Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

• Moderator
Geplaatst:

van een kennis heb ik hier bovengenoemde tv die een egaal oranje beeld heeft met terugslaglijnen. Dus geen tv beeld maar een oversturing in het oranje??

Volgens de monteur die de tv niet gezien heeft zou de beeldbuis kapot zijn. Wat ikzelf gezien heb is dat R3301 tegen de koelplaat zat van een TDA6108JF.

Zou de chip kapot kunnen zijn of idd de beeldbuis?

Of wat kan anders dit probleem kunnen veroorzaken?

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Geplaatst:

kzou hem gelijk op marktplaats zetten, die gaat veel geld opbrengen.

sorry, kon het even niet laten ;-))

Zoekmachines geven aan dat dit type TV een hele slechte buis heeft.

Maar ..

tik/sla eens tegen de tv aan op diverse plaatsen en kijk hoe hij hierop reageert als dit gevolgen heeft dan zijn het waarschijnlijk losse contacten.

gr. Erik

Geplaatst:

Jan soldeer gewoon de rode kathode even los, dan moet het beeld óf blauw óf groener worden.

Rondom de hals zitten de kathodes van blauw altijd boven en groen onder, dus die rode ergens daartussen.

Blijft die Roodachtig dan is het 100 procent de pijp

By the way, je had geen type maar een beeldbuisnummer vermeld !!

Snurker

( Straks zijn meer behangers nodig om OLED schermen tegen de wand te plakken)

• Moderator
Geplaatst:

scherp gezien :P

tv type is 28PW8506/12R merk philips

tikken op de beeldbuis helpt niet.

ik heb de test van snurker gedaan en toen werd het beeld groen met terugslaglijnen. Dan ook maar eens de groene erbij losgemaakt en toen verwachte ik een blauw scherm maar die kwam niet.

Het beeld bleef zwart.

Rode terug geplaatst en het beeld was deze keer knalrood. Blauw is dus helemaal weg.

Ik hoop de tv te kunnen maken want deze is van een goede vriendin die met een minimum moet rondkomen en geld voor een nieuwe tv heeft ze niet.

Was mijn vermoeden toch goed en is de TDA6108 kapot? Of toch beeldbuis?

Geplaatst:

Dan waarschijnlijk niet de beeldbuis, maar oversturing door te lage kathode spanning.

Of iemand heeft de G2 (onderste pot in de lijntrafo) opgedraaid toen wellicht bleek dat het blauw niet meer werkte (zie je nog 3 gloeidraadjes branden ??) zoniet dan is blauw in de BB defect.

Er moet 3 maal tussen de 100 en 200 volt op die kathoden staan

misschien is de voeding van de 200 volt (ook nodig voor het IC) niet meer aanwezig door de kortsluiting.

Deze spanning komt altijd via een diode en een safety R van de secondaire kant van de lijntrafo.

Succes gewenst door Snurker

• Moderator
Geplaatst:

@steve..

hartelijk bedankt voor je aanbod maar ik denk dat hij niet achterop de motor wilt blijven staan en dat is me enig vervoer blush

Ik heb wel de dingen gedaan die snurker zei en heb tevens even de scoop op de chip gehad.

Groen en rood geven 177 volt maar de blauwe "slechts" 88 volt.

Als ik de signalen bekijk dan zie ik op alle ingangen pulsen (soort piekjes).

Kijk ik echter op de uitgangen van de chip dan zijn deze ge-inverteerd op alweer de blauwe na. die heeft geen "piekjes".

Op de beeldbuis branden alle drie de gloeidraden. Ik kan evt een print van de scoopsignalen maken zouden jullie die willen zien.

Geplaatst:

En toch is volgens mij de beeldbuis defect.

Je kunt deze fout vaak ohms meten. Beeldbuisvoet verwijderen en met een ohmmeter meten. En de 3 kanonnen vergelijken.

ESF beeldbuizen hebben een kwalijke naam......

Geplaatst:

Gewoon even de rode kathode verbinden met de blauw uitgang en de blauwe kathode op de rood uitgang.

Heb je dan wel blauw beeld is de beeldbuis in orde en moet je het in de aansturing zoeken.

Snurker

• Moderator
Geplaatst:

@boarder

Citaat:
Je kunt deze fout vaak ohms meten. Beeldbuisvoet verwijderen en met een ohmmeter meten. En de 3 kanonnen vergelijken.

de kathodes meten t.o.v massa? of vanuit welk punt?

@snurker

dat idee had ik ook al en zal dit proberen als ik weet vanuit welk punt ik de kathodes ohms kan meten.

Als ik geen blauw beeld krijg met deze test kan ik er dan vanuit gaan dat de beeldbuis kapot is?

Geplaatst:

Tussen de massa(of gloeidraad) en de kathodes. De slechte kathode heeft gewoonlijk een zeer lage weerstand. Er bestaat ergens een schema om een dergelijk beeldbuis te 'herstellen' maar dat levert geen goede resultaten op.

Succes

Geplaatst:

Citaat:
@snurker

dat idee had ik ook al en zal dit proberen als ik weet vanuit welk punt ik de kathodes ohms kan meten.

Als ik geen blauw beeld krijg met deze test kan ik er dan vanuit gaan dat de beeldbuis kapot is?

Inderdaad bij geen blauw met de aansturing verwisseld, dan is de pijp gaan hemelen.

Snurker

• Moderator
Geplaatst:

helaas..

Ik heb de weerstanden R3338 en R3340 met elkaar gekruist zodat rood en blauw gewisseld zijn.

En dan hou ik nog steeds een oranje beeld. er zit dus een sluiting in de beeldbuis frown

jammer, morgen maar het slechte nieuws doorgeven..

Geplaatst:

Een vervangende beeldbuis is nog steeds te koop.

d.i. de W66ESF012X44. Prijs ca. 125 Euro

Ik heb deze vorig jaar zelf ook vervangen en ben er zeer tevreden over.

Gewoon uitbouwen en inbouwen en stekkers over zetten.

Geplaatst:

Heb je zijn bericht in tekoop gevraagd niet gezien?

de eigenaar van die tv heeft niet zoveel blijkbaar.

MVG. Gerard

If history repeats itself, and the unexpected always happens, how incapable must Man be of learning from experience.

-George Bernard Shaw

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen