Ga naar inhoud


Heeft zo iedereen een professionele satmeter nodig??


Gast Kimble

Aanbevolen berichten

Origineel bericht van: Henksat
Al met al een leuk topic, waar ik zeker zelf mijn testen op zal gaan doen, dit houdt de hobby leuk en levendig toch?


Gistermiddag aan het stellen geweest van de schotel en LNB, dit nog zonder gebruik te maken van meetapparatuur, wél met zicht op de SNR meting van de Dreambox.
Mijn conclusie is dat de Nederlandse HD zenders niet beter te krijgen zijn, en al zeker niet zonder concessies te doen aan de SD zenders, en dan praat ik over maximaal 0.1 Db schommelingen die je waarneemt.

Kijk ik overigens naar de overige HD zenders, BBC, ORF en vooral ook Canal+ Nordic, deze zijn wel keihard te ontvangen.

Mijn conclusie is dat óf de CDS HD zenders zwakker zijn, óf de Dreambox tuner houdt iets tegen, en dan dus met name zenders met een FEC op 9/10 al kan ik dat zo snel niet verklaren.

Dreambox 8000HD, Xtrend et5000 & et9000, Qnap 209-II Pro 2Tb,Wavefrontier T 90,Stab HH120 Triax 78 cm, Triax 78 cm CDS Duo LNB

Member of the PLi team

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Henksat, door de grote verschillen, die mensen ondervinden bij de ontvangst van de Canaldigitaal HD Transponder, lijkt het er toch op, dat het probleem aan de ontvangstkant ligt.

 

Heb je nog kunnen kijken, of je de ber beter werd door de skew te verstellen?

 

Het lijkt erop, of er een deel van het spectrum van de nabuur transponder met de horizontale polarisatie, doorlekt.

 

Tot nu toe zijn er globaal 2 zaken, die de ontvangstkwaliteit bij forumleden met dit probleem, aanmerkelijk verbeteren.

Het opnieuw afstellen van de uitrichting van schotel en skew.

Het vervangen van de LNB.

 

Daarbij is er in een geval de 3 jaar oude lnb vervangen door een even oud identiek exemplaar, wat tegelijk gekocht was, maar als reserve in een lade gelegen had.

 

Ikzelf heb op mijn T-90 geen problemen kunnen vaststellen met deze transponder, en heb een goede ontvangst van de nederlandse HD zenders.

 

Ik ben benieuwd naar je bevindingen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Ik heb mijn schotel wat op moeten krikken om NL1HD te krijgen.

Het beeld valt echter weg bij windkracht 7; voor andere zenders ligt dat veel verder weg (windkracht 9 a 10).

Het luister allemaal veel nauwer, wellicht mede door de Seca decodering? misschien heeft die een lagere error rate nodig om er nog wat van te kunnen maken dan een FTA zender als BBC HD ...

Hans

VU+ Duo2 4 tuners, VTI 6.0.4; BigBisat, 8 smalle Inverto LNBs; NetVision Vbox II, Funke 99cm, LNB Inverto Pro, Jeager H2H SMR-99G; Pioneer LX6080D

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Nederland 1 HD is een speciaal geval.

Er is deze week een nieuwsbericht van Canaldigitaal uitgekomen m.b.t. dit probleem.

Lees hier maar de achtergronden.

Zie bericht #1521437 .

De essentie is, dat de afstelling van schotel en lnb in dit geval op industriële standaard moet worden afgeregeld.

Misschien dat een paar tuidraden aan je mast of schotel de windgevoeligheid kunnen compenseren.

 

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb voordat ik met 8PSK ontvangst begon mijn schotels afgesteld met een eenvoudige satmeter en heb op Astra123 en hotbird alle HD kanalen direct goed in kunnen lezen zonder bij te stellen.

 

Het enige probleem wat ik heb ondervonden is dat enkele transponders van Kabel Deutschland op Astra3 niet sterk genoeg binnenkomen om een permanente lock te krijgen. Zodra het signaal onder de 50 % komt dan houdt het helemaal op.

 

Ik heb daarna een extra kabel (KOKA799) gelegd (ongeveer 35 meter naar het dak) en dit leverde een 2 tot 3 procent beter signaal op. Maar dit verhielp de problemen met KD niet. Volgens mij zijn de transponders expres wat zwakker afgesteld of juist op Duitsland gericht...

 

Zou een andere meter of manier van afstellen hier uitkomst brengen ? Ik gebruik voor Astra3 een 100 CM schotel met ALPS twin LNB.

DM8000 : DVB-C, DVB-C/T, DVD, 1TB

PC : TBS6980, TBS6680

Samsung 40" 6800 Series, UPC CI+

Big BiSat met 10 x Alps Quad, 4 x Satconn 10/1

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarschijnlijk moet je je LNB een beetje draaien.

 

KDE gebruikt transponders met dezelfde frequenties maar andere

polarisatie.

 

Ik krijg KDE met een 60cm nog goed binnen.

 

Met zo'n meter had je dat natuurlijk meteen kunnen zien!

Mvg, wammes.

Ik lees veel dus ik hoef niet veel te posten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...