Ga naar inhoud


Wat vinden jullie van de Peak Oil theorie ?


diemthuy

Aanbevolen berichten

Gast hummiesat

Wat Canada betreft, daar is het inmiddels zo winstgevend dat olie uit zand winnen de moeite waard is geworden en dat doen ze nu dus ook volop.

 

Verder helpen de olieboeren met hetgeen ze nu doen, de olieprijs kunstmatig hoog houden, de wereldeconomie systematisch naar de kloten met hun huidige grote stappen snel thuis zakkenvul praktijken. Straks kan niemand meer iets kopen. Als ze wat ze nu doen in over langere tijd zouden uitsmeren valt er volgens mij veel meer aan te verdienen. De OPEC landen vertikken het om meer olie te gaan produceren terwijl ze makkelijk kunnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 131
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Origineel bericht van: hummiesat
Wat Canada betreft, daar is het inmiddels zo winstgevend dat olie uit zand winnen de moeite waard is geworden en dat doen ze nu dus ook volop.


India heeft zijn olie bevorading al gezekerd door 50% van een
oliezand installatie te kopen.

Origineel bericht van: hummiesat
De OPEC landen vertikken het om meer olie te gaan produceren terwijl ze makkelijk kunnen.


Dat denk ik niet de opec heeft jaren niets gedaan om de produktie
te verhogen ,Ze werken met oude/rotte/verouderde installaties.
Link naar reactie
Delen op andere sites

ik vond ook wel weer een mooi grafiekje op peakoil.nl en die hebben het weer van wikipedia (oil megaprojects wiki ) dit geeft alle olie terugval versus nieuwe velden die in gebruik komen tot 2013 weer , als dit klopt komt de piek in 2010 , daarna een lichte daling tot 2012 en daarna de beruchte stijle val (4.5 % per jaar )

 

http://www.peakoil.nl/2008/07/04/olieproductie-tot-aan-2013-in-kaart/

 

tja en dat soort info word ook gelezen door speculanten ..

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast hummiesat
Origineel bericht van: pukje
Origineel bericht van: hummiesat
De OPEC landen vertikken het om meer olie te gaan produceren terwijl ze makkelijk kunnen.


Dat denk ik niet de opec heeft jaren niets gedaan om de produktie
te verhogen ,Ze werken met oude/rotte/verouderde installaties.

Het werd onlangs op het nieuws gezegd.

Verder is iig Shell bezig in Qatar een inmense plant te bouwen. Zie ook de tv reclame (Shell Gas to Liquid).
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: pukje
Dus de macht van rusisch gas neemt ieder jaar hier ook toe


helaas wel , Gazprom ziet de prijs van gas oplopen tot meer dan 1.000 dollar per 1.000 kubieke meter .... ( nu $ 370 )

als we daar afhankelijk van moeten zijn , berg je maar
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik steek niet onder stoelen en banken dat ik mij grote zorgen

maak over de toekomst gezien er landelijk weinig/niets ondernomen

wordt.

Zo gaat het landelijk bestuur bij de planning uit van een olie

prijs van 60$ en dat de olie 60$ blijft.

Zo zegt de grote leider voor de tv dat hij pas vernomen heeft

dat olie zo duur geworden is.

Ik zal maar over landelijk stoppen anders zal wel een slotje

erop komen

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat overheden te laat reageren ben ik het zeker mee eens. Struisvogelpolitiek. In Belgie niet anders, waar de hoge olieprijs niet eens een discussiepunt is. En als het een discussie is, gaat het niet over maatregelen om minder olie te gebruiken, maar om maatregelen om belasting te verlagen.

Dat gaat onze economie serieus pijn doen.

 

Maar de bevolking reageert goed. Iedereen gaat toch net iets minder gebruiken.

Aangezien momenteel productie stagneert, en consumptie daalt, houd dat een overschot in. Deze geraakt wel weer op, maar het haalt de druk van de prijs.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik merk ook duidelijk dat de bevolking benzine spaart ,tot voor

een paar maanden reden heel veel auto's nog 125KM op de autoweg

(het maximum + tolerantie) nu rijd iedereen 100KM op de

linker baan.

Ik reed voeger ook 125 tot 128 op de autoweg en nu met

de stroom mee (100 a 105 km) en ik ben geen minuut later

op werk.

De kachel zal ik de komende winter ook wel 0,5 tot 1 graad lager

zetten maar of dat het prijsverschil tussen 500 en 950 euro/1000

opvangt ,ik denk het niet.

Voor diegenen die het niet weet ik ben een nederlander die

lekker in belgie woont :=)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aha, nog een Nederlander die in Belgie woont.

 

Als de prijs omhoog is betaal je meer voor minder, da's nou eenmaal de realiteit.

Maar voor de olieprijs is belangrijk wat de vraag is. Deze is door maatregelen van mensen zoals jij volgens mij toch omlaag. Dat maakt dat de prijs een beetje in een bubbel is beland. De prijs zal volgens mij dus wel tijdelijk zakken, maar ik betwijfel of die onder de 100$ komt. Maar later stijgt ie wel weer, als de vraag weer wat is gestegen, of de productie verder is gedaald.

 

Overigens, je moet voortaan eens de mededelingen van de centrale bankiers van de VS nalezen. Deze "ontkennen" inflatie. Ieder excuus om te melden dat er geen inflatie is of komt is goed. Het is soms gewoon om te lachen. Ik hoorde 1tje dat de olieprijs stijging niet in de inflatie zat omdat de prijs die maand minder gestegen was als dezelfde maand de jaren ervoor. Dus wat betreft inflatie was de olieprijs gezakt.

In 1 van de laatste commentaren van iemand van de fed was dat als olie en voedsel duurder werden, de verwachting was dat andere producten goedkoper gingen worden anders kon niemand die kopen.

Als ze zo over inflatie blijven denken, gaat de dollar echt in problemen komen, wat de olieprijs in dollars niet ten goede komt. Inflatie in de VS zit volgens mij ergens tussen de 7 en 10%.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelfs met een sukkel als Bush wordt de euro niet zo snel de wereldmunt. De dollar werd dat pas na de tweede wereldoorlog, lang na dat het Verenigd Koninkrijk z'n pluimen was verloren. Aannemen dat de euro die positie zou kunnen overnemen in 10 jaar is nogal optimistisch.

Dat gezegd zijnde, ze gaan in de VS nogal slordig om met die positie. Je kan niet ongestraft zoveel geld het systeem in pompen om de economie aan de praat te houden. Dat is wat de inflatie creëert. Al die verhalen over leningen aan banken, mensen die belastingterrugave krijgen,... is geld dat de economie wordt ingepompt.

Nu doen de centrale bankiers het hier iets beter, al wordt er nog steeds teveel geld gedrukt. Maar het leuke van een tweestrijd tussen de topmunten, is dat dat niet opvalt. De ECB drukt minder geld teveel dan de Fed, hierdoor lijkt de euro een stabiele munt. Dat is het niet, gewoon beter dan de dollar waarmee het vergeleken wordt.

 

Maar ja, de eurozone is nu wel s'werelds grootste economie. De VS staat nu op de tweede plek. China kunnen we nog niet zien met een verrekijker.

Benieuwd of de VS in staat is om de status van het VK van nu te vermijden. Voormalig wereldmacht die nu niet beter bekeken wordt dan ieder ander land.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
Origineel bericht van: Stoker
olie was eind vorig jaar 90$, nu zo'n 138$. De euro-dollar verhouding is van 1.4 naar 1.57 gestegen. Dat maakt olie een stijging heeft gehad van 64 euro naar 88 euro of zo'n 37%.
De stijging van 25% (dat was de stijging op donderdag) is normaal en verdere stijgingen zijn te verwachten in de gasprijs/huisbrandolie/benzine/diesel als de prijs blijft.
Toen de euro in 2004 naar 1.35$ ging werd er ook al voorspeld dat het binnen de kortste keren boven 1.5 ging. Achteraf bleek dat meer dan 3 jaar te duren.
Als dingen stijgen, voorspelt men meer stijgingen, als dingen dalen voorspelt men meer dalingen. Het idee dat dingen fluctueren (zowel stijgen als dalen) is makkelijk over het hoofd gezien.
Dat wil niet zeggen dat de trend niet stijgend is voor olie, dat is ie wel, maar je moet geen curve uittekenen op basis van de stijgingen van afgelopen vrijdag.
Donderdag was m'n persoonlijke verwachting dat olie zo'n 125$ zou blijven tot de herfst, en dan weer zou stijgen tot rond de 150$. (en dat was gebaseerd op stijgingen de afgelopen 5 jaar)
De vraag is nu of de berichtgeving van vrijdag blijvende schade veroorzaakt heeft. Er is vrijdag niks veranderd aan de realiteit van olieproductie, maar aan de perceptie van olieproductie langetermijn. De aannames van beleggers is als het ware dat iedereen nu gaat hamsteren.
Ik verwacht dat zelfs als de prijs nu hoog blijft (onder de 150%, maar maandag kan de prijs nog wel boven de 140$ stijgen), deze de stijging van de herfst al heeft en dan niet zal stijgen. Maar persoonlijk verwacht ik over de zomer toch een lichte daling.
Voor het einde van het jaar kan het nu iets hoger worden, maar dan tussen de 150$ en 160$. Toch wel duidelijk onder de 200$ (eens kijken of ik goed kan voorspellen... :D )
De euro/dollar verhouding gaat echter wel door, tot 1,7$ per euro. Dat maakt dat olie op het einde van het jaar dan 88euro per vat kost, of evenveel als nu. Dat zou maken dat olieproducten zo'n 37% gestegen zijn in 2008.


M'n voorspelling komen voorlopig redelijk uit, nu 126$. Da's al een stuk beter dan 147$ van een goeie week geleden. En ik had 125$ voorspeld als normale stand voor nu. Voor ons is het dus nu zo'n 80euro per vat. De hoge prijzen van afgelopen maand, waren veelal het gevolg van "paniek" op de beurs.
De euro wil trouwens stijgen t.o.v. de dollar, omdat ze in de VS veel geld blijven drukken, en ontkennen ondertussen inflatie. Da's geen goede economische politiek.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelijk krijgen is leuk, maar niet zo belangrijk. Leuker is dat de gegevens die ik heb, en de inschattingen die ik er op maak, beter zijn als veel "experten". De paniek die oliebeleggers iedere keer weer hebben als er iets gebeurt in de wereld is dus uiteindelijk een veel kleinere invloed dan de fundamenten van vraag en aanbod.

Jij had trouwens ook gelijk, peak oil is hier, en is een probleem (nu al!). Dat was namelijk 1 van m'n gegevens, om een lijn van stijgingen uit te zetten voor de olieprijs. Duidelijk is dat de markt van die onzekerheid nogal paniekerig wordt, en de prijzen dus alle kanten op schieten.

We moeten aanpassingen maken, want de prijs blijft nu dus niet dalen. Het is een tijdelijk fenomeen in een stijgende trend. Laat dus niet de auto eens staan, maar zoek uit hoe je de auto minder nodig hebt. De eurozone heeft nu een handelstekort, 100% veroorzaakt door olieimport.

Overigens weet ik niet hoe lang nog olie in dollars gehandeld gaat worden. Het begint onhoudbaar te worden. Als ik nu zie hoeveel geld er daar bijgedrukt wordt door de Fed en de overheid, gaat die munt echt niks waard worden. Hyperinflatie (de auteurs van shadowstats zien dat komen vanaf 2010, met inflatiecijfers die op een gegeven moment naar 1.000.000% gaan lopen) lijkt mij overdreven, maar hun economie gaat zo wel de dieperik in. "Weapons of financiel mass destruction" noemde een Amerikaanse belegger het. Nu al is de eurozone in totaal als per inwoner een grotere economie dan de VS. Dat was in het verleden ondenkbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...