Ga naar inhoud

Nieuwe harde schijf plaatsen

Aanbevolen berichten

Gast Johnny is good
Geplaatst:

Mijn huide harde schijf(Samsung SP2504C) en onderverdeeld in C en D partitie begint steeds meer te ratelen. Nu heb ik een nieuwe harde schijf(Samsung 1TB HD103UJ) besteld. Ik ben van plan om op de nieuwe harde schijf mijn volledig Windows installatie te zetten. Hoe kan ik dat het beste aanpakken, zonder dat ik problemen krijg met Windows? De oude harde schijf laat ik nog wel zitten, maar dat wordt mijn back up schijf (D of F partitie).

Geplaatst:

Norton Ghost, poep je zo alles over. je partities zijn evt. te resizen met Partition Magic (tegenwoordig ook van Symantec) met databehoud

toch prefereer ik een schone installatie bij nieuwe schijven, maar da's persoonlijk smile

merDe

deze ruimte is te huur
Geplaatst:

Dit kan je doen met bijvoorbeeld True Image

Je kan een trial downloaden van hun site om een clone te maken.

Monteer de nieuwe schijf in de pc. (als slave als het een ide schijf is.)

Maak met true image een clone van je bestaande schijf.

Als dit is gebeurt koppel je de originele schijf af en zet je de nieuwe schijf als master en de oude als slave (bij ide schrijven).

Het enige waar je moet op letten als je de schijf cloont is de partitie verhouden.

Stel je oude schijf is 80 gig en verdeeld in 40/40

Dan zal je nieuwe schijf van 1 tr dus twee partities hebben van 500 gig.

Dit kan je voorkomen door de partitionering NIET automatisch te laten voorlopen.

Zoals Merde al aangeeft is een nieuwe installatie aan te raden ip van clonen

Maak nadat je opnieuw hebt geinstalleerd een image van je schijf.

Als er ooit nog eens wat mis loopt hoef je enkel die image terug te zetten en je hebt een frisse installatie. (in de veronderstelling dat je hardware matig niets veranderd)

iMac 27" macOS Sierra
iPhone 5s iOS 10

Gast Johnny is good
Geplaatst:

Het is een Sata2 schijf. Verder was windows XP al geinstalleerd toen ik de computer kocht. Ik heb helaas geen installatie CD. Moet ik de nieuwe schijf nog verdelen of kan de schijf gewoon 1 TB laten.

Geplaatst:

Ik adviseer een partitie van 40 GB voor windows en de rest moet je zelf weten. Als het goed is weet je je Windows produkt nummer. Wellicht staat deze op een sticker. Er zijn ook programmaatkes om het produkt nummer zichtbaar te maken, zodat je dat kunt gebruiken voor een nieuwe installatie. Als je dat nodig hebt, moet je het maar zeggen.

Gast Johnny is good
Geplaatst:

Het produktnummer heb ik gevonden en staat op de sticker aan de zijkant van de kast. Verder heb ik Norton Ghost. Welke optie moet ik kiezen. Maken van back up of kopieeren van harde schijf? De nieuwe schijf is 1 TB. Dus lijkt me iets ruimer om de partitie voor windows op 100 GB te zetten.

Gast Johnny is good
Geplaatst:

Gaat XP niet moeilijk doen als mijn nieuwe schijf de C schijf wordt? Ik ben nu van plan om mijn nieuwe schijf in de kast te hangen en de huidige C schijf te kopieeren (Norton Ghost) naar de nieuwe harde schijf. Vervolgens de oude ontkoppelen en de nieuwe C laten worden. Vervolgens de oude er weer aan hangen en die gebruiken als back up..... Gaat dat goed?

Geplaatst:

Na ghosten hoef je niet te resizen.

Als je b.v. een 40GB disk ghost naar een 300GB, heb je gewoon je oude windows installatie overgezet met de ruimte van 300GB.

Maar idd is ghosten van oude meuk niet echt fijn.

Gewoon lekker opnieuw beginnen.

Geplaatst:
Origineel bericht van: Johnny is good
Gaat XP niet moeilijk doen als mijn nieuwe schijf de C schijf wordt?

Nee, totaal geen probleem.
Geplaatst:

Ik zou bij Ghost kiezen voor het terug zetten van een image naar een partitie. Dan wordt de partitie op je nieuwe schijf net zo groot als de partitie van je image. Als je Windows dan gestart hebt, dan kun je de rest van je schijf met schijfbeheer (snel) formatteren.

Het voordeel hiervan is dat mocht je de image weer eens terug willen zetten, dat je niet alles op de hele schijf kwijt bent, maar alleen de partitie overschrijft.

Gast Johnny is good
Geplaatst:

Bij Ghost kan ik kiezen uit

- Station kopieeren

- Maken en beheren van back up's

Wat is de beste oplossing? Ik neig naar 'station kopieeren'

Morgen komt de schijf binnen. Ik zal hem eerst gewoon ongeformarteerd in de kast hangen en aansluiten aan de sata2 verbinding.

Geplaatst:

Je Kunt ook Hiren's boot Cd gebruiken, daar zitten verschillende tools op kun je zelf kiezen welke jij het prettigt vind werken.

Wat ook wel leuk en heel makkelijk is Acronis true image, kun je alles voorberiden en overzetten terwijl windows gewoon draait.

Het is de bedoeling dat je de Partitie naar disk kopieert.

dus partition to diks tenzij je , C en D wilt overzetten naar de niewe disk dat doe je gewoon DIKS to DISK.

Suc6

=============================================

2 x 800HD DVB-C Newnigma2 v3.2.2 CCCam 2.2.1

Debian with Mastera, SMARGO+ CCcam 2.1.4

=============================================

Geplaatst:
Origineel bericht van: Johnny is good
Gaat XP niet moeilijk doen als mijn nieuwe schijf de C schijf wordt? Ik ben nu van plan om mijn nieuwe schijf in de kast te hangen en de huidige C schijf te kopieeren (Norton Ghost) naar de nieuwe harde schijf. Vervolgens de oude ontkoppelen en de nieuwe C laten worden. Vervolgens de oude er weer aan hangen en die gebruiken als back up..... Gaat dat goed?

Ja, werkt prima. Alleen heel goed opletten wat disk 0 en disk 1 is... maar heb je dat eenmaal duidelijk dan gewoon de hele disk kopieeren op het moment dat je een backup wil maken. Tijdens draaien van Windows XP zal de backup schijf zich gewoon als D: schijf laten zien, dus je kan er ook altijd direct bij.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen