Ga naar inhoud


Wat vinden jullie van de Peak Oil theorie ?


diemthuy

Aanbevolen berichten


  • Reacties 131
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Origineel bericht van: satbakker
Origineel bericht van: pukje

De prijzen die je nu leest zijn de olie prijzen voor aflevering
in eind oktober ,dus voorlopig merken we niets aan de pomp


Waarom worden prijs verhogingen dan wel DIRECT aan de pomp doorgevoerd ????


Ja die indruk krijg je ,zal ook wel een beetje waar zijn
ekstra winst voor de olie monopolen.

Maar als je langere tijd de beurs prijzen en de pomp prijzen
vergelijkt zie je dan de pomp prijs zo een 3 weken na loopt.

De lpg prijs reageert het snelste ,vermoedelijk omdat ze
weiniger lpg op voorraad hebben.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: pukje
Hier geloof ik niets van

shell chevron total esso tango octa enz enz enz komen allemaal
van de zelfde rafinarderijen en worden aan de zelfde
depot punten verladen.

Het merk wordt pas gemaakt in de tankauto na het laden bij
het depot door toevoeging van merkeigen stoffen.



Geeft niet,
Ik geloofde het ook niet.
Gewoon een half jaartje Tango tanken,
en dan je wagen een beurt laten geven...
Beetje garage merkt 't op,
wanneer je je wagen daar altijd laat checken,
omdat zoiets normaal niet bij je wagen gebeurt.


 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De olieprijs zakt nogal snel, 94$. In Belgie rekent men dat sneller door aan de pomp. De prijs voor diesel is bij m'n pomp van 1,34 eur gezakt naar 1,16 eur.

En als ik goed reken, moet de prijs terug naar 1 euro of minder met de huidige marktprijs.

 

Dit houd niet het einde van "peak oil" in overigens. De sterke stijging van begin dit jaar heeft nu z'n economische gevolgen (recessie), en dus wordt er minder olie gebruikt, en daardoor zakt de prijs.

Trek je niet teveel van OPEC aan. Hun invloed is toch al minimaal. Als ze over dalingen of stijgingen van productie spreken, hebben ze het over minder dan 1% van hun productie.

Ze produceren eigenlijk al maximaal. Hun perspraatjes zijn meer om ons als consumenten gerust te stellen, ze hebben voldoende olie, we hoeven niet te zoeken naar alternatieven.

 

Nu, beleggers overdrijven in twee richtingen. In juli kon de olieprijs niet hoog genoeg zijn (met voorspellingen van boven de 250$ in 1 jaar), nu zal het precies andersom zijn.

De aanname is dat de Amerikaanse economie instort, wat ook niet echt realistisch is.

Ik ben benieuwd hoe hoog de prijs eind december staat, en vooral of we april tot juli weer zo'n enorme stijging zien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is weliswaar voldoende olie in de grond, alleen is de capaciteit om het verkrijgen voor de komende jaren onvoldoende en is het nu al te laat dat in te halen.

 

Als de situatie echt nijpend gaat worden is de mensheid wel in staat met oplossingen te komen.

Dreambox 8000 & VU+ Duo
Synology DS201 NAS
ITV van KPN + digitenne

LG55B6V Oled TV

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Neptunus
Er is weliswaar voldoende olie in de grond, alleen is de capaciteit om het verkrijgen voor de komende jaren onvoldoende en is het nu al te laat dat in te halen.

Als de situatie echt nijpend gaat worden is de mensheid wel in staat met oplossingen te komen.


reken maar dat die oplossing al reeds voorhanden zijn. Het is allemaal commercieel belang om hier nu niet mee te komen. Eerst moet de olie op voor ze met het volgende komen.

db 7020s Gemini 4.3/ echostar 890DB-2ci/ premiumX 7100 PGU

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: patyv


reken maar dat die oplossing al reeds voorhanden zijn. Het is allemaal commercieel belang om hier nu niet mee te komen. Eerst moet de olie op voor ze met het volgende komen.


Nou jij kijkt wel heel positief in de toekomst.

Ze hebben echt nog geen oplossing ,ja in de fiction filmen
hebben ze oplossingen maar dat is niet de realiteit.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Neptunes, je neemt blind de "Bush doctrine" over. Die luid ongeveer: "Technology will find a way".

 

Rond olie-productie bestaat een helehoop onzin.

Als je weet hoe ze nu olie oppompen, zit je soms met verbazing te kijken. Olie uit teerzanden in Canada bijvoorbeeld. Door verwarming loopt de olie er uit. Dat maakt dat om 3 vaten olie te produceren ze er 2 nodig hebben voor de verwarming.

In Saudi Arabie is de meest gebruikte techniek zeewater pompen in de oliebronnen. Olie drijft nl, en dan kunnen ze het bovenste drijvende massa oppompen.

 

De leukste vind ik "deep sea oil". Wat je hoe diep olie onder water moet zitten voordat die term geld volgens de olieindustrie?

5 meter! Da's al.

Want, wat blijkt, olie ontstaat niet onder zee. Je hebt kennelijk een bepaalde hoeveelheid sediment (1,5 km als ik me niet vergis) nodig voordat olie kan ontstaan. Dus langs kusten vind men wel olie (vooral land dat vroeger droog stond, maar nu onder water staat), maar midden op de oceanen en zo weet men dat er niks zit.

 

Alles bij elkaar zijn ze nu aan het schrapen. En technologie zal men beter kunnen schrapen. Maar je krijgt steeds minder voor steeds meer moeite die je erin moet stoppen.

 

Hetzelfde voor schone technieken. Het is niet nieuwe technologie die dat mogelijk gaat maken, want die bestaan al. Het is wilskracht die nu ontbreekt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Stoker
Neptunes, je neemt blind de "Bush doctrine" over. Die luid ongeveer: "Technology will find a way".

Rond olie-productie bestaat een helehoop onzin.
Als je weet hoe ze nu olie oppompen, zit je soms met verbazing te kijken. Olie uit teerzanden in Canada bijvoorbeeld. Door verwarming loopt de olie er uit. Dat maakt dat om 3 vaten olie te produceren ze er 2 nodig hebben voor de verwarming.
In Saudi Arabie is de meest gebruikte techniek zeewater pompen in de oliebronnen. Olie drijft nl, en dan kunnen ze het bovenste drijvende massa oppompen.

De leukste vind ik "deep sea oil". Wat je hoe diep olie onder water moet zitten voordat die term geld volgens de olieindustrie?
5 meter! Da's al.
Want, wat blijkt, olie ontstaat niet onder zee. Je hebt kennelijk een bepaalde hoeveelheid sediment (1,5 km als ik me niet vergis) nodig voordat olie kan ontstaan. Dus langs kusten vind men wel olie (vooral land dat vroeger droog stond, maar nu onder water staat), maar midden op de oceanen en zo weet men dat er niks zit.

Alles bij elkaar zijn ze nu aan het schrapen. En technologie zal men beter kunnen schrapen. Maar je krijgt steeds minder voor steeds meer moeite die je erin moet stoppen.

Hetzelfde voor schone technieken. Het is niet nieuwe technologie die dat mogelijk gaat maken, want die bestaan al. Het is wilskracht die nu ontbreekt.


Ik haal mijn informatie als het om olie gaat voornamelijk van Willem Middelkoop, zie HIER WIKI

en zie hiet een samenvatting van zijn boek over de PEAK OIL:

Samenvatting

Een leven zonder olie is onvoorstelbaar: onze welvaart hebben we zelfs te danken aan de ontdekking van olie. Maar de helft van de beschikbare olie is verbruikt. De vraag naar olie is al twee jaar groter dan de productie. Volgens Shell is ‘de goedkope olie al op’.

'De permanente oliecrisis' beschrijft de gevolgen van een olieprijs ver boven de $100. Maar dit is nog maar het begin. Vanaf nu wordt olie steeds schaarser en benzine steeds duurder doordat de wereldwijde olieproductie binnen enkele jaren haar top gaat bereiken. Dat moment wordt Peak Oil genoemd. Na die ‘piek’ neemt de productie af en zullen we moeten leren leven met nog veel hogere energieprijzen. Dat zal zeer grote gevolgen hebben voor onze manier van leven. Zelfs voedsel kan nog veel duurder worden wanneer we massaal bio-ethanol uit graan en maïs maken. In de VS wordt al een kwart van dit voedsel in auto’s verstookt. De voedselcrisis en oliecrisis hebben veel met elkaar te maken.

Wanneer wordt die piek in de olieproductie precies bereikt? Zijn er voldoende alternatieven? Kan het westen wel zonder kernenergie? En waarom slaat politiek Den Haag geen groot alarm?

In 'De permanente oliecrisis' geven Middelkoop en Koppelaar op toegankelijke wijze antwoord op honderd vragen over olie, benzine, gas en voedselproductie.


Verder geef je zelf al aan dat de wilskracht ontbreekt andere technieken en mogelijkheden te ontwikkelen, en dat is precies wat ik wilde zeggen als het gaat om de stelling dat de mens uiteindelijk oplossingen gaat vinden, de prikkel is nog onvoldoende aanwezig.

Geen aanhanger van een Bush doctrine dus, sterker nog, verre van dat! Iemand die een staatsschuld laat oplopen van 5.000 miljard dollar naar 10.000 miljard dollar kan ik maar moeilijk serieus nemen!

Dreambox 8000 & VU+ Duo
Synology DS201 NAS
ITV van KPN + digitenne

LG55B6V Oled TV

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is lachen (voor ons huilen) hoe de olie concerns

zich aan het opregen zijn door de lagere prijs.

 

Olie is 30% gekoper geworden maar aan de pomp kost

het het zelfde .

Antwoord olie concern "het ligt aan de belasting wij verdienen

maar 1 eurocent/liter".

 

Rusland klaagt dat de olie prijs nu onder hun kostprijs is,reden

de belasting die de staat erop doet.

 

Olie prijs is lager dan de kostprijs van zandolie in canada.

 

Wat zijn het toch voor arme jongens ,zullen we een donatie

rekening voor hun openen ? :D:D

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...