Ga naar inhoud


Wat vinden jullie van de Peak Oil theorie ?


diemthuy

Aanbevolen berichten

Origineel bericht van: Stoker
Ik lees steeds meer berichten dat het olieverbruik in zowel Europa als de VS daalt. Uit de meeste berichten komt zo'n 2,5% daling naar voren. Als dat waar is, is deze daling sterker dan de productiedaling (zo'n 1,5%). De EU en de VS gebruiken zo'n 50% van de totale olieproductie.
In veel andere landen daalt de consumptie ook. Zo hebben veel landen oliesubsidies laten vallen, en ik neem ergens aan dat Japan, Canada en Australie vergelijkbare trends vertonen als de EU of de VS.
Als dit allemaal klopt, kan de prijs zich stabiliseren.


Dit klopt niet de olie voorraden zijn minder geworden,ze hebben
dus minder ruwe olie ingekocht en op oude vorraad geleefd


Origineel bericht van: Stoker
Op zich is het wel knap dat de Europese economie deze prijsstijgingen kan hebben, zonder een recessie.


Dit zou ook te vlug zijn ,wacht maar als een gem. huishouden
een energie afrekening krijgen van 1500 euro na nabetalen en
het nieuwe voorschot 450 euro/maand wordt,dan gaat de elende
,inflatie,recessie enz goed beginnen
Die paar euro die we nu aan de pomp meer betalen is nog maar
fractie van wat gaat gebeuren.
De gas en stroom prijs hingkt 6 maanden achter de olie prijs.
Dien ten gevolge loopt de voedsel prijs ook 6 a 9 maanden achter.
Over 12 maanden komt bijna niemand meer met zijn loon uit als
de olie prijs niet gaat zakken (wat ik niet zie gebeuren).

pukje
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 131
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Ik weet niet wat de situatie in Nederland is, maar in Belgie valt de nabetalingen mee. De grootste rekening is brandstof voor de auto, en die is al betaald.

Elektriciteit stijgt hier maar weinig. voor gas zijn dit voorjaar de voorschotten gestegen.

 

Dus hier zal de nabetaling een paar honderd euro zijn, en de voorschotten misschien met een paar tientjes.

 

Dus de huidige oliestijging is al verwerkt.

De recessie wordt niet door economen verwacht, en ik zie niet waarom zij er zover naast zouden zijn.

 

Toekomstige stijgingen verschillen we een klein beetje van mening over. Ik zie de prijs niet naar oneindig stijgen, maar naar een punt waar mensen niet meer kunnen of willen betalen.

En dat gaat soms over kleine dingen. Ik hoorde dat ze in de VS dit jaar 5% minder zijn gaan rijden. Ik hoorde gisteren van iemand dat US Airlines daar z'n lokale vluchten dit jaar met 6% a 8% gaat verminderen. GM sluit 4 fabrieken slurpers...

Alles bij elkaar maken dat behoorlijke besparingen. En ik zie daarin een trend. Mensen zullen hun huizen zijn gaan isoleren, bedrijven kopen zuinigere computers, spaarlampen, iedereen rijd minder,....

En dat alles maakt dat er minder verbruikt wordt. Waarom doen mensen dit? Omdat ze geen vertrouwen hebben dat de prijs weer omlaag gaat.

Da's ook gebeurt tijdens de olieboycot in de jaren '70. De effecten daarvan zijn vandaag nog merkbaar (we gebruiken nu minder dan als we dat niet gehad hadden). Het heeft het peak oil moment met bijna 10 jaar vertraagd.

En als de consumptie sneller daalt dan de productie geraken we in een situatie dat we overschotten hebben. Wat de prijs naar omlaag zal stuwen (niet veel overigens).

Jij verwacht ergens dat mensen gaan afwachten tot ze de rekeningen niet meer kunnen betalen. Maar zekers met snelle stijgingen zoals dit jaar, verwacht ik eerder dat mensen maatregelen gaan nemen, besparen dus. We praten dan niet over 1 of andere milieuactivist, maar structurele besparingen doorheen de hele maatschappij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb intussen heel wat info gelezen , en de docu the crude awakening bekenen ( aanrader , staat ergens op NG )

 

duidelijk is , we hebben een groot probleem , we zijn er laat bij , maar ik zie het toch positief in allemaal , zeker hier in NL kunnen er nog veel stappen genomen worden om de problemen te bepereken , er komt echt wel hulp uit DenHaag als de fin. druk te hoog word , het is gewoon eerst kijken waar het schip strand

 

 

het is naief om te denken dat de politiek daar niet mee bezig is , ze kijken met alles jaren vooruit , zo ook met dit probleem

 

maar er zijn dingen die je zelf kan doen , je energie vastzetten voor wat jaren is al een stap om de verwachte forse verhogingen te kunnen voorkomen , GasProm voorspeld dat in 2009 de gas/licht nota verdubbelt , wel daar kan je wat mee , zoeken dus naar een goede vaste prijs , ik heb een zonne paneeltje in bestelling , krijg subsidie voor ales wat ik teruglever aan het net , dus lever ik alles terug via een nieuwe groep ... want anders kom je nooit aan terugleveren toe , en dan dus 0 % subsidie .

 

het houd je bezig , en dat is goed , worden we eindelijk energie bewust , omdat we het gewoon niet meer kunnen betalen ...

 

spaar/led lampen , mischien maar geen Plasma ( 250 W ) verwarming lager , deuren dicht houden , het nieuwe rijden , minder rijden , niet rijden in slurp auto,s , alles helpt

Link naar reactie
Delen op andere sites

De bestuurders zijn echt wakker geschud.

De G8 zit al meer als een week in japan te vergaderen ,hun

uitkomst tot nu de olieproducenten moeten meer produceren en

de handel op de beurs moet aan banden gelegd worden.

De eu bestuurders komen komende week bij elkaar ,hun streven

is dat de lage inkomens niet de dupe mogen worden van de olie prijs.

 

Resultaat tot nu toe is dat de olie produktie in midden oosten

opgevoerd wordt (afwachten of het gaat/kan gebeuren).

 

Van de nationale bestuurders heb ik weinig hoop.

In Duitsland willen ze de euko steuer verlagen maar dat gaat

niet omdat dan een gat in de begroting komt.

De akties in spanje hebben niets gebracht.

De akties in belgie om de 21% btw op olie te verlagen heeft

niets gebracht.

Of de Nederlandse vrachtwagen akties iets brengt ????

 

Pukje

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wereldwijd gebeurt er wel degelijk iets @pukje maak je geen zorgen in Turkye is de werkezel in ere herstelt de prijs is al meer als verdubbeld.

 

Ezels snel populair door dure diesel

 

Bron

 

En hier een plaatje van een modern huis in Turkye het ging om de schotel maar de watertank op het dak wordt op temperatuur gebracht door zonnepanelen.

 

 

post-5163-1318259797,0636_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is echt een modern huis ,en die huizen hebben zelfs meerdere

schoorstenen (denk keuken en woonkamer) ,die hebben echt

geen olie/gas nodig alleen een beetje hout en stroom.

 

Of moet ik zeggen een echt ouderwets huis zoals ik die ken

van 45 jaar geleden in australie waar een een regen opvang ton

op dak hadden voor (warm) water en in keuken en woonkamer

een hout kachel.

Stroom hadden we daar niet wel 12 volt lampen op auto accu.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

En wat weten wij??

 

De EIA (da's niet de IEA die de waarschuwingen gaf eerder deze maand)geeft in hun middenlange toekomstvoorspelling voor olie de volgende cijfers: Gemiddelde olieprijs voor 2008: 122$, voor 2009: 126$.

 

Nu ben ik niet de pessimist die vind dat olie 150$ eind deze maand haalt en volgend jaar 250$, maar deze VS overheidsjongens zijn ook een tikje naief. Zij verwachten dus dat olie rond de 125$ gaat blijven voor de komende 1,5 jaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Olie staat nu op 140$/barrel ,ondanks dat aangekondigd is

dat de olie produktie met 0,4% verhoogd wordt.

 

Dus binnen een paar dagen 150$ niet denkbeeldig mad

 

Volgens CNBC zitten de Saudis aan hun produktie capaciteit.

Is de peak bereikt ?? ohje wat nu ?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Tijd om eens weer wat vaker de fiets te pakken. Is ook nog goed voor de conditie. De mensen die het meeste last van dit soort zaken hebben zijn denk ik jan modaal. Lagere inkomens moeten toch al overal op bezuinigen en lieten de auto al staan. De hogere inkomens scheelt het gewoon niks, omdat de bonus toch groot genoeg is. Misschien moet er in Nederland een betere openbaar vervoer komen. Vroeger eens ergens geweest. Je kon voor 1 gulden (0,45 euro)90 minuten met het openbaar vervoer de stad doorcrossen. Geen last van files etc. Daarbij duurde het maximaal 5 minuten voor dat de volgende bus of trein er was. Dat moet toch overal kunnen?? Eerst is het natuurlijk investeren, maar daarna verdient het zichzelf terug.

db 7020s Gemini 4.3/ echostar 890DB-2ci/ premiumX 7100 PGU

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die prijs verhoging heeft niet alleen invloed op de benzine/diesel/lpg prijs.

Stroom en gas prijs zijn gekoppeld aan de olie prijs ,dus

die wordt ook 3 keer zo duur.

Indirekt heeft het invloed ook op alle andere prijzen zoals

voedsel transport verpakking enz enz enz.

Vanuit duitsland hoorde ik b.v. dat de levensmiddelen in 1 maand

6% duurder geworden zijn.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als transporteur (koerier), om mijn prijzen aan te passen voor de brandstofstijgingen en inflatie van de laatste 6 maanden zou ik ze moeten laten stijgen met zo'n 12%.

Een dergelijke stijging kan ik niet in 1 keer aan m'n klanten doorrekenen, da's te snel. Ik zal dus wat minder verdienen.

 

Maar het geeft een idee hoe inflatie ontstaat. De producten die ik vervoer, als 10% van de kost van deze producten transport is, moeten deze dus met 1,2% stijgen. Nu komen er ook nog andere stijging van de producten. Er is een percentage personeelskost. Deze moet aangepast worden aan inflatie. Zo ook een aantal andere kosten, alsook de winst. Het loon moet stijgen om inflatie bij te houden, maar dat maakt het product duurder. Het start met brandstof, maar met name loonstijgingen zijn gevaarlijk omdat deze een hoog percentage zijn van onze onkosten.

Zo ontstaat dus een loon-prijsspiraal. Da's waar de ECB voor vreest.

 

Nu wil de ECB de komende tijd de rente verhogen. Het gevolg daarvan zal zijn een afzwakkende dollar. Daardoor gaat brandstof relatief voor ons wat goedkoper worden.

 

Okay, de prijs nu. 140$ of zoiets voor een vat Brent.Da's een stijging van ruim 1$ in 2 weken. Maar als ik de stijging neem sinds februari (wat fout op zich is, maar kom ik zo op terug), zou de olie op 4 juli op 144$ kunnen staan. De foutmarge hierin is overigens vrij groot omdat de periodes vrij klein zijn. En ik begin op een piek in de koers. Als ik op donderdag deze berekening gemaakt had haalde ik de 140$ niet eens.

Da's fout omdat ik de scherpe stijging sinds februari als nieuwe realiteit. En over meerdere jaren bekeken is deze stijging juist onrealistisch. Ze is veel scherper dan de stijgingen de afgelopen 5 jaar. En als je van de trend afwijkt, ga je op een gegeven moment een tegenreactie krijgen die je terug naar de trend brengt.

 

Kijk eens naar de volgende grafieken:

http://www.oilnergy.com/1obrent.htm

Grafiek 2 laat de trend zien van februari tot nu.

Grafiek 3 laat de trend zien van eind 2007 tot nu.

De lijn doorheen deze grafiek is dus eigenlijk de trendlijn. De langere grafiek laat een mindere stijging zien.

Nog leuker, neem de laatste grafiek op die bladzijde. Dan kan je echt zien dat we sinds 2004 zijn begonnen met de stijging. Hierin zie je een eerst trendbreuk van die stijging halfweg 2006. Deze wordt gecompenseerd in 2007, maar daarna overdreven in 2008. De prijs zou zo'n 110$ moeten zijn, maar is doorgeschoten.

De vraag is dus, zijn we een nieuwe trend begonnen (snellere stijging), of vallen we straks terug naar de oude trend (wat rustigere stijging). Diezelfde vraag had je je in 1/1/2007 kunnen stellen. Vallen we terug naar 30$, of nemen we de stijging weer.

Ik blijf bij de oude, rustiger stijging. Dat zou inhouden dat we op een gegeven moment een terugval in de prijzen krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Zo, 6 juli. Alle Yanks op vakantie, dus de auto staat een tijdje stil, en de speculanten doen het rustig aan. Traditiegetrouw zakt nu de olieprijs ietsje.

 

En deze staat nu op 145$, iets lager dan de voorspelde 150$.

Olieproductie is voor het eerst in jaren gestegen van 84,5 milj. vaten/dag naar 85,5. (zowel 2005, 2006 en 2007 waren 84,5). (Wees voorzichtig met de cijfers!!!)

Irak gaat de komende jaren proberen meer olie te produceren, we wachten af.

 

Consumptie zou eveneens gedaald moeten zijn in de meeste Westerse landen.

 

Dat alles geeft ruimte voor een daling. Die komt waarschijnlijk niet onmiddellijk, maar zou wel moeten komen. Het zou zomaar kunnen dat we volgend jaar weer met een prijs van 100 a 120$ zitten (lijkt me een tikkeltje optimistisch, maar zou kunnen).

 

Benieuwd wat we de komende tijd gaan krijgen. Ik verwacht eind van het jaar geen prijs van 200$.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zolang er geen overproductie is zal de prijs niet dalen.

Er zal ook nooit meer een overproduktie komen omdat veel olieproducerende

landen in hun eentje de overproduktie te niet kunnen doen.

Denk maar aan iran rusland saoedi.

Rusland (gazprom) wil perse de olie op 250$ en gas 3 keer zo duur.

Rusland kan dat streven ook bereiken door de gas/olie kraan

te knijpen.

 

Pukje

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...