Ga naar inhoud


Mandriva 2008.1 Spring versie


verkerkbr

Aanbevolen berichten


In de kern zijn Linux versies min of meer hetzelfde. Ze gebruiken als basis dezelfde kernel versie's en grafische interfaces zoals KDE, Gnome en andere grafische servers.

 

En ook de applicatie software, zoals OpenOffice, Mozilla, K3B etc is indentiek.

 

Mandriva heeft zijn oorsprong in Redhead en gebruikt RPM als file formaat. Dit in tegenstelling tot Ubuntu die Debian als oorsprong heeft.

 

Verder zijn er natuurlijk verschillen in de "huisstijl" van de diverse distributies.

 

De kracht van Mandriva is het MCC. Mandriva Control Center. Van waaruit de instellingen eenvoudig kunnen worden gedaan. De installatie is ook erg gebruiksvriendelijk ingesteld.

 

Verder is Mandriva meestal zijn tijd wat vooruit, maar heeft in de eerste versies van een nieuw product wel eens wat last van de "Franse slag".

 

Het is bovendien een product van een bedrijf gevestigd in Europa en dat verdient zeker ondersteuning.

 

Groet,

 

 

Bram

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zowel een 64 bits versie als een 32 bits versie geinstalleerd.

 

Helaas treden er bij de upgrade van versie 2008 naar 2008.1 Spring problemen op. Deze schijnen wel op te lossen te zijn en hebben betrekking op Grub loader. Het oplossen van het probleem is hier niet gelukt. Lijkt mij goed om dit te weten.

 

Daarom de belangrijke bestanden er daarna maar afgehaald met behulp van Knoppix en Samba.

 

Een verse installatie ging vervolgens prima zonder problemen.

 

Bij de Powerpack versie is ook de VMware player bijgeleverd. Hiermee kun je een andere Linux versie of Windows XP draaien onder Linux in een virtuele omgeving. Hier trad een foutmelding bij op.

 

Nog geen tijd gehad om te kijken of de originele versie van VMware player wel werkt.

 

Daarom hierbij het bekende advies om bij voorkeur een geheel "verse" installatie uit te voeren.

 

Mandriva werkt zoals altijd, na wat kinderziektes, perfect.

 

Groet,

 

 

Bram

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

VMware Player is dan ook zo gratis te downloaden en je kan er ook alleen maar VMware images mee draaien en niet mee (op)bouwen!

 

Aangezien VWware bij mij problemen begon te geven ben ik, tot nu toe, met volle tevredenheid overgestap op Virtualbox (helemaal gratis).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij het installeren vrijwel meteen aan het begin op mijn laptop krijg ik een fatal error frown

 

Met dezelfde DVD, Mandriva op een laptop van een collega geinstalleerd en dit ging prima.

Mandriva lijkt zeer veel op UBUNTU maar ik vind het beter en overzichterlijker. Het netwerk is makkelijker in te stellen en ook andere hardware is goed te beheren. Jammer dat ik het niet kan installeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het bij meerdere versies gehad 2007.0 en .1 (free en powerpack) en volgens mij versie 2008.0 (free) ook. Op verschillende systemen en waar ik bij andere distributies totaal geen problemen met installeren had.

 

Eerdaags gaat mijn linux chat/download/internet pc plat die is dan vervangen door een NAS (Conceptronic Grab'n'Go) om oa. energie en vooral geluid te besparen (8 hd's en staat dus altijd aan) en dan zal ik eens kijken of nog problemen geeft met installeren (met 2008.x).

 

(iemand nog een AMD64 2800+ met 1Gb kopen wink

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: sathopper
Oorzaak hier gevonden de gebrande DVD kan hij niet goed lezen ik kan hem in Ubuntu ook niet copieeren. Morgen even een nieuwe DVD branden en anders maar de CD's downloaden.


Er zijn ook geen dergelijke problemen in de Errata van Mandriva Spring 2008.1 gemeld. Alleen problemen Grub bootloader bij een update van een oudere versie. Een verse installatie werkt bijna altijd beter.

Draait hier perfect en het ziet er prachtig uit qua vormgeving.

Groet,


Bram
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb ook spring powerpack 2008.1 op mijn acer 5520 laptop en draait prima moet ik zeggen het enige wat ik nog niet aan de gang heb heb gekregen is zattoo die mekkert om curl lib terwijl die wel aanwezig is maar dat zal ook wel een keer goed komen op een vrije dag smile

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zattoo hoe kan ik dat in ned downloaden ?

Hij geeft alleen maar aan dat ik een berichtje krijg zodra het in Nederland beschikbaar is.

Mythbuntu 12.04

Celeron 220 op Mini-ITX D201GLY2, 1 GB Ram,2x1,5 TB HDD, Digitenne op TerraTec Cinergy, CCcam

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...