Ga naar inhoud


Plaatsen In Line versterker


Boerenjong

Aanbevolen berichten


  • Reacties 41
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Naar mijn weten is een line in versterker in principe niet nodig.

 

Wat belangrijk is voor goede ontvangst:

 

Goed uitgerichte schotel

Goede kwaliteit LNB

Goede waterdichte F-konnektors

Goede afgeschermde coax

 

Heb je dan nog geen goed signaal, dan is het overwegen van zo'n line-in versterker waard. Deze line-in versterker moet dan ergens midden in de coax tussen de LNB en de ontvanger gemonteerd worden. Hierdoor versterk je het LNB signaal.

 

Maar heb je slechte ontvangst door een minder goede buitenopstelling, dan heb je niets aan zo'n versterker.

 

Althans, dit is mijn bescheiden mening.

 

Met vriendelijke groet, paardengek

Door veel lezen en prutsen kom je er wel!
Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk het niet. De meeste winst, qua stabiliteit van ontvangst, is te halen uit je buitenopstelling. Onder andere door een betere kwaliteit coax te gebruiken, maar ook door een betere LNB te gebruiken.

 

Zo'n line in versterker is eigenlijk alleen maar nodig bij een hele lange coax kabel ( > 100 mtr ).

 

Met vriendelijke groet, paardengek

Door veel lezen en prutsen kom je er wel!
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu geef ik even een antwoord uit de losse pols:

 

De kern van de coax moet vrij dik zijn. De isolate tussen de kern en het vlechtscherm moet vrij dik zijn en van een bepaalde materiaal soort. Maar ook de buitenmantel moet goed afschermend zijn t.o.v. frequenties / signalen van buitenaf.

 

Kijk eens op http://nl.wikipedia.org/wiki/Coaxkabel

 

Met vriendelijke groet, paardengek

Door veel lezen en prutsen kom je er wel!
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Sjaak(k)
Sattaz, na dit topic weer eens doorgelezen te heb krijg ik ineens weer zo´n "warm" gevoel alsof ik mijn broek heb geplast blush

Achja, Sjaak is al een oude man. cool

Ontopic: versterker is alleen nuttig bij erg lange kabels en/of veel koppelstukken (meer dan 3) en/of goedkope kabel met dunne kern. Als de Nilesat ontvangst nu al stabiel is zal een versterker niets opleveren en mogelijk zelfs een negatieve invloed hebben. Ook icm. een motor kan je ontvanger mogelijk niet voldoende energie leveren.

Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom wordt de kern van de coax kabel hierbij betrokken?

De impendantie van een coax kabel hangt af van de verhouding van de binnen ader en de buiten ader samen met het dielectricum (de "isolatie" tussen de kern en mantel).

Dus een dunne kern betekend bij gelijkblijvend dielectricum dus een dunne coax kabel....

De enige reden waarom de binnenkern parten kan gaan spelen is als de weerstand (gelijkstroom weerstand dus) te hoog wordt waardoor de spanning op de LNB te laag wordt.

Ik heb mijn mening al eens gegeven over inline versterkers, dus daar ga ik niet meer op in. Maar de binnenkern van een coax kabel geeft weinig te maken met het wel of niet (moeten) gebruiken van een inline versterker...

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Helemaal juist, zo heb ik het vroeger ook geleerd.

Bij sat ontvangst is de gelijkstroom weerstand belangrijk, voor de voedingspanning van de LNB en eventuele switches.

Bij video techniek is de gelijkstroom weerstand bepalend voor het "vegen" van helder-donker overgangen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Inderdaad Sjaak, dat heb ik ook geleerd.

Daarna heb ik op de volgende bladzijde van het leerboek verder gelezen, en geleerd, dat boven een relatief lage frequentie (30 MHz.) alle afzonderlijke adertjes gezien worden als een ader, en het voordeel van de Litze draad verloren gaat.

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Sjaak(k)
Heren toch haal uw schoolgeld terug :D jullie hebben op school toch ook geleerd dat het "skineffect" van belang is. Op frequenties van 950mc en hoger zoals bij satellietontvangst gebruikelijk is wink


Sjaak,

Skin effect is een heel leuk fenomeen, echter als dit een factor wordt in je kabel dan kan je beter andere kabel kopen. Want als het skin effect van belang wordt dan neemt de demping toe van je kabel...

Maar de definitie van een dikkere kabel is beter (want als er wordt gesteld dat een dikke binnenkern belangrijk is voor weinig demping) is geheel onjuist.

Als je vanuit het oogpunt van het skin-effect gaat kijken, dan is een soepele kabel veel beter dan een kabel met massieve kern...

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oeps, ik heb wat losgemaakt. shocked

 

Maar als het niet uitmaakt voor het verlies hoe dik de kern is, waarom raden we hier dan allemaal Belden h125 en Koka799 aan iedereen aan, met een relatief dikke kern? En waarom zou die kabel dan een dikke kern hebben? Koper is duur, en als een dunne kern net zo goed is kan je beter kabel met een dunne kern hebben. Is nog soepeler ook zodat het niet zo snel breekt.

 

Ik zie toch ook dat met meerdere kabels van schotel naar ontvanger de kabel met de dunste kern het meeste verlies lijkt te kennen. Of zou dat nog ergens anders aan liggen?

 

Snap er niets meer van..

Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

Sjaak(k) heeft volkomen gelijk.

Bij hoge frequencies gaat het skin effekt een belangrijke rol spelen. Dus een dikke kern heeft een grotere buiten oppervlakte en dus minder demping. Punt uit...! Zo staat het ook in mijn schoolboeken.

Een verzilverde kern is daarom nog beter dan een koperen kern. Zilver heeft minder weerstand dan koper en geleid nog beter.

 

Over in-line versterkers is al genoeg gezegd dus daar ga ik niet op in.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...