Ga naar inhoud


Wat vinden jullie van de Peak Oil theorie ?


diemthuy

Aanbevolen berichten

Citaat:
Ook met het gas het zelfde verhaal opeens is de voorraad gas

bij putten 10 keer zo groot ,dat komt mij ongeloofwaardig over.

Ik weet nog vorig jaar dat rusland de gas kraan naar duitsland

dicht gezet heeft en er was direct paniek omdat duitsland

te weinig gas voor de bevolking had,terwijl duitsland ook

een directe pijpleiding naar putten heeft,dus putten kan

niet genoeg leveren! dus die bel is ook bijna leeg

 

Waar baseer jij op dat die bron bijna leeg zou zijn ??

Omdat er toen niet aan Duitsland geleverd kon worden.??

 

Dat de bron nu groter zou zijn komt niet omdat de bron in een keer groter is geworden.

Maar omdat ze met de huidige techniek in het aanboren van Gas en Olie bronnen een bron dusdanig aankunnen boren zodat deze bron veel meer rendement oplevert.

Alleen is dat niet van vandaag op morgen gebeurd.

 

Er worden op het moment veel oude putten opnieuw aangeboord.

En tevens ook veel ( vaak kleinere) bronnen die tot voor een paar jaar geleden niet rendabel waren.

Nu zijn ze dat wel omdat ze door nieuwe technieken veel meer rendement uit die bron kunnen halen.

En tja ook omdat de olie/gas prijs hoger ligt.

En ook voor de olie en gas maatschapijen is het natuurlijk een kosten plaatje.

De kosten van het aanboren en het bewerken van het gas/olie moeten natuurlijk wel gedekt zijn.

Anders gaan die er echt geen geld in steken.

 

 

 

 

Groetjes Alv

Visiosat bi sat met 4 LNB's & een kabel aansluiting
VU+ Duo met 2* DVB-S2, en een Vu+ Duo2 met 2* DVB-C

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 131
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Die CO2 normen komen van de EU, en daar was Duitsland idd. niet over te spreken. Ik ben het met je eens dat dat wel eens 1 van de drijfveren geweest zal zijn om vw over te nemen.

Maar dat is een milieumaatregel om minder CO2 uitstoot te hebben. Een halfslachtige methode als je aan ziet komen dat olie onbetaalbaar wordt (nou ja, net betaalbaar zal het worden, maar goed).

Zo waren er vorig jaar nog vreemde berichten van directie van GM, die maar niet begrepen waarom ze bij opel zo paniekerig waren over zuinigere auto's. Ondertussen moeten ze dus door wanbeleid fabrieken in de VS sluiten.

Als GM 5 jaar geleden ingezien hadden dat "peak oil" klopte en snel een probleem gingen opleveren, waren ze nu nog steeds de grootste autobouwer in de wereld geweest.

En da's nou het probleem. Geen enkele grote autobouwer houd zich nu bezig auto's te ontwikkelen die suc6vol zijn als benzine aan de pomp 5 euro/liter kost. Want dat kan de prijs over een paar jaar gewoon zijn. En dan schreeuwen mensen om auto's die het rijden betaalbaar houden. Net zoals nu de prius een succes is.

En het zijn niet alleen autobouwers. Die windmolenparken op zee. Die produceren strax elektriciteit tegen de helft van de prijs dan op gas of kolen. Vertragingen betekenen dan een verliespost.

Hoe sneller we ontwikkelingen doen die rekening houden met de nieuwe realiteit (een te hoge olieprijs), hoe meer succes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Alventali
Citaat:
Ook met het gas het zelfde verhaal opeens is de voorraad gas
bij putten 10 keer zo groot ,dat komt mij ongeloofwaardig over.
Ik weet nog vorig jaar dat rusland de gas kraan naar duitsland
dicht gezet heeft en er was direct paniek omdat duitsland
te weinig gas voor de bevolking had,terwijl duitsland ook
een directe pijpleiding naar putten heeft,dus putten kan
niet genoeg leveren! dus die bel is ook bijna leeg


Waar baseer jij op dat die bron bijna leeg zou zijn ??
Omdat er toen niet aan Duitsland geleverd kon worden.??

Dat de bron nu groter zou zijn komt niet omdat de bron in een keer groter is geworden.
Maar omdat ze met de huidige techniek in het aanboren van Gas en Olie bronnen een bron dusdanig aankunnen boren zodat deze bron veel meer rendement oplevert.
Alleen is dat niet van vandaag op morgen gebeurd.

Er worden op het moment veel oude putten opnieuw aangeboord.
En tevens ook veel ( vaak kleinere) bronnen die tot voor een paar jaar geleden niet rendabel waren.
Nu zijn ze dat wel omdat ze door nieuwe technieken veel meer rendement uit die bron kunnen halen.
En tja ook omdat de olie/gas prijs hoger ligt.
En ook voor de olie en gas maatschapijen is het natuurlijk een kosten plaatje.
De kosten van het aanboren en het bewerken van het gas/olie moeten natuurlijk wel gedekt zijn.
Anders gaan die er echt geen geld in steken.





Als ze niet kunnen leveren betekend dit dat de put al op
maximale capaciteit draaid en betekend dat in de toekomst
alleen nog maar weiniger gas geleverd kan worden ,dit is
nou net de peak oil theorie.

m.b.t nieuwe technieken ,ze pompen b.v. 10 kuub lucht
in de gas bel waardoor de druk in de bel stijgt en halen
dan 11 kuub uit de gas bel (dat is dan 10 kuub lucht en
1 kuub gas van goede kwaliteit)
Er komt dan inderdaad 11 kuub uit de grond maar de kwaliteit
is 90% slechter.
Conclusie de voorraad is 10 keer groter geworden maar de
kwaliteit is 10 keer slechter geworden.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
m.b.t nieuwe technieken ,ze pompen b.v. 10 kuub lucht

in de gas bel waardoor de druk in de bel stijgt en halen

dan 11 kuub uit de gas bel (dat is dan 10 kuub lucht en

1 kuub gas van goede kwaliteit)

Er komt dan inderdaad 11 kuub uit de grond maar de kwaliteit

is 90% slechter.

Conclusie de voorraad is 10 keer groter geworden maar de

kwaliteit is 10 keer slechter geworden

 

M.b.t. tot nieuwe technieken werd bedoeld dat een bron op verschillende punten word aan geboord en niet meer rechtstandig naar beneden.

Maar onder een hoek of als het moet zelfs van de onderkant.

En met de huidige downhole meet technieken kunnen ze de boorstring dusdanig door de bron heen sturen ( geosteering) waardoor het rendement van de bron vele male groter word.

 

En dat op dit moment de put maximale cappaciteit draait wil niet zeggen dat er niet meer gas zit.

Ze kunnen het op dit moment alleen niet aan.

 

 

 

Groetjes Alv

Visiosat bi sat met 4 LNB's & een kabel aansluiting
VU+ Duo met 2* DVB-S2, en een Vu+ Duo2 met 2* DVB-C

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ging hard gisteren nietwaar. Het haalt het nieuws wel, alleen minder dan je zou verwachten omdat het net voor 140$ stopte. Dus kon niemand roepen dat olie voor het eerst over de 140 heen was. Zo werkt nieuws nou eenmaal.

 

Als ik me niet vergis was gisteren die IEA de aanleiding, die voor het eerst melde dat er drastische maatregelen nodig waren om onze welvaart in stand te houden. Ik ben het met Middelkoop (analist RTLz) eens dat om schade te vermijden we te laat zijn. De stijgingen zijn nu, en we hebben te weinig geinvesteerd het afgelopen decenium. Vooral de afgelopen 5 jaar hebben we zitten snurken.

 

Het is niet het einde van de wereld, maar inflatie zal de komende jaren hoger zijn dan de stijging van ons inkomen.

Hier in de EU zal de schade minder zijn dan elders in de wereld, met name de VS. Die hebben een hogere afhankelijkheid van olie (dus meer investeringen nodig), en een veel hogere schuld, en een economie gebaseerd op goedkope arbeid.

Daar gaan de klappen hard zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

yep , Amerika gaat wat meemaken , ze zullen de rekening gaan krijgen voor hun wanbeleid op hele korte termijn , maar helaas zullen wij ook flinke klappen gaan krijgen , analisten verwachten binnen een maand $150 voor een vaatje ( en dus word dat het wel , lang leve speculanten ) word gillen bij de benzine pomp , ben echt benieuwd hoelang het nog gaat duren voordat de overheid niet anders meer kan om de belasting over de benzine te verlagen

 

in de USA klaagt men steen en been , en ze betalen daar $4 voor een gallon ( 3,5 L ) dat zouden wij heeeeeeel goedkoop vinden , want wij betalen ( omgerekend van gallon tot liter en euro naar dollar ) > $ 10 de gallon

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij krijgen heel binnenkort ook de klappen.

In twee maanden tijd is/gaat de gas met 30cnt/m3

omhoog.

 

Stroom zal zeer binnenkort ook flink duurder worden.

 

Het klopt ze verwachten is dat maand nog de olie 150$ kost ,de prognose voor

eind van het jaar was 200$ maar dat hebben ze al bijgesteld

op 250$.

 

En wat denk je wat van de prive financiele klappen die gaan komen als de

huisbrand olie einde van het jaar 1500 euro/1000 liter wordt.

Dat zou dan betekenen 300% duurder binnen 1,5 jaar.

 

pukje

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Huisbrandolie op 1,5 per liter? Op dit moment zo'n 90ct/liter. Da's een fikse stijging die jij voorziet pukje.

Stroom zie ik in Belgie ook niet zo hard stijgen. 70% is nucleair of hydro, en die stijgen niet met olie mee.

 

De prognoses stelt men altijd bij na een harde stijging, en regelmatig blijken ze dan te optimistisch te zijn. Ik verwacht voor dit jaar eigenlijk de 200$ niet. Da's eerder voor volgend jaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Stoker
Huisbrandolie op 1,5 per liter? Op dit moment zo'n 90ct/liter. Da's een fikse stijging die jij voorziet pukje.
Stroom zie ik in Belgie ook niet zo hard stijgen. 70% is nucleair of hydro, en die stijgen niet met olie mee.

De prognoses stelt men altijd bij na een harde stijging, en regelmatig blijken ze dan te optimistisch te zijn. Ik verwacht voor dit jaar eigenlijk de 200$ niet. Da's eerder voor volgend jaar.


De huisbrandolie is al van 450 naar 930 euro voor 1000 liter in een jaar gegaan als daar nog een 45% (200$/138$ olie) bij komt
zitten we al op 1350euro voor 1000 liter
Link naar reactie
Delen op andere sites

De aangekondigde gas prijs verhogingen stapelen zich nu op

Duitsland heeft net een prijssteiging van 25% achter de rug

en nu is al aangekondigd dat voor de herfst 40% !!!! er nog

eens op komt.

1*1,25*1.4 => 1,75 is dus 75% steiging en dan is het nog

niet einde van het jaar.

 

Mijn vermoeden wordt gesterkt dat einde van het jaar alles

dubbele prijs is (gas,benzine,diesel enz.)

De diesel zal zelfs duurder worden als de benzine.

 

Pukje

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

olie was eind vorig jaar 90$, nu zo'n 138$. De euro-dollar verhouding is van 1.4 naar 1.57 gestegen. Dat maakt olie een stijging heeft gehad van 64 euro naar 88 euro of zo'n 37%.

De stijging van 25% (dat was de stijging op donderdag) is normaal en verdere stijgingen zijn te verwachten in de gasprijs/huisbrandolie/benzine/diesel als de prijs blijft.

Toen de euro in 2004 naar 1.35$ ging werd er ook al voorspeld dat het binnen de kortste keren boven 1.5 ging. Achteraf bleek dat meer dan 3 jaar te duren.

Als dingen stijgen, voorspelt men meer stijgingen, als dingen dalen voorspelt men meer dalingen. Het idee dat dingen fluctueren (zowel stijgen als dalen) is makkelijk over het hoofd gezien.

Dat wil niet zeggen dat de trend niet stijgend is voor olie, dat is ie wel, maar je moet geen curve uittekenen op basis van de stijgingen van afgelopen vrijdag.

Donderdag was m'n persoonlijke verwachting dat olie zo'n 125$ zou blijven tot de herfst, en dan weer zou stijgen tot rond de 150$. (en dat was gebaseerd op stijgingen de afgelopen 5 jaar)

De vraag is nu of de berichtgeving van vrijdag blijvende schade veroorzaakt heeft. Er is vrijdag niks veranderd aan de realiteit van olieproductie, maar aan de perceptie van olieproductie langetermijn. De aannames van beleggers is als het ware dat iedereen nu gaat hamsteren.

Ik verwacht dat zelfs als de prijs nu hoog blijft (onder de 150%, maar maandag kan de prijs nog wel boven de 140$ stijgen), deze de stijging van de herfst al heeft en dan niet zal stijgen. Maar persoonlijk verwacht ik over de zomer toch een lichte daling.

Voor het einde van het jaar kan het nu iets hoger worden, maar dan tussen de 150$ en 160$. Toch wel duidelijk onder de 200$ (eens kijken of ik goed kan voorspellen... :D )

De euro/dollar verhouding gaat echter wel door, tot 1,7$ per euro. Dat maakt dat olie op het einde van het jaar dan 88euro per vat kost, of evenveel als nu. Dat zou maken dat olieproducten zo'n 37% gestegen zijn in 2008.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...