Ga naar inhoud


Dure Benzine? Doe er zelf wat aan!


AEO

Aanbevolen berichten

Origineel bericht van: pukje
Het nieuwe rijden weegt niet op tegen de olie prijs
stijgingen.


Niks mis met de olie prijs hoor, het is de 63% Balkenende zooi die er overheen komt.
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 100
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Sparen kun je ook door achter een vrachtauto te blijven hangen. Minder windweerstand, maar dan moet de vrachtwagen wel 120 rijden op de autosnelweg. smile Met de caravan achter een vrachtauto rijden scheelt trouwens echt veel.

VU+ Duo en 2x dreambox .

--------------------------------

plus 2 ruwharige tekkels

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de lucht schaduw van je voorligger rijden dat

scheelt veel.

Ik heb mijn rijstijl ook aangepast ,ik rij tussen de

100 en 110 km op de snelweg en rij gewoon met de stroom

mee ,mijn benzine/km prijs is ondanks de steigingen

gelijk gebleven.

 

Wat mij opvalt is dat de vrachtwagens die het meeste

schelden over de diesel prijs het minste doen.

Ze blijven oliefanten rennen houden om 3km sneller te

kunnen zijn.

Wat denk je wat die vrachtwagens meer slurpen als ze

85km rijden i.p.v. 82km ,dat verschil is giganties.

Die vrachtwagens hebben een hele slechte luchtweerstand

Als zij in elkaars luchtschaduw rijden hebben ze ook geen

last van de diesel prijs.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: pukje
In de lucht schaduw van je voorligger rijden dat
scheelt veel.


Dat heet bumperkleven, en dat is ook errug duur....
En bovendien erg irritant voor de voorligger...

HCO.

It is my allegearre like folle as de ko skiet as de bolle...

ET9000, WaveFrontier 90, LT8700, Kathrein 120 cm Prime Focus draaibaar en nog wat speeltjes..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Fiene56
Sparen kun je ook door achter een vrachtauto te blijven hangen.
Met de caravan achter een vrachtauto rijden scheelt trouwens echt veel.

Origineel bericht van: pukje
In de lucht schaduw van je voorligger rijden dat
scheelt veel.
(...)
Als zij in elkaars luchtschaduw rijden hebben ze ook geen
last van de diesel prijs.

Maar dan moet je toch behoorlijk dicht achter elkaar rijden (bumperkleven) en dat is weer gevaarlijk i.v.m. de kans op kettingbotsingen. Nee, laat mij dan toch maar iets meer verbruiken voor meer veiligheid.

Vu+ DUO 4K (OpenPLi), Visiosat 13.0/19.2/23.5/28.2°E

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: pukje
Bumper kleven is het beslist niet ,als je 40 a 50 meter


Deze afstand valt toch onder bumperkleven volgens onze vrienden van de verkeerspolitie whistle

* VU+ Duo 2 sat/kabel - Amiko A3 combo - Coolstream Trinity - Dreambox 800 HD SE - Xsarius Fusion HD SE - Mag254 iptv *

* LG 65inch smart 3D tv - Playstation 4 *

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet echt niet wanneer sprake is van bumperkleven ,als

dat al bij meer dan 50 meter is dan doet iedereen in

de spits bumperkleven.

 

Ik maak heel vaak mee dat vrachtwagens zo dicht op elkaar

zitten dat je er met een personenauto niet meer

tussen komt om b.v. een afrit te nemen,dit is niet

meer bumper kleven maar (self)moord ,de vrachtwagen

ongelukken van iedere dag zegt wel genoeg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: pukje
Bumper kleven is het beslist niet ,als je 40 a 50 meter
afstand houd heb je nog voordeel en zeker als je achter
een vrachtwagen zit dat kan je al bijna spreken dat je
in een luchtvacuum zit.


Ik heb geen aerodynamica gestudeerd, maar volgens mij is het slipstream effect bij dit soort afstanden en snelheden al lang verdwenen, en heb je alleen maar meer last van de "verstoorde" luchtwervelingen.

HCO.

It is my allegearre like folle as de ko skiet as de bolle...

ET9000, WaveFrontier 90, LT8700, Kathrein 120 cm Prime Focus draaibaar en nog wat speeltjes..

Link naar reactie
Delen op andere sites

met de motor voel je dat meteen.. en ik kan je garanderen dat het effect er nog steeds is..

 

Rustig achter iemand blijven rijden scheelt dus behoorlijk. Zeker als je zelf met een wagen rijdt die niet erg aerodynamisch is zoals een busje of vrachtwagen.. of MPV.

 

Gr,

 

baZ

There is nothing wrong with having a strong opinion... if it comes with an open mind!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb 30 jaar geleden als student zaterdags vrachtwagen

gereden om mijn beurs te spekken en ik kan je het volgende

zeggen:

Je rijd achter een vrachtwagen en je hebt nog gas over ,dus

probeer je in te halen en ga je op het linker spoor en opeens

heb je geen gas meer over om in te kunnen halen omdat je

niet meer in de schaduw zit van je voorganger.

Toender tijd had ik 240PK dat was voor die tijd al veel ,tegenwoordig

zitten ze zo op 4 a 500 PK.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: bash!
met de motor voel je dat meteen.. en ik kan je garanderen dat het effect er nog steeds is..


Idd, en dan weet je ook dat het helemaal niet prettig rijden is achter zo'n ding, dat geschud door de rijwind kan nooit goed zijn.
Bovendien nog gevaarlijk ook...je ziet geen ruk achter zo'n ding.

HCO.

It is my allegearre like folle as de ko skiet as de bolle...

ET9000, WaveFrontier 90, LT8700, Kathrein 120 cm Prime Focus draaibaar en nog wat speeltjes..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt, maar dat was de discussie niet...

 

je bespaart absoluut benzine door gewoon rustig achter je voorganger te blijven rijden. Dat je dit op een verstandige veilige manier moet doen hoef ik jullie toch niet uit te leggen neem ik aan...

 

gr,

 

Baz

There is nothing wrong with having a strong opinion... if it comes with an open mind!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: pukje
Ik maak heel vaak mee dat vrachtwagens zo dicht op elkaar
zitten dat je er met een personenauto niet meer
tussen komt om b.v. een afrit te nemen,dit is niet
meer bumper kleven maar (self)moord ,de vrachtwagen
ongelukken van iedere dag zegt wel genoeg.


Hier wil ik wel eens even op reageren.

Waarom denk je dat dit gebeurd?

Omdat dan iedere keer de personenwagens er tussen kruipen, en de vrachtwagen gedwongen wordt steeds weer in te houden. En vaak duwen ze de auto er toch tussen met alle gevolgen van dien. Of te wel ongelukken waar de vrachtauto dan weer de schuld van krijg. Vroegtijdig voorsorteren geeft een veel rustiger beeld, en zeker minder "vrachtauto"ongelukken. (anticiperen noemen ze dat, maar dat is iets moeilijks tegenwoordig in deze egoistische tijd)

Maar dit heeft verder niks met het zuinig rijden te maken.

Maar vergis je niet, de slipstream van een vrachtauto is meer dan 50 mtr hoor! Ga er maar eens achter "hangen" en voel maar eens hoe dat je stuur reageert! (trillen)
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...