butske Geplaatst: 25 april 2008 Geplaatst: 25 april 2008 Hallo sathobbyisten Ik heb een laptop met Vista, en ik vraag me af of ik op een andere partititie Xp kan installeren. De laptop is een Toshiba met 2 partititie's C: Vista en E: Volgens de verkoper gaat dat niet,omdat de laptop is ontworpen voor Vista. Misschien iemand al ervaring hiermee ? groetjes Butske
WPW Geplaatst: 25 april 2008 Geplaatst: 25 april 2008 Ja helaas wel... je mot uitzoeke wat er voor moederboord inzit en de chipset, daar dan drivers voor zoeken, dan uitzoeken als er een sata disk inzit welke drivers daar bij horen en deze laden met F6 en een floppy of slipstreamen. Zit zelf ook te kl*ten met een packardbell, straks effe een usb floppy drive halen want dat vizta goat er egt af. gr, WPW. -=[Deze ruimte is opzettelijk leeg gelaten]=-
lock Geplaatst: 26 april 2008 Geplaatst: 26 april 2008 @butske, Het gaat wel maar kost wel wat moeite; ik neem aan dat je een dualboot systeem wilt? Dan moet je eerst Vista verwijderen en XP installeren, wat,zoals WPW al meldde,geen sinecure is omdat je de XP-drivers eerst moet verzamelen voor je machine. Daarna kan je Vista weer installeren op de andere partitie en kiezen voor dualboot. "That's another fine mess you've got me into"
Penthe Geplaatst: 26 april 2008 Geplaatst: 26 april 2008 Gelukkig had ik met mijn acer meer geluk daar zijn XP drivers voor te vinden. Enkel alle acer tools zijn Vista maar die gebruik ik toch niet. Andere optie voor de topic starter is om Vista in Virtualbox te installeren zodat hij zowel XP en Vista tegelijk kan draaien. Zodra de extra Virtual tools zijn installed kan Vista zeg maar virtueel direct bij de processor waardoor snelheid verlies minimaal is. Moet hij wel minimaal 2GB aan geheugen hebben aangezien Vista minimaal 512MB wil hebben. Ik heb Vista 1gb gegeven zodat XP ook 1GB heeft en dat werkt prima. Virtualbox is FREEWARE en tevens sneller dan virtual pc en vmware. hiero: http://www.virtualbox.org/
butske Geplaatst: 26 april 2008 Auteur Geplaatst: 26 april 2008 Bedankt voor de reactie's Maar volgens de verkoper kan xp niet met de dual core processor omgaan. Het volgende probleem is dat ik geen org. Vista schijf heb maar een soort herstelschijf,die er tergend lang over doet om Vista opnieuw op de C: schijf te zetten. Op die schijf zit een kleine naamloze partititie waar wellicht de hestelsoftware in zit,ongeveer 1,5 Gbite. Ook hadden ze de schijf opgedeeld in C: en E: D: hadden ze overgeslagen, vraag me af waarom. Toch heb ik geprobeerd om xp te instaleren via een nieuwe opstart,maar de schijf loopt dan even om vervolgens te stoppen met de mededeling dat er geen harddisk wordt gevonden. Dus nu snap ik er niets meer van, en ben voorlopig maar even met het bemoeizuchtige Vista aan de slag gegaan. Omdat er in Vista allerlei verwijzingen stonden naar de winkel waar ik hem had gekocht, heb ik die met de herstel disk opnieuw geinstalleerd. alleen de hersteldisk wist dan niet alleen de C: schijf maar helaas ook de E: schijf zodat ik al m'n mp3tjes en foto's die ik er inmiddels op had gezet ook kwijt was. Met xp is dat nog nooit gebeurt,die gooit enkel de bestande op de c: schijf weg, meerdere keren gedaan 10 min. werk. Butske
Crest Geplaatst: 26 april 2008 Geplaatst: 26 april 2008 XP moet hier zeker wel op kunnen. Wel XP met SP2 nemen i.v.m. de herkenning van de hdd. Als Vista er nog op staat kun je XP er niet zondermeer naast installeren. Je hebt dan een programma nodig als Vistabootpro. XP installeer je dan op een andere partitie. Kijk op http://www.tipsentrucs.nl/web/show/id=929389/articletype=Tip/contentid=83267 en http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?t=298149 voor informatie over hoe Vista en XP naast elkaar.
WPW Geplaatst: 26 april 2008 Geplaatst: 26 april 2008 XP draait op alles, ook dual cores. De truuk met de HDD is om eerst de HDD drivers te vinden, usb floppy eraan en met F6 de drivers laden, na de eerste install run gaat xp rebooten, laptop uitzetten en booten met bartpe of zo iets waarin scsi/sata drivers zitten, dan met een usb stick die HDD drivers in win/sys32/drivers copieeren en van de HDD booten. Citaat: When you need to hit f6 to install a third party driver in XP from an external USB floppy disk..After copying the files to load the disk, it loses its ability to read from the USB drive. During setup you get an error that it can't find some of the iastor* files .. just hit escape to skip, for now. When Windows reboots to continue installing, you get a BSOD because of the files you skipped. Boot to the windows cd again, hit f6 again, but this time, instead of setting up windows, choose R for recovery console. cd a: dir This will list all your iastor* files. You'll have to copy each one, one at a time. copy iastor.sys c:\windows\system32\drivers\ etc. After you've copied all of them, type exit to reboot Windows and continue. Setup should continue at this point. gr, WPW. -=[Deze ruimte is opzettelijk leeg gelaten]=-
Gast Sateh!! Geplaatst: 27 april 2008 Geplaatst: 27 april 2008 WPW is een rasartiest! Heeft het bijna altijd bij het rechte eind! Mag off topic toch wel gezegd worden? Petje af iig. Kun je een tweede besturing ook op een extern schijfje parkeren? Ik heb zo'n handy cardreadertje van 120Gig. Die lust toch ook programma's?
Gast ozzo Geplaatst: 28 april 2008 Geplaatst: 28 april 2008 Zou moeten werken denk ik. Zeker als je in de BIOS bij de opstartvolgorde een dergelijk apparaat in kan stellen. Dan wordt ie in ieder geval door de BIOS gezien. Met 2 van die kaartjes zou je dus apart moeten kunnen opstarten van een bepaald OS. Wie weet is het mogelijk om dan XP te installeren op een dergelijk kaartje en dan bijhet opstarten via bijv. F11 (boot menu) voor dat kaartje te kiezen ? Is het proberen waard....!
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen