Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Omdat ik later van schotel verander (visio big bi-sat). Moet ik opnieuwe alle satellieten afstellen op de nieuwe schotel. Thuis heb ik nu een digisat pro meter liggen. Maw ik kan de schotel redelijk goed afstellen. Ik kan van iemand een satlook nit lenen. Mij vraag is, kan ik met de satlook nit nog beter afstellen. Of is de digisat pro meer dan voldoende. Ik hoor graag jullie meningen.

Geplaatst:

Met de NIT kun je uiteraard het zaakje veel beter afstellen. De Digisat Pro is slechts een veredelde satfinder, terwijl de NIT je ook daadwerkelijk info kan geven over de BER en C/N.

Receiver: VU+ Solo 4K

Schotel: Digiality 85cm multifocus, 4x Triax PLL LNB, 4x Digiality DiSEqC 1.0 High-Iso (Astra1-2-3, Hotbird)

Geplaatst:
Origineel bericht van: Ventura
Zit er dan nog een mega verschil als ik dit nog een keer na meet met de satlook nit?

Nog korter dan? ja dus.

gr, WPW. -=[Deze ruimte is opzettelijk leeg gelaten]=-

Gast Pedro Newbie
Geplaatst:
Origineel bericht van: WPW
Als ik dit doe wel ja :D (svp geen pm hierover)

Je kan gewoon rechtstreeks hier in het forum vragen wanneer hij langs komt :D
Geplaatst:
Is de digisat pro dan gewoon een "flut" meter cry.

Nee als je niks beters hebt, ja als je eenmaal gezien hebt wat je met een satlook er meer uithaalt, maar daar is de prijs dan ook naar.

Geplaatst:

Als men bijv. met de digisat pro africht op een satelliet met de maximale haalbare signaal sterkte. Dan is het toch goed? Of kan ik de Satlook zien al een echte fijn regelaar.

Geplaatst:

Met 1 sat zal je best wel 95% halen van de 100% ivm. de satlook, met meerdere sats op 1 schotel is dan 80/100% verhoudingsgewijs(nieuw woord 3xletterwaarde :D ) daarnaast kan je het verspreidings patroon zeer goed zien wat je nergens anders mee kan zien en wat pas gaat opvallen bij slecht weer.

• Moderator
Geplaatst:
Als men bijv. met de digisat pro africht op een satelliet met de maximale haalbare signaal sterkte. Dan is het toch goed? Of kan ik de Satlook zien al een echte fijn regelaar.

Het gaat niet om de maximale sterkte van het signaal.
Die meters laten je een optelsom zien van alle signalen, bijvoorbeeld horizontaal en vertikale polarisatie tegelijk.
Wanneer je probeert de skew af te regelen op signaalsterkte zul je nooit de optimale afstelling kunnen vinden.

Doordat je met de Satlook digital nit tegelijk meerdere parameters kunt zien, ga je merken dat bijvoorbeeld de lnb afstelling in het brandpunt nog veel belangrijker is als de schotel positie.
Zoals wpw opmerkt, is daardoor bijvoorbeeld de ber al gauw een factor 1.000 of meer te verbeteren, wat je pas gaat merken bij bijvoorbeeld slecht weer of andere verstoringen van het signaal.
Ook de s/n is perfect in te stellen.
Hierbij is niet altijd de signaalsterkte maximaal.

Ook bij het zoeken naar storingen is de Satlook heel handig.
Al eens bij kennisen die plotseling geen ontvangst meer hadden binnen 10 seconden vastgesteld dat er een dect telefoon in het spel was.

Ik wil niet meer zonder.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:

Ik weet dat in de Satlook dat er een spectrum analyzer in zit. Maw ik dan met de Satlook precies op de frequentie locken waar satelliet uitzend. Waardoor ik een beter signaal krijg dan de digisat pro. Klopt het wat ik nu zeg?

Geplaatst:

Klopt, kijk even mee naar (voor mij het belangrijkste) waar we over hebben:

post-23894-1318259713,7864_thumb.gif

Geplaatst:

Maw met de Satlook moet ik zo hoog mogelijk SNR afregelen en bij BER zo laag mogelijk. Dan haal ik het maximale haalbare rendement uit de schotel en LNB.

@WPW

Kunt u misschien vertellen wat dat "vierkantje" doet of functie?

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen