Ga naar inhoud


Hoe goed/slecht is digitenne op LCD tv?


Gast uibeltje

Aanbevolen berichten

Origineel bericht van: jacksparrow
Ik onderschrijf je mening dat je met digitenne absoluut niet groter moet gaan dan 32" (vind ik persoonlijk zelfs al iets te groot). Echter raakt je opmerking dat er in VGA wordt uitgezonden kant nog wal. VGA maakt gebruik van een RGBs signaal en HDMI van een digitale stream. Digitenne zendt net als vele SAT zenders gewoon in MPEG2 uit. De MPEG decoder in je box decodeert dit signaal en geeft dit OF analoog (composite, svideo, rgb, etc.) OF digitaal door (HDMI, DVI, etc.)

Per definitie heb je met HDMI een beter beeld omdat het signaal dan binnen het digitale pad blijft en niet door een analoog circuit heen hoeft.

Persoonlijk betwijfel ik wel of je het verschil met digitenne tussen een HDMI aansluiting en goed analoog scart (RGB) signaal ziet, heb er zelf ook geen ervaring mee.


Dit is mij allemaal wel duidelijk.
Wat ik er mee wilde zeggen dat er zo weinig kleur onderscheid is dat je het verschil niet zal zien. Als ik het zo op mijn LCD tv bekijk zijn er maar weinig kleurtinten. Dit heeft met de bandbreedte te maken. en daarom vermelde ik dat de kwaliteit niet meer is als een vga plaatje. Volgens mij al zou de decoder een HDMI aansluiting hebben er geen beter beeld getoond worden.

mvg, drh

(Wezep 9 km west van Zwolle) TF6000COK, TF3000COT-d en de Finepass VTX 5000-CNX.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 35
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Citaat:

Dit is mij allemaal wel duidelijk.
Wat ik er mee wilde zeggen dat er zo weinig kleur onderscheid is dat je het verschil niet zal zien. Als ik het zo op mijn LCD tv bekijk zijn er maar weinig kleurtinten. Dit heeft met de bandbreedte te maken. en daarom vermelde ik dat de kwaliteit niet meer is als een vga plaatje. Volgens mij al zou de decoder een HDMI aansluiting hebben er geen beter beeld getoond worden.

Kleur heeft niets te maken met bandbreedte. Als jij fletste kleuren hebt ligt dat aan jou en niet aan digitenne. Miscchien moet je de verfpotten van je LCD scherm bijvullen wink Overigens kijk ik op een 42 inch van Philips met een TF5300K PVR via RGB aangesloten en bevalt me prima. kijkafstand is een meter of 5.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe verklaar jij dan dat ik met een goede DVD wel alle tinten heb.

Als ik met Digitenne kijk zie ik op mijn Philips roze vlekken op het gezicht van een persoon en geen verloop in kleuren. Kijk ik naar de SBS zenders is vaak de achtergrond van dezelfde kleur zonder verloop erin?

mvg, drh

(Wezep 9 km west van Zwolle) TF6000COK, TF3000COT-d en de Finepass VTX 5000-CNX.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat ligt aan de bitrate en de encoder. Hoe minder bitrate hoe minder plaats voor verschillende "vierkantjes" in verschillende kleuren. En een DVD is niet in realtime in MPEG2 gegoten, TV-signalen wel, dan heb je zowiezo al een verschil in kwaliteit. Dat speelt heden ongetwijfeld minder mee dan vroeger, maar in realtime is er altijd meer kans op meer fouten.

 

Maar de roze vlekken, dat kan ook aan je LCD liggen. Verschillende bronnen hebben meestal verschillende instellingen nodig, zeker als je analoog aansluit. Daarom is HDMI zo "leuk".

Philips DSR 7121, Multytenne Single en TV-Vlaanderen toppakket

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: drh
Hoe verklaar jij dan dat ik met een goede DVD wel alle tinten heb.
Als ik met Digitenne kijk zie ik op mijn Philips roze vlekken op het gezicht van een persoon en geen verloop in kleuren. Kijk ik naar de SBS zenders is vaak de achtergrond van dezelfde kleur zonder verloop erin?

Ik en 600.000 anderen zijn gewoon tevreden gebruikers van Digitenne. Hieruit blijkt al dat het niet zo kan zijn wat jij zegt. Ik wijt het eerder aan verkeerde instellingen bij jou. Veel moderne TV's slaan de beeldinstellingen per ingang apart op. Misschien moet je de instellingen is controleren cq is wat proberen te veranderen. Een DVD zal er wel beter uitzien dan digitenne van dichtbij maar op de juiste kijkafstand zal het verschil al niet meer opmerkelijk zijn. Hier thuis op mijn 42 inch philips althans niet.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn inmiddels HD combo ontvangers uit (DVB-S + T) die het mogelijk maken om via HDMI naar DVB-T te kijken, en dan met upscaling van het SD beeld naar HD.

 

Oa de Mvision HD-200 Combo ontvanger ondersteund dit en geeft op LCD het betere beeld. Hoewel je dus geen HD Sat beeld benut, kun je wel al gebruik maken van de betere hardware in deze ontvangers mbt tot de ondersteuning van hogere resolutie van de LCD schermen. Er zijn ook andere ontvangers, maar ontvangers zijn pas enkele maanden op de markt, dus software is nog niet 100%.

 

VU+ Duo2 met  4x DVB-S2 / 2x Dual DVB-S2 Tuner. Plugin remote channel stream converter

Wavefrontier T90. 6x Google TV Android 4K clients.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...