Ga naar inhoud


DM800HD praktijktestje


Ron

Aanbevolen berichten

Citaat:

Kwa kwaliteit komt alleen de Nokia mediamaster in de buurt.


De Nokia's waren net zoals de Dreamboxen een klasse apart. Maar buiten dat er met beide ontvangers veel te rommelen viel / valt zijn ze niet met elkaar te vergelijken.

Als Dreamboxgebruiker van het eerste uur moet ik trouwens zo nu en dan wel glimlachen. Ook de eerste Dreambox, de 7000, werd door bepaalde mensen tot op de grond toe afgebrand. Eerst was het vapourware, wat later een gammelbak, een drambox, kortom een totale mislukking....
Nu dient de eerlijkheid te zeggen dat de eerste batch 7000's inderdaad een voedingsprobleem hadden, en dat ook de software (tunerdriver vooral) gewoon ruk was.
Dream had overduidelijk nog niet de feeling voor het programmeren die bij het DVB2000 team wel aanwezig was.
Wat echter wel direct duidelijk was was de mogelijke enorme potentie van deze nieuwe generatie ontvangers met een grotendeels open besturingssysteem. Als er blijvende support op de ontvanger gegeven zou worden zou het zeker wat kunnen worden.
Langzaam maar zeker heb ik toen de grootste mopperaars en zelfs de meest verstokte Nokia of Humax fan om zien gaan en een Dreambox in huis zien halen. Toch grappig om te zien gebeuren. Eerst een ontvanger afzeiken en deze vervolgens aanschaffen. Je zou eens moeten gaan spitten in de berichten vanuit de tijd dat de 7000 net nog niet leverbaar was, en wat later, toen de 7000 al een jaartje op de markt was. Zou de geschiedenis zich herhalen ?? smile

Ook ik heb trouwens de nodige ontvangers gehad. Regelmatig stond er hier een nieuw model te draaien. Nokia's, Echostar's (was ik vanwege de LT8700 groot fan van), zelfs een Humax heb ik een blauwe maandag gehad. Een Nokia heb ik nog steeds vanwege nostalgische overwegingen, maar nadat de Dreambox hier zijn intrede heeft gedaan heb ik nooit meer een andere ontvanger aangeschaft. Tot op de dag van vandaag kijk ik dus nog televisie met mijn eerste generatie Dreambox 7000. Dat wil niet zeggen dat er niets beters is (de 7025), maar meer dat ik tot op de dag van vandaag meer dan tevreden ben met de 7000.

Eens kijken wat de 800 gaat "doen",

groeten,
Peter.

ps. al de negetieve berichten over de aankomende 800 en 8000 doen me een beetje denken aan de recente reclamecampagne van Volkswagen. Maak van Volkswagen eens Dreambox..... blush

Niet gehinderd door enige vorm van technische kennis zet ik onbevangen overal mijn schroevendraaier en soldeerbout in.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 386
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Origineel bericht van: Toxic[Q
]Deze box heeft gewoon HDMI maar er zit een DVI chassisdeel op.
Ik heb hem zelf getest en als je goed gelezen had, zou je nu weten dat er gewoon digitale audio uit de DVI->HDMI kabel komt.
Dat is al 25.000 x uitgelegd, maar er zijn altijd mensen die liever schrijven dan lezen:-)
En verder a.u.b. niet over onzin beginnen als verschil tussen optical digital audio een coaxial digital audio.
Als jij het verschil bij een set-top-box kunt horen, vreet ik mijn schoen op.
Ik zou zelfs voorzichtig durven beweren dat je het verschil
helemaal niet kunt horen. Ook niet bij blu-ray of sacd.
Ron


Toxic, het spijt me dat ik niet gelezen had dat deze box "gewoon" HDMI heeft.
Maar dat hij dus een DVI-chassisdeel (?) heeft? Nog nooit van gehoord maar wie ben ik? Heeft hij dan ook de kleurdiepte van HDMI?
Dat jij geen verschil hoort tussen digitaal-optisch en -coaxiaal hoeft nog niet te betekenen dat ik dat verschil wel degelijk hoor? Ik vind je reactie eerlijk gezegd nogal aggressief, waar heb ik dat aan te danken?

Mvrgr. Paul.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: freaky
zucht...... wat is dat toch voor geneuzel over dvi. Als hier iemand kan laten dat er verschil is tussen dvi en hdmi vreet ik die andere schoen op.


De kleurdiepte dus, en let wel dat er bij HDTV (bluray o.a.) echt gebruik gemaakt van gaat worden (HDMI 1.3), DVI is puur gemaakt voor pc's, toen bestond blurau nog niet eens. HDMI voor HDTV en films etc., DVI gewoon lekker voor PC's etc.
Ene bewegend, andere statisch zeg maar.
Duidelijk?

Gr. Paul.

P.S. Wat hebben jullie toch met het opeten van schoenen? Is dat lekker? ;-)
Link naar reactie
Delen op andere sites

HDMI 1.3 verhoogt inderdaad de bandwith en voegt deep color toe maar ik denk dat dit alleen voor blu-ray iets betekent en zeker niet voor een HDTV ontvanger. Verder heb ik nog niet kunnen ontdekken wat voor kwaliteitsvoordeel dat in de praktijk oplevert bij bewegende beelden. Zelfs bij een Nikon D300 is het voordeel van 14bit tov 12bit niet vast te stellen door experts maar dat terzijde.

 

In dit geval is dvi dus volkomen gelijkwaardig aan hdmi. Heeft volgens mij ook helemaal niets te maken met bewegend en statisch, denk maar aan computerspellen waarbij een veel hogere bandwith vereist is dan hdtv. Denk zelfs dat dvi flexibeler is en zeker minder fragiel dan de hdmi stekker. Denk dat Dream dit op een handige manier heeft opgelost.

 

Mijn vraag is wel of dit een specifieke implementatie is van Dream?

 

DeDream

Link naar reactie
Delen op andere sites

Q. What is the difference between DVI and HDMI?

HDMI is DVI with the addition of:

 

Audio (up to 8-channels uncompressed)

Smaller Connector

Support for YUV Color Space

CEC (Consumer Electronics Control)

CEA-861B InfoFrames

 

Er staat verder niets bij dat er beperkingen zijn vwb kleurendiepte e.d.

Het is mij niet bekend of de DM800HD HDMI 1.3 ondersteunt of niet, misschien dat het niet veel uitmaakt voor uitzendingen via de satelliet, als er namelijk niet uitgezonden (gaat) worden met een hoge kleurendiepte heeft het ook geen zin een ontvanger te hebben die het wel aan kan.

Behalve de video kwaliteit is het audio ook belangrijk, ondersteuning van meerdere audio formaten zit ook in de HDMI specificatie.

 

Nog maar even de HDMI 1.3 specs erbij halen:

 

Q. What’s new in the HDMI 1.3 Specification?

 

Higher speed: Although all previous versions of HDMI have had more than enough bandwidth to support all current HDTV formats, including full, uncompressed 1080p signals, HDMI 1.3 increases its single-link bandwidth to 340 MHz (10.2 Gbps) to support the demands of future HD display devices, such as higher resolutions, Deep Color and high frame rates. In addition, built into the HDMI 1.3 specification is the technical foundation that will let future versions of HDMI reach significantly higher speeds.

Deep Color: HDMI 1.3 supports 10-bit, 12-bit and 16-bit (RGB or YCbCr) color depths, up from the 8-bit depths in previous versions of the HDMI specification, for stunning rendering of over one billion colors in unprecedented detail.

Broader color space: HDMI 1.3 adds support for “x.v.Color™” (which is the consumer name describing the IEC 61966-2-4 xvYCC color standard), which removes current color space limitations and enables the display of any color viewable by the human eye.

New mini connector: With small portable devices such as HD camcorders and still cameras demanding seamless connectivity to HDTVs, HDMI 1.3 offers a new, smaller form factor connector option.

Lip Sync: Because consumer electronics devices are using increasingly complex digital signal processing to enhance the clarity and detail of the content, synchronization of video and audio in user devices has become a greater challenge and could potentially require complex end-user adjustments. HDMI 1.3 incorporates automatic audio synching capabilities that allows devices to perform this synchronization automatically with total accuracy.

New HD lossless audio formats: In addition to HDMI’s current ability to support high-bandwidth uncompressed digital audio and all currently-available compressed formats (such as Dolby® Digital and DTS®), HDMI 1.3 adds additional support for new lossless compressed digital audio formats Dolby TrueHD and DTS-HD Master Audio™.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier nog een nadeel van DVI:

Zowel DVI als HDMI zijn in staat tot het transporteren van hoge resoluties tot 1080p, alleen is de minimum resolutie voor DVI 480p. Bij HDMI kunnen ook 480i en 576i worden overgedragen.

 

Je kunt SD (in NL dus 576i) materiaal dus alleen maar progressive uit de tuner krijgen, en niet interlaced en vervolgens met een betere processor deinterlacen, voor mij een groot nadeel!

 

Gr. Paul.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@PCH,

Niet alleen de admin schijnt een beetje moe te worden van je geneuzel, ik ook.

 

Ik zal even heel kort en bondig zijn.

 

a/Dat jij het verschil hoort tussen bitjes die worden getransporteerd door coax of door optische kabel vind ik echt bereknap. Je zal dan ook zeer zeker het verschil horen als die bitjes door een UTP kabel worden getransporteerd. Ik vraag me alleen af of je zelfs het verschil tusen UTP en FTP kabel kan horen, of cat 5 en cat 6 kabel. whistle

 

b/DVI en HDMI hebben iderdaad een mogelijk verschil in kleurdiepte, klopt. Je hebt alleen verdomd goede apparatuur nodig om dat uberhaupt te zien, en natuurlijk een paar bijzonder goede ogen. Ik zie het verschil alleen als ik projecteer (Barco 1209S kleur gefilterd & ISF gecalibreerd) en met mijn snufferd recht op het scherm zit te koekeloeren of ik de scanlines nog kan zien bij 1920x1080P. Je ziet het dan in het zwart. Op de gemiddelde plasma zal je het verschil echt niet waar kunnen nemen. LCD zal ik maar buiten beschouwing laten.

 

Echter als je de moeite had genomen de specificaties van de processor even door te nemen, en het testverslag goed te lezen dan had je kunnen zien dat de processor standaard HDMI ondersteund. In het testverslag staat verder dat Premiere bekeken kan worden. Premiere gebruikt HDCP. HDCP is alleen mogelijk over HDMI.

Conclusie: er wordt gewoon HDMI gebruikt, alleen wordt er een ander "stekkertje" gebruikt. Nu zal jij ongetwijfeld verschil zien tussen HDMI via een DVI stekkertje en HDMI via een echte originele vergulde capacitair ontkoppelde bifilaire HDMI stekker, maar dat even terzijde.

 

Terzijde: ik ben niet werkzaam in de satellietbusiness, ik heb er nog nooit een cent mee verdiend (het heeft allen maar veel geld en tijd gekost). Ook prentendeer ik niet de wijsheid in pacht te hebben, ik zit er ook wel eens goed naast, voorbeelden te over ook hier op het board als je zoekt.

Wat ik echter wel op grote afstand herken is grote onzin (bullshit), en gelul in de ruimte.

 

Advies: licht jezelf eens goed voor, probeer de techniek achter de door jou gebruikte apparatuur eens echt te doorgronden en praat het door de commercie gebruikte gelul niet klakkeloos na alsof het onweerlegbare waarheid is.

 

Als laatste. De nieuwe Dreamboxen zullen net zoveel kunnen als de gebrukte processoren kunnen. Niets meer en niets minder. In principe kan elke ontvanger met dezelfde processor precies hetzelfde als deze nieuwe Dreambox. Het enige verschil zit hem in de software. Bij de Dreambox is dat een grotendeels open source gebeuren waar iedere hobbyist zijn of haar bijdrage aan kan leveren, bij andere ontvangers zijn het gesloten software systemen waar je als hobbyist weinig tot niets aan kan aanpassen zonder uitdrukkelijke hulp van de software engineers van de fabrikant.

Geluidskwaliteit en beeldkwaliteirt zullen dus nagenoeg gelijk zijn bij alle ontvangers die deze processor gebruiken. Ik zeg met nadruk nagenoeg omdat in de drivers natuurlijk het nodige gesleuteld kan worden.

 

Goed, hier en daar weer lekker kort door de bocht maar dat is het voordeel als gewoon lid :D

In het slechtste geval levert het je een ban op blush

Lekker belangrijk..... crazy

 

groeten,

Peter.

Niet gehinderd door enige vorm van technische kennis zet ik onbevangen overal mijn schroevendraaier en soldeerbout in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je bent een beetje heel erg eigenwijs.

Ik zou je dan ook graag uitnodigen voor een praktijktest, maar dat doe ik om voor de hand liggende redenen niet.

Wat ik wel 100% zeker weet is dat jij 100% nat gaat als wij jou met een blinddoek om een optical/coaxial audio vergelijkingstestje laten doen.

Ik weet 10000% zeker dat dat je bij 5 maal willekeurig schakelen en raden, er geen 3 van de 5 goed zult horen (of eerder raden).

verder weet ik 1000% zeker dat jij ook geen verschil zult zien tussen de Dreambox DM800HD met een echte HDMI aansluiting (de broadcom doet ook gewoon HDMI 1.3a) en de DM800HD met een DVI chassideel, want het signaal is 100% hetzelfde. De Broadcom chip geeft namelijk keurig netjes HDMI 1.3a, DVI 1.0 MAC, PHY en HDCP 1.3 en als je een beetje huiswerk op de foto van het mainboard zou hebben gedaan zou je hebben gezien dat het DVI chassisdeel direct aan de broadcom hangt. Er is ook fysiek geen enkel verschil tussen het verbinden van een HDMI chassideel of een DVI chasssisdeel met de Broadcom.

Maar blijf jij fijn eigenwijs. Dan blijf ik dat ook:-)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bijzonder jammer, vind ik dat inmiddels bijna ieder topic in een drama dreigt te veranderen.

Ikzelf, ben enorm tevreden als er ook maar iemand zo een test met een nieuw toestel openbaart (en ik probeer ook wel eens een scherts smirk , wat niet altijd lukt, een beetje te sarren).

Uiteraard, krijg je dan de mening van de tester, maar ook de mogelijkheid om nog persoonlijke testen aan te vragen, die voor zover ik kan bepalen, zeer zorgvuldig zijn uitgevoerd.

Laat degene die huiverig zijn over bepaalde capaciteiten van dit nieuwe toestel, mede ikzelf als het gaat over de DVI aansluiting die voor zover ik heb kunnen nagaan alleen het video gedeelte.

Ook ik was in de veronderstelling, dat via de HDM convertor geen geluid werd weergegeven. De test heeft uitgewezen dan er wel degelijk geluid werd weergegeven.

Wil je de test in twijfel brengen, dat moet je echt zelf afwachten totdat het "ding" op de schappen ligt.

Vraag dan toch gewoon een demo aan en verlang de volgens jou twijfelachtige punten te demonstreren.

Bevalt dit jou niet, dan koop je toch die prul gewoon NIET, maar hou op met dat eeuwige kritsche geouwehoer, waarschijnlijk niet eens om die DM800, maar gewoon om de topic starter een hak te zetten.

Voor de topicstarter, @Toxic[Q] dus, nogmaals hulde voor je open test(en) en ga vooral door met je neutraal verslag.

 

 

grtz arie

_________________________________________________________________________

Dreambox8000(Sat/Sat/Cab/Ter)+2Tb-SATA \ 800HD(sat) ; 500HD+1Tb=>eSATA \ Clark_Tech ET9000 \ alles met open-PLi

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: prutsie
@PCH,
Niet alleen de admin schijnt een beetje moe te worden van je geneuzel, ik ook.

HDCP is alleen mogelijk over HDMI.


Sorry voor het geneuzel, maar wat je hierboven schrijft klopt niet.
Ik zal er verder over ophouden, ik respecteer het zeer dat Toxic deze test zo goed en uitvoerig heeft gedaan, daar zeg ik ook geen kwaad woord over, toch? Ik zet alleen wat kanttekeningen hier en daar en geef mijn mening en ervaring over wat zaken. En over mijn gehoor, ervaring en smaak valt niet te twisten, toch?
Ik schrik wel een beetje hoor als ik hier in dit topic "van Toxic" wat kanttekeningen en opmerkingen plaats, dit is toch een open discussieforum? Heb dit nog nooit eerder meegemaakt in al die jaren dat ik hier nu lees en post op het sat4all-forum!

Mvrgr. Paul.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben absoluut geen kenner van DVI, HDMI maar heb wel een ATI 3850 voor mijn PC. Deze heeft 2 DVI aansluitingen. Met een reguliere DVI-HDMI adapter krijg ik prima geluid (5.1) en ook 720p, 1080p beeld !

 

Dus dat de dreambox dit ook kan is absoluut niet gek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

PCH, als het zou kloppen wat je schrijft, zou geen mens dat weerleggen:-)

In plaats van Prutsie op een foutje wijzen (HDCP kan inderdaad wel via DVI) kan je beter even reageren op al zijn (en mijn) weerleggingen van jouw beweringen.

Anders gaan we gewoon ergens op een hoogwaardige installatie een praktijktestje houden met jouw als testkonijn waarbij we een vergelijkbare bron met DVI én HDMI 1.3a output pakken en een SACD speler met optische en coaxiale uitgang en mag jij luisten en zien en vervolgens raden waar je naar zit je luisteren of kijken.

Ik weet zeker dat je van de 10 keer testen, minimaal 4-5 x niet weet te horen/zien (of beter gezegd raden) waar je naar zit te luisten of kijken omdat het verschil gewoon bij gelijke bronnen met andere outputs niet te zien of horen is!

Een soortgelijke test is op een ander forum een jaartje geleden ook gehouden, maar daar ging het om luidsprekerkabel. Daar zouden ook extreme verschillen in zitten.

Het "proefkonijn" is daar enorm afgegaan, omdat hij geen enkele kabel goed geraden had.

Ik geloof dat hij zelfs beweerde dat de 5 euro "alibaba kabels" het beste klonken.

 

Ron

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Toxic[Q
]PCH,
Een soortgelijke test is op een ander forum een jaartje geleden ook gehouden, maar daar ging het om luidsprekerkabel. Daar zouden ook extreme verschillen in zitten.
Het "proefkonijn" is daar enorm afgegaan, omdat hij geen enkele kabel goed geraden had.
Ik geloof dat hij zelfs beweerde dat de 5 euro "alibaba kabels" het beste klonken.
Ron


Lol, offtopic, maar ik herken het... :D
Meer dan genoeg van die BS meegemaakt in caraudio.
Altijd leuk om een "kenner" te zien afgaan.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...