Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Misschien een stommme/domme vraag. In mij vrienden kring, wil iemand ook graag schotel installeren. Helaas woont deze in een flat gebouw. Het balkon is wel is echter op het zuiden met compleet vrij zicht. Maw schotel plaatsen is goed mogelijk. De voorkeur is de schotel achter het tralies hek te plaatsen. Ik vind dat niet zo slim. Mijn vraag is, wie heeft ervaring met schotel plaatsen achter een tralies hek.

Geplaatst:

Ik zie dit soort opstellingen toch regelmatig.

Plaats de schotel op een tegelvoet. Zorg dat je op de voet ook voldoende buislengte hebt dat je met de hoogte wat kan spelen.

Plaats de schotel zo ver mogenlijk naar achteren en probeer dan de schotel door zijn openingshoek eigenlijk net over de rand te laten kijken

Geplaatst:

Door de tralies kan op zich ook, maar door het deel dat de tralies afdekken ontvang je uiteraard niets. Daartussen kan echter best signaal doorkomen. Met DVB-T zou dat niet kunnen, maar de frequentie van satellietsignalen is veel hoger.

Als je er overheen kan kijken is dit uiteraard wel beter.

Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches

Geplaatst:
Origineel bericht van: Sjaak(k)
Origineel bericht van: W3ird_N3rd
Door de tralies kan op zich ook...... Daartussen kan echter best signaal doorkomen. Met DVB-T zou dat niet kunnen......

Met dvb-t heb je juist wel meer kans dat je nog wat ontvangt, door de lagere frequenties tov satelliet signalen whistle

Nee, juist niet. De tralies gaan dan als een soort "reflector" werken. Hierbij ga ik wel uit van metalen tralies.
Citaat:
Dat is nu juist funest voor satelliet signalen blush Deze signalen gedragen zich bijna als licht wink
De algemene stelregel bij satellietsignalen is dan ook, je moet vrij "zicht" hebben smile

Alleen voor optimale ontvangst. Stel je dekt 50% van je schotel af met tralies, dan heb je ongeveer 50% minder ontvangst. Verre van optimaal maar je kan nog beeld hebben. Hangt er ook vanaf hoe ver de tralies uit elkaar staan, hoe breed ze zijn, onder welke hoek de schotel moet kijken etc.

Je vergelijking gaat wel op echter: satellietsignalen zijn als licht, en licht is nog gedeeltelijk zichtbaar achter tralies. DVB-T is meer als een hoop voetballen die je tegen de tralies aansmijt.

Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches

Geplaatst:

Ik heb zojuist eens een aluminium huishoud-trapje gehouden voor mijn op 53 oost gerichte visiosat bisat balkonschotel. Alles viel weg ondanks de twee grote "gaten" van zo'n 30 bij 20 cm tussen de treden, en de kleine "bedekkingsgraad".

Zo drastisch had ik het niet verwacht. Dus leve het experiment!

Dr.HD F16, TBS 5927, ET 8500, T-55 voor 9/13/19/23/28/39/42/45°O, Technisat 52/53°O, Laminas 120cm 1°W...68°O.

Gast fatfreddy
Geplaatst:
@W3ird_N3rd, ik denk dat we daarover duidelijk van mening verschillen cry:D
ff een vraagje Sjaak ? Als de tralies vertikaal staan zoals normaal gesproken het geval is hebben de vertikale signalen daar dan minder of meer last van dan de horizontale of maakt het geen mallemoer uit ?
Geplaatst:
Origineel bericht van: hvdh
Ik heb zojuist eens een aluminium huishoud-trapje gehouden voor mijn op 53 oost gerichte visiosat bisat balkonschotel. Alles viel weg ondanks de twee grote "gaten" van zo'n 30 bij 20 cm tussen de treden, en de kleine "bedekkingsgraad".

Dat had ik niet gedacht inderdaad. Had je het trapje tussen schotel en LNB of voor het geheel? Tussen schotel en LNB zal het trapje tenslotte 2x signalen blokkeren.

Ik heb eerder een schotel in huis gehad die gedeeltelijk was afgedekt door het raamkozijn e.d., en daarop was de signaalkwaliteit gewoon wat minder.

Geplaatst:
Origineel bericht van: hvdh

Hield je hem er horizontaal voor of vertikaal , want dat maakt nogal wat uit (invalshoek)

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Geplaatst:
Origineel bericht van: borsjea
Ik zie dit soort opstellingen toch regelmatig.
Plaats de schotel op een tegelvoet. Zorg dat je op de voet ook voldoende buislengte hebt dat je met de hoogte wat kan spelen.
Plaats de schotel zo ver mogenlijk naar achteren en probeer dan de schotel door zijn openingshoek eigenlijk net over de rand te laten kijken

Inderdaad. Ik heb er ook een opgesteld (een visiosat bisat). Hij staat met de LNB's bijna tegen de balustrade aan maar de "kijkhoek" van de schotel (zo'n 30 graden omhoog) is zo schuin omhoog dat hij prachtig over de ballustrade kijkt.
Sterker nog, je moet oppassen dat hij niet tegen de onderkant van het balkon erboven staat te kijken. Je kunt hem niet eens zo heel ver naar achteren zetten...

m

----

Ach, ik blaat ook maar wat. Maar wel met plezier!

Geplaatst:

Inderdaad heb je vaak eerder last van het balkon boven je dan van de ballustrade. Ter illustratie.

(Overigens ben ik zeer verbaasd over dat trapje: de hoge frequentie van satsignalen betekent een korte golflengte, minder dan 3 cm. Als de treden van die trap de gewone afstand hebben zou ik daarom niet veel invloed verwachten. Ik ga zelf maar weer eens testen...)

Groeten van de zolder.

Geplaatst:

Experiment nr.2: zo'n rond verhoog-plateau uit de magnetron, diameter 25 cm met tralies 2 cm uit elkaar. Op ca. 1 meter afstand in het blikveld van de schotel gehouden.

Als de te ontvangen transponder verticaal is, is de demping maximaal als de tralies ook verticaal zijn. 90 graden draaien, en er is weer volop signaal (natuurlijk wel wat minder als zonder obstakel).

@Sjaak en opzolder: mijn ontvangst op 53 oost is natuurlijk al marginaal, enkele dB's demping is al gauw funest. Met de Astra's of Hotbird is er veel meer kans dat er toch nog voldoende signaal door tralies heen kan lekken. Proberen dus!

Dr.HD F16, TBS 5927, ET 8500, T-55 voor 9/13/19/23/28/39/42/45°O, Technisat 52/53°O, Laminas 120cm 1°W...68°O.

Geplaatst:
Origineel bericht van: opzolder
(Overigens ben ik zeer verbaasd over dat trapje: de hoge frequentie van satsignalen betekent een korte golflengte, minder dan 3 cm. Als de treden van die trap de gewone afstand hebben zou ik daarom niet veel invloed verwachten. Ik ga zelf maar weer eens testen...)

Precies, dat was mijn gedachtegang ook. Het rooster lijkt dit ook te bevestigen.

Ook even een rooster voor mijn DVB-T antenne gehouden: er komt wel iets door, maar het maakt wel het verschil tussen ruim voldoende signaal voor beeld en helemaal geen beeld.

Geplaatst:
maar vergeet niet dat 53 oost op zich al "schuin" in je schotel valt.

Weet ik, sterker nog ik heb de hele bisat schuin gemonteerd om de LNB's fatsoenlijk te kunnen plaatsen ( fotootje ). Die 30 graden verdraaiing van 53 oost was keurig te merken met het rooster.

Overigens zou ik verwachten dat zoiets als de demping als functie van de grootte van de openingen in tralie of gaas al lang uitgezocht is. Om bijv. met zo grof mogelijk gaas aan EMC-eisen te voldoen ("kooi van Faraday").

Geplaatst:

Waar heb ik het over openingshoek? Nogmaals, het is om de LNB's te kunnen plaatsen. Bij gewone rechte montage komen de LNB's dermate verschillend in hoogte uit t.o.v. de bevestiging, dat de bisat klemmen niet fatsoenlijk te gebruiken zijn.

Hopelijk is het nu duidelijk...

Geplaatst:

Zie de regel onder al mijn berichten (het zijn intussen 4 LNB's geworden, de foto is al een paar jaar oud).

De bisat houders zij altijd in hoogte verstelbaar. Maar niet genoeg voor lage satellieten.

Maar we raken offtopic, PM anders maar.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen