggo Digitaal

Cinergy HTC -> Ziggo Digitaal / FM

FS DVB-T -> Digitenne

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Ou-Tannu
volgens mij lopen er wel aardige stuurstromen over de kabel?


Welnee, met die "enorme stuurstromen" kan je nog geen relaisje schakelen.
Gewoon inprikken en klaar.
En ja, je mag ook de 230 volt stekker er in steken als je tv aan staat.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeker nog nooit van statische ladingen gehoord ??

 

Vooral in de winterse tijden met een relatief lage vochtigheid en soms gekleed met heerlijke nylon truien..lopend over een nylon tapijt..kun je in het donker prachtige miniatuur bliksemontladingen waarnemen.

 

Met een beetje mazzel..maak je dan eerst kontakt met de massa afscherming en vloeit de lading naar veilige oorden, maar als de signaal-pinnen het eerst kontakt maken met die duizenden opgeladen Volts ...wauwwww goodbye AV switch-chip !!

 

Snurker (Media Research)

 

post-465-1318259712,3367_thumb.jpg

( Straks zijn meer behangers nodig om OLED schermen tegen de wand te plakken)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn vrouw heeft op die wijze een paar apparaten om zeep

geholpen. Sindsdien heb ik een koperen draad voor de ontvangers etc., gaat naar aarde. Die moet ze eerst even beetpakken voordat ze een apparaat

gaat aanraken.

Ik ben allergisch voor pollen en mensen die regels uitvaardigen, maar er zichzelf niet aan houden.

 

Amstrad650D2Mac>>TF5000PVR>>etc.>>/DB7025+/TF5300KPN,VU+Duo Moteqc2100a-schotel 1mtr-X-Cam/Aston 1.05.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

Ehh..watte ? Mochten er statische spanningen via de SCART kabel naar het toestel overslaan, dan maakt het geen zak uit of dat ding nou aan of uit staat. Die overslagspanning doet zijn vernietigende werk ten alle tijden.

 

Vroeger, toen je met de eerste MOS FET´s aan het solderen was, moest je er voor zorgen dat je soldeerbout en ook jezelf ge-aard was. Die MOS FET was nog niet eens in bedrijf en je kon hem al mollen voordat ie ooit onder de bedrijfsspanning had gestaan.

 

Verder zou ik me maar geen al te grote zorgen maken, want tegenwoordig zijn al die MOS gates beveiligd door dioden.

Dus de kans op schade is gering.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat wil ik wel nuanceren.

 

Gewoon altijd eerst de massa's met elkaar verbinden !

Daarmee voorkom je echt problemen.

Desnoods met een extra draad.

Hang er anders eerst maar een een voltmeter tussen.

 

Zelfs met een apparaat uit, maar de stekker nog in het stopcontact kun je dan nog versteld staan.

Oorzaak... netfilter die tgv leeftijd bv een ontstoringscondensator heeft met hoge lekstroom.

Meet je soms zo maar 230/2 volt !

 

gr. Erik

Link naar reactie
Delen op andere sites

citaat: Mijn vrouw heeft op die wijze een paar apparaten om zeep

geholpen. Sindsdien heb ik een koperen draad voor de ontvangers etc., gaat naar aarde. Die moet ze eerst even beetpakken voordat ze een apparaat gaat aanraken.

 

Zo'n stuk draad gebruik ik ook wel eens om m'n hond ergens bij uit de buurt te houden. Ze joekert dan even, maar het werkt perfect...Geeft jouw vrouw ook zo'n geluid? :D

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

De meeste ingangen van een scart-steker zijn afgesloten met 75 Ohm of 10 kOhm. Ik heb nog nooit een scart in-uitgang opgeblazen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...