Apple740 Geplaatst: 24 mei 2008 Geplaatst: 24 mei 2008 Origineel bericht van: ezra Een 1080i signaal mag nóóit Full HD worden genoemd, dit is simpelweg oplichting. Oplichting vind ik wel erg sterk uitgedrukt. 1080i heeft, mits in vol ornaat uitgezonden, geen haar minder resolutie dan 1080p. Een goede de-interlacer in je tv en je ziet uiteindelijk toch echt 1080p op je LCD schermpje. (flatscreens zijn zowiezo progressive) "Semi full-hd" vind ik persoonlijk wel een mooie benaming voor 1080i.
Apple740 Geplaatst: 24 mei 2008 Geplaatst: 24 mei 2008 Origineel bericht van: Jake Blues Wie regelmatig afgelopen seizoen het voetbal op première HD heeft kunnen zien wat voor een kwaliteitsinjectie tv kijken heet gekregen. Het is fantastisch om over verdere innovaties te redeneren/discussiëren maar laten we hopen dat wat oa première HD, BBC HD en andere zenders op dit moment aan kwaliteit laten zien binnen, afzienbare tijd de standaard wordt. Als het aan Nederland ligt wordt de fantastische voetbalkwaliteit die je op Premiere-HD (1080i) kunt zien niet de standaard, maar Nederland denkt het beter te kunnen met een 720p conversie. 1080i deugt immers niet. We zullen het zien binnenkort.
Gast PieterB Geplaatst: 24 mei 2008 Geplaatst: 24 mei 2008 We weten toch allemaal wel dat voor snelle beelden 720p beter is??!!
Apple740 Geplaatst: 24 mei 2008 Geplaatst: 24 mei 2008 Origineel bericht van: PieterB We weten toch allemaal wel dat voor snelle beelden 720p beter is??!! Tsja. Ik maak regelmatig de vergelijking tussen Sport1-HD via de kabel (=720p) en bijv. Premiere-HD (=1080i). Regelmatig komt er een voetbalwedstrijdje voorbij die op beide zenders simultaan te zien is, erg leuk om eens heen en weer te switchen. We zijn echter snel uitgeswitched, want Premiere-HD veegt kwalitatief volledig de vloer aan met Sport1-HD. Premiere-HD hanteert tijdens het voetbal een hogere bitrate dan Sport1-HD (~18 vs 14Mbit/s), zulke zaken (incl. de gehanteerde encoder kwaliteit) zijn dus véél belangrijker voor de uiteindelijke beeldkwaliteit dan 720p of 1080i. En btw, het meeste bronmateriaal wordt bij Sport1-HD in 1080i aangeleverd, dit converteren naar 720p is op z'n minst zinloos te noemen. Als de bron 1080p zou zijn wordt het een ander verhaal, maar dat is dus nooit of zelden het geval.
Littlesat Geplaatst: 25 mei 2008 Geplaatst: 25 mei 2008 Sport-1 gebruikt meestal aanvoer die in SD wordt aangeleverd. Hierdoor moeten ze dit upscalen naar HD (720p) wat dus de kwaliteit zeker niet ten goede komt. Eigenlijk jammer dat Sport-1 HD eigenlijk zelden echte HD uitzendingen heeft. Zelfs als de bron er wel van te krijgen zou zijn (te duur aparte productie???) Binnenkort is bijna alles in MPEG4 bij CanalDigitaal... je SD ontvanger kan dus in de Kliko
Gast PieterB Geplaatst: 25 mei 2008 Geplaatst: 25 mei 2008 Origineel bericht van: Apple740 Als de bron 1080p zou zijn wordt het een ander verhaal, maar dat is dus nooit of zelden het geval. Absoluut waar. Het mooiste zou zijn als alles gewoon in 1080p wordt aangeleverd, dan kan de uitzendende omroep zelf bepalen of hij er 720p of 1080i van maakt. Converteren van 1080i naar 720p of andersom is zinloos.... Overigens zit ik momenteel naar Eurosport HD te kijken in 1080i en dat ziet er gelikt uit.
Apple740 Geplaatst: 25 mei 2008 Geplaatst: 25 mei 2008 Origineel bericht van: Littlesat Sport-1 gebruikt meestal aanvoer die in SD wordt aangeleverd. Hierdoor moeten ze dit upscalen naar HD (720p) wat dus de kwaliteit zeker niet ten goede komt. Je bent nu aan het speculeren neem ik aan want ik deel je mening absoluut niet, 9 van de 10 voetbalwedstrijden op Sport1-HD zijn wel degelijk echt HD. Het is niet zozeer dat Sport1-HD een stuk minder scherp is dan bijv Premiere-HD, maar er zijn meer artifacts te zien in de vorm van mosquito noise in de grasmat als de camera pant. Je kunt allerlei argumenten gaan verzinnen om de 1080i > 720p scaling goed te praten maar doe gewoon hetzelfde eens met je mediabox. Zet BBC-HD eens op, Premiere-HD of Eurosport-HD, en zet je box dan handmatig op 720p. Het wordt er gewoon niet mooier van, integendeel, eerder iets onscherper. Nou komt natuurlijk het argument "ja maar de NOS doet de scaling beter dan jouw mediabox". Dat zal best, maar het originele bronsignaal in tact laten is toch nog altijd het beste. Tenminste, dit is mijn mening/ervaring.
Littlesat Geplaatst: 26 mei 2008 Geplaatst: 26 mei 2008 9 van de 10 wedstrijden in echt HD??? Meestal zijn die westrijden op het SD kanaal nog niet om aan te zien. 16/9 met links en rechts zwarte balken??? Binnenkort is bijna alles in MPEG4 bij CanalDigitaal... je SD ontvanger kan dus in de Kliko
Apple740 Geplaatst: 27 mei 2008 Geplaatst: 27 mei 2008 Origineel bericht van: Littlesat 9 van de 10 wedstrijden in echt HD??? Meestal zijn die westrijden op het SD kanaal nog niet om aan te zien. 16/9 met links en rechts zwarte balken??? Alle wedstrijden uit de Engelse Premier League en Italiaanse competitie worden in echt 16:9 HD uitgezonden op Sport1-HD. Wedstrijden uit de Duitse Bundesliga worden over het algemeen ook in echt HD uitgezonden, maar hier wil er wel eens een upscaled wedstrijd doorheen schieten (met idd zwarte balken links/rechts). Voor de rest worden alle Champions League wedstrijden ook in echt 16:9 HD uitgezonden op Sport1-HD. Al met al zijn het dus zeker 9 v/d 10 wedstrijden die gewoon echt HDTV zijn. Alleen niet zo mooi (meer compressieartifacts) als Premiere-HD en C+ Thor ze uitzendt.
Littlesat Geplaatst: 28 mei 2008 Geplaatst: 28 mei 2008 Citaat: Je kunt allerlei argumenten gaan verzinnen om de 1080i > 720p scaling goed te praten maar doe gewoon hetzelfde eens met je mediabox. Zet BBC-HD eens op, Premiere-HD of Eurosport-HD, en zet je box dan handmatig op 720p. Het wordt er gewoon niet mooier van, integendeel, eerder iets onscherper. Nou komt natuurlijk het argument "ja maar de NOS doet de scaling beter dan jouw mediabox". Dat zal best, maar het originele bronsignaal in tact laten is toch nog altijd het beste. Tenminste, dit is mijn mening/ervaring. Ik heb op de Anca een vergelijking gezien van een 1080i 8 Mb/sec en 14 Mb/sec gedownscaled naar 720p 8 Mb/sec en 14 Mb/sec (telkens met twee schermen naast elkaar) van het publiek ervaarden de meesten het 720p beeld als scherper(!?!) Verder heb ik meerdere vergelijkingen kunnen zien. Zoals SD naart 720p, 1080p (tja die wint anoniem 1080p) naast 720p, 1080p (tja die wint anonoem 1080p) naast 1080i. MPEG-2 HD 16 Mbit/sec naast MPEG-4 HD 4 Mbit/sec... (dit was fifty-fifty, geen verschil)... en nog meer.... Binnenkort is bijna alles in MPEG4 bij CanalDigitaal... je SD ontvanger kan dus in de Kliko
Apple740 Geplaatst: 28 mei 2008 Geplaatst: 28 mei 2008 Origineel bericht van: Littlesat Ik heb op de Anca een vergelijking gezien van een 1080i 8 Mb/sec en 14 Mb/sec gedownscaled naar 720p 8 Mb/sec en 14 Mb/sec (telkens met twee schermen naast elkaar) van het publiek ervaarden de meesten het 720p beeld als scherper(!?!) Dalijk ga je me nog vertellen ook dat deze test zelfs op een full-hd scherm werd gedaan. Een gedownscaled 1080i > 720p signaal, weergegeven op een full-hd tv, dat scherper is dan het originele 1080i signaal, yeah wright...
Littlesat Geplaatst: 28 mei 2008 Geplaatst: 28 mei 2008 Dat was juist(!) 720p zag op een full HD scherm (twee naast elkaar(!)) beter uit dan 1080i. Dit bij twee bitrates 8 Mb/sec en 14 Mb/sec. Dit werd anoniem(!) bevestigd door iedereen die meekeek (zo'n 30 man). Als je het niet geloofd dan ga je zelf maar eens kijken op de Anca. Misschien dat ze deze demonstratie elke dag geven. De presentatie was gedaan door een adviesbureau die de ZDF/ARD/ORF/SF adviseerd betreffende HDTV. Je moest het beeld wel vergelijken (52" Full-HD schermen) als je er 3 meter vandaan stond. Het verschil is zelfs groter dan ik verwacht had(!). 1080p kan ook maar kost meer dan 2x zoveel bandbreedte... (uiteraard was dit wel het beste beeld) Binnenkort is bijna alles in MPEG4 bij CanalDigitaal... je SD ontvanger kan dus in de Kliko
Apple740 Geplaatst: 28 mei 2008 Geplaatst: 28 mei 2008 Origineel bericht van: Littlesat Als je het niet geloofd dan ga je zelf maar eens kijken op de Anca. Misschien dat ze deze demonstratie elke dag geven. Om dan waar te nemen dat ze één of andere manipulatie truc uithalen, gedaan om 720p te promoten? Echt, laat me niet lachen, een goede full-hd tv hoeft een 1080i signaal enkel te de-interlacen, en je ziet 1080p. Een 1080i signaal wat echter naar 720p wordt gescaled en gede-interlaced en uiteindelijk weer naar de 1080 resolutie van de tv moet worden upgescaled kan gewoon niet scherper zijn dan het originele 1080i signaal wat zo één op één de tv in kan en enkel gede-interlaced hoeft te worden. Als dit wel zo is dan zijn er trucs uitgehaald of is er gewoon iets anders niet in de haak.
Littlesat Geplaatst: 28 mei 2008 Geplaatst: 28 mei 2008 Dit was echt niet getruukt maar met eigen ogen gezien. Wat een ander vind/denkt... tja dat mag men nu zelf weten. Mijn ogen liegen niet. En die van die andere die de demonstratie hebben gezien ook niet... Binnenkort is bijna alles in MPEG4 bij CanalDigitaal... je SD ontvanger kan dus in de Kliko
Littlesat Geplaatst: 28 mei 2008 Geplaatst: 28 mei 2008 Op Wiki staat nogmaals uitgelegd wat het verschil en voor- en nadelen van 720p tov 1080i zijn - en hopelijk ook in verstaanbare taal uitgelegd waarom i-uitzendingen nadelig kunnen zijn... http://en.wikipedia.org/wiki/720p#720p_versus_1080i Binnenkort is bijna alles in MPEG4 bij CanalDigitaal... je SD ontvanger kan dus in de Kliko
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen