vGnp Geplaatst: 16 mei 2008 Geplaatst: 16 mei 2008 Hoi, Ik heb onlangs een Wavefield T90 in de tuin geplaatst, en dacht (omdat ik van plan ben om er 16 LNBs op kwijt te raken) dat het geen slecht idee zou zijn om een fatsoenlijke meter aan te schaffen. Dus heb ik een Satlook Digital NIT gekocht. Maar na een paar dagen stoeien met de schotel en de meter, begin ik me af te vragen welke waarden ik zou moeten kunnen halen (verwachten) met een correct uitgerichte LNB. Moet ik 60 DBuV als "goed" beschouwen, of zit ik dan met een slecht signaal? Als iemand een toelichting zou kunnen geven, ik hou me van harte aanbevolen. Alvast bedankt. vGnp VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90 Satlook Digital NIT
Moderator ceesv Geplaatst: 16 mei 2008 Moderator Geplaatst: 16 mei 2008 Allereerst welkom op dit forum. Ik begrijp, dat je naar de signaalwaarde kijkt, van de LNB output. Die is niet van belang voor een waarde oordeel van je installatie. Meer is die waarde bedoeld, voor het grof afstellen van de schotel, en het meten van demping aan het begin en het einde van een kabel etc. Na de grove afstelling van de schotel met behulp van de spectrum analyser functie ga je naar het digitale menu, en ga je het ontvangen signaal decoderen en op kwaliteit beoordelen. Hierbij zie je de waarden S/R en BER aangegeven. S/R staat voor de verhouding tussen signaal en ruis en moet zo hoog mogelijk zijn. Zou je tegelijkertijd de veldsterkte bekijken, dan zul je zien, dat die nagenoeg niet verandert, terwijl de S/R wel degelijk verandert. Verder moet de BER, de Bit Error Rate, de fouten in het signaal zo laag mogelijk zijn. Dit zijn afstellingen, die voor een groot gedeelte de ontvangst kwaliteit bepalen en de slecht weer reserve mede bepalen. Door de LBR bijvoorbeeld naar voren en achteren te schuiven in de houder zul je zien, dat de waarden significant veranderen. Ook de skew (rotatie) van de LNB heeft grote invloed op deze waarden. Hiermee kan je ook de overspraak tussen de v en h polarisatie optimaliseren. In welke regio zit je? Anders kan je bij mij komen kijken wat je allemaal met de Satlook kunt doen. Gaat niet bestaat niet! 65" 4-K OLED, Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.
vGnp Geplaatst: 16 mei 2008 Auteur Geplaatst: 16 mei 2008 Origineel bericht van: ceesv Allereerst welkom op dit forum. Ik begrijp, dat je naar de signaalwaarde kijkt, van de LNB output. Die is niet van belang voor een waarde oordeel van je installatie. Meer is die waarde bedoeld, voor het grof afstellen van de schotel, en het meten van demping aan het begin en het einde van een kabel etc. Na de grove afstelling van de schotel met behulp van de spectrum analyser functie ga je naar het digitale menu, en ga je het ontvangen signaal decoderen en op kwaliteit beoordelen. Hierbij zie je de waarden S/R en BER aangegeven. S/R staat voor de verhouding tussen signaal en ruis en moet zo hoog mogelijk zijn. Zou je tegelijkertijd de veldsterkte bekijken, dan zul je zien, dat die nagenoeg niet verandert, terwijl de S/R wel degelijk verandert. Verder moet de BER, de Bit Error Rate, de fouten in het signaal zo laag mogelijk zijn. Dit zijn afstellingen, die voor een groot gedeelte de ontvangst kwaliteit bepalen en de slecht weer reserve mede bepalen. Door de LBR bijvoorbeeld naar voren en achteren te schuiven in de houder zul je zien, dat de waarden significant veranderen. Ook de skew (rotatie) van de LNB heeft grote invloed op deze waarden. Hiermee kan je ook de overspraak tussen de v en h polarisatie optimaliseren. Ik begrijp wat je bedoelt, heb al heel veel postings van jou en anderen gelezen hier op dit forum. Maar is 60 DBuV een waarde waar ik iets mee kan, of ben ik verkeerd bezig? vGnp VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90 Satlook Digital NIT
Moderator ceesv Geplaatst: 16 mei 2008 Moderator Geplaatst: 16 mei 2008 60 dbuv is een normale waarde, als je de diverse transponders bekijkt zul je zien, dat dit per transponder verschilt. Ook de verschillende merken LNB hebben verschillende versterkings factoren, die zo maar 10 dB kunnen verschillen. Maar nogmaals, de S/R en Ber waarden zijn veel belangrijker. In welke regio zit je? Anders kan je hier een keer komen kijken daar meten met de Satlook. Gaat niet bestaat niet! 65" 4-K OLED, Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.
vGnp Geplaatst: 16 mei 2008 Auteur Geplaatst: 16 mei 2008 Origineel bericht van: ceesv 60 dbuv is een normale waarde, als je de diverse transponders bekijkt zul je zien, dat dit per transponder verschilt. Ook de verschillende merken LNB hebben verschillende versterkings factoren, die zo maar 10 dB kunnen verschillen. Maar nogmaals, de S/R en Ber waarden zijn veel belangrijker. In welke regio zit je? Anders kan je hier een keer komen kijken daar meten met de Satlook. Noord-Oost Groningen. En ik heb een koffer vol LNBs klaarliggen, meest 0,2 DB dingetjes. Ik was (ben) vooral nieuwsgierig naar de waarden die ik zou kunnen behalen als ik mijn T90 optimaal uitgericht heb. vGnp VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90 Satlook Digital NIT
Moderator ceesv Geplaatst: 16 mei 2008 Moderator Geplaatst: 16 mei 2008 Ik zit 200 km zuiderlijker, dat is helaas niet om de hoek. Maar als je er wat tijd in wil steken, wil ik je wel behulpzaam zijn. Welke posities had je overigens in gedachte om te ontvangen, waar ga je de middelste LNB op richten? Gaat niet bestaat niet! 65" 4-K OLED, Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.
vGnp Geplaatst: 16 mei 2008 Auteur Geplaatst: 16 mei 2008 Origineel bericht van: ceesv Ik zit 200 km zuiderlijker, dat is helaas niet om de hoek. Maar als je er wat tijd in wil steken, wil ik je wel behulpzaam zijn. Welke posities had je overigens in gedachte om te ontvangen, waar ga je de middelste LNB op richten? Daar kom ik morgen even op terug. vGnp VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90 Satlook Digital NIT
Moderator ceesv Geplaatst: 16 mei 2008 Moderator Geplaatst: 16 mei 2008 Prima, Ik ben morgen de gehele dag onderweg, ik meld mij zondag weer hier. Gaat niet bestaat niet! 65" 4-K OLED, Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.
vGnp Geplaatst: 17 mei 2008 Auteur Geplaatst: 17 mei 2008 De middelste LNB heb ik momenteel op Eutelsat W2 staan, maar heb eigenlijk alleen de wens dat ik in ieder geval Astra's 1, 2 & 3 wil kunnen gaan ontvangen. Een van mijn volgende vragen op dit forum zou dan ook ook geweest zijn: Welke satellieten zijn het meest interessant om met een T90 te ontvangen? Voor wat betreft die middelste satelliet, ik heb inmiddels al wel door dat een beetje kennis van welke kanalen er op welke satelliet beschikbaar zijn geen onnodige luxe is. Ik heb minstens een halve dag lang lopen "zoeken" (ik wilde eigenlijk een ander woord gebruiken ) waarom ik buiten op de rail geen enkel signaal kon krijgen, nadat ik de midddelste LNB optimaal had uitgericht. Bleek dat de Satlook me had verteld dat ik op Sirius zat (daarmee ben ik begonnen omdat ik dan aan het eind van de rail nog Astra 2 zou kunnen ontvangen) maar dat dat dus niet zo was. Ik keek dus links en rechts op de uiteinden van de rails onder en over de satellieten heen... En toen ben ik dus naar Eutelsat W2 als middelste satelliet gegaan. En zie inmiddels dat ik Astra 2 wel kan zien. Verder nog even een reactie op jouw opmerking: Maar als je er wat tijd in wil steken, wil ik je wel behulpzaam zijn. Dat stel ik nu al zeer op prijs. Aan het eind van dit "projectje" wil ik zowel de T90 als de Satlook volledig onder de knie hebben. Ik bedoel: Ik had voor het geld dat ik aan die Satlook heb uitgegeven ook een installateur de schotel kunnen laten uitrichten, maar ja, waar is dan de fun die de sathobby is? Ik ga er dus net zoveel tijd in steken als nodig is. Ik heb nog een schotel staan, dus beeld heb ik voorlopig wel. vGnp VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90 Satlook Digital NIT
WPW Geplaatst: 17 mei 2008 Geplaatst: 17 mei 2008 Zit je t90 wel goed in elkaar? gr, WPW. -=[Deze ruimte is opzettelijk leeg gelaten]=-
vGnp Geplaatst: 17 mei 2008 Auteur Geplaatst: 17 mei 2008 Daar heb ik na dat Sirius verhaal ook uitgebreid over nagedacht, als ik alle componenten bekijk dan kan het niet anders zijn dan dat het correct in elkaar zit. Het enige wat ik me nu afvraag is of het nog verschil maakt dat ik een Wavefield schotel heb waar het "origineel" (voor zover ik weet) Wavefrontier heet. vGnp VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90 Satlook Digital NIT
WPW Geplaatst: 17 mei 2008 Geplaatst: 17 mei 2008 Maakt niet uit, maak eens wat foto's. gr, WPW. -=[Deze ruimte is opzettelijk leeg gelaten]=-
holles Geplaatst: 18 mei 2008 Geplaatst: 18 mei 2008 WPW, Als je Siruis (5E) in het midden hebt staan valt de Astra 2(28,2E) net buiten je schotel. Verschil is meer dan 23 graden en een Wave kan maximaal 46 graden aan. vGnp, Indien je mijn sheet gebruikt kun je dit snel berekenen. Vu+ Solo2 met OpenPli via WaveFrontier T90 met bereik 5E t/m 53E
vGnp Geplaatst: 18 mei 2008 Auteur Geplaatst: 18 mei 2008 Origineel bericht van: WPW Maakt niet uit, maak eens wat foto's. Ik zal maandag even een camera regelen Origineel bericht van: holles WPW, Als je Siruis (5E) in het midden hebt staan valt de Astra 2(28,2E) net buiten je schotel. Verschil is meer dan 23 graden en een Wave kan maximaal 46 graden aan. vGnp, Indien je mijn sheet gebruikt kun je dit snel berekenen. Ik had jouw sheet gebruikt, en heb nog even teruggezocht hoe ik het toen had ingesteld (en dat bleek dus niet met het midden precies op Sirius te zijn): Ik zat met het midden tussen Eutelsat W3 (op -0,4) en Sirius (op 1,8) in, zodanig dat Astra2 op 22,6 zat, dus aan het einde van de rail. vGnp VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90 Satlook Digital NIT
Moderator ceesv Geplaatst: 18 mei 2008 Moderator Geplaatst: 18 mei 2008 Ik zou alvast rekening houden met 31 graden oost en verder, omdat het erop lijkt, dat de engelsen gaan uitbreiden met een 2e positie. Net zoals astra 3 ondertussen voor sommige providers een backup positie geworden is voor Astra 1. Heb je eigenlijk de skew van de schotel zelf goed ingesteld? Anders zit je aan het einde van de rails te hoog of te laag. Ikzelf heb Eutelsat W1 op het center van de wavefrontier staan. Misschien moet ik ik de toekomst wat meer opschuiven naar het oosten. Ten aanzien van het in elkaar zetten van de T90, het enige wat wel eens misgaat, is dat de subreflector onderste boven gemonteerd wordt. Het gaatje moet aan de onderkant zitten. Gaat niet bestaat niet! 65" 4-K OLED, Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen