vGnp Geplaatst: 18 mei 2008 Auteur Geplaatst: 18 mei 2008 Origineel bericht van: ceesv Ik zou alvast rekening houden met 31 graden oost en verder, omdat het erop lijkt, dat de engelsen gaan uitbreiden met een 2e positie. Net zoals astra 3 ondertussen voor sommige providers een backup positie geworden is voor Astra 1. Heb je eigenlijk de skew van de schotel zelf goed ingesteld? Anders zit je aan het einde van de rails te hoog of te laag. Ikzelf heb Eutelsat W1 op het center van de wavefrontier staan. Misschien moet ik ik de toekomst wat meer opschuiven naar het oosten. Ten aanzien van het in elkaar zetten van de T90, het enige wat wel eens misgaat, is dat de subreflector onderste boven gemonteerd wordt. Het gaatje moet aan de onderkant zitten. Ik zit nu met de middenpositie op 16° oost, tel daar 23° bij op, en dan kom ik op 39°. 31° is dus binnen mijn huidige bereik. Voor wat betreft de skew: Ik heb vanmiddag even mijn dreambox aan de LNB op Astra2 gehangen, en had vet beeld. Heb de skew ingesteld volgens de sheet van Holles. Maar het uiteindelijke doel is natuurlijk om met de Satlook alles perfect te krijgen, zodat ik ook slecht weer reserve heb, en een BER van nul komma nul. En over dat gaatje op de subreflector: Ik neem ook aan dat dat de reden is dat WPW vroeg om fotos... Maar dat had ik al gecheckt, voordat ik ook maar begonnen ben met het plaatsen van de schotel heb ik zo'n beetje alle threads op internet gelezen over de T90 die er maar te vinden zijn. En er zijn inderdaad best wel veel mensen die zo ongeveer alle haren uit hun hoofd hebben getrokken van vertwijfeling voordat ze er achter kwamen dat de subreflector ondersteboven gemonteerd zat vGnp VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90 Satlook Digital NIT
vGnp Geplaatst: 19 mei 2008 Auteur Geplaatst: 19 mei 2008 Origineel bericht van: WPW Maakt niet uit, maak eens wat foto's. Op de eerste foto zie je op de achtergrond mijn Funke op een afgezaagde lantarenpaal staan Op de tweede foto zie je dat op beide reflectoren het gaatje aan de onderkant zit Op de derde foto een zijaanzicht Op de vierde foto een wijziging op het schotelontwerp Op de vijfde foto ben ik aan het zoeken naar een mooie plek om RVS kabelgoot aan de subreflectorarmen vast te maken Op de zesde foto zie je mijn hoekmeter met magnetische voetjes Op de zevende foto een vooraanzichtje vGnp VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90 Satlook Digital NIT
WPW Geplaatst: 19 mei 2008 Geplaatst: 19 mei 2008 Schotel moet wat meer linksom. gr, WPW. -=[Deze ruimte is opzettelijk leeg gelaten]=-
vGnp Geplaatst: 19 mei 2008 Auteur Geplaatst: 19 mei 2008 Origineel bericht van: WPW Schotel moet wat meer linksom. Klopt, de met Holles' sheet berekende skew is 95,6. Ik wilde vanavond verder met de schotel, maar krijg morgen een Cisco engineer op de zaak, en moet nog e.e.a. voorbereiden. Maar morgenavond (als het niet regent) ga ik er zeker nog even mee bezig. Daarom nog een vraagje m.b.t. de Satlook: Is er nog een bepaalde volgorde die ik moet aanhouden? Bijvoorbeeld eerst de LNB linksom/rechtsom draaien tot de laagste BER en hoogste S/R, en dan schuiven voor/achter om te optimaliseren, of zit er geen vaste logica in? vGnp VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90 Satlook Digital NIT
WPW Geplaatst: 19 mei 2008 Geplaatst: 19 mei 2008 Buitenste 2 eerst, de rest moet dan goed staan/fijntuning. gr, WPW. -=[Deze ruimte is opzettelijk leeg gelaten]=-
Moderator ceesv Geplaatst: 19 mei 2008 Moderator Geplaatst: 19 mei 2008 Toen ik de schotel gericht had op de middelste positie, heb ik daarna de uiterste posities bekeken, en daarop de uitrichting van de schotel (skew)op geoptimaliseerd. Daarna heb ik de positie van de lnb op de rails van de overige posities door heen en weer schuiven tot zover nodig gecorrigeerd. De lnb heb ik door tegelijkertijd de skew en het naar voren en achteren schuiven geoptimaliseerd op s/r en ber. Let op, dat de rails waarop de lnb's hangen niet door het gewicht van de kabels en lnb's achterover gaat hangen. Gaat niet bestaat niet! 65" 4-K OLED, Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.
vGnp Geplaatst: 19 mei 2008 Auteur Geplaatst: 19 mei 2008 Origineel bericht van: WPW Buitenste 2 eerst, de rest moet dan goed staan/fijntuning. Ik doel eigenlijk meer op het optimaliseren per LNB met behulp van de Satlook. Het "Hail of Rain" verhaal. vGnp VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90 Satlook Digital NIT
Moderator ceesv Geplaatst: 19 mei 2008 Moderator Geplaatst: 19 mei 2008 Het naar voren en achteren bewegen zal eventueel de signaalsterkte veranderen. de skew verandert vooral de ber en s/r. herhaal de afregeling een paar maal, je merkt dan snel genoeg het effect van je handelen. Gaat niet bestaat niet! 65" 4-K OLED, Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.
WPW Geplaatst: 19 mei 2008 Geplaatst: 19 mei 2008 Origineel bericht van: vGnp Ik doel eigenlijk meer op het optimaliseren per LNB met behulp van de Satlook. Het "Hail of Rain" verhaal. vGnp Dat kan additioneel ook ja maar zonder ervaring zal je met dit gedeelte wel een luttel stiefkwartiertje bezig zijn gr, WPW. -=[Deze ruimte is opzettelijk leeg gelaten]=-
vGnp Geplaatst: 19 mei 2008 Auteur Geplaatst: 19 mei 2008 Origineel bericht van: WPW Origineel bericht van: vGnp Ik doel eigenlijk meer op het optimaliseren per LNB met behulp van de Satlook. Het "Hail of Rain" verhaal. vGnp Dat kan additioneel ook ja maar zonder ervaring zal je met dit gedeelte wel een luttel stiefkwartiertje bezig zijn Maar dat is nu net precies waarom ik deze thread begonnen ben, en dat stiefkwartiertje mag voor wat mij betreft ook een stiefweekje worden. Ik wil die toverdoos (Satlook) in de vingers krijgen vGnp VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90 Satlook Digital NIT
WPW Geplaatst: 19 mei 2008 Geplaatst: 19 mei 2008 Er valt hier geen antwoord op te geven anders dan gewoon doen, leren en proberen. gr, WPW. -=[Deze ruimte is opzettelijk leeg gelaten]=-
Moderator ceesv Geplaatst: 19 mei 2008 Moderator Geplaatst: 19 mei 2008 "Hail" functie bij de Satlook, is een grafische weergave van het gedecodeerde signaal. Er zijn simpel gezegd 4 quadranten, waar het gedecodeerde signaal in kan belanden na decodering. Dit wordt beinvloed door meerdere factoren. Uitrichting schotel, stabiliteit van Local Oscillators etc. stoorsignalen door cross modulatie, flattness van de gain binnen de bandbreedte van een kanaal, etc. De s/r en de ber laat je een gemiddelde zien per tijdseenheid, het Hail scherm laat je zien,hoe ver je van de drempel zit tussen "goed" en "slecht". Theo heeft inderdaad gelijk, dat door ervaring en proberen je het een en ander je eigen zult moeten maken. De Satlook is een prachtig meetinstrument, maar om alle gegevens te kunnen interpreteren heb je veel principe- en basis-kennis nodig. Diegenen met de nodige "dienstjaren" zijn daarbij duidelijk in het voordeel. Neem rustig je tijd, observeer en probeer en stel je vragen. Er is hier altijd wel iemand, die je verder helpt. Gaat niet bestaat niet! 65" 4-K OLED, Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.
vGnp Geplaatst: 20 mei 2008 Auteur Geplaatst: 20 mei 2008 Origineel bericht van: Sjaak(k) Prachtige foto´s vooral als je ze aanklikt Toch een puntje van kritiek, die pijp is volgengs mij veel te lang, die gaat zwiepen. De schotel vangt veel wind weet ik uit eigen ervaring. Mijn T90 staat op een korte dikwandige 60mm pijp Die "te lange pijp" is al voor de helft aan de binnenkant volgestort met snelbeton en betonijzer, en binnenkort komt er een 2" beugel met een RVS pijp naar de muur achter de schotel om het zwiepen tot nul terug te brengen (en voor kabeldoorvoer) Bovendien wil ik die paal nog verder volstorten om het geheel superstar te maken vGnp VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90 Satlook Digital NIT
vGnp Geplaatst: 25 mei 2008 Auteur Geplaatst: 25 mei 2008 Origineel bericht van: WPW Er valt hier geen antwoord op te geven anders dan gewoon doen, leren en proberen. Daar ben ik dus de afgelopen dagen mee bezig geweest, voor zover ik daar de tijd voor had Origineel bericht van: ceesv Neem rustig je tijd, observeer en probeer en stel je vragen. Er is hier altijd wel iemand, die je verder helpt. Na mijn vraag in de beginposting over het DBuV niveau, nu een vraag over BER en Signal to Noise Ratio: Wat zijn realistische waarden die ik zou moeten kunnen halen met een "goeie" LNB? vGnp VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90 Satlook Digital NIT
WPW Geplaatst: 26 mei 2008 Geplaatst: 26 mei 2008 Origineel bericht van: vGnp Wat zijn realistische waarden die ik zou moeten kunnen halen met een "goeie" LNB? vGnp Ook daar kan je niks over zeggen als alleen maar "zo goed mogelijk". Er spelen zoveel factoren mee dat je egt geen basis kan neerleggen waarvan je uit kan gaan, de beste methode om dit allemaal te leren is met een simpele triax 60cm en een middag draai/kantel werk op een aantals sats, andere lnb's, zonnig weer, bewolkt... enz. Het is net als met auto rijden, op een gegeven moment gaan er zaken automatisch zodat je tijd hebt om op het verkeer en schampel geklede dames te letten gr, WPW. -=[Deze ruimte is opzettelijk leeg gelaten]=-
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen