kbenjila Geplaatst: 28 april 2008 Geplaatst: 28 april 2008 Ik heb een whirlpool vip34 magnetron. Sinds kort werkt alles nog zoals het hoort, behalve dat de oven niet meer zijn werkt doet...hij draait wel, maar warmt niet meer op. Is het nog te repareren? alvast bedankt
Gast bert@ne Geplaatst: 28 april 2008 Geplaatst: 28 april 2008 Hoi,, Waarschijnlijk is je verwarming's element stuk . Het element zal wel onderbroken zijn , . Dit kun je evt. zelf doormeten met een multimeter. In een heel enkel geval is het een thermostaat die niet goed schakelt . Wil je het element vervangen zoek dan op google naar het typenr. van je verwarming's element .. Er zijn grote prijsverschillen.. bert
yaho Geplaatst: 29 april 2008 Geplaatst: 29 april 2008 Is de magnetron functie defect? Kijk of er een zekering in de bedrading van de magnetronbuis zit. Is deze defect niet vervangen maar verwijderen voor een vaste verbinding of zekering omwikkelen met alu. tape. edit moderator: NOOIT EEN ZEKERING OVERBRUGGEN!! LEVENSGEVAARLIJK EN KAN ZELFS DODELIJK ZIJN!! Vu+UNO, Vu+DUO2, digitenne, astra1+3
Gast FloppyDos Geplaatst: 29 april 2008 Geplaatst: 29 april 2008 Origineel bericht van: yaho Is deze defect niet vervangen maar verwijderen voor een vaste verbinding of zekering omwikkelen met alu. tape. Ja lekker slim. Haal de veiligheden ertussen uit....... Ik heb dezelfde. Geeft de oven ook geen warmte als je "quick heat" gebruikt, of de combistand magnetron/forced air ?
arnoldl Geplaatst: 30 april 2008 Geplaatst: 30 april 2008 Origineel bericht van: yaho Is de magnetron functie defect? Kijk of er een zekering in de bedrading van de magnetronbuis zit. Is deze defect niet vervangen maar verwijderen voor een vaste verbinding of zekering omwikkelen met alu. tape. juist ja, das best slim.... dan krijg je een nieuwe magnetron van je brandverzekering.... probleem opgelost .. wel eerst personelijke bezitingen en huisdieren buiten plaatsen
kbenjila Geplaatst: 30 april 2008 Auteur Geplaatst: 30 april 2008 Het geval wil dat het bij quick heat lijkt op te warmen en het voelt warm aan...maar als ik de oven dan in ga zetten dan willen bv de croissants of frikadelbroodjes niet warm worden. Als de zekering defect is doet hij het toch helemaal niet?
iemand Geplaatst: 1 mei 2008 Geplaatst: 1 mei 2008 Toch maar eens intern gaan kijken, wie weet zitten er meerdere zekeringen in ;-) gr. Erik
Gast FloppyDos Geplaatst: 1 mei 2008 Geplaatst: 1 mei 2008 Dat de oven warm wordt bij quick heat klopt. De grill werkt dan ook mee. Ik ben bang dat bovenstaande posters gelijk hebben en of een zekering eruit ligt en/of het verwarmings element kapot is. Die van mij is weer aan zijn jaarlijkse grote beurt toe en ik zal hem ook intern even doorlichte. Het zijn wel zg torx schroeven waarmee hij dicht zit. Een kleine maat gewone schroevendraaier zal het ook wel mee lukken. Ik post later wel mn bevindingen. Mocht je al de magnetron open hebben........hij is dan niet meer afgeschermd!!....Stralings gevaar!
Gast FloppyDos Geplaatst: 1 mei 2008 Geplaatst: 1 mei 2008 Ik heb inmiddels wat gegevens voor je. Ik heb 1 glas zekering gevonden. Die zit achter het bedienings paneel. Aangezien dat de rest van de magnetron bij jouw wel werkt, geloof ik niet aan een defecte zekering. Nu zal je moeten gaan doormeten. Stekker uit het stopkontakt want op enkele delen staat spanning. Aan de achterkant bevindt zich een blank metalen enigzins bolle afscherming. Als je die verwijderd (4 Torx schroeven) zie je: Een zwarte kabel-huls lopen waaruit 3 draden komen. Blauw: + van de ventilator Geel : + van het verwarmings element Zwart: - oftewel de massa De gele draad loopt naar een Temperatuur switch (zwart rond); daarvandaan loopt een heel kort stukje draad (blauw bij mij) naar de bovenste aansluiting van het verwarmings element. De zwarte draad is aangesloten op de andere aansluiting van het verwarmings element. Dat is de alle onderste aansluiting Rechts van die aansluitingen zie je de ventilator aangesloten op de blauwe draad en de zwarte. Ik ga er nu van uit dat je iig met een multimeter kan werken, anders moet je dat maar aan iemand vragen om je daar bij te helpen. Metingen: Alle aansluitingen laten zitten. Temp switch: Gele draad/korte blauwe draad. Geen weerstand. Dat is goed. Meet je hier een hoge weerstand is dit waarchijnlijk de boosdoener. Verwarmings element: (gele draad/zwarte draad) 35 Ohm. Meet je hier een hoge weerstand dan is dit waarchijnlijk de boosdoener. In dat geval haal je de metalen achterplaat los waarbij je bij het verwarmings element kan komen. Type nummer even in google doen. Info meenemen naar de lokale elektro-boer en die zal je verder kunnen helpen. Mss direkt bestellen bij whirlpool werkt het beste. Zijn alle metingen goed dan ligt het bijna zeker aan 1 van de relais die achter het bedieningspaneel zitten. Deze zitten op de printplaat, achter het bedieningspaneel, gesoldeerd. Om dat te meten zet je de magnetron weer aan en zet hem op quickheat of forced air. Tussen de gele draad en de zwarte draad moet ca 222 Volt staan. Meet je geen spanning hierover is waarschijnlijk het relais stuk. Het relais wat je moet hebben zit direkt naast de gele draad aansluiting. Het is de derde van boven. Het bovenste blauwe relais meegerekend. Om daar bij te komen moet je de gehele kap van de magnetron afhalen. Niet vergeten de stekker er weer uit te trekken. Als de kap ervan af is kan je bedieningspaneel naar boven schuiven om het los te maken. Mopcht je er niet uitkomen kan ik wel foto's maken van de aansluitingen. Succes
kbenjila Geplaatst: 1 mei 2008 Auteur Geplaatst: 1 mei 2008 Dank je wel voor de uitleg....ik ga morgen een weekendje weg,maar daarna zal ik alles doormeten. mocht je in staat zijn om mij foto's te sturen van welke draden precies zou ik het zeer op prijs stellen..
kbenjila Geplaatst: 12 mei 2008 Auteur Geplaatst: 12 mei 2008 Het is opgelost. De gele kabel maakte geen contact meer. Hij werkt weer als vanouds. Echt bedankt voor de input
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen