Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb een US waterontharder met een 110 Volt 60 Hz AC motor.

Kan ik hiervoor een 220Volt 50 Hz input /110 Volt 50Hz AC output Trafo gebruiken.

Of kan ik beter een 220/230 V 50 hz motor aanschaffen.

gamgra

• Moderator
Geplaatst:

Je kan gewoon zo'n trafo ertussen zetten. Die 10hz verschil zal de ontharder echt niet merken als je het hem niet vertelt. trafo ertussen en mondje dicht wink

Je krijgt alleen problemen als je 110 volt apparaten heb die de freq echt gebruiken zoals oudere klokken. Die gebruiken de freq nl als synchronisatie.

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Geplaatst:

@Matchless,

Bedankt, het 3 Watt 120 vac motortje, heeft een mechanische functie, dient voor de aandrijving van het regeneratie systeem.

gamgra

Geplaatst:

Enkel fasig laag vermogen spul kan je rustig op 50Hz laten draaien. Is helemaal geen probleem, tenzij het een klok is ;-) .

Ik koop zelf vrij veel spul in de VS en heb nog nooit problemen gehad met het frequentie verschil...

Gewoon proberen. Als het uitrookt kan je alsnog een motortje kopen ;-) .

Big fellow

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Geplaatst:
Origineel bericht van: Sjaak(k)
Dat ben ik niet met je eens Murdock, een 60hz motor is op 50hz "gedeeltelijk" zijn kracht kwijt blush
Omgekeerd wordt een 50 hz motor te heet op 60hz crazy

Sjaak,

Dit is niet juist. Een 60Hz only motor wordt warmer op 50Hz, maar een 50Hz motor op 60Hz gaat prima. Echter, afhankelijk van het type, verandert het toerental.

Ik heb aardig wat spul hier wat gemaakt is in Europa voor 230V/50Hz, wat ik rustig op 230V/60Hz laat werken. Geen probleem!

Big fellow

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Geplaatst:

Inmiddels heb ik de unit aangesloten; het motortje schijnt zich geen zorgen te maken, draait lekker rond.

@Sjaak,

Ook bedankt, ik heb de boel enkele keren in en uitgeschakeld, motor loopt direct aan.

Zoals het nu draait verwacht ik geen problemen aangezien het systeem permanent ingeschakeld blijft.

Achtergrond info:

De besturing van mijn ontharder had het begeven, kon lokaal geen nieuwe besturing vinden, daarom besloten het in de US te proberen, No problem, alleen overdaar was geen 220/230V unit te vinden, vandaar mijn 220V 50Hz >>> 120V 60Hz vraag.

gamgra

Geplaatst:

Big fellow heeft gelijk. Wat telt is de V / Hz verhouding die moet zoveel mogelijk dezelfde zijn.

Is deze verhouding te hoog (meer dan 20%)dan kan de motor verzadigen (flux) met veel meer stroom en overmatig opwarmen.Als de motor vroeger al nipt gedimensionneerd was, is de kans groot dat hij zal "verbranden". Er dus op letten dat de motor niet te warm wordt.

Is deze verhouding te laag dan verliest de motor aan koppel (kracht).Erop letten dat hij vlot start en niet afhaakt (stilvalt)waarbij hij terug kan verbranden.

Mvg, Dany

Geplaatst:
Origineel bericht van: Sjaak(k)
Voor de europeesche markt heeft men speciaal 50 hz motoren moeten maken shocked Deze firma heeft ook bandendémontage apparaten en die zijn allemaal van 50 hz 3 phasen motoren voorzien. smile

Dat klopt ook. Is precies hetzelfde wat ik zeg; 50Hz motor @ 60 Hz, gaat prima, 60Hz motor @ 50Hz geeft problemen.

Big fellow

Geplaatst:

Update;

Het waterbehandeling systeem is nu 3 volle etmalen in dienst, het 120Volt 60Hz 3 Watt motortje wordt behoorlijk (hand)warm, de temperatuur ligt rond 50 graden.

Het toerental vanwege de 60Hz is ongeveer 20% lager dan gewenst, dit heeft tot gevolg dat de regeneratie klok ongeveer 4 uur per etmaal achter loopt.

Aangezien het regeneratie tijdstip tevens manueel ingesteld kan worden is daarmee geen groot probleem.

Inmiddels gezien dat een compatible 220Volt 50Hz 3 Watt motor in de US verkrijgbaar is @ 50 euro incl. verzending.

Bij invoer komt daar 19% btw en 8.50 inklaringskosten bovenop.

gamgra

• Moderator
Geplaatst:

Een 60 Hz. motor heeft een lager toerental, wanneer hij op 50 Hz. loopt. Ook is het ijzer pakket kleiner dan bij een motor, welke ontworpen is voor 50 Hz.

Bij gebruik op 50 Hz. zal dan de ventilator, die op de motoras zit en de motor koelt langzamer draaien en minder koeling geven.

De motor zelf zal ook door het te kleine ijzerpakket warmer worden.

Ove het algemeen gaat dit jaren goed, ik zou me er niet te veel zorgen over maken, wanneer de toepassing met het lagere toerental werkt.

Wanneer het echt niet anders kan, voldoet het tussenschakelen van een frequentie omvormer.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:

Bedankt voor de prima uitleg met de geruststellende informatie dat ik me voorlopig geen zorgen moet maken.

Ik heb nog een vraag; je spreekt over "het ijzer pakket van een motor", wat wordt hiermee bedoeld?

gamgra

• Moderator
Geplaatst:

Met het ijzer pakket worden de weekijzer lamellen bedoeld, waar de spoelen omheen gewikkeld zijn.

Hier kan je wat achtergrond informatie vinden over wervelstromen en de toepassing bij o.a. motoren.

Hoe hoger de frequentie van de wisselspanning, hoe minder ijzer je nodig hebt.

Daarom wordt de boordspanning in vliegtuigen bijvoorbeeld gegenereerd met een frequentie van 400 Hz. Daardoor wordt er gewicht bespaard in de generatoren en de electrische motoren aan boord.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

• 5 weken later...
Geplaatst:

Motor verliest iets vermogen en het toerental word lager. Dus de regeneratiecyclus duurt langer,waardoor er meer water voor het spoelen van de fles gebruikt word. Als je mij het merk geeft, kijk ik of ik een andere motor voor je heb liggen

Geplaatst:

@Jasp,

Je hebt volkomen gelijk, hoewel de regeneratie volume geregeld wordt, wordt wegens de trage motor 10% meer water verbruikt tijdens de regeneratie,

Wat je aanbod betreft: super... indien je een passende Fleck 5600, 220 V 50Hz 1/30 rpm motor hebt liggen houd ik me aanbevolen.

gamgra

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen