Ga naar inhoud


Wat vinden jullie van de Peak Oil theorie ?


diemthuy

Aanbevolen berichten

Ik geef jou op alle punten gelijk ,dit zou werken bij een

normale omstandigheden.

 

Maar er zijn verstorende factoren.

 

1.inofficieel worden de olie in euro verhandeld ,kijk maar in

het verleden als de dollar stijgt zakt de olie en andersom ook.

 

2. olie produktie is de afgelopen twee jaar niet gestegen hetgeen

erop wijst dat de piek bereikt is (dus een blijvend tekort).

 

Volgende week ik in tokyo een spoed G8 conferentie met maar

1 thema "de olie prijs" en het doel is de olie produktie omhoog

te krijgen.

Als uit die conferentie alleen maar losse woorden komen zoals

"we moeten alternatieve energie bronnen vinden" of "de co2 uitstoot moet naar beneden" of

"de auto industrie moet iets uitvinden" dan ben ik er 1000%

zeker van dat we aan de peak zitten en zelfs al twee jaar.

Volgens het ad is de afgelopen 2 jaar de produktie met

2.5% gedaald

 

 

pukje

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 131
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

De effecten van peak oil zien we al 5 jaar, sinds de prijs van olie de 20$ a 30$ verlaten heeft. Productie zal dit jaar net zo min instorten.

De euro-dollar verhouding heeft vrij weinig met olie te maken (gelukkig maar, onze export zou instorten). Dat de euro mee beweegt met olie, heeft te maken dat de VS meer olie verbruikt dan Eurozone. Dus effecten van de hoge olie prijs zijn groter in de VS. Iran en Rusland zijn bij mijn weten momenteel de enigen die euro's accepteren voor olie. De VS gaat meer nadelige effecten krijgen als meer landen olie in euro's gaan verhandelen.

Olieproductie-stijging was verwaarloosbaar tussen 2002 en 2005, en stilstaand/dalend tussen 2005 en 2008.

Wat ik wil zeggen is dat de olieprijs-stijging afgelopen 5 jaar al het gevolg was van peak-oil, en deze stijging zal zich doorzetten naarmate het verschil tussen olieproductie en olievraag steeds groter wordt tot we oplossingen vinden.

Er is niet afgelopen vrijdag of begin dit jaar een probleem bijgekomen. De stijging in de lente en herfst zijn normaal, omdat de Amerikanen dan kennelijk meer kilomters rijden of zo.

 

Een stijging van de olieprijs met 37% is de sterkste stijging uit de afgelopen jaren. Een stijging van meer dan 50%, laat staan 100%, zou alleen kunnen door een aanzienlijke daling van de productie (meer dan 15% in 1 jaar). Die zie ik momenteel niet.

Maar in een panieksituatie ontstaan er wel eens voorspellingen die onrealistisch zijn.

 

Verstoord is de markt zoiezo. Als we de berichten geloven die stellen dat de prijs stijgt vanwege oorlogen, orkanen, stakingen,... was de prijs na deze fenomenen weer gezakt naar 30$. Dus het verschil tussen 30$ en 130$ heeft te maken met peak oil (volgens mij toch).

 

De G8 zal melden wat jij verwacht. En afgelopen vrijdag zijn veel mensen wakker geworden voor dit fenomeen. Waarom snap ik niet helemaal, ik lees nu al 2 jaar stukken erover. En het gaat over een theorie uit de jaren 50, die al correcte voorspelde dat de VS in de jaren 70 z'n piek zou hebben.

 

Het ad maakt melding van cijfers die ik ook al ergens gezien heb.

http://www.eia.doe.gov/aer/txt/ptb1105.html

Voorzichtig mee zijn. Er is 1 constantie in de olieindustrie: Iedereen liegt.

De cijfers zijn de basis van een aantal speculatieve cijfers, wat het geheel onbetrouwbaar maakt (maar niet perse fout).

De cijfers van de noordzee (VK en Noorwegen) worden als het meest betrouwbaar gezien. Bij alle andere cijfers spelen politieke belangen mee. Doch denk ik dat de trend in deze cijfers wel klopt. De productie daalt. Want dat zie je ook terug in de prijs van olie (een controlemethode).

Link naar reactie
Delen op andere sites

We hadden weer beide gelijk met de uitkomst van de G8

 

AP heeft voor een paar minuten dit gemeld:

 

 

G-8 energy chiefs pledge to fight oil prices with conservation and technology

 

 

AOMORI, Japan (AP) -- The world's top industrialized nations and leading oil consumers pledged Sunday to fight skyrocketing energy prices by increasing efficiency and accelerating investment in new technologies, while urging producers to expand production.

 

 

Maak je borst maar nat ,het is/wordt erger dan dat

wij kunnen voorstellen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja , het kan alle kanten op , iedereen is nu wel wakker geschud ( hoop ik ) we moeten wat doen en snel ook , ik denk dat alles wel los zal lopen , maar tot die tijd , hoge prijzen aan de pomp en hoge prijzen voor gas/licht

 

wat helaas niet echt meewerkt is de economie val van de USA , deze 2 zaken lopen gelijk en zullen elkaar tegenwerken denk ik

 

worden roerigge / dure tijden , iets met "buikriem" en "aanhalen"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: diemthuy
Tja , het kan alle kanten op ,....
......
worden roerigge / dure tijden , iets met "buikriem" en "aanhalen"


De bevolking gaat niet in de kou zitten ,als gas/elektra
dubbele prijs wordt ,wordt het ergens anders van af geknibbeld.
hypotheek/huur kan niet meer betaald worden waardoor huizenmarkt
in elkaar stort (huizenmarkt is nu al wanken als je leest
hoevel % hypotheek aflossing achterstand heeft).
Bevolking gaat/kan niet meer voor 19cnt/km naar/voor het
werk rijden ,dus de flappen moeten richting personeel.
Dus alles wordt duurden en de lonen steigen (super inflatie)
Doom senario

Link naar reactie
Delen op andere sites

Duidelijk is dat we te laat zijn om onze levensstandaard te hanteren.

Voeding (zwaar afhankelijk van olie) en energie zullen een groter percentage van ons budget nemen. Dat maakt dat we elders moeten bezuinigen (goedkopere voeding, minder op vakantie,...).

Tot er oplossingen zijn voor productie van voedsel, en energiegebruik binnen een gezin, is er minder geld over voor "luxe". Eigenlijk moet ik niet zeggen "tot er oplossingen zijn", maar "totdat de bestaande oplossingen geimplementeerd zijn". Want ze bestaan al. Erger, we kunnen niet meer wachten op nieuwe oplossingen, het zal in bestaande oplossingen gezocht moeten worden om de schade enigsinds binnen de perken te houden.

Als we auto's als voorbeeld nemen, we kunnen niet 15 jaar wachten op waterstof. We zullen de elektrische auto's moeten nemen, zoals die in Calfornie eind jaren 90 reden.

 

Olieconsumptie per inwoner per jaar in 2003 verhoud zich ongeveer als volgt: VS en Canada op zo'n 25vaten. Japan, Australie, Zuid-Korea en Taiwan op zo'n 16 vaten. EU op zo'n 13 vaten. De grootste gebruikers hebben de grootste problemen, met uitzondering van Canada die zelf voldoende produceert.

Waarom heeft de VS nu zoveel problemen? Ze importeren de meeste olie. Daarnaast zitten ze vol met schulden. Nu pompt men de economie vol met geld, maar dat haalt de waarde van de munt onderuit. Dat maakt je binnenlandse schuld wel waardeloos, maar zorgt er ook voor dat je consumenten arm worden.

Van alle rijke industrielanden zitten we hier in Europa in de beste positie. We hebben een economie die bij de besten hoort, tesamen met het laagste oliegebruik. Minder schuld hebben is het enige waar we nog aan moeten werken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk niet dat je het zo eenvoudig kan voorstellen.

usa is bijna zelf zelfverzorger met olie en hebben hele

goede cantakten met canada en zuidamerika.

Verder zijn de grote olie concens groten deels in handen van

van usa.

 

Wij europa hebben een zwakke positie ,we zijn afhangkelijk van

inport en in de toekomst nog meer van onbetrouwbaar rusland.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De VS produceert zo'n 25% van z'n olieconsumptie. De VS consumeert zo'n 30% van de wereldproductie. Canada produceert maar net iets meer als zo'n consumptie.

De goede contacten met de grootste producent uit Zuid-Amerika valt ook tegen, da's Venezuela.

Ook in het Midden-Oosten is de VS niet geliefd (vanwege Israel). Rusland levert het meeste olie aan de EU.

 

De productie in de Vs is gedaald van 9.64milj.vaten/dag in 1970 tot 5,14milj.vaten/dag in 2006 (hoezo peak oil?). Daarmee is de VS nu de 3de producent in de wereld na Rusland (nog stijgend) en Saudie Arabie (peak??) (beide meer dan 9 milj.vaten/dag)

 

Ook Europa produceert ongeveer 25% van z'n eigen consumptie (Noorwegen en VK, beiden al gepiekt). Dus wat dat betreft zijn de wapens gelijk. Maar Europa heeft veel betere contacten in de rest van de wereld. En het Midden-Oosten is dichterbij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast fatfreddy

Dat Europa betere contacten in de wereld heeft dan Amerika is niet gek gezien de activiteiten van de Yanken in Irak.Dat zo een domme Balkenende met zijn kop in de reet van Bush zit(zat) is voor Nederland ook geen goede zaak.Als die Amerikanen nu zelf eens een keer zuiniger met olie gaan worden dan zou dat al een heel stuk schelen op de wereldwijde olieconsumptie maar ja met belastingverhogingen word je geen president in Amerika dus zolang dat belachelijke kiessysteem daar blijft bestaan voorzie ik geen veranderingen op dat gebied.

Link naar reactie
Delen op andere sites

het is de usa gelukt de usa te maken ,iets wat de eu niet lukt

 

in de usa wordt nog door het volk een usa president gekozen ,dat

zie ik hier niet zitten dat wij een eu president kiezen.

 

maar ik wil echt niet de politieke kant op ,we houden het

verder op peak oil.

 

pukje

 

moderator als mijn bericht te ver gaat mag het gewist worden

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast fatfreddy
Origineel bericht van: Maku
Origineel bericht van: fatfreddy
in Amerika dus zolang dat belachelijke kiessysteem daar blijft bestaan voorzie ik geen veranderingen op dat gebied.


Wij noemen het democratie.


Nou wat voor een democratie het lijkt verdomme meer op een dictateur.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik lees steeds meer berichten dat het olieverbruik in zowel Europa als de VS daalt. Uit de meeste berichten komt zo'n 2,5% daling naar voren. Als dat waar is, is deze daling sterker dan de productiedaling (zo'n 1,5%). De EU en de VS gebruiken zo'n 50% van de totale olieproductie.

In veel andere landen daalt de consumptie ook. Zo hebben veel landen oliesubsidies laten vallen, en ik neem ergens aan dat Japan, Canada en Australie vergelijkbare trends vertonen als de EU of de VS.

Als dit allemaal klopt, kan de prijs zich stabiliseren.

 

Toch vreemd, in de documentaire "The end of suburbia; Oil depletion and the collapse of the American dream" voorspelde men een piek van 150$, waarnaar consumptie dusdanig zou dalen zodat de prijs daar een tijdje zou blijven. Ik ging er een beetje vanuit dat door de val van de dollar, de prijs in dollars nog hoger zou gaan voor dat punt. De prijs zou misschien tot 150 euro moeten gaan, dacht ik.

 

Op zich is het wel knap dat de Europese economie deze prijsstijgingen kan hebben, zonder een recessie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...