elektroboy Geplaatst: 5 juni 2008 Geplaatst: 5 juni 2008 Heb hier een versterker staan een phase linear model 200 tussen de uitgang van luidsprekers zit een relais ( 120 v ) Deze versterker heeft geen keuze kanaal knop voor A B A+B Dus heb ik die relais die defect is kortgesloten en alles werkt Maar ik vraag me af waarvoor die relais eindelijk dient en als dat kwaad kan deze te korstluiten 73 geen
Snurker Geplaatst: 5 juni 2008 Geplaatst: 5 juni 2008 Als de eindversterker, welke normaal een wisselende sinus produceert (dus min/plus/min/plus)door welke oorzaak dan ook kortsluiting krijgt, dan komt of een constante MIN of een constante PLUS op de speakers en die vinden dat niet leuk en branden door... 'Dus zo'n relais beschermt normaliter de speakers ! Snurker (Media Research) ( Straks zijn meer behangers nodig om OLED schermen tegen de wand te plakken)
TroniX Geplaatst: 5 juni 2008 Geplaatst: 5 juni 2008 Is inderdaad om de inschakelplop te onderdrukken om zodoende je speakers te sparen. Let maar eens op de speaker die zonder relais is aangesloten. Als je je versterker aanzet, die zal even heftig bewegen terwijl de andere onbeweegelijk blijft. Sommige versterkers schakelen het relais ook weer af bij overbelasting of gelijkspanning op het signaal. Ik zou hem maar vervangen Vierwielaandrijving betekent dat je op een plek blijft steken waar de takelwagen niet komen kan.
elektroboy Geplaatst: 5 juni 2008 Auteur Geplaatst: 5 juni 2008 nauw ja snap ik , maar een relais vinden is iets anders deze zou als coil 120v 60hz moeten zijn even gemaild naar engeland en deze is uit productie sinds 1994 iemand soms addres waar ik aan een relais kan geraken ? geen
TroniX Geplaatst: 5 juni 2008 Geplaatst: 5 juni 2008 Misschien hier? ( commerciele link ) De eindtorren etc verkopen ze in ieder geval wel... Vierwielaandrijving betekent dat je op een plek blijft steken waar de takelwagen niet komen kan.
Frans B Geplaatst: 6 juni 2008 Geplaatst: 6 juni 2008 Die 60 hz is geen probleem : kan zo een 50 hz relais in. de spanning, tja, je kan een 220 v relais proberen. best kans dat het wel werkt. System Administrator (niet van deze site)
arnoldl Geplaatst: 6 juni 2008 Geplaatst: 6 juni 2008 weet je zeker dat de spoel spanning 120v is..en dat dit niet de maximale schakelspanning is?? heb nog nooit een 120v relais gezien als output relais voor een versterker. overigens is dit relais inderdaad voor de inschakelvertraging en beveiliging. meet evt de spanning eens die er op de spoel aansluitpunten staat. grtx , arnold
Snurker Geplaatst: 6 juni 2008 Geplaatst: 6 juni 2008 Origineel bericht van: Sjaak(k) Nou daar is het niet voor hoor, de voedingselco´s moeten eerst opgeladen worden anders vliegen de conussen om je oren als je dat met de speakers "aan" doet Beste Sjaak ... Voor die inschakelplop gebruiken we al sinds jaar en dag een mûte schakeling en voor het klippen / vervorming het relais of als die er niet in zit !! ook de mûte schakeling. In de Franse "Power" 200 - 1000 Watt versterkers werd tot voor kort nooit een relais toegepast. Snurker ( Straks zijn meer behangers nodig om OLED schermen tegen de wand te plakken)
arnoldl Geplaatst: 7 juni 2008 Geplaatst: 7 juni 2008 @snurker , tja fransen blijft toch apart volk :-) wat als in zo´n geval 1 eindtrap defect gaat. dat kost je dan toch een speaker. muten kan dan niet , voeding uitschakelen duurt nog de ontladingstijd van de elko´s...bye bye speakers (als je pech heb dan) @sjaak ik ben me ervan bewust dat de voeding sym. is en op hoge spanningen kan werken. Enkel heb ik nog nooit gezien dat deze spanning voor het schakelen van het relais wordt gebruikt. (en ik heb toch aardig wat versterkers gerepareerd) waarom zou je immers , er is ook altijd wel een 12 of 24v voor handen waardoor je een standaar relais kan gebruiken. grtx , arnold
Snurker Geplaatst: 7 juni 2008 Geplaatst: 7 juni 2008 @Sjaak Ik hoop voor jou niet naar Frankrijk of Spanje, want daar zal het de komende tijd nog flink gaan regenen. Maar in ieder geval, bedankt voor de wijze lessen Er blijft altijd nog wat bij te leren in electronicaland Snurker ( Straks zijn meer behangers nodig om OLED schermen tegen de wand te plakken)
Gast Drs. IJzerbout Geplaatst: 7 juni 2008 Geplaatst: 7 juni 2008 Dan zal ik er nog een schepje bovenop doen. Ik gebruik hier in mijn bureau een versterker van Canford. Ooit eens "overgebleven" bij een Avid deal bij mijn vorige baas. Een 19"-1HE bak...2 x 30 Whiskeys. Dus wordt als -professioneel- gehandeld voor veel te veel geld. Er zit geen inschakelvertraging in...en iedere keer bij het inschakelen krijgen mijn kostbare Castle luidsprekers een enorme opdonder. Dus de woofers hebben het niet overleefd...kon geen nieuwe meer kopen omdat Castle op de fles is. Ik heb de conus centreerringen nog goed kunnen lijmen trouwens...maar de eigenlijke oorzaak is die gore Canford K*T versterker.
boarder Geplaatst: 7 juni 2008 Geplaatst: 7 juni 2008 Drs. Yzerbout, je kan die inschakelplop vermijden door de speakers uit te schakelen totdat de power is ingeschakeld. De meeste versterkers hebben een keuzeschakelaar voor de speakers, deze even op speaker uit terwijl je inschakelt.
Eddy VL Geplaatst: 8 juni 2008 Geplaatst: 8 juni 2008 Voor DRS. Ijzerbout: Ik heb nog eens mijn designerschoenen van onder het stof gehaald. Als je zo zuinig moet zijn op je Woofers dan kan dit wel helpen: Ik hoop nu maar dat de bijlagen er bij steken... of dit klinkt als nonssens... Je maakt gebruik van een 24V relais (vb Zettler AZ725 24V met contacten van 20 A). Het tweede relais is een 220V relais met één contactje (Moet enkel de stroom van het 24V relais schakelen.) Je moet enkel de stroom van de spoel van de 24V relais meten. (2de bijlage). Als je geen 24V hebt gebruik de Accu van je wagen (als je alleen een fiets hebt word het moeilijk) en je vermenigvuldigt de waarde met 2. Meet de voedingsspanning van je versterker en trek er 24V vanaf. Deel deze spanning door je gemeten(berekende stroom) en je bekomt de waarde van R1. Dezelfde voedingsspanning - 24V vermenigvuldigen met de stroom (in mA geeft mW!) geeft de wattage waar je weerstand moet tegen kunnen. De condensator (36V gebruiken) dien je experimenteel te bepalen: (zal in uF zijn) Deze bepaalt de vertraging bij het inschakelen en deze moet zolang zijn dat de "plop" overbrugd word. De diode is een Zener van 24V 5W Het relais van 220V dient om de plop bij het uitschakelen op te vangen (Het contact hiervan lost de 24V-relais nog voor de voedingscondensatoren beginnen te ontladen) Voor dit schema ben je dan gelukkig dar er 120V (of zoiets) insteekt... Groetjes Eddy
elektroboy Geplaatst: 9 juni 2008 Auteur Geplaatst: 9 juni 2008 Inderdaad die relais is een 120 volt maar onder tussen relais gevonden geen
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen