Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoewel het niet over digitale satelliet TV ontvangst gaat maar in dit geval over satelliet RADIO, lijkt het me toch interessant genoeg om te melden.

Satelliet radio is namelijk een ondergeschoven kindje in Nederland en heeft dringend aandacht nodig!!!

Bron: Agentschap Telecom

Agentschap Telecom heeft voor satellietoperator ONDAS Media SA twee satellietposities in de ruimte geclaimd. Ook de daarbij behorende frequentiebanden worden door het agentschap geclaimd via internationale procedures. ONDAS Media gaat als eerste satellietoperator in Europa satellietradio aanbieden. Vanwege de dienstverlening van Agentschap Telecom kiest ONDAS voor Nederland als vestigingsland.

De overeenkomst met Agentschap Telecom heeft volgens Marita Schreur, directeur hoofdinspecteur van Agentschap Telecom, voor Nederland economische voordelen. ONDAS Media vestigt in Nederland een eigen kantoor, een satellietbesturing- en monitoring faciliteit én een programmaproductiebedrijf. Daarnaast werkt ONDAS Media aan de opbouw van een gezamenlijk Nederlands netwerk en aan de Europese distributie van radiokanalen.

ONDAS Media bouwt een satellietnetwerk met een goede dekking in Europa. Daarbij worden satellieten gecombineerd met zenders op de grond. Samen vormt dit een zogenaamd 'hybride' netwerk. De satellieten maken satellietradio mogelijk in auto's maar ook in 'hand-held' radio's en applicaties. De zenders op de grond worden aangestuurd door 2 satellieten die op een vast punt in de ruimte met de aarde meedraaien (geostationair). Daarvoor verricht Agentschap Telecom nu de coördinatie en afstemming met naburige satellietnetwerken.

"Satellietradio" is momenteel 'hot' in de VS. ONDAS is de eerste satellietoperator in Europa. In de Verenigde Staten is satellietradio een algemeen geaccepteerd verschijnsel. Alle auto's worden standaard uitgerust met een in het dak geïntegreerde satellietantenne. Een abonnee heeft de beschikking over ruim 170 radiozenders. Het gaat dan om themakanalen (Klassiek, Country, Pop etc.) zonder reclame.

ONDAS gaat in Europa in eerste instantie 150 radiokanalen aanbieden en wil dat aantal op termijn uitbreiden tot 200.

Gast thomas999
Geplaatst:

Mooi, maar er wordt toch al jarenlang satellietradio aangeboden in Europa?

Of gaat dit op een andere manier gebeuren, met een ontvangstsprietje o.i.d?

Geplaatst:
Origineel bericht van: thomas999

ik zie mn handheld device nog niet uitrusten met een 30cm schotel en deze constand op 19,2 gedraait te houden wink

Philips LNB, 60cm pan, HVR-5500 DVB-S/S2/C/T, Cinergy HTC stick DVB-C/T, FS DVB-T stik

HVR-5500 -> CDS/TVV / Ziggo Digitaal

Cinergy HTC -> Ziggo Digitaal / FM

FS DVB-T -> Digitenne

Geplaatst:
Origineel bericht van: thomas999

Ook met dat sprietje kan in Europa Woldspace die dat aanbood of nog aanbied in Europa dacht ik gevestigd in Spanje, vorig jaar nog een aflevering gezien van Dr Dish die de werking liet zien.
Hier in Europa leeft het niet erg satelliet radio in de auto.

In Amerika en Canada is het erg populair omdat ze met een abo op Sirius of XM geen commercials hoeven te luisteren.
Er is een Wikipedia over kun je zien welke automerken het er standaard in hebben zitten. laugh
Geplaatst:

Dat lijkt sterk op XM Satellite Radio wat ze in Amerika aanbieden.

Behalve radio wordt daar ook bijv. actuele weersinformatie op uitgezonden welke je met een abonnement kunt ontvangen op GPS navigatiesystemen (o.a. Garmin heeft dat). Ik ben benieuwd of we eindelijk ook zoiets in Europa krijgen.

Vu+ DUO 4K (OpenPLi), Visiosat 13.0/19.2/23.5/28.2°E

Gast Drs. IJzerbout
Geplaatst:

Hmm, of ik daarvan nou wel zo een fan ga worden?

Als ik rondrij hier in Europa, dan wil op de eerste plaats verzorgd worden met verkeersinformatie..OK, toegegeven, dat pluist mijn navigator wel uit maar toch..? Tijdens het rijden wil ik ge-informeerd worden door lokale radiozenders met nieuws, etc. en geen eenheidsbrei á la sixties, seventies en eighties geneuzel. Ik heb zat CD´s die mij voor honderden km´s van muziek kunnen voldoen, dus of dit nou een markt is voor mij..?

De Amerikanen en Canadezen hebben zich dit door goede marketing koncept in samenwerking met autofabrikanten laten aanlullen. Dus koop je een Chrysler, Cadillac of andere van die Ami slees, dan zit het er kennelijk al in of je het wilt of niet.

Geplaatst:

Je hoeft je autoradio toch niet per sé te gebruiken? En wie zegt dat er ook geen lokale(re) stations op komen? Dat er 60's, country en weet-ik-wat-nog-meer zenders op komen, sluit niet uit dat er ook andere stations bij kunnen komen. Het lijkt me namelijk dat er nog genoeg overblijft om toch per land ook een paar zenders er bij te zetten met informatie die specifiek voor een bepaald gebied is.

Wat de ontvangst aangaat, ik kan me voorstellen dat het op dezelfde manier werkt als gps/gallileo. Die antennes hoef je ook nooit mee te draaien.

Voorheen veel plezier gehad van Topfield 5000 PVR - 300 GB, Aston 2.18, Wisi Orbit 80 cm, Grundig 0,3 Quad

Papa & Mama †

Geplaatst:

Dit is dus duidelijke een Europese variant van XM en Sirius, en daarmee geen vervanging van maar gewoon een aanvulling op het bestaande aanbod en aldus van harte welkom.

Je kunt je FM-radio dus gewoon blijven gebruiken.

Een groot verschil met de VS is natuurlijk wel het feit dat we hier met talloze verschillende talen zitten, waardoor er nauwelijk pan-europese zenders te vinden zijn. Het ligt dan ook voor de hand dat als ze zelf muziekkanalen in de markt zetten, deze zonder gesproken woord kunnen zijn (ja graag - weg met dat domme geouwehoer), en verder wat zenders die alleen schlagers, alleen chansons, alleen Frans Bauer en dat soort ellende uitzenden.

Eigenlijk wel een positieve ontwikkeling, wat mij betreft. En je bent natuurlijk meteen van slechte ontvangst met bijbehorende ruis enz. af.

Geplaatst:
Origineel bericht van: Allure
Dit is dus duidelijke een Europese variant van XM en Sirius, en daarmee geen vervanging van maar gewoon een aanvulling op het bestaande aanbod en aldus van harte welkom.

Je kunt je FM-radio dus gewoon blijven gebruiken.

Een groot verschil met de VS is natuurlijk wel het feit dat we hier met talloze verschillende talen zitten, waardoor er nauwelijk pan-europese zenders te vinden zijn. Het ligt dan ook voor de hand dat als ze zelf muziekkanalen in de markt zetten, deze zonder gesproken woord kunnen zijn (ja graag - weg met dat domme geouwehoer), en verder wat zenders die alleen schlagers, alleen chansons, alleen Frans Bauer en dat soort ellende uitzenden.

Eigenlijk wel een positieve ontwikkeling, wat mij betreft. En je bent natuurlijk meteen van slechte ontvangst met bijbehorende ruis enz. af.

Precies, een goede aanvulling.
Je krijgt waarschijnlijk een hoop thema radio kanalen met ieder muziek voor een eigen doelgroep. Niks mis mee.

Wellicht gaat men ook data meezenden zodat er actuele verkeersinformatie beschikbaar komt. En dat op een gedetailleerde manier en niet zoiets als RDS. De bandbreedte moet voldoende zijn om voor heel Europa traffic informatie mee te kunnen sturen. Daar heb je echt geen xxx-MBits verbinding voor nodig.
Geplaatst:

klopt smile

er is vast wel een 8kbits kanaaltje beschikbaar voor verkeersinfo wink

Philips LNB, 60cm pan, HVR-5500 DVB-S/S2/C/T, Cinergy HTC stick DVB-C/T, FS DVB-T stik

HVR-5500 -> CDS/TVV / Ziggo Digitaal

Cinergy HTC -> Ziggo Digitaal / FM

FS DVB-T -> Digitenne

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen