Menno Geplaatst: 6 juni 2008 Geplaatst: 6 juni 2008 hi, Heb een golf 4 TDI uit 2003 153000km erop. Nu hoor ik de koppelingspedaal kraken (laatste stukje bij intrappen) De VW dealer vertelde me dat de koppeling waarschijnlijk aan vervanging toe is, kosten rond de €700 euro. Buiten het kraakje merk ik verder niks met rijden. Slipt niet door en toerental loopt samen met de snelheid gelijk op bij wegrijden. Vraag me af wat wijs is in dit geval. Ik doe ongeveer 1000km per week. Menno Vu Duo 4K S+C
xilorp Geplaatst: 6 juni 2008 Geplaatst: 6 juni 2008 Laat gaan dan......... :D Dreambox 500c, 8000ss/cc, Nokia DboxII, VU+DUO Wavefrontier T90, 10 dual lnb`s, Microclient PLi Image
Fiene56 Geplaatst: 6 juni 2008 Geplaatst: 6 juni 2008 Je moet denken aan de afschrijfkosten bij aankoop nieuwere auto. Is dit het waard? Bij mij was bij 350000km de bak aan barrels en heb voor 1500 euro een andere er in. Rij er nu al weer 45000km mee. Aanschaf andere auto betekende voor mij afschrijving van ca 3000 tot 3500/jaar. Voor mij loonde het zich dus wel. Bij 1000km/week zoals ik zou ik doorrijden tot ie ploft en dan alsnog de koppeling laten maken. VU+ Duo en 2x dreambox . -------------------------------- plus 2 ruwharige tekkels
alejandro Geplaatst: 6 juni 2008 Geplaatst: 6 juni 2008 Origineel bericht van: Menno hi, Heb een golf 4 TDI uit 2003 153000km erop. Nu hoor ik de koppelingspedaal kraken (laatste stukje bij intrappen) De VW dealer vertelde me dat de koppeling waarschijnlijk aan vervanging toe is, kosten rond de €700 euro. Buiten het kraakje merk ik verder niks met rijden. Slipt niet door en toerental loopt samen met de snelheid gelijk op bij wegrijden. Vraag me af wat wijs is in dit geval. Ik doe ongeveer 1000km per week. Menno ga eens bij een tweede of derde garage langs, wellicht dat hun het anders zien, en is alleen je pedaal verrot oid Vastberaden, geen arrogantie!
prutsie Geplaatst: 6 juni 2008 Geplaatst: 6 juni 2008 Het is vrij simpel. Trap je koppeling in tot op de bodem en houd deze ingetrapt. Luister naar het geluid. Laat nu je koppeling los. weer luisteren. Hoor je duidelijk dat er bij ingetrapte koppeling meer herrie wordt geproduceerd dan bij losgelaten koppeling dan is je druklager naar de vaantjes. Oorzaak moet je dan bij je zelf zoeken, je bent een pedaalridder (voetje op koppelingspedaal houden tijdens rijden). Kraakt de koppeling alleen bij intrappen een beetje, zoals hierboven gezegd waarschijnlijk diafragmaplaat (veer). Niets aan de hand, zolang jij je er niet aan ergert. Kan vanzelf soms weer overgaan maar kan ook vrolijk nog vele, vele kilometers vrolijk blijven "kraken". In alle gevallen, ga ook eens langs bij een merkonafhankelijke garage. Elk dorp, elke stad heeft ze. En bij zulke reparaties loont het. Als laatste, pak zelf ook eens de oliespuit en smeer alle scharnierende delen (NIET in de koppelomvormer (koppelingshuis) olie spuiten !!) Met een beetje geluk is íe weer nieuwer dan nieuw. Beslis je de boel te laten vervangen, onafhankelijk waar, altijd drukgroep (diafragmaplaat), druklager, en koppelingsplaat tegelijkertijd laten vervangen. Dit kost bijna niets meer. Een merkendealer zal dit standaard doen, bij beun de haas moet je er een heel enkele keer zelf om vragen, elke goede beun doet het ook allemaal standaard. Zou me voorlopig niet al te druk maken. Voor €700 heb je straks bijna een Dreambox 8000. groeten, Peter. Niet gehinderd door enige vorm van technische kennis zet ik onbevangen overal mijn schroevendraaier en soldeerbout in.
Menno Geplaatst: 6 juni 2008 Auteur Geplaatst: 6 juni 2008 Bedankt voor de info allemaal. Zal nog eens goed gaan zoeken naar de bewegende delen van de koppeling onder de kap. Had dat vanmiddag ook geprobeerd, collega pedaal heen en weer halen en ik zoeken. Maar zag niets bewegen. Kan het zijn dat een Golf 4 een hydraulische overbrenging heeft, en er nergens een kabel of veer o.i.d gebruikt wordt voor de koppeling ? Mocht ik echt niets vinden, zal ik eens wat no-name garages af rijden voor een second opinion Nogmaals dank voor het meedenken. Vu Duo 4K S+C
prutsie Geplaatst: 6 juni 2008 Geplaatst: 6 juni 2008 Golf heeft gewoon een kabeltje als overbrenging. Het kan zijn dat de binnenkabel tegen de buitenkabel (bowdenkabel) schuurt, maar waarschijnlijk is dit niet. Er zit aan de uiteinden netjes een rubber hoes omheen bij een Golf IV. Als je aan de voorzijde van de auto staat dan zit de bak rechts. Hier zit een hevel op (waar de kabel aan vast zit) die de vork bedient in de koppelomvormer die de drukgroep ontlast waardoor de koppeling los komt. Die hevel kan je van een drupje olie voorzien, de kabel kan je controleren op slijtage, en het scharnierpunt in de auto achter de pedalen kan je smeren. Dan houd het op. Zit het kraken in de koppelomvormer en wil je het opgelost hebben dan moet minimaal de bak uit worden gebouwd. Alleen goed zelf te doen als je de beschikking hebt over een brug en voldoende goed gereedschap. succes, Peter. Niet gehinderd door enige vorm van technische kennis zet ik onbevangen overal mijn schroevendraaier en soldeerbout in.
Gast ozzo Geplaatst: 7 juni 2008 Geplaatst: 7 juni 2008 Volgens mij hoeft een koppelingetje vervangen incl. drukgroep etc. niet meer dan 350-400 euries te kosten. Dit uiteraard NIET bij de merkdealer want die denkt het monopolie te hebben op dergelijke zaken. Een goeie vakgarage of een kleine garage kan echt wel uit de voeten met dit bedrag. Rondvragen is in dit geval geld verdienen !
Gast Drs. IJzerbout Geplaatst: 7 juni 2008 Geplaatst: 7 juni 2008 Even mee over de grens naar Duitsland...VW Dealer en je wordt niet gen**d.
alejandro Geplaatst: 17 juni 2008 Geplaatst: 17 juni 2008 Origineel bericht van: prutsie Het is vrij simpel. Trap je koppeling in tot op de bodem en houd deze ingetrapt. Luister naar het geluid. Laat nu je koppeling los. weer luisteren. Hoor je duidelijk dat er bij ingetrapte koppeling meer herrie wordt geproduceerd dan bij losgelaten koppeling dan is je druklager naar de vaantjes. Oorzaak moet je dan bij je zelf zoeken, je bent een pedaalridder (voetje op koppelingspedaal houden tijdens rijden). Kraakt de koppeling alleen bij intrappen een beetje, zoals hierboven gezegd waarschijnlijk diafragmaplaat (veer). Niets aan de hand, zolang jij je er niet aan ergert. Kan vanzelf soms weer overgaan maar kan ook vrolijk nog vele, vele kilometers vrolijk blijven "kraken". In alle gevallen, ga ook eens langs bij een merkonafhankelijke garage. Elk dorp, elke stad heeft ze. En bij zulke reparaties loont het. Als laatste, pak zelf ook eens de oliespuit en smeer alle scharnierende delen (NIET in de koppelomvormer (koppelingshuis) olie spuiten !!) Met een beetje geluk is íe weer nieuwer dan nieuw. Beslis je de boel te laten vervangen, onafhankelijk waar, altijd drukgroep (diafragmaplaat), druklager, en koppelingsplaat tegelijkertijd laten vervangen. Dit kost bijna niets meer. Een merkendealer zal dit standaard doen, bij beun de haas moet je er een heel enkele keer zelf om vragen, elke goede beun doet het ook allemaal standaard. Zou me voorlopig niet al te druk maken. Voor €700 heb je straks bijna een Dreambox 8000. groeten, Peter. Wow, duidelijke uitleg! Jij hebt duidelijk kennis van zaken in deze. Vastberaden, geen arrogantie!
Gast BRUUT-DREAM Geplaatst: 17 juni 2008 Geplaatst: 17 juni 2008 Origineel bericht van: prutsie Het is vrij simpel. Trap je koppeling in tot op de bodem en houd deze ingetrapt. Luister naar het geluid. Laat nu je koppeling los. weer luisteren. Hoor je duidelijk dat er bij ingetrapte koppeling meer herrie wordt geproduceerd dan bij losgelaten koppeling dan is je druklager naar de vaantjes.). groeten, Peter. een Volkswagen heb geen druklager ... Je Drukgroep geeft eerdaags de geest .
t161849 Geplaatst: 18 juni 2008 Geplaatst: 18 juni 2008 Ik heb ook een VW TDI (Bora) en bij ca 120000 km ontstonden problemen met de koppeling (2 massa-vliegwiel).De eerste symtomen waren rammelende/soms krakende geluiden vanuit het vooronder. Een hoop gelazer met de vw-dealer gehad, waarbij uiteindelijk de koppeling en vliegwiel meerdere keren vervangen is geweest. Dit door onkunde en gestuntel van vw. Als je koppeling verder goed aangrijpt, niet trilt,niet doorslipt etc zou ik er gewoon mee doorrijden. En voor eventuele vervanging hoef je echt niet naar een vw garage, de plaatselijke vakgarage doet het ook volgens het boekje, mits hij orginele of bekendere onderdelen gebruikt. ------------------------- m.v.g. Roy ------------------------- Topfield TF7700HSCI, TF5500PVR; TF3000CIPRO; 99cm Funke schotel met stab HH100; 80 cm schotel; Mastera III en veel overbodige cams en cards
RobbieT Geplaatst: 18 juni 2008 Geplaatst: 18 juni 2008 De 2-massa vliegwielen zijn een bekend zwak punt, alleen niet alle TDI's hebben er een. Een aantal 90Pk versie's hebben gewoon een vast vliegwiel. Kraken kan ook de drukgroep zijn, in dat geval kan het zijn dat er tanden afbreken, dan is het een kwestie van tijd en dan kan je niet meer ontkoppelen. De prijs is niet zo heel onlogisch, er zit 4 a 5 uur werk in en de koppeling met drukgroep en druklager kost afhankelijk van de set tussen de €280 en €360, zo uit het hoofd. Misschien is het wel handig om een ANWB / Route Mobiel lidmaatschap te hebben als dit eraan zit te komen, afslepen is duurder als het misgaat. CanalDigitaal, blijf met je vingers van onze opnamemogelijkheden af! Xtrend ET-9000, Samsung HD322HJ 320Gb, OpenPLi 2.1 Visiosat G4 Quadro, Astra 19.2, Hotbird 13.0, Astra 28.2, Astra 23.5
Lambik61 Geplaatst: 19 juni 2008 Geplaatst: 19 juni 2008 Bij mijn passat TDI (130pk)sep-2004 is de koppeling ook al twee keer vervangen onder garantie ivm trillende auto tijdens wegrijden. En bij 90.000 km de versnellingsbak ivm een jankende primaire as in de bak. Dit is een vw-kwaal en wel degelijk bekend bij VW. Of de modellen van 2008 nog steeds dezelfde koppeling hebben weet ik niet. Google maar eens op wat trefwoorden m.b.t. dit probleem. CU Lambik VU+ DUO2, Triax88, 13E,19E,23E,28E
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen