Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Na ruim 5 jaar heeft mijn Humax 5400Z voeding het dan toch begeven. Ik zie 1 elco lekker bol staan, de overige elco's zien er goed uit. Tevens is de print wat verkleurd bij de zener met weerstand.

Ik heb dus 2 opties: hele voeding vervangen of een setje vervangende onderdelen aanschaffen.

Ik heb een kleine soldeerbout dus solderen moet me wel lukken. Desolderen zal zonder tinzuiger misschien wat lastiger zijn.

Heeft iemand tips (via PM) van betrouwbare leveranciers van voedingen en/of onderdelen setjes?

• Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

Geplaatst:

REPAREREN!!

Lijst van onderdelen die je nodig hebt: Vraag om 105 graden types en geen 85 graden types!!

C09 1000uF 16v

C10 1000uF 16v

C13 1000uF 25v

C14 1000uF 25v

C15 470uF 25v

C16 470uF 25v

C17 220uF 50v

C18 220uF 50v

C19 100uF 50v

C20 100uF 50v

C21 1uF 50v

R21 100 Ohm je mag 0.25w gebruiken maar 0.6w is ook goed

ZD3 30v Zener Diode 1.3w

Vaak zijn het alleen de elco's .. Onderdelen zijn aan te schaffen bij de lokale onderdelenboer ;-) Let op bij vervanging hoe je de onderdelen monteerd. De elco's (beginnend met Cxx) hebben een plus en een min kant. De weerstand Rxx maakt niet uit hoe je deze monteerd maar de zener heeft een zwart streepje overdwars staan die meer naar een pootje van het onderdeel staat. Monteer de nieuwe ook op deze wijze.

Met een beetje Litze (om de onderdelen eraf te halen) en een stukje goede soldeer kom je al een heel eind!

su6

Geplaatst:

niet alle elco's hoeven defect te zijn.

als je een meter hebt om ze na te meten kan je ze kontroleren.

En er zijn setje's te koop met alle benodigde spullen.Zie PM

Maar je kan ook eerst de slecht uitziende vervangen.

Geplaatst:

gewoon allemaal in 1x vervangen,anders raken deze een tijd later toch nog defect,voor een paar euro meer,bespaart je een hoop werk "en vanavond heb ik" hoofdpijn....

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen