Ga naar inhoud


Helppppppppppppppp


Gast skystar

Aanbevolen berichten

Gast skystar

Na lang twijvelen heb ik de stap genomen om mijn pc te voorzien linux. Echter het installeren vanaf de cd was een koekie. Nu komen echter de problemen. Het hoe en wat betreffende linux. Het boek met handige tips en uitleg is reeds onderweg. Graag had ik wat 'live"hulp gehad met een x aantal dingen. Ik woon in de omgeving van Utrecht maar verplaatsen is ook geen probleem. Problemen waar ik nu tegenaan loop zijn oa. installeren van hardware en software. Internet al afgeschuimd maar nog geen resultaat. Wie o wie kan mij een helpende doch lerende hand toereiken???

Misschien in de verkeerde rubriek, dit leek mij de beste rubriek hiervoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste SK,

 

met een moderne Linux versie hoef je in principe vrijwel niets te installeren. De modules (drivers) voor allerlei hardware zijn er standaard bij.

 

Instellen van printers en scanners gaat vrijwel vanzelf.

 

Netwerk instelling gaat in principe ook erg eenvoudig.

 

Communicatie met windows computers kan via Samba protocol. Dit kun je best even handmatig instellen en vergt slechts een paar eenvoudige instructie's.

 

Maar ja, je moet er allemaal wel even aan wennen.

 

Welke Linux distributie gebruik je en wat wil je extra toevoegen?

 

Ik ben geen Linux deskundige, maar heb goede ervaringen met Mandriva. En dit heb ik op vele systemen toegepast.

 

En iedere nieuwe versie is het weer gemakkelijker om een systeem op te zetten.

 

In circa 30-45 minuten heb je een compleet systeem met alle mogelijke software geinstalleerd.

 

Groet,

 

 

Bram

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alles gaat bijna automatisch, drivers installeren zoals in windows hoef je niet en mogelijk dat je bij sommige hardware je wat truuken uit moet halen maar dat is heel soms en dan is er absoluut info op internet te vinden.

 

Maar waar heb je hulp bij nodig of wil je gewoon een leidraad hebben voor het geval als je hardware toevoegd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast skystar

Het gaat om de Suse 10.3 versie. En ja de drivers zijn er behalve van de fx 5200 kaart. Het gaat meer om algemene leidraden zoals xtra drivers, software installeren. De netwerkkaart staat in het systeem met drivers alleen de pc vindt geen netwerk, windhoos systeem ernaast perfecte ontvangst???? Een lijvelijke uitleg en hulp is altijd welkom uiteraard. Moet dus een HTPC worden met als basis linux en de hatdware staat in de handtekening.

 

Skystar

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als voor een HTPC kan je ook MythTV nemen (in meerdere smaken/distibuties te krijgen zoals knoppmyth of mythdora) of anders bv. BG-PVR. Ook is/wordt XBMC (draaide altijd mooi, hier thuis nog steeds, op de oude omgebouwde xbox) naar linux ge-port dus smaken zat.

 

Een Nvidia kaart zou toch goed ondersteund moeten zijn/worden die hebben al een tijd redelijk goede drivers onder linux. Zijn de standaard Geforce drivers niet geinstalleerd/geladen of is die fx-5200 weer iets apart. Mijn oude Geforce 4 deed het altijd gewoon goed werd gelijk goed herkent maar ook de MX 2 deed het ook altijd zonder problemen (ook de S-video aansluiting op de kaart).

 

UPDATE

AHA, Suse leverd ze er niet bij omdat het gesloten drivers zijn maar geven ze je dan niet de optie om ze alsnog te installeren/downloaden. Kubuntu gaf dat wel goed aan met mijn ATI kaart en Mandriva hiervoor (op een ander systeem) ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast skystar

Dank je polle hoe installeer ik dit goedje en in welke map. Hier loop ik dus al vast. whahahahaha.

Beginner nog veel leren en lezen. Kom er wel duurt ff.

 

Skystar

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast skystar

kaart draait wel maar geen 3d dus moet nog aan gesleuteld worden tevens de tv out moet nog werken. Maar netwerk en internet vind ik net zo belangrijk ivm server voor sat icm hauppauge nexus s kaart.

 

Skystar

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast skystar

yast ben ik al in bezig en gaat wel. weet nu wat ik nog moet doen. netwerk grafische kaart en htpc gedeelte installeren dan genieten maar.

 

Skystar

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...