Ga naar inhoud


Dure Benzine? Doe er zelf wat aan!


AEO

Aanbevolen berichten

Ik ben net terug komen rijden vanuit Zuid-Spanje naar Nederland toe. Als het kon de cruise control gebruikt, en die ingesteld op de toegelaten max. snelheid, of een klein beetje erboven. In Frankrijk veel de route nationaal gereden. Ik kwam met mijn Hyundai Tucson diesel op een gebruik van 1 op 13 uit, wat ik eigenlijk heel netjes vind voor zo'n wagen.

 

Salu2, D.Quijote

 M7 sat 801, Amiko HD 8155 en HD 8165 + combo

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 100
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Origineel bericht van: SalimRMAF
Mijn superzuinige plan;

Rijd een aantal seconden ~130 op de hoogste versnelling van je normale auto. En na een tijdje zet je de versnelling in zijn "leeg". Dan rolt de auto met vrijwel dezelfde snelheid door. (Door zijn gewicht) Wanneer je vertraagd, switch je naar de rechterrijbaan. Wanneer je rond de 80 Km/h zit geef je weer gas tot de 120 , en ga zo door.

PS: Zet niet de auto helemaal uit; dan kan averechts werken; Geen stuurbekrachtiging, geen rembekrachtiging etc.



Dat zal niet gaan werken, dan verbruik je juist veel meer brandstof. Hoe constanter je snelheid is, des te zuiniger rij je.

Daarom is een cruise control ook brandstof besparend.

Met vriendelijke groet, paardengek
Door veel lezen en prutsen kom je er wel!
Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Daarom is een cruise control ook brandstof besparend.

 

Dat zal opgaan in een vlak land als NL maar ben er niet zo van overtuigd dat dat ook opgaat in gebieden met meer hoogte verschillen.

 

Een cruisecontrol zal bergop ook dezelfde snelheid aanhouden en dus gas gaan bijgeven. Als mens kun je je voet gelijk houden en de snelheid laten teruglopen.

 

Heb daarmee en met het uitrollen bergafwaarts enorme verbruiksverschillen gezien.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast hummiesat

Bij dat uitrollen bergafwaarts zul je toch regelmatig moeten remmen. Als je auto in zijn vrij staat rem je niet op de motor, maar alleen op je remmen en worden deze dus veel zwaarder belast en zijn dus vele malen eerder aan vervanging toe en kan het op brandstof bespaarde geld dus worden uitgegeven aan nieuwe remblokken/schijven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Richard7

Of je nou wel of geen gas geeft: om van A naar B te komen binnen een bepaalde tijd vergt een bepaalde hoeveelheid energie, en die zal toch opgehoest moeten worden (als je berg af je gas dichtdoet scheelt het brandstof, maar die moet je er extra instoppen om aan de andere kant weer omhoog te komen op dezelfde snelheid, je kunt alleen kiet spelen door bergaf iets méér gas te geven en bergop af te laten remmen door de zwaartekracht).

Nu kun je die hoeveelheid omhoog opkrikken door constant volgas op te trekken en dan te gaan remmen, wat de lokale sport is hier in Den Haag: stoplichtsprinten. Het versnellen van massa kost veel energie. Is die massa eenmaal op snelheid, heb je alleen nog te maken met de rolweerstand van je banden en de weerstand van de lucht. Hoe hoger de snelheid, hoe meer rolweerstand (moet je maar eens luisteren naar het 'geraas' als je langs de snelweg tankt: dat zijn geen automotoren die je hoort, maar bijna uitsluitend banden op asfalt) en (bijna exponentiëel) hoe meer luchtweerstand.

De truuk is dan ook: constante snelheid houden en gewoon niet te hard rijden. Ik rij met een oude Volkswagenbus van 2.4 ton met verhoogd dak ruim 1:9 door rustig op te trekken en tussen de 90-100 km/u te rijden. cool Wat echt fijn is aan die bus is dat je veel overzicht hebt en niet door blijft gassen terwijl er 5 auto's vooruit al geremd wordt!

Overigens vraag ik mij af of dat 80 rijden in z'n vijf wel zo goed is voor het milieu. Niet voor niets worden CO-metingen gedaan bij 3000 tpm. Bij 2000 toeren (of minder, mijn ouwe Cx sloeg bijna af bij 80 in zijn 5) verbrandt een motor niet optimaal.

En laten ze nou eindelijk eens al die kl*te, stoplichtvernaggelende trams uit Den Haag knikkeren! In de spits staan hier in de buurt (schatting) 30.000 auto's te 'dieselen' omdat er weer een trammetje de kruispunten compleet op rood zet! mad

Link naar reactie
Delen op andere sites

je hebt volkomen gelijk !

Gewoon rustig rijden ,met de auto stroom meerijden (100 a 110km)

zo weinig mogelijk remmen, toerental tussen 2000-2500,

zorgen dat motor goede smering heeft(goede motor olie)

banden goed op spanning,goede ontsteking (schone bougies juist

ontstekings punt).

met mijn oude volvo 940 2.3 liter inspuit rijd ik

7,5 tot 8 liter (euro)/100km

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast hummiesat
Origineel bericht van: pukje
Tegenwoordig wordt de brandstof toevoer geheel afgesloten
als je het gas pedaal helemaal los hebt en het toerental
is boven het stationair toerental.
Dus berg af rijden en op de moter afremmen heeft een
bezine verbruik van 0.

Wat heeft dit te maken met dat als je helling af niet afremt op de motor alle remenergie moet worden opgehoest door de remmen, dat die daardoor sneller slijten en het bedrag van het beetje bespaarde brandstof teniet wordt gedaan door eerder vervangen van remblokken/schijven?
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Richard7
Citaat:
Wat heeft dit te maken met dat als je helling af niet afremt op de motor alle remenergie moet worden opgehoest door de remmen, dat die daardoor sneller slijten en het bedrag van het beetje bespaarde brandstof teniet wordt gedaan door eerder vervangen van remblokken/schijven?

Je moet ook niet bergaf je voertuig in z'n vrij zetten, maar gewoon geen gas meer geven. Een diesel en een injectie benzine motor verbruikt 0 brandstof met gas eraf. Voor oudere benzine-auto's, juist ja: die met een carburateur, werkt dit trouwens niet, die wordt door het motorvacuüm tóch opengetrokken = benzineverbruik.
Overigens is de 'vrachtwagen' truuk: een streepje gas bijgeven bergafwaarts, snelheid zal dan iets toenemen, en het zo uitmikken dat je met een ietsie pietsie extra gas bovenop de volgende helling uitkomt met ongeveer dezelfde snelheid als dat je in het begin had.
Dus niet, wat je van veel Nederlanders in bv Frankrijk ziet, gewoon stug geen gas geven helling op om met 60-70 boven te komen. Slecht voor je motor en koppeling, en bovendien levensgevaarlijk als zo'n grote Scania met dubbele oplegger achter je aan komt denderen, die écht niet bij wil gaan remmen om zo zijn momentum te verspelen! Als zo'n grote jongen 4 keer terug moet gaan schakelen, en dus een hoop tijd, zweet en diesel verspilt, zou ik bij de volgende parkeerplaats een behoorlijk stuk uit zijn buurt gaan staan!!!
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is aan de burgers van een land om veranderingen teweeg te brengen.

Onze leiders, in politiek en bedrijf, hebben nauwlijks interesse om echte veranderingen door te voeren.

 

De elektrische auto is helaas te goedkoop in gebruik en onderhoudsvrij, hooguit een setje banden kopen om de zoveel jaar.

Dat is natuurlijk een goede oplossing, de bandenproducenten moeten gewoon elektrische auto's gaan maken.

 

En dan de binnenstad dicht voor verbrandingsmotoren, en niet met schatkistverrijkende vinjetjes gaan werken, dat is allemaal kul.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Agent Mike
Origineel bericht van: Richard7

Overigens vraag ik mij af of dat 80 rijden in z'n vijf wel zo goed is voor het milieu. Niet voor niets worden CO-metingen gedaan bij 3000 tpm. Bij 2000 toeren (of minder, mijn ouwe Cx sloeg bijna af bij 80 in zijn 5) verbrandt een motor niet optimaal.


waarschijnlijk niet, maar het ging hier om het besparen op geld en niet op besparen van het mileu.
wat ik zowiezo al klinkklare onzin vind.
het mileuprobleem wordt tegenwoordig uitsluiten commercieel gebruikt...
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...