Ga naar inhoud


Heeft zo iedereen een professionele satmeter nodig??


Gast Kimble

Aanbevolen berichten

Als ik zie wat voor problemen een hoop mensen hebben met het uitrichten van de schotel en dan speciaal om HDTV kanalen in te lezen vraag ik me af of zo meteen iedereen niet een professionele satmeter nodig heeft.

 

Het zijn allerlei HD kanalen gewoon op de loeisterke Hotbird wil bij sommige Eurosport HD niet ingelezen worden, het lijkt er op dat voor de HD kanalen een loeisterk signaal nodig is.

Ook als je ziet hoeveel moeite de mensen hebben de NL kanalen op Astra3 23.5 oost in te lezen.

 

Nu geloof ik dat ik vorige week ook bij Dr Dish ook al zoiets hoorde nu zal ik van de week eens kijken of hetzelfde programma nog draait.

Het schijnt zo verschrikkelijk precies te moeten zijn met het uitrichten dat het haast niet meer lukt met een eenvoudige satpieper.

Wat is de mening van de leden hier? confused

Link naar reactie
Delen op andere sites


Hoeft niet als je de betreffende kanalen met een editor erbij zet werkt het ook, zie ook bvb. itv hd, de kunst is dan ervoor zorgen dat je ten minste signaal/qualiteit hebt op de transponder en eventueel een SD kanaal aldaar om dit te testen.

 

Wat we eigelijk nodig hebben is een XML formaat voor transponders/kanalen welk elke editor aan moet kunnen.

gr, WPW. -=[Deze ruimte is opzettelijk leeg gelaten]=-

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor HD zenders moet je een meter hebben die de MER kan meten.

Dat kunnen nog weinig meters.

Alleen deze Rovers meters uit Italie.

Het is niet gezegt dat als je je schotel goed afstelt.

De HD kanalen ook goed staan die zouden dan wel eens heel slecht kunnen zijn.

Daar is inderdaad een meter voor nodig om het goed zichtbaar te maken.

Je zou met een HD ondvanger kunnen afstellen op een HD kanaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Had hier met een quad lnb moeite met de ESP HD op Hotbird, had heel even goed beeld en viel dan naar 0. Soms vond hij de kanalen met inscannen, soms ook niet.

De andere HD kanalen gingen prima, signaal sterkte was goed.

Nog op dak geweest met ontvanger en klein tv'tje om te fine tunen, niets hielp.

Nieuwe quad lnb er op gezet en het probleem is opgelost, de signaalsterkte is niet beter geworden maar het beeld valt niet meer weg op de ESP kanalen.

De oude quad doet het nu ok op 28.2 oost.

Er zullen ongetwijfeld meer (oudere?) lnb's zijn die het niet goed doen met de ESP HD signalen.

ET10000 DVB-C C C C/T 2TB HDD.

SAT ET7000 ET6000  OpenPLI Triax 88 multifeed 4 quad LNBs

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Aart44, een interessant thema, dat je hier aankaart!

 

Ik ben doordat hier geen kabelaansluiting beschikbaar is al geruime tijd afhankelijk van de schotel en heb daar het gehele traject van analoog tot hd doorlopen.

 

Ean de eenvoudige astra 19 analoog tot Wafefield T-90 met Hd ontvangst is een groot leerproces geweest.

 

Allereerst een kort antwoord op je vraag.

Nee, je hebt in principe geen duur meetinstrument nodig om onder normale omstandigheden een schotel uit te richten.

Echter een eenvoudige satpieper volstaat niet.

Wanneer je de moeite neemt, een beeldscherm in de omgeving van je schotel te sjouwen, en daarop de on-board meetinstumenten van je receiver zichtbaar te maken (signaalsterkte en kwaliteit), zul je doorgaans de schotel voldoende nauwkeurig kunnen afstellen.

Sterker nog, wanneer je hierdoor het verband tussen je handelen en de uitwerking op je scherm niet ervaren hebt, kan je de getallen van een meetkoffer niet goed duiden.

 

De meetkoffer, bijvoorbeeld de satlook digital nit die ik bezit, is na dit leerproces dan wel een aanvulling, die in eerste aanleg je helpt i.p.v. 90% rendement 100% uit je schotel te halen. Dit is doorgaans alleen terug te vinden in de verbeterde slecht-weer reserve. Verder is de tijdwinst enorm, echter voor ons van geen belang.

 

De meetkoffer is echter wel absoluut noodzakelijk voor die gevallen, waar plotseling de normale routine niet meer werkt.

 

Bijvoorbeeld, wanneer de ontvangst van een bepaalde transponder op een sat maar niet wil lukken.

 

Het actuele voorbeeld is de huidige problematiek met de HD zenders van CanalDigitaal of de ontvangst van eurosport hd.

 

T.a.v Nederland HD heb ik op dit moment nog steeds de indruk dat de kruispolarisatie tussen de vertikale transponder en een horizontale nabuur transponder de veroorzaker van de problemen is.

Hierbij is het bijzondere, dat de normale gang van zaken is, dat de v en h transponders als een soort kam in het frequentie spectrum verspringen, maar in dit geval het spectrum van de v en h transponder gedeeltelijk overlapt.

De beide center frequenties vallen niet in dit gebruikelijke raster.

 

Om eerst alleen al dit te kunnen waarnemen is een frequentie analiser onontbeerlijk. Verder is inzicht in de principes van de gebruikte techniek absoluut noodzakelijk.

 

Voor mij persoonlijk heb ik hierdoor wel een nieuwe invalshoek in deze hobby gevonden: als troubleshooter bij dit soort ontvangstproblemen. Zie bijvoorbeeld deze link.

 

T.a.v. DVB-S2 signalen wordt er gesteld, dat die een hogere S/R moeten hebben.

In combinatie met de kruispolarisatie storing van een nabuur kanall vallen de "natte vinger" schotelafstellingen nu door de mand.

In ieder geval geeft het mij voldoening, dat diegenen met de problemen rond Canaldigitaal HD door het nastellen van de schotel in ieder geval nu beeld hebben, en daarmee mij bevindingen onderschrijven.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: metoo
Er zullen ongetwijfeld meer (oudere?) lnb's zijn die het niet goed doen met de ESP HD signalen.

Blijft vreemd met Eurosport op de Hotbird, want ouder dan eind 2006 kunnen die LNB's niet zijn. Zo oud is dat nu ook weer niet.

Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vind het zelf ook vreemd.

Maar had alles gedaan wat in mijn vermogen ligt, met software, kanalenlijsten, scannen,dak op dak af, en had op alle andere SD en HD kanalen gewoon keihard signaal.

En het signaal op de ESP HD kanalen was ook hard,als het er was, maar viel na enkele seconden gewoon naar 0.

Vind het nu alleen jammer dat ik niet de 2 andere koppen ook even geprobeerd heb, dus weet nu niet of het exemplarisch is of in dat type LNB zit.

Met die nieuwe LNB was het gewoon bingo.

En had op 28,2 nog een twin LNB zitten, daar heb ik nu de oude quad op gezet en die doet het daar wel gewoon goed met de HD kanalen, zover ik tot nu toe bekeken heb.

Ik heb meer gelezen over mensen met exact hetzelfde probleem, ben benieuwd of en hoe dat opgelost wordt.

 

M.a.w satmeter is ook geen garantie op signaal, het is niets meer dan een extra hulpmiddel

 

 

ET10000 DVB-C C C C/T 2TB HDD.

SAT ET7000 ET6000  OpenPLI Triax 88 multifeed 4 quad LNBs

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: c.c.
Voor HD zenders moet je een meter hebben die de MER kan meten.


Dank je dat wist ik nog niet, maar als ik naar de prijzen van Rover meters kijk is dat niet iets dat je snel voor de hobby zal kopen.
Vermoedelijk zullen de professionals ook wel uitkijken of je moet dagelijks verschillende schotels moeten afstellen anders verdient zo iets zich nooit terug.

Toch lees ik steeds weer zelfs vandaag nog dat hobbisten de handdoek in de ring gooien en het zelf niet voor elkaar krijgen.
Nu hebben hobbyisten vaak iets beters als een pieper een Digisat pro of zoiets maar is er niet iets beters en toch betaalbaar ik denk dan aan zoiets als de Trimax SM 2200 die nog niet geschikt is voor de Europesche markt.
Over die meter heb ik al een stuk gelezen en een test in de Tele-satellite en is wel een leuk ding en je kunt hem ook gebruiken in de auto of camper om TV te kijken.
Er zal wel niets opzitten om HD kanalen juist af te stellen maar als de sateliet goed afgesteld wordt ben je ook al een heel eind. laugh
Link naar reactie
Delen op andere sites

De canaal digitaal cam kan geen HD tv aan.

Ik heb dat vandaag ondervonden.

De cam is ook niet meer te bestellen.

Waarschijnlijk uit de handel gehaald nadat ze er achter gekomen zijn.

Dus als je een canaal digitaal cam met kaart gebruikt in een HD ondvanger hebt heb je ook geen goed beelt.

Ik weet nog niet met welke cam het wel werk maar dat laat ik nog ff weten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben dit topic met veel aandacht aan het volgen, en ben eigenlijk nog bezig hier een mening over te vormen.

Ik wil hier met alle meters waar ik hier de beschikking over heb toch eens een paar testjes mee doen.

 

Ik heb zelf totaal geen problemen met de ontvangst van welk HD kanaal dan ook, mede dankzij bovenstaande meetapparatuur, maar dat een andere/betere afstelling nodig is voor HD kanalen heb ik nog een beetje mijn bedenkingen bij.

 

Mij valt op dat het CDS HD aanbod op 23.5 gewoon zwakker is, al het overige HD aanbod op Astra-2, Thor, Astra-1 geven normale waardes. Bijkomend probleem is de SNR meting op de DM800 waar veel mensen conclusies aan verbinden, deze werkt nog niet echt jofel.

 

Tuurlijk heb ik vraagtekens bij mensen die alles op 23.5 kunnen zien, en die nu ineens ontvangstproblemen melden met de HD zenders.

 

Al met al een leuk topic, waar ik zeker zelf mijn testen op zal gaan doen, dit houdt de hobby leuk en levendig toch?

Dreambox 8000HD, Xtrend et5000 & et9000, Qnap 209-II Pro 2Tb,Wavefrontier T 90,Stab HH120 Triax 78 cm, Triax 78 cm CDS Duo LNB

Member of the PLi team

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: c.c.
De canaal digitaal cam kan geen HD tv aan.
Ik heb dat vandaag ondervonden.
De cam is ook niet meer te bestellen.
Waarschijnlijk uit de handel gehaald nadat ze er achter gekomen zijn.
Dus als je een canaal digitaal cam met kaart gebruikt in een HD ondvanger hebt heb je ook geen goed beelt.
Ik weet nog niet met welke cam het wel werk maar dat laat ik nog ff weten.


Hoe heb je dit ondervonden,canal digitaal houd het erop dat er leverings problemen zijn.
Ze komen in augustus weer.

Rebox 9000 ,triax 88cm 4 x quad LNB.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu lees ik ergens dat ze bij Astra2connect een speciaal piep tooltje hebben die begint te piepen als de transponder uitgericht is op de maximale sterkte.

 

Heeft iemand zo'n tooltje al gezien en werkt het goed??

Dan als er zoiets op de markt komt zou het een fantastische oplossing zijn om ook HD kanalen er mee af te stellen.

Je zou dan geen dure meter nodig hebben en toch de juiste transponder optimaal kunnen uitrichten. laugh

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...